[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:51

Toevallig dat er vandaag een berichtje + filmpje van de KNHS/Laurens van Lieren&Jeanine Nieuwenhuis over contra-galop, eenvoudige en vliegende wissels verschijnt :-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:05

Net gezien via vrienden van me, maar ja, dat gaat dan weer niet over de changementen, die leggen ze er niet uit. bummer...

Maar heb vanavond groeps les op de vereniging, dan moet die maar haar best doen me wat aan mijn verstand te peuteren.
Er is ook tijd om iemand op een volte galop aan te leren, dan kunnen ze mij ook wel wat commmando's om de oren gooien :D :+

Sjolvir

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:07

Nou dat was fun, had in ieder geval uiteindelijk een los paard.
Geen fatsoenlijke wissel gesprongen uiteraard en ik zat hopeloos te blunderen, tja.. groen en groen.. gaat het niet doen.
Huiswerk voor de komende tijd.
In contra op de hoefslag schouder recht ervoor houden en dan stelling naar binnen uiteindelijk.
Dan schijn je?! met een blije wissel van je buitenbeen (mits goed getimed) van galop te wisselen.
Nou heb ik dus geen timing en geen idee wat ik aan het doen ben en Toobs amuseert zich kostelijk door af en toe ergens door halve draf de andere galop weer in te struikelen.
Voorlopig dus eerst hier maar aan werken.

Weer terug bij de problematiek verschillende instructie.
Ooit Sjol op binnenbeen in combi met buiten leren aanspringen, vervolgens ontdekt dat dat niet handig is.
Dus met nieuwe paard en andere instructie buitenbeen bij Toobs geimplementeerd en bij Sjol terug omgeschoold naar buitenbeen.
Die instr. verhuisde dus ik weer naar andere instructie, die ik in galop opzicht dus nu al 2 jaar probeer te negeren als ik naar mijn hoofd gegooid krijg op binnen been te moeten aanspringen.
(valt niet mee in privéles, gelukkig is die instructie enige eigenwijzigheid van mijn kant wel gewent.)

Nog iemand leuke ideeën over het changement, aangezien nu de lamme de blinde moet leiden en dat niet echt werkt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:15

Helaas vrees ik dat, als Sam en ik er aan toe zijn, het ook ene gevalletje "de lamme die de blinde moet leiden" wordt. := Dus ik kan je niet helpen. :o

Het is geen leedvermaak maar ik moest wel grijnzen om hoe je het neer schrijft. :o :')

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:19

Nou ja, voorlopig heb ik huiswerk.
Doel is in december hem kunnen springen.
In april eventueel 1e wedstrijd waar ik hem nodig heb.

En als het echt mij niet lukt, dan besteed ik die zwarte snuiter gewoon uit -:(- kan hij het leren en kunnen zij mij het leren.
Ben alleen weer zo'n Z$%$@^% die ook weer niet iedereen die allicht er een wissel op kan zetten
er ook op wil hebben zitten. :roll: _O-

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 02:28

Waarom is het niet handig dat ze aanspringen op de combi binnen en buitenbeen?
Die gebruik je in de wissel toch ook samen of heb ik nou weer niet goed opgelet :=

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 08:48

Ja Suus.. Zo doe ik het ook. Binnenzitbeenknobbel wat naar voren en wat meer gewicht op de buitenste en binnenbeen. Buitenbeen gaat wel naar achteren maar is niet het been waarop hij aanspringt. :) Bij de wissel draai ik dit in het zweefmoment om.

Timing is zo belangrijk en daar heb ik ook zo'n moeite mee nog. Als het binnenvoorbeen neergezet wordt is toch het moment van hulpen wisselen of doen jullie het iets daarvoor omdat het zweefmoment anders zo snel komt?

