Beenbescherming dressuur en springen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beenbescherming toestaan bij dressuur?

wel toestaan
27 (36%)
niet toestaan
41 (56%)
geen mening
5 (6%)

Totaal aantal stemmen: 73

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:22

ik denk ook dat het niet mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:24

Rocky lover
het mag ook niet, maar dat was de vraag hier ook niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:07

Unity"]
Het briefje van de veearts is heel makkelijk. Ik heb het toen doorgegeven bij het NKB, vervolgens tig kopien gemaakt en voor ieder proefje even aan de jury laten zien. En dan kun je gewoon starten met peesbeschermers. Uiteraard wel met reden!!
[/quote]

Dat mag nu in ieder geval niet (meer).

[quote="Lielle schreef:
ik heb net even nagekeken in het reglement en dispensatie is NIET mogelijk.
Citaat:
Artikel 123 - Dispensatie
1. Door het bestuur van de basiswedstrijdsportorganisatie waarbij een deelnemer als rijdend lid is aangesloten, kan - eventueel na advies van de technische commissie - een deelnemer, die permanent of tijdelijk lichamelijk gehandicapt is, dispensatie van een bepaling betreffende de optoming of uitrusting worden verleend. Het bestuur respectievelijk de technische commissie kan zich desgewenst laten bijstaan door een medisch adviseur. Een schriftelijk en gemotiveerd verzoek daartoe dient - zo mogelijk voorzien van een medisch attest - te worden ingediend bij het secretariaat van de betreffende basiswedstrijdsportorganisatie.

2. De in art. 123-1 beschreven dispensatieregeling is niet bedoeld voor paarden, die als gevolg van een blessure, exterieurafwijking dan wel vanwege een al dan niet chronische aandoening van welke aard en oorzaak dan ook, niet kunnen worden opgetoomd volgens de geldende voorschriften.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:12

wat een onzin!!! Als je nou een paard hebt die een ernstige peesblessure heeft gehad?? Raakt ie zich een keer en dan is het afgelopen. Kijk dit is rijtechnisch een heel eind op te lossen, behalve dus als ie bijvoorbeeld mocht schrikken of zo...
Verder vind ik dus niet dat het nodig is om met beenbescherming te rijden!!

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 20:17

In 1ste instantie heb ik voor gestemd. Laatst in Den Bosch liepen de hengsten ookmet WITTE bandages, staat niet verkeerd vind ik en biedt toch bescherming. Echter nu ik alle replies lees van jullie wat er anders allemaal uitgespookt zou kunnen worden... Neah laat maar!! GEEN BANDAGES!!! Ach idd, wat zijn 7 min. als je bedenkt wat er op stal kan gebeuren of in de wei...dan moet je hem in een glazen hokje plaatsen...maar ja, ook daar kan weer een vliegtuig op storten.. Mijn stem moet dus TEGEN zijn bij nader inzien...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:32

Een glazen hokje en een paard lijkt me ook niet zo'n goed plan hoor...*LOL* Is nogal breekbaar en dat geeft weer zo'n rotzooi Tong uitsteken

Misschien is een gouden kooitje wel een idee Maar dan wel met de spijlen dicht op elkaar, anders komen ze daar weer tussen...Haha!

mrnino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 08:56

ik vind dat je ook gewoon tijdens het vrijrijden af en toe de beenbescherming af moet doen.
anders leert het paard nooit op zich eigen lettlen.
ik vind het terecht dsat er bij dresuur geen bescherming om mag net al wat de andere bokkers zeggen.

R0S3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:36

Mijn pony staat vrij nauw en is ook beslagen, vandaar dat ik altijd beenbescherming draag anders kun je er op wachten tot hij zich bezeerd. Ik vind het dan ook heel eng om wedstrijen te rijden. Als het daadwerkelijk niet met bescherming mag heb ik toch echt een probleem. Mijn pony heeft toch heel veel talent en mooie gangen... Daarnaast, waarom zou het bij dressuur niet mogen als het bij springen wel mag?

Ashley5760

Re: Beenbescherming dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 01:52

Ik ben zuinig op m'n paarden door het niet om te doen bij dressuur :+.
Een correct gebouwd en lopend paard heeft het ook niet nodig...
Paarden raken eerder geblesseerd van (over)training/door rijden terwijl ze vermoeid zijn, dan van een keer aantikken.
Bij springen/cross werken er hele andere krachten en "gevaren" waardoor het is toegestaan.

Wat mij betreft huidige regeling prima en conform fei.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 02:05

Dressuur moet mooi beenwerk laten zien. Ik vind een paard zonder bandages/peeskappen leuker en mooier om te zien bewegen dan met. Mijn paard strijkt en tikt wel eens aan, ik rij dan ook wel eens zonder bescherming. Mijn paard moet leren dat hij zuinig moet zijn op zijn benen, ik doe dat eigenlijk pas sinds een half jaar en ik merk dat door ander beslag en minder rijden met been bescherming mijn paard veel minder zichzelf aantikt of strijkt. Wil in de toekomst ook paar wedstrijden rijden dus dan komt het goed uit.

Springen vind ik een ander verhaal. Soms gebeurd het dat paarden door een hindernis heen knallen, verkeerd neerkomen of in een rare sprong zichzelf aantikken. Bescherming is hierbij terecht en vind ik ook toegestaan. Toch zie ik redelijk veel ruiters die lang niet altijd peeskappen ed omdoen.

Ik ben het eens met wat Ashley zegt, een correct gebouwd en lopend paard heeft geen bescherming nodig. Niet elk paard is perfect maar je hoeft niet persé altijd overbezorgd te zijn, paard heeft ook hersens hij moet ze maar leren te gebruiken. Door altijd maar beschermers om te doen weet een paard ook niet meer in hoeverre hij kan bewegen.

Martine

Re: Beenbescherming dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:04

Aangezien dit een topic is uit 2003 plaats ik hier een slotje.
Inmiddels zijn er al verschillende nieuwere topics over dit onderwerp.