Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palo2

Re: Waarom stang en trens al ze net Z zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:05

En een ruiter die nog niet goed genoeg is, zal ook geen prijzen en winstpunten binnenhalen, jury kan dat echt wel zien of je er klaar voor bent of niet.[/quote]

Je zult nog verbaasd zijn....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:11

Ik snap ook nooit waarom men zo moeilijk doet over S&T.
Zelf ben ik naast OHZ ook actief in de mensport en daar hangt bijna iedereen bij zijn jonge paard een liverpoolstang in de mond.
En dan heb je dus geen keuze de enige hulp die je kunt geven is op de stang.
Dus wat is het probleem wanneer een ruiter die de Z heeft bereikt (en dus toch wel een beetje kan rijden), besluit op S&T te rijden?

Nee de mensen die hier schreeuwen dat het onzin is of zielig of opschepperij, dat zijn volgens mijn types die zich nooit echt verdiept hebben in de dressuur en zelf zeker nooit op dat niveau gereden hebben.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:17

palo2 schreef:
En een ruiter die nog niet goed genoeg is, zal ook geen prijzen en winstpunten binnenhalen, jury kan dat echt wel zien of je er klaar voor bent of niet.

Je zult nog verbaasd zijn....[/quote]

Nou, dan gaat het achteruit met de juryleden als ze dat niet kunnen zien.
Want als een ruiter er verkeerd mee omgaat, dan is het bijna niet mogelijk dat een paard ook goed loopt lijkt mij. Of je hebt dan een superknol onder je kont.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:23

De paarden die Z starten krijgen niet die dag voor het eerst een S&T ingehangen hoor. Daar gaat wel wat voorbereiding aan vooraf. Daarnaast is het voor het " beeld" wat de jury op dit niveau wilt zien " gewenst". Hierdoor kun je laten zien dat je de verfijning over de hulpen samen met je paard beheerst en dat het samenspel nog gevoeliger is. Als een amazone of ruiter tijdens een concours dit niet kan laten zien zal dat te zien zijn op de beoordeling. De ruiter/amazone kan daar zelf de juiste conclusie uit trekken.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:26

wemkelover schreef:
Want als een ruiter er verkeerd mee omgaat, dan is het bijna niet mogelijk dat een paard ook goed loopt lijkt mij. Of je hebt dan een superknol onder je kont.

Ehm .. Christine Wells ??
Die is GP geworden terwijl ze haar paarden ook niet al te netjes trainde
Laatst bijgewerkt door Shattered op 29-10-08 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:28

Volgens mij is mevrouw Wells pas minder netjes geworden toen de successen uitbleven Knipoog

CarolineP schreef:
Er is maar 1 reden om met S&T te gaan rijden: als je paard er lekkerder op loopt!

Voor mij niet helemaal hoor, ben nét begonnen in het Z en er hangt idd een S&T in. Waarom?
Omdat ik er graag mee leer rijden, dit is mijn leerpaard en nu ik het Z heb bereikt heb ik de kans ermee te leren rijden.
Een verdere functie dient het op dit moment niet, mijn aanleuning is iets anders, maar op een trens loopt hij net zo fijn.
En ja, toch ook wel voor het aanzicht mijn simpele gelder wordt er toch een beetje mee opgepimp't Cool Ik geef gewoon toe dat het stoer staat...
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 29-10-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:28

ow eh... bovenstaande quote is mijn uitspraak. Ken die amazone niet,.... en hoe vaak heeft ze gewonnen? zegt genoeg lijkt mij, iemand die goed rijdt hoor je ook veel van,

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:43

Sorry, Quoten is niet mijn sterkste kant Bloos.
Er staat ergens een mega topic over Wells *doet poging tot zoeken*

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:55

Is tog een symbool van status, en dat mag ook, je hebt tog het hoogste niveau van de basissport gehaald. Stang & trens, hoedje erbij, prachtig vind ik het (alleen al om te zien Haha!). Sommige paarden lopen fijner met, sommige fijner zonder.

