Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:41

Misschien kan runningkawa dan wel een clinic geven, dus met een andere ruiter en paard

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:51

Even een reactie op Wendy en milan,
die schreef dat ze nu de pony niet inder controle heeft.
Heb je weleens bedacht dat het misschien juist vluchtgedrag is van de pijn in zijn mond???
Een paard gaat niet er normaal gesproken niet zomaar vandoor. Het zijn vluchtdieren dus hun eerste ractie op pijn is vluchten ook.

Mijn paard was altijd totaal stuurloos met bit. Het bit tussen kiezen nemen e.d. Je begrijpt dat ik goed de zenuwen had toenik voor het eerst bitloos ging. Maar mijn verbazing werd des te groter toen ik ontdekte dat hij heel fijn in me hand werd. Alsof die dacht; hehe ze heeft het eindelijk door hoor, dat rotding uit mijn mond.

Dus wie weet is er nog hoop! Zou het zeker niet zomaar proberen maar iemand erbij met ervaring en in een afgesloten ruimte natuurlijk.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 21:58

@jovarna ik heb 3 foto's van mijn vriendin naar je gemaild
vanmorgen gemaakt
ze had het best warm met een hoedje op Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:22

unamie schreef:
@jovarna ik heb 3 foto's van mijn vriendin naar je gemaild
vanmorgen gemaakt
ze had het best warm met een hoedje op Sigaar

Ja, ik heb ze nèt bekeken! Mooie foto's hoor, en het ziet er erg ontspannen uit!
Zal idd wel warm zijn geweest vanmorgen... Sigaar

Heidi, heb jij nog mooie dressuurkiekjes van jullie? Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:27

Heidi2 schreef:
Nou ik rij nu al twee jaar op wedstrijden in de L2 bitloos en ga dus zeker mijn bijdrage hieraan leveren!
Mensen vraag gewoon dispensatie aan bij knhs. Niet meteen opgeven als je wedstrijden bitloos wilt rijden is dat best mogelijk. Alleen moet je wel een verklaring van de dierenarts hebben met een reden dat het paard geen bit in kan hebben. (flauwekul maar goed ze willen het zo)
De dierenartsen zijn best bereid om een briefje op te stellen.

Eindelijk mensen die de ballen hebben om dit aan te pakken.

Ik vind wel vreemd dat de KNHS dus kennelijk niet consequent is bij het wel of niet verlenen van dispensatie... Het kan dus wel! Dit biedt perspectief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:31

Bedankt voor de eer, maar ik ben echt niet de juiste persoon om een clinnic te geven Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:47

Speedster schreef:
Ik vind wel vreemd dat de KNHS dus kennelijk niet consequent is bij het wel of niet verlenen van dispensatie... Het kan dus wel! Dit biedt perspectief!

Ja dat is idd vreemd.
Ik had al eens opgeroepen in dit topic dat we graag wilden weten wie een keer dispensatie heeft aangevraagd, welke door de KNHS geweigerd is. En de reden van de aanvraag en van de weigering.
Hier willen we nog steeds graag reacties op!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:07

Ergens verderop in het topic staat het van mij ook nog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:25

myrtheJ schreef:
Ergens verderop in het topic staat het van mij ook nog..

Ja klopt, die van jou had ik al.
Maar heb je echt dispensatie aangevraagd? Of heb je navraag gedaan of het voor jou mogelijk was om zonder bit te starten? Dat zijn twee verschillende dingen. Uit het antwoord van de KNHS maak ik nl. op dat je geïnformeerd hebt.
Heb je je eigen aanvraag nog?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:30

nee, ik had het idd niet echt aangevraagd. Maar ik weet intussen ook nog steeds niet hoe dat ik het aan moet vragen..

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:44

idd best wel dom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:51

myrtheJ schreef:
nee, ik had het idd niet echt aangevraagd. Maar ik weet intussen ook nog steeds niet hoe dat ik het aan moet vragen..