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:07

Hallo,

Zou ik me ook mogen melden hier? :)

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:11

Tuurlijk! Welkom. Stel je even voor en we zijn natuurlijk benieuwd naar een foto! :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:15

Ik spring aan op het buitenbeen.
Zeker met wisselen worden ze sneller scheef als je met je binnenbeen hebt leren aanspringen.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:17

Mijn naam is naomi, ik word aankomende woensdag 22 jaar en ik woon in lienden :D

Dit is wilco, een 13 jarige haflinger ruin. Ik rij pas echt een paar weken sirieus dressuur met hem en we proberen veel te lessen.

vorige week vrijdag onze eerste wedstrijd gehad waar ik erg zenuwachtig was. Ging wel redelijk de eerste proef ben ik verkeerd gereden en hij is de bak uit gerend dus had 170 en de 2de proef 181 dus we hebben 1 winst.

nu heb ik voor aankomende vrijdag en 29 nov. Ook nog staan.. daarna wil ik heel hard trainen om mooie punten te kunnen rijden. Die andere 2 heb ik gepland om te kijken hoe het is enzo.

Afbeelding

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:22

Leuk dier! :) Leuk dat jullie gaan dressuren!

Ambre, eerder deed ik dit ook maar kwam dan in de problemen met de travers omdat ie dan ging aanspringen zodra mijn been naar achteren ging. Nu dus zit in combinatie met been.

Naomi_Haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:31

Bedankt :)

We hebben zometeen om kwart voor 11 les dus ben benieuwd hoe die het doet vandaag

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 09:49

Hoi Naomi!

Lisanne:dat gebeurd wel eens,maar het is toch een compleet andere hulp.
Verfijnen dus,stil zitten bij de inzet vd travers en voor het inzetten even opvangen op buitenteugel en het gewicht op de buitenschouder zetten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:21

Mag ik me weer terug melden? In het begin heb ik meegepost hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 10:28

Sjolvir schreef:
Nog iemand leuke ideeën over het changement, aangezien nu de lamme de blinde moet leiden en dat niet echt werkt.

Ik begin zelf altijd veel te laat met het changement omdat ik het niet alleen durf (ook totaal geen timing dus graag iemand aan de kant die nu! roept) . Met het gevolg dat de contra zo bevestigd is dat ik de wissel niet vanuit daar aangeleerd krijg. Ik heb het tot dusver altijd vanuit het appuyement gedaan: bijv appuyeren van f naar g en op g de hulp voor het changement.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 12:51

Ambre, helemaal gelijk! Dit overkwam ons ook puur in het begin toen de travers eigenlijk nog helemaal niet bevestigd genoeg was. Ik gaf zelf de hulpen door elkaar, maar heb toen wel besloten om het verschil duidelijker te maken. Ik gebruik dus wel gewoon nog mijn buitenbeen met het aanspringen maar dat is niet meer hèt been waarop hij aanspringt. Voornamelijk mijn binnenste zitbeenknobbel die ik iets naar voren schuif is de hulp waarop hij het doet. Binnenbeen alleen gaat ie ook niet van aangalopperen.

Uriëlle! Hoi, ik vroeg me laatst al af waar je gebleven was. :) Ik ben achteraf gezien ook veel te laat begonnen met die wissel en heb er dus ook een waarmee ik een volte 5 meter kan draaien in contra bij wijze van. Vanuit het appuyement pakte hij hem laatst wel aan, dus denk dat ik het van daaruit maar blijf proberen. Andere manieren snapte hij geen hol van. Wat hoogstwaarschijnlijk bij mij ligt, maar hier ook een gevalletje de lamme die de blinde moet leiden. Is voor mij überhaupt de eerste keer dat ik op dit niveau dressuur. (Nooit hoger geweest dan de B en heb hem tot nu toe wel van onbeleerd naar het Z1 gekregen) Maar heb soms wel behoefte aan het even voelen bij een ervaren paard.

Het stuk van Laurens van Lieren dat in de PaardenSport stond vond ik tamelijk onnuttig.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 14:37

Met zijgangen werkt het bij Angel niet, die vind blijkbaar dat ze dan niet met haar benen in de knoop komt. Vanuit de contra aan het eind van de lange zijde of op het eind van een diagonaal lukt het wel. Is geen schoonheidsprijs, maar ze kent de hulp in ieder geval en laten zien hoeven we het voorlopig toch niet.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 15:00

Juist alleen maar goed dat je er al mee begint, heb je later profijt van ben ik nu achter. :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:30

Urielle, welkom terug dan maar.

