Kick-off nieuwe dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:37

Jij hebt het over niet meer mee kunnen draaien in je sport, dus zonder 8-en kom je er niet meer?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:37

Als die meiden achter me gewoon hun klep hielden, had ik dit ook gehoord.... Beetje rare opmerking ja.
Het overgrote deel van de starters is volgens mij nog steeds amateur.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:40

Pipo schreef:
[
Doe ff normaal zeg ..........
[/quote]

Wil jij dan echt een dier dat gewoon beweegt een 8 geven voor zijn draf? Wat krijgt er 1 die wel apart beweegt dan?

Je proef bestaat toch uit veeeel meer onderdelen dan het cijfer voor draf en galop....

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:47

Zou het dan wel zo zijn dat de jury een onderdeel wel met een 8 kan belonen als die goed wordt uitgevoerd, ook al stapt, draaft of galoppeert je paard niet voor een 8?

fokfanaat

Re: Kick-off nieuwe dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:50

Suzanne F. schreef:
Maar er kwam een vraag uit het publiek hoe in de lager klassen een gewoon bewegend paard een hoog cijfer kon halen
voor de gangen die apart beoordeeld worden
. Jan Peeters echt heel droog: Tja een echt hoog cijfer krijgt ie niet maar als ie rijtechnisch goed voor elkaar en zuiver is ook niet echt laag. Maar een goed en ruimer bewegend paard krijgt een hoger cijfer.

Dat neem ik wel aan anouk, ik het stukje in de paard en sport, staat bv aangegeven hoe je voor bv het wijken een hoger cijfer kunt krijgen, door een correct gereden oefening wat extra uit te voeren, dus meer scharen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:54

Als iedereen in zijn achterhoofd houd dat de selectie voor de olympische spelen beginnen bij de B dan kan je je ook voorstellen dat je met je gewone paard mindere punten krijgt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je gewone paard die net zoveel beweegt als die van mij (niet best dus) ooit op de olympische spelen zou kunnen lopen omdat ik zo super goed kan rijden en mijn paard alles laat zien wat ze kan. Je kan echt nog wel meedraaien straks hoor. Denk maar niet dat ze zitten te wachten op minder leden. Met 6jes en 7s kom je er ook nog wel. Je maakt gewoon minder snel progressie als de mensen die super kunnen rijden en een paard hebben die de benen achter de oren kan leggen. Zo werkt het nou eenmaal. je doet het voor je eigen lol. Als jij dus eerst altijd 4en haalde en na een paar proeven allemaal 5en en na nog meer proeven allemaal 6en dan maakt je toch progressie. Bij de lol ruiters gaat het toch niet om de status? Waar maken we ons druk om??
Als je gaat roeien in een sloep ipv in een skif dan kan je toch ook nooit eerste worden? Als je formule 1 gaat rijden in een eendje????

Moge de beste winnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:23

Samsam schreef:
Pipo schreef:
[
Doe ff normaal zeg ..........
[/quote]

Wil jij dan echt een dier dat gewoon beweegt een 8 geven voor zijn draf? Wat krijgt er 1 die wel apart beweegt dan?

Je proef bestaat toch uit veeeel meer onderdelen dan het cijfer voor draf en galop....

Het gaat om het rijden, om de zuiverheid van de gangen en niet om de aanleg van het paard. Daarvoor is de Pavocup en alle andere jonge paardenwedstrijden.

Ik heb het niet over cijfers Samsam, ik heb het over het feit dat ik het te gek voor woorden vind, dat ze de de beweging van het paard gaan beoordelen naast de zuiverheid van de gangen. Zo gaat het steeds meer lijken op een jonge paardencompetitie.

Daarnaast denk ik dat er maar weinig jury's zijn die een functioneel bewegend paard kunnen herkennen, dus in de praktijk is het amper haalbaar om paarden op dat soort punten te gaan beoordelen.

Johan Hamminga wil vast niet ieder weekend de B en de L gaan jureren.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:36

Ik ben er niet zo bang voor, nu dwing je juries over alle gangen individueel na te denken, ipv standaard een 6 of 7 te geven. En kun je met je spectaculaire paard dat een 8 krijgt voor zijn draf ook tegen een 4 voor de stap aanlopen.