3Hearts schreef:
wemkelover schreef:

Ehm .. Christine Wells ??
Die is GP geworden terwijl ze haar paarden ook niet al te netjes trainde

Je wint wedstrijden/rijd je winstpunten op het moment dat je in de proef rijd. Hoe je losrijd, traint etc, word niet meegerekent & niet naar gekeken. Dus ookal train je niet netjes, als je goed rijd op het moment van je proef, kan je tog GP worden Lachen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 18:55

Ik rij mijn paard ook op S&T, hier loopt ze gewoon géweldig op. Wat ik ook zal proberen op trens krijg ik nooit voor elkaar wat ik met S&T wel voor elkaar krijg. Ze gaat echt dansen.
Overigens dénk ik er niet aan een hoedje op te zetten, ik blijf veilig mn capje opzetten. Clown

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:02

Ik ben het niet eens met sommigen die denken dat met stang en trens rijden stoer is. De meeste wedstrijd ruiters/amazones die op een wedstrijd met S&T rijden gebruiken het gewoon goed. Want waarom zou je met S&T gaan rijden? als je toch voor paal staat omdat je er gewoon niet goed mee omgaat. En als het thuis dan een keertje minder goed gaat, of omdat je nog moet leren rijden met S&T... tjah, eens is de eerste keer. De meeste zorgen voor goede begeleiding als ze nog moeten leren rijden met S&T.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:10

Mijn beste vriendin heeft haar paard op 7 jarige leeftijd gekocht. Een Ferro ruin die B dressuur was en erg sterk. Zij heeft heel hard getraind om in het M2 te komen en sinds ze M2 is oefende ze regelmatig met stang en trens. Haar paard loopt hier heel fijn op, en heeft nooit protest geleverd op de S&T. Toch, ondanks dat hij het hier super goed op doet, wisselt zij dubbel gebroken trens en S&T regelmatig af met trainen thuis ondanks zij Z is, omdat zij vindt dat hij gewoon ook goed moet lopen op het normale bit.

En met haar manier ben ik persoonlijk erg blij.
Niet alle mensen gebruiken S&T zomaar gelijk omdat ze Z zijn. Er zijn veel mensen die er wél over nadenken, en juist gebruiken. Maar zeg nou zelf, als jou paard er nou hartstikke goed op loopt op wedstrijd en jij gebruikt het juist, waarom niet?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:13

Tja het mag dus waarom niet?

Die keuze hoef ik zelf nog lang niet te maken (gelukkig) maar als mijn paard fijn loopt op een gewoon bit, zal ik niet zo snel overstappen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:21

Ik vind dat gebemoei maar erg irritant. Laat een ieder doen wat hem of haar het beste lijkt. Kan jou het schelen als iemand het doet voor de stoer, daar heb jij toch niets mee te maken.
Ik werd ook vaak scheef aangekeken als ik weer met stang en trens in het bos was. Belachelijk zeiden ze dan, stoerdoenerij. Pure roddel uit jaloezie lijkt mij. Ze hadden het ook gewoon even kunnen vragen, dan zou ik vertellen dat ik onderweg was naar mijn instructeur.
In het bos uitstappen aan een lange teugel schijnt ook onder stoerdoenerij te vallen....

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 19:35

Laten we de vraag anders stellen:
Waarom niet?!

Iedereen zal er zijn reden wel voor hebben en dat is heus niet "omdat het stoer staat".
En wat mij dan iedere keer weer opvalt is dat de mensen die dit soort opmerkingen maken, zelf nog verrr verwijdert zijn van de z. Misschien toch een uiting van jaloezie?
Op een trensje een zz-licht proef doorrijden kan, maar waarom zou je dat doen als het op een stang en trens beter gaat?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:48

Pion schreef:
Ik rij mijn paard ook op S&T, hier loopt ze gewoon géweldig op. Wat ik ook zal proberen op trens krijg ik nooit voor elkaar wat ik met S&T wel voor elkaar krijg. Ze gaat echt dansen.

Ik moet zeggen dat ik dat toch wel frappant vind.... Wat veroorzaakt dat dansen/beter lopen dan?

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:04

Waarschijnlijk kan ze wat ze er achter in stopt, met S&T beter tegenhouden aan de voorkant, waardoor het paard meer van de grond gaat lopen. Heb het zelf nooit meegemaakt, maar goed.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:07

Hoeveel ruiters/amazones zijn er wel niet die hun paarden al met stang en trens trainen terwijl ze nog eind M1/begin M2 rijden.
"Om al vast te wennen en te oefenen..." Knipoog

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:29

Revanches schreef:
Hoeveel ruiters/amazones zijn er wel niet die hun paarden al met stang en trens trainen terwijl ze nog eind M1/begin M2 rijden.