Ik baal dus inderdaad weer dat ik weer te laat ben begonnen, waren er toen af en toe mee bezig (vorige instructie) juist om hem niet vast te laten lopen daarop, maar huidige instr. en ik verschillen her en der nog wel ernstig van mening en bij haar ga je niet al vroeg een wissel springen.
Sjol haar probleem is dus ook dat je daar in contra volte 5 meter in travers mee kan galopperen en ze dan gewoon onverstoorbaar door gaat. hi hi, eigenlijk heel braaf.. heb ik d'r zelf geleerd.

Timing oh oh oh, heb ik dus niet... Vandaag wel heerlijk gemend.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:24

Ik heb nog nooit een wissel aangeleerd bij een paard ehm pony, mijn fjord blijft braaf doorhollen in de contra .... En die is nu 20, dus daar ga ik niet meer mee stoeien. Hij spring overigens aan op mijn buitenbeen. Cordia heb ik zelf beleerd, die springt aan op het binnenbeen, ik leg mijn buitenbeen terug, dan weet ze wat er gaat gebeuren en wacht op het seintje van het binnenbeen met aanspringen. Heb al besloten dat ik de wissels erop laat knutselen door mijn instructeur. Ik weet niet hoe het moet, dus als ik het samen met haar moet leren zijn we langer aan het stoeien dan dat ik hem ze erop laat zetten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 16:00

Vandaag heeft Suus weer gestart met spirit met 2 winst en het bewijs dat ie het stilstaan ook steeds beter gaat doen :)
Afbeelding
Deze hond was tijdens het losrijden wel de oorzaak voor een paar stops en dat de bak wat kleiner werd. Maar hij deed dan ook wel raar knorren.
Afbeelding

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:50

haha, zulke hondjes zijn ook heel erg eng :D en maken echt raar geluid.
Fijn dat Spirit het zo goed doet.

Ik heb het de afgelopen weken erg druk gehad wel iedere x snel snel wat mee gelezen maar nog geen tijd gehad om een update te doen.
Calipso en ik zijn ondertussen ook M1 gestart. Dit was tevens voor hem ook de eerste keer binnen. Hierdoor best wel wat spanning, want binnen rijden doen we eigenlijk nooit, maar ik was zeker niet ontevreden en heb weet nu waar ik proef gericht aan moet werken.
Na de wedstrijd ging het wat minder qua rijden (lees onder me uit lopen en zelfs af en toe bokken), eventjes wat rust gegeven, toch geen verbetering. Uit zijn eerste zadel was hij uit gegroeid qua bespiering. Had ondertussen een ander maar eigenlijk als je terug gaat kijken sinds dit zadel ging het al wat berg afwaarts (terwijl die toch heel correct lag volgens de zadelpasser). Nu afgelopen dagen weer wat zadels gepast, jeeeeej wat een verschil met het laatste zadel, wat een schoudervrijheid en ruggebruik, je voelt hem helemaal omhoog komen zeker in de galop. Dus hopelijk zitten we nu op het goede spoor qua zadel. Dus ik ben er weer helemaal blij mee en ik hoop calips ook.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:52

Leuke knorremans! Gefeliciteerd met de winst!

Ik had vandaag ook weer concours, denk ga gewoon betalen moet ik toch, zat er pas weer 4 dagen op. Maar goed 1ste proef 179, door een stomme fout van, mezelf... Galoppeer gewoon een hoek te laat aan... En 2de proef 184, dus ik ben tevreden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:05

Gefeliciteerd! Ik ben gaan springen vandaag. Eerste keer parcours 70 (ooit, ook niet getraind hihihi)

Afbeelding

Dat mag dus voor hem wel hoger staan :')