Je vraagt aan je DA een schriftelijke verklaring dat en waarom jouw paard geen bit in kan. Je schrijft een brief naar de KNHS met een aanvraag voor dispensatie, en je doet de brief van je DA erbij.
Als Heide2 hier straks weer leest, kan ze jou hier vast wel mee helpen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:57

Ik vind het zowiezo krom dat je paard eerst een 'gebrek' moet hebben voor je hem op een vriendelijkere manier mag rijden (om even kort te zijn. Ik bedoel niét dat een bit altijd onvriendelijk is)

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:46

In principe moet ieder voor zichzelf weten met voor optoming hij/zij rijdt, zolang het welzijn van het paard maar niet wordt geschaad. Dat kan dus met bit, zonder bit, etc, zijn. In een dressuurring geldt imo terecht dat je binnen een bepaald kader aangekleed en opgetoomd moet verschijnen; uniformiteit is voor een zo goed mogelijke objectieve beoordeling een must. Bitloos zou daar best in kunnen passen, maar wel onder voorwaarden; zo valt een touwhalster buiten het uniforme beeld Knipoog

Hoewel ik zelf met sporen, zadel en S&T rij, en niet de intentie heb om bitloos te rijden, laat staan te starten, wil ik best een handtekening zetten in jullie petitie.

Ik vraag me toch één ding af. Hoeveel van de voorstanders alhier hebben destijds ook getekend voor het behoud van de dressuurhoed? Nagelbijten / Gniffelen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:50

Ik vind dat het touwhalster er wel in past. Je moet namelijk niet alleen kijken naar hoe iets eruit ziet, je moet vooral kijken naar hoe iets werkt! En laat het nou net zo zijn dat een touwhalster een van de beste, zo niet de beste bitloze optoming is.
Maar ik vind inderdaad dat je dan geen opvallende kleurtjes mag gebruiken, maar gewoon zwart of bruin.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:51

Yokie schreef:
Ik vraag me toch één ding af. Hoeveel van de voorstanders alhier hebben destijds ook getekend voor het behoud van de dressuurhoed? Nagelbijten / Gniffelen

Ik!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:52

Ik vind mijn zwarte touwhalster netter dan m'n feloranje bitloze hoofdstel

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:52

Lenneke_ schreef:
Ik!

Top Lachen

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:58

ik had ook getekend. Wat je op je hoofd zet moet je zelf weten. Net als je bit of bitloos wilt rijden Knipoog Vind goed dat je dit noemt, er zitten veel overeenkomsten in deze discussies.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:00

Eerlijk gezegd vind ik ook dat de optoming wel een beetje engels moet zijn, dus een lederen bitloos hoofdstel ofzo. Anders word het zo'n kermis Knipoog Bloos
Ik heb de petitie btw getekend.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:00

dorientjuh schreef:
Ik vind dat het touwhalster er wel in past. Je moet namelijk niet alleen kijken naar hoe iets eruit ziet, je moet vooral kijken naar hoe iets werkt! En laat het nou net zo zijn dat een touwhalster een van de beste, zo niet de beste bitloze optoming is.
Maar ik vind inderdaad dat je dan geen opvallende kleurtjes mag gebruiken, maar gewoon zwart of bruin.

Ik vind dus dat een touwhalster er niet bij hoort, past niet in het plaatje. En ja, het maakt nu eenmaal wel uit hoe het er uit ziet bij dressuur!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:04

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:06

Ik zou er inderdaad een frontriem aan doen en als het kan het touw verwisselen met een stuk leer Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:11

Yokie schreef:

Ik ook. Als je op dat niveau rijdt, is een cap niet nodig, en moet een hoedje mogen. Net als bitloos zou moeten mogen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:14

Wendy schreef:
Ik zou er inderdaad een frontriem aan doen en als het kan het touw verwisselen met een stuk leer Lachen

Idd Lachen
Als het toegstaan zou worden, en je gaat wedstrijd rijden kun je ook nog altijd een ander hoofdstel kopen vind ik. Hoeveel mensen zijn er nu al niet die voor concours een ander hoofdstel hebben?
(en dan bedoel ik als je veel wedstrijden gaat rijden, niet 1 of 2 keer)