En wat is jou mening hierover?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:19

Kelly_ann schreef:
Volgens mij is mevrouw Wells pas minder netjes geworden toen de successen uitbleven Knipoog

CarolineP schreef:
Er is maar 1 reden om met S&T te gaan rijden: als je paard er lekkerder op loopt!

Voor mij niet helemaal hoor, ben nét begonnen in het Z en er hangt idd een S&T in. Waarom?
Omdat ik er graag mee leer rijden, dit is mijn leerpaard en nu ik het Z heb bereikt heb ik de kans ermee te leren rijden.
Een verdere functie dient het op dit moment niet, mijn aanleuning is iets anders, maar op een trens loopt hij net zo fijn.
En ja, toch ook wel voor het aanzicht mijn simpele gelder wordt er toch een beetje mee opgepimp't Cool Ik geef gewoon toe dat het stoer staat...

Je hebt gelijk. Dat is ook een prima argument. Dat JIJ er van wil leren.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:29

Kelly_ann schreef:
Pion schreef:

Ik moet zeggen dat ik dat toch wel frappant vind.... Wat veroorzaakt dat dansen/beter lopen dan?

Ze gaat zichzelf meer dragen, ze 'pakt' zichzelf beter op S&T.
Het is ook omdat ze het gewent is hoor, het is een doorgewintert Z2 paard wat ik straks in het Z1 ga uitbrengen.
Overigens is 'nooit' misschien een beetje een groot woord hoor Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:23

Revanches schreef:

Ja, en heel vaak heb ik het zien gebeuren dat daardoor hun prestaties in de M1/M2 achteruit gaan. Ieder moet lekker doen waar ie zin in heeft, maar ik vind dat je een S&T moet gebruiken als het echt een meerwaarde heeft. Voor de één zal dat vroeger in z'n wedstrijdcarrière zijn dan bij de ander. Ex-M-ruiters die hun S&T gebruiken om in het Z de gevraagde 'verzameling' erin te sjorren ('omdat ie zonder stang niet zo lekker op het achterbeen komt...') vind ik afschuwelijk.

Een S&T er zomaar in hangen 'omdat je bijna Z mag starten' vind ik een slechte zaak, zoals gezegd: het moet rijtechnisch iets toevoegen, anders liever niet. Dus probeer het, is het niets, durf dat dan toe te geven en hang je stang weer lekker in de kast. En zet fijn je hoedje op 'om te oefenen', dat brengt minder schade aan.

Overigens heb ik de Z1 op een simpele trens uitgereden en als ik nog tijd had gehad om in de Z2 te starten zou ik dat ook op trens hebben gedaan. (Heel veel enthousiaste reacties van juryleden gekregen !) Al dat ijzerwerk, daar ging mijn paard niet beter op lopen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:25

Kelly_ann schreef:
Pion schreef:

Gebrek aan rijtechnisch vermogen bij gebruik van een simpele trens?

Edit: dat bedoel ik overigens niet verkeerd, zie dat Pion een leerpaard heeft en dus zelf minder rijtechnisch onderlegd is dan het niveau waarop het paard in het verleden is getraind (ZZ).

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:29

Ik snap niet waar altijd die commotie om is. Wel/niet stang en trens. Natuurlijk moet je ook fijn kunnen rijden op een simpel trensje.
Maar wat is er nu leuker als voor de eerste keer Z starten? Daar doe je het toch allemaal voor? En dan hoort die stang en trens én het hoedje er gewoon bij. Als je paard er goed op loopt, en hij kent zijn oefeningen ook zonder stang erbij, waarom dan niet? Al is het maar voor het gevoel die eerste keer.

Ik snap de argumenten hier gegeven ook wel, en ergens ben ik dat ook wel van mening, maar eerlijk is eerlijk: dat is waar we het voor doen. Dat is het simbool van 'de Z ruiter' waar stiekem nog een hoop mensen tegen op kijken.

Let's Face it: Het hoort erbij en het is gewoon leuk, zeker als het de eerste keer is. Daarna gaat iedereen er anders mee om, maar waarschijnlijk is iedereen de eerste keer in de Z gestart met een stang en trens + hoedje.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:30

Maar zet dan gewoon het hoedje op en doe de S&T er alleen in voor de foto, als het toch alleen maar voor de show is.

Edit: DL_: super mooi paard!
Laatst bijgewerkt door patos op 30-10-08 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt