[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:19

Wil 1 van deze dagen even editten (voorstellen/paspoort eruit enz). Als ik mijn punten heb zal ik die ook zeker melden. Zal even kijken hoe ik hem online kan zetten en kan laten zien. Wil hem niet op youtube zetten :) De proef is ook zeker niet perfect, maar ik zie voorruit gang en ben vooral benieuwd naar het commentaar van de jury. Ik wil ook niet rijden om de winstpunten bij elkaar te pakken, maar om ervan te leren. Zie het meer als een soort oefendressuur :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:23

Je kan 'm op Youtube ook neerzetten en dan alleen voor mensen te zien die de link hebben. :j

Dat vind ik een goede insteek :) Alleen ik denk dat het merendeel het niet zo ziet.
Hoe vaak ik al niet voorbij heb zien komen dat mensen de proef tig keer hebben opgenomen en daar dan het beste van uitzoeken en die insturen ... Wie hou je dan voor de gek? Op wedstrijd moet je het ook doen met de proef die je neergezet hebt. Bovendien zou het nu juist makkelijker moeten zijn omdat je de factoren van het op pad gaan niet hebt.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:28

Oh top! Dan ga ik dat wel even regelen :D

Ik heb gisteren de proef 2x gereden, maar vaker doe ik ook niet want op wedstrijd rijd je ook maar 2 proeven. Gewoon losgereden zoals altijd en toen gewoon gezegd we gaan nu de proef filmen en niet telkens verbeteren, op wedstrijd heb je ook maar 1 kans per proef :)
Ik heb nu nog 1 event ingeschreven, die film ik in het weekend van de 15e en daarna gewoon even niks meer en oefenen op de dingen waar we nog tegen aan lopen :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:31

Waar loop je nog tegenaan?

veertje99

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:36

We zijn nu enorm veel bezig om hem goed door te laten galopperen, vooral in de contra galop. Hij heeft de neiging een draf galopje te krijgen achter. Hij springt nu wel echt actief naar voren aan (eerder was dat te 'verzameld' op z'n eigen plek en moest ik hem echt naar voren rijden) alleen vind hij dit heel zwaar om zo door te blijven galopperen. Zul je in het filmpje ook wel zien dat ik hem echt veel aan moet sporen om in de galop te blijven en dat hij niet in zijn eigen tempo gaat lopen

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:37

Veertje: fijn zeg! Goede insteek om te rijden voor de feedback :) je bent zelf blij en dat is het belangrijkste. Jullie zien er knap uit!

Marietje: eens..in een real life proef gaan er ook weleens dingen fout, dan kun je ook niet opnieuw beginnen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:39

@ Veertje; Ik snap het, kost ook gewoon tijd dat ze daar kracht in ontwikkelen. In elk geval schakelen in de galop, heeeeel veel schakelen!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:41

@valerie, ja een keer feedback van een onbekende jury is wel fijn. Op wedstrijd kom je toch veel meer bekende jury's tegen en ga je rijden zoals ze het graag willen zien. Dankjewel :D

@marietje, Het schakelen zou dat uitmaken of ik dat op een volte of lange zijde doe?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:43

veertje99 schreef:
We zijn nu enorm veel bezig om hem goed door te laten galopperen, vooral in de contra galop. Hij heeft de neiging een draf galopje te krijgen achter. Hij springt nu wel echt actief naar voren aan (eerder was dat te 'verzameld' op z'n eigen plek en moest ik hem echt naar voren rijden) alleen vind hij dit heel zwaar om zo door te blijven galopperen. Zul je in het filmpje ook wel zien dat ik hem echt veel aan moet sporen om in de galop te blijven en dat hij niet in zijn eigen tempo gaat lopen

Heel veel oefenen en tempowisselingen rijden was wat voor ons goed hielp.

Ik loop zelf echt tegen het doorzitten aan. Ik ga knijpen en stop met ademen :+ Tijdje terug een zitles gehad en een centred riding les maar blijf het lastig vinden.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 06-05-20 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:43

@ Veertje: beide kan. Op de volte vergt het meer lenigheid, dus dat zou ik ook gewoon meepakken. :j
Wat ook goed is, is wisselen van stelling. Dus de "gewone" stelling in de contra, recht maken, en contra stelling. Rij ook goed de hoeken in met contra, dat is ook een goede oefening voor de kracht.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:50

@Valerie, dat doorzitten heb ik ook een hele lange tijd moeite mee gehad, maar dat kwam puur door een veel te groot zadel waar ik niet in kon zitten :+
Dat knijpen heb ik soms nog steeds last van, wat bij mij dan enorm helpt is om echt even goed iets van een half uur zonder beugels te rijden en dan echt goed actief naar voren toe

@Marietje, super dankjewel! Ga morgen weer rijden zal het dan eens mee nemen :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:18

Ik ben benieuwd Veertje! Goede instelling ook
Ik wil ook naar een meer met paard, wat gaaf zeg
Verder ga ik met Marietje mee qua contra, haha.

Ik kan dan weer makkelijker doorzitten als lichtrijden. Helemaal op dit moment met bekkeninstabiliteit, maar ik heb mijn hele leven al dat doorzitten het makkelijkste is. Ben nu bezig met fysio om ook mijn rijden weer correct op te bouwen. Merk dat ik erg veel last heb van dik een jaar niet rijden. Moeite met balans, snel wat gaan verzitten of compenseren omdat dat minder pijn doet enzovoorts. Niet gek met alle klachten die ik heb, maar zo kunnen we en houding en zit weer beter maken en hopelijk wat klachten aanpakken, want sommige zie je alleen op het paard omdat ik naast het paard ze kan verhullen O:)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:31

Alweer een jaar?! Jeetje wat gaat dat hard zeg ... :(:)

doorzitten wisselt natuurlijk ook heel erg per paard, de een zit nou eenmaal wat makkelijker dan de ander. Maar in de regel geldt wel; hoe meer ze aan elkaar gereden worden en hoe meer door het lijf/over de rug, hoe meer ze de ruiter "dragen en meenemen" :j Dan wordt het zitten ook makkelijker!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:54

Nee, ik kan het bij elk paard := vind altijd doorzetten makkelijker als lichtrijden. Kan wel gewoon lichtrijden, maar vind het veel.fijner om door te zitten. Maar je hebt wel gelijk in hoe fijn het te zitten is. Sommige zitten niet fijn, maar dan vind ik het lichtrijden ook niet prettig. Paarden met zo'n zweefdraf die eigenlijk te traag zijn en rug niet ontspannen vind ik met lichtrijden ook vervelend. Alleen dan doe ik het wel, want ook al vind ik doorzetten fijner, het is niet fijn als ze nog vasthouden.

Nog geen jaar deze blessure hoor, maar vorig jaar februari blessure 1, augustus mochten we langzaam weer naar oude niveau bouwen, in oktober deden we pas weer alles en begon november weer geblesseerd. Dus niet helemaal een jaar, want paar maanden wel kunnen rijden, maar allebei nog niet op oude niveau en minder spieren dus die zijn nu echt weg bij allebei, conditie ook haha :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:02

Mijn opmerking was ook meer in het algemeen. :D

Als ze in de zweefdraf gaan dan zou ik echt nooit maar dan ook nooit gaan zitten. Eerst naar voren en weer rek erin zien te krijgen, motor aan. Dat kan imo nooit met doorzitten.

Oh zo, ja ik dacht al, het gaat wel heel snel dan! Maar blijft lang zat .... :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:14

Marietje35 schreef:
Mijn opmerking was ook meer in het algemeen. :D

Als ze in de zweefdraf gaan dan zou ik echt nooit maar dan ook nooit gaan zitten. Eerst naar voren en weer rek erin zien te krijgen, motor aan. Dat kan imo nooit met doorzitten.

Precies, er zijn wel dingen waarbij je gewoon moet lichtrijden. :j Jong paard doe ik het ook niet, ja hele kleine stukjes. En voor de galop ook niet, maar ikgalopeer altijd heel snel om ze los te maken. Maar ik ben altijd blij zodra ik mag, hahq

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:18

Grappig, zulke verschillen!

