[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambre

Re: [HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:24

Karel is dus vlug wanneer het hem uitkomt!
Zadel ligt veel te ver naar voren,maar beest is ook veel te vet.
Staat op postzegeltje buiten,op zaagsel en krijgt bijna geen vreten.
Vorig jaar was hij te dun,op stro vrat hij zich vet en nu valt hij langzaam beetje af.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:28

Denk dat zadelprobleem als hij spekjes kwijt is ook stuk minder is.
Zit nu met hetzelfde met Sjol, moddervet.. zadel leg je dus al snel te ver naar voren of schuift.
Als ze weer in model is blijft het wel netjes liggen, maar ik ga ook niet meerdere zadels erop na houden.

Blijf dromen... 1.50.. zucht, waarom heb ik met mijn 1.84 nou weer het ukkie?
(voor fjorden maten overigens hele normale maat 1.44)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:29

Ik zie veel Fjorden met kilootjes teveel. Al heb ik er met Karel ook veel moeite mee hoor. Vreet amper wat, beweegt veel en heeft een hangbuik van hier tot Tokio.

Sjolvir schreef:
Komt goed!! Hier ook goed gekomen en ik was notabene nog een scheiterig bang geworden ook na een verkeerde vlieg les. Heeft me wel 2 a 2 1/2 jaar gekost en zit nu nog met rijtechnische ellende daardoor, maar... ooit... komt het goed.
Bij jou ook! Kareltje ook leuke gast, maar het woord Floepstroeper is soms niet misplaatst.

Ik had ook goede hoop, maar kan hem nu wel achter het behang plakken. Wilde eindelijk ook weer vaker starten, maar in het Z1 gaan ze dit niet leuk vinden. Dus nog maar even oefenen _O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:34

Hier ook al diverse bubbels achter het behang gehad, maar ze ook maar weer verwijderd.
Staat zo slordig in je huiskamer en in de wei doen ze het veel leuker.

(En geloof me Toobs is niet de enigste die hobbels in mijn muur heeft achtergelaten, Sjol in haar tijd ook hoor, goeigrutten die kan ook echt dingen hebben waar je grrrrrrrr. van wordt.)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:36

Lastig hoor meiden, maar komt goed

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:37

Ach mijn Welsh heeft me ook zo vaak laten zitten.
Die werd dan zo gespannen dat ze in de ring gewoon kreupel werd in de bochten.
Moet ook eigenlijk weer eens indoor gaan starten om te kijken of dat al beter gaat.
Maar train nog ff door.

Hij lijkt weinig last vh zadel te hebben,het is natuurlijk ook geen vast vet dus het laat zich makkelijk wegduwen. :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:38

Ach.. er zitten vast ook wel wat vipjes achter het behang en een Spiritje?

Komt ook goed hoor, heb hele optimistische plannen, alleen nog geen idee hoe ik ze uit moet gaan voeren :') _O-

Eind dit jaar moet er een wissel op zitten, niet dat ik dat kan...
Maar moet wel.. heb ik nodig. (niet voor de KNHS)
Dus ben nu plan aan het verzinnen wie ik zo gek ga krijgen om hem erop te gaan zetten.
Lijkt me namelijk wijzer dan dat ik zelf ga prutsen.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:43

Zeker weten en ook genoeg suusjes, de laatste t meest eigenlijk :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:46

Die moet je er niet te vaak achter plakken, dan kunnen die namelijk niet meer de vipjes en spiritjes toch weer bevrijden en in de wei zetten.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:52

Och wissels... praat me er niet van. Ik krijg ze er maar niet op. Iemand nog tips? :(
Daarnaast zijn er trouwens erg weinig dagen dat ik Fredje achter het behang kan plakken, hij is eigenlijk altijd wel lief. :D

Paardlief wel, die kan ik erg vaak achter het behang plakken, maar meestal neem ik haar gewoon het liefst mee naar bed. :+

Zij springt overigens de wissels met twee hoefjes in d'r neus, maar die loopt net L1, dus geheel overbodig nog (alhoewel met springen wel errug handig).

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:03

Vroeg beginnen met de wissels is juist fijn.
Als de contra er al compleet bevestigd op zit wisselen ze minder makkelijk.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 23:30

Ja ambre, helemaal correct. Dat is mijn fout geweest. In het begin kreeg ik juist de contra er niet op, want meneer bleef de wissels springen (ook gewoon op commando). Toen dus enkel en alleen nog contra geoefend en nu krijg ik de wissels er niet meer in. Over een balkje gaat prima, maar zodra het balkje weg is dan lukt het niet meer...

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:42

Sjolvir schreef:
Blijf dromen... 1.50.. zucht, waarom heb ik met mijn 1.84 nou weer het ukkie?
(voor fjorden maten overigens hele normale maat 1.44)

Mijn Fjordenkind heeft nog 3 cm extra :j

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 11:46

Wissels gaan hier met heel veel geklooi haha. Meneer vindt het heel grappig om een meter de lucht in te springen, te doen alsof hij wisselt en dat dan dus niet écht te doen. Drakenkind :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:07

Hoe train jij ze Drunksheep? :)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:26