Ook zijn er nu meer onderdelen en verwacht ik niet dat deze punten een scherprichter gaan worden, eerder dat de wat gewonere dieren een paar extra 6-jes krijgen die ze dus geen punten kosten.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:57

Samsam schreef:
Ik ben er niet zo bang voor, nu dwing je juries over alle gangen individueel na te denken, ipv standaard een 6 of 7 te geven. En kun je met je spectaculaire paard dat een 8 krijgt voor zijn draf ook tegen een 4 voor de stap aanlopen.

Ik kan alleen maar voor mezelf praten: ik geef niet standaard een 6 of 7, maar kom daar wel vaak op uit, omdat ik het gemiddelde neem van de gangen. Het voorbeel dat je hierboven geeft is perfect Volgens mij veranderd dit dus niet zo veel. Alleen kan het iets schelen door afronden.

Dat geldt ook voor andere oefeningen. Nú is het de bedoeling dat je in de huidige oefening achterwaarts (het totaal van halthouden, achterwaarts en weer voorwaarts) het daadwerkelijke achterwaarts als zwaartepunt mee laat tellen. Ga uit van (halthouden: 7, achterwaarts 4, voorwaarts 6, gemiddeld afronden naar) 5 gezien achterwaarts iets zwaarder telt. Straks kom je in de nieuwe proef iets hoger uit. Daarmee wordt het belang van het achterwaarts anders dan tot nu toe gezegd wordt.

fokfanaat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:16

Ik denk dat het gewoon duidelijker wordt zo, als je nu een 5 krijgt voor de gangen, weet je nog niet wat de jurie nou precies niet goed vind.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:21

......... kan ik eindelijk al die 2e premie dieren even fijn de grond in trappen.............

(of heb ik het nu verkeerd begrepen.... )

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:47

Schiet nou toch op, als je een b baan met 25 deelnemers in rotsterhaule ziet zijn er misschien 2 paarden die boven gemiddeld uitkomen op gangwerk. Die mensen hebben gewoon godsgruwelijke mazzel gehad dat ze zo'n paard hebben gekocht voor een prijs die een amateur kan betalen( nous!) En de begeleiding in het rijden hebben die het er ook uit kan krijgen( wederom nous!)

Maar ook onze Ulysses stond al op de nominatie om naar een prof te gaan, die wilde alleen nog een aankoop keuring regelen. In de tussentijd hebben wij hem ingepikt. In de B baan komen namelijk geen doorgewinterde ruiters, die mogen allang geen b meer starten.

Dus laat dat gangwerk aub achterwege in de B en L1. Zuiverheid natuurlijk wel, maar kwaliteit is m.i. onzin.

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:21

CGJ12 schreef:
......... kan ik eindelijk al die 2e premie dieren even fijn de grond in trappen.............

Ben je nu zo'n misselijk kereltje, of wil je alleen zo overkomen??!!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:38

oosterhoff schreef:
Als iedereen in zijn achterhoofd houd dat de
selectie voor de olympische spelen
beginnen bij de B dan kan je je ook voorstellen dat je met je gewone paard mindere punten krijgt..
De ruiter wel, het paard niet.

de aparte gangen punten of is het de gangen apart punten?? had imo écht niet nodig geweest. Nu gaan ze die proeven nl. aansluiten op wat het kwpn (ja, het kwpn!) wilt, nl. voorbeenzwaaiers en uit elkaar lopende knollen en springpaarden doen dus niet meer mee. Hallo manege stegeman!!Het ging er toch om hoe je als ruiter het paard laat lopen en of hij doet wat je vraagt, NIET hoe hij geboren is met 3 gangen.
CGJ12 schreef:

Staat gelukkig nog niet op hun voorhoofd of op de coupons.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:11

Waarom zou de selectie voor de Olympische spelen al in de B beginnen?? De meeste mensen rijden voor de lol en niet om de O.S te halen.
Eigenlijk zou er naast de gewone wedstrijdsport beter een soort van recreatie-wedstrijden moeten komen, zo blijft de lol er toch in voor die mensen, kunnen ze eens een prijsje mee naar huis nemen met hun gewonere paard en als ze denken er klaar voor te zijn kunnen ze de gewone wedstrijdsport in.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:56

Pipo schreef:
Het gaat om het rijden, om de zuiverheid van de gangen en niet om de aanleg van het paard. Daarvoor is de Pavocup en alle andere jonge paardenwedstrijden.