Gisteren bezig geweest met de keertwendingen, blijven rotdingen. 8)7 Ik heb geen moeite met de KW zelf, maar met de inzet. Wie toch de kwartwending heeft bedacht ..... _-:(

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:23

Marietje35 schreef:

Gisteren bezig geweest met de keertwendingen, blijven rotdingen. 8)7 Ik heb geen moeite met de KW zelf, maar met de inzet. Wie toch de kwartwending heeft bedacht ..... _-:(

Zullen we wat delen? Ik kan de inzet, de kwartjes vind ik makkelijk, maar ik krijg laatste stuk nooit netjes. Ligt ook echt aan mij haha

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:27

Oh serieus?! :') Ik vind die kwartjes maar ruk :o inzet begint bij ons gewoon wat rommelig nog (ik moet wel eerlijk zijn, ben er nog amper mee bezig geweest dus ik mag eigenlijk niet klagen :o ) Hij zoekt wat, zwabbert een beetje in de zin van waar wil je heen, en dan wil hij bij de inzet z'n been er nog wel eens buiten zetten. Heb ik eenmaal het eerste stuk, dan begrens ik 'm kennelijk wel goed en stapt hij een keurige KW! _/-\o_

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:27

Marietje35 schreef:

Haha bij mij moest het kwartje ook echt vallen bij keertwendingen. Nu gaan ze wel goed. Mijn paard denkt teveel mee en dan laat ik 'm maar een beetje gaan en ben ik dus niet consequent genoeg.

Gisteren zo'n fijne les gehad! Helemaal blij. We hebben een beginnetje gemaakt met het springen van een wissel. Dat was wel een dingetje. Ik krijg een soort coördinatie storing in m'n hoofd en ben dan, wederom, niet consequent genoeg wanneer mijn paard mee gaat denken en wordt hij weer boos :') Het was in ieder geval gelukt om een wisseltje te springen en leuk om een nieuwe oefening mee te pakken en mee te knutselen.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:30

Fijn dat je les goed ging Vaalerie! Dat je daar al mee bezig bent, ben je niet bang dat dat heel erg in je nadeel gaat werken in de contra?

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:31

Marietje35 schreef:
Fijn dat je les goed ging Vaalerie! Dat je daar al mee bezig bent, ben je niet bang dat dat heel erg in je nadeel gaat werken in de contra?

Nee hoor. Het is meer om het spelenderwijs een keertje te oefenen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:31

Marietje35 schreef:
Oh serieus?! :') Ik vind die kwartjes maar ruk :o inzet begint bij ons gewoon wat rommelig nog (ik moet wel eerlijk zijn, ben er nog amper mee bezig geweest dus ik mag eigenlijk niet klagen :o ) Hij zoekt wat, zwabbert een beetje in de zin van waar wil je heen, en dan wil hij bij de inzet z'n been er nog wel eens buiten zetten. Heb ik eenmaal het eerste stuk, dan begrens ik 'm kennelijk wel goed en stapt hij een keurige KW! _/-\o_

Ik heb het bij elk paard. Bij die van mij was het logisch, pony en paard waren beide beperkt door blessures dus moest ik iets anders rijden. Maar ook op paarden die gezond zijn, ze al kennen en goed kunnen verpest ik het. De inzet en kwart gaan goed, het laatste stuk doe ik wat stoms. Echt die laatste 2 a 3 passen :+

Vaaleriee leuk is dat hè? Ik wil ook weer, haha. Nieuwe dingen aanleren en sowieso knutselen vind ik echt heel leuk

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:32

MyWishMax schreef:
Marietje35 schreef:

Ik heb het bij elk paard. Bij die van mij was het logisch, pony en paard waren beide beperkt door blessures dus moest ik iets anders rijden. Maar ook op paarden die gezond zijn, ze al kennen en goed kunnen verpest ik het. De inzet en kwart gaan goed, het laatste stuk doe ik wat stoms. Echt die laatste 2 a 3 passen :+

Vaaleriee leuk is dat hè? Ik wil ook weer, haha. Nieuwe dingen aanleren en sowieso knutselen vind ik echt heel leuk

Haha gek is dat he. Dan gaat het goed en dan doe je de laatste passen opeens iets anders. Herkenbaar :Y)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:35

Grappig, zo heeft iedereen andere dingen waarin het mis gaat. :)