Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:11

Dat verkrijg je dus ook met springen
En dan heb je ook zelf nog eens een betere onafhankelijke zit, wat je met mennen natuurlijk nooit hebt.

Verder leer je ook geen gewichtshulpen aan je paard met mennen, dus niet echt relevant.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:17

Maar goed... Het zal best zijn dat springen je (dressuurmatig) rijden verbeterd. Maar laten we paardrijden als hobby houden, en de tak beoefenen die je leuk vind! Daar gaat het toch om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:17

Zoals dat in belgie gedaan word, dan is het toch gewoon hobby?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:19

Verplicht een laag parcours springen bedoel je dan? Eénmalig? Ik denk dat dat dan weer geen nut heeft. Ik zou dan ergens een paard vandaan halen, een parcours springen en klaar. Daar leer ik volgens mij ook niks van.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:20

Ik ben voor ook goed voor de paarden, hebben ze tenminste iets om naar te kijken ipv dat ze dingen moeten gaan zoeken om naar te kijken. Een A parcours is voor alles en iedereen te doen. Zelfs mijn niet springwonder kan een B-parcours springen; ik moet alleen wel zorgen dat ik hem tussen de hindernissen goed voor elkaar heb anders springt ie als een duikboot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:21

Waarom niet op je eigen paard proberen?

Dat van Belgie zou een mooi begin zijn om in te voeren
Maar er mag wel streng genoeg gekeken worden, dat wel.
Dus geen hobbezak gedoe.

En je leert er meer van dan je denkt, verwacht ik

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:24

Emeraldo schreef:
Verplicht een laag parcours springen bedoel je dan? Eénmalig? Ik denk dat dat dan weer geen nut heeft. Ik zou dan ergens een paard vandaan halen, een parcours springen en klaar. Daar leer ik volgens mij ook niks van.

Zoals op de vorige bladzijde al staat, gaat het er niet om dat je foutloos het parcours rond komt, maar correct een parcours kunt springen. Veel succes als je even eenmalig daar een paard voor leent!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:25

Emeraldo schreef:

Ik begrijp dat je nu helemaal niet springt. Als je nooit gesprongen hebt is het niet even een paard pakken en een parcourtje rond hobbelen

En volgens mij heeft onze nationale dressuurtrots ook M of Z gesprongen bij de pony's
Tineke Bartels, toch ook niet de minste, heeft zelfs nog gecrosst.

Ik weet van een vriendin die daar een weekje geweest is dat ze graag nog een sprongetje maakt. Alleen de eigenaren van de paarden werken niet zo mee

Ik heb niet het hele topic gelezen dus ik weet niet of iemand dit al vermeld heeft.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:26

Om te beginnen... Mijn moeder wil niet dat ik met Emeraldo spring. Ze is bang dat hij zich bezeert. Dus neem ik af en toe een heel laag sprongetje (20cm), maar omdat ik dus nooit spring, omdat het niet mag, kan Emeraldo het ook niet, hij snapt het gewoon echt niet, mijn ruin is een dressuurmuts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:27

Een paard word een dressuurmuts gemaakt
hier door je moeder.
Maar je moeder kan daar dan snel vanaf als er zoiets door komt

En heerlijk voor het paard, die afwisseling

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:28

En om dus een keer een winstpunt in de B springen te halen zou ik dus op concour gaan totdat ik een winstpunt in de B heb. Kan daar best een paard voor ritselen. En zou ook best een paar lessen nemen. Maar zo gauw ik een winstpunt zou hebben, doe ik het nooit meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:33

Zo iemand ken ik ook
Die vroeger veel gesprongen had maar nu al lang niet meer.
Die wilde weer gaan beginnen en vroeg of hij mijn altijd springende Kawa mocht gebruiken.

ja hoor, dat mocht wel
Maar de altijd springende Kawa
was de eerste wedstrijd uitgebeld bij hindernis 2
en de tweede wedstrijd bij hindernis 3

Hij mocht van mij stoppen met zijn kunsten...

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:37

Ik zeg er ook bij dat ik eerst lessen neem. Als ik verder zou willen in de dressuur, waar ik wp bij springen nodig heb, zorg ik wel dat ik een wp haal. Met lessen en een ervaren paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:38

Die man leste ook