Ik heb het niet over cijfers Samsam, ik heb het over het feit dat ik het te gek voor woorden vind, dat ze de de beweging van het paard gaan beoordelen naast de zuiverheid van de gangen. Zo gaat het steeds meer lijken op een jonge paardencompetitie.

Ik snap deze discussie niet zo. In Alblasserdam is er vertelt dat het gewoon onzin is dat er naar de kwaliteit van de gangen zou worden gejureerd. De extra onderdelen die onderaan komen zijn de ZUIVERHEID van de stap, draf en galop. Net zoals je nu de ZUIVERHEID van de gangen hebt. Dit onderdeel wordt alleen opgesplitst in de nieuwe proeven.

Verder vind ik het zo'n onzin om te zeggen dat je met een gewoon paard geen B proefje kan winnen. De echte toppers lopen meestal niet eens in de B, en anders kunnen ze ook echt wel wat foutjes maken.

Moeten we dalijk dan een B voor paarden onder de 10.000 euro, en een B voor paarden van boven de 10.000 euro. Kom op zeg

Met een gewoon paard kan je heus nog wel in de prijzen komen, als je hem gewoon netjes rijdt. En dat je dan misschien in het Z niet meer bovenaan staat OK, maar dat is nu ook al het geval. Maar als ik met mijn dressuurpaard naar de renbaan ga krijg ik ook geen 100 meter voorsprong

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:03

frunnik schreef:
Ik snap deze discussie niet zo. In Alblasserdam is er vertelt dat het gewoon onzin is dat er naar de kwaliteit van de gangen zou worden gejureerd. De extra onderdelen die onderaan komen zijn de ZUIVERHEID van de stap, draf en galop. Net zoals je nu de ZUIVERHEID van de gangen hebt. Dit onderdeel wordt alleen opgesplitst in de nieuwe proeven.

Als dat zo is, dan zie ik geen enkel probleem.

Ik ben alleen erg benieuwd hoe dit beoordeeld gaat worden.......

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:11

Alanta schreef:
CGJ12 schreef:

Ben je nu zo'n misselijk kereltje, of wil je alleen zo overkomen??!!

Je kent hem zeker nog niet? Heb je zijn onderschrift al gelezen?

Helaas kan je ook dat niet serieus nemen!

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:33

Pipo schreef:
Als dat zo is, dan zie ik geen enkel probleem.

Ik ben alleen erg benieuwd hoe dit beoordeeld gaat worden.......

Ja, dat is zo, staat ook zo in de paard en sport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:37

Toch wordt kwaliteit wel degelijk gepunt, maar das nu ook al bij zuiverheid.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:36

Sammie schreef:
CGJ12 schreef:

Staat gelukkig nog niet op hun voorhoofd of op de coupons.

Een jury met een beetje kijk op paarden primeert het beestje ter plekke...... en punt er dan naar........ conform de richtlijnen......

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:52

CGJ12 schreef:
Een jury met een beetje kijk op paarden primeert het beestje ter plekke...... en punt er dan naar........ conform de richtlijnen......

Volgens mij ken jij alle keuringsresultaten uit je hoofd...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:57

CGJ12 schreef:

Hebben we gelijk het probleem te pakken waar ik over struikel.

Die jury's zijn een zeldzaamheid...........

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:03

Pipo schreef:
CGJ12 schreef:

Die jury's zijn een zeldzaamheid...........

Klopt.
Van mij is er ook maar één......

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:05

KarinvdM schreef:
CGJ12 schreef:

Volgens mij ken jij alle keuringsresultaten uit je hoofd...

Nee hoor. Ben je gek.
Meestal tik het stamboeknummer namelijk gewoon even in op mijn Palm.......