Dit is mijn eerste keer dat ik ooit met een paard wissels train, dus voor mij is het heel lastig... Laatst een paar keer hulp gehad van vrouw die zelf Prix St. George gereden heeft en ook van grote ruiters les gehad heeft. Ik was geneigd erg te verzamelen en hem dan om te laten springen (daar kreeg je dus bovenstaande taferelen van _O-), maar zij vertelde me dat ik beter hem op een diagonale lijn gewoon lekker kan laten doorgalopperen en hem dan tegen het eind te laten 'schrikken', zodat hij in één keer omspringt. Wel heel duidelijk de andere galop vragen (dus stelling, buitenbeen naar achteren wisselen enz) en dan een keer stevig been voor het schrikeffect, dan heeft hij ook niet de kans om rustig door te blijven galopperen in de 'verkeerde galop' als 'ie niet impressed is van je beenhulp. Dus daar ben ik hard mee aan de slag. Ik moet zeggen dat het beter gaat, maar hij blijft wel trucjes uithalen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:31

Ik doe het meestal gewoon vanuit de contra.
Vlug maken met je oude buitenbeen en dan omdrukken met je nieuwe buitenbeen.
Vooral opletten dat je de nieuwe buitenschouder goed aan de buitenkant houdt.
Op de volte vanuit de contra is ook een handige,ik doe het liever niet in de hoek ivm hoek doorcrossen en al spanning op de diagonaal.
Voorbereiding bestaat uit heel goed nieuwe stelling aan kunnen nemen en in het sluiten snel kunnen maken.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:37

Bovenstaande dus idd, maar dan op de diagonaal :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:10

Ik heb het mijn paard door mijn instructrice laten leren.
Binnen een paar dagen had hij het door, toen moest ik het nog leren.
Maar het was een genot om te zien hoe zij het deed, volledig vanuit rust, in de contra laten wachten en op elk moment laten reageren op de hulp. De contragalop bleef dus ook gewoon aanspreekbaar.
Dat zie je helaas ook wel eens anders, sommige menen zo veel te "verzamelen" dat er naar mijn mening geen sprake meer is van dressuur maar meer van circuskunsten.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 19:14

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:12

Josie, er zijn verschillende manieren om het aan te leren. Bij elk paard is het anders dus er is geen 'manier zoals het zou horen'. Wel bedankt voor het meedenken.
Verder heb ik er goede begeleiding bij want ik wil niet in mijn eentje gaan prutsen. Echter ben ik zelf nog niet handig genoeg en heb ik juist een erg handig beestje die op allerlei verschillende manieren probeert te gehoorzamen maar die het oprecht niet snapt. Mijn fout, want ik heb hem compleet afgeleerd om te wisselen en dus alleen in de contra te blijven. Maar dat komt wel goed. Laatste paar keer sprong ie ze wel technisch goed maar nog iets achter de hulp en nog niet recht etc. maar wel met ontspanning. Hij snapt ze het beste als ik vanaf de ac-lijn naar de hoefslag appuyeer en voor de hoefslag wissel. Dus we prutsen rustig wat verder. We gaan voorlopig toch nog geen Z2. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 20:32

Hier met mijn fjord ook de fout gemaakt dat de contra er zo ongeveer ingehamerd zit, alleen in les van Herman Wientjes de pony zo gek gekregen wel een wissel te springen, alleen was ze helaas week later weer geblesseerd en had ik hem niet bij de hand om het door te zetten.

Zwarte ga ik gewoon lompweg door mijn instructrice laten doen, die kan ze wel.
En ga donderdag even in discussie met instr. in groep of die nog tips heeft, volgens mij wel die was laatst ook een ander goed aan het helpen. (inderdaad vanuit contra en dan travers, dat was voor dat paard waar ze toen mee bezig was de hanigste methode).

Vanavond zucht zo heeerlijk gereden, na eerst kwartier echt niet lekker te hebben gereden.
Toobs was zowaar TE voorwaarts!! huh!!! Nou dat is dus voor iemand die gewend is paar zo ongeveer door de baan te gaan moeten duwen echt zalig hoor!
Het was niet perfect, maar als deze modus er op blijft zitten kan ik daar wel wat mee.

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 21:24

Ik ga binnenkort ook aan de wissels beginnen, dus vind jullie ervaringen super interessant om te lezen!

Vandaag heb ik mijn pony aan de hand gewerkt. De travers ging vorige keer nog niet zo lekker, dus die heb ik nu wat steviger doorgevraagd en ja hoor, kwartje viel! Daarna nog wat Spaanse passen herhaald en klaar!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:39

Zoals het zou horen slaat op de basis, die wordt daarin goed beschreven, is je paard bv. niet recht genoeg en staat die niet goed genoeg aan je been, dan gaat het je niet goed lukken.
Wat voor jullie het beste werkt zal je zelf moeten ervaren, op de diagonaal, na appment e.d., dit kan niemand je zo achter de pc uitleggen , maar wel je instructeur, die kent jullie immers :).
Succes met oefenen en uitzoeken wat voor jullie het beste werkt!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:24

Wat leuk om zo alle ervaringen te horen! Mijn pown is met de hulpen geboren denk ik. Ooit eens voor de gein geprobeerd, van hand veranderen, been om en hop hij sprong om. Ik dacht 'dat kan niet :+ ', dus nogmaals van hand veranderen en zonder hulp doorrijden, loopt meneer zonder omspringen in een keurige contra verder, ik blij :D Toen ik hem laatst (half jaar terug) reed, sprong hij ze om de vier en soms om de drie.
Ik heb zowaar vrijdag mijn zadel mogen ontvangen ( *\o/* ) en ik kan dus weer gaan rijden na een half jaar vakantie! Ik hoop in het nieuwe jaar weer wat wedstrijden te starten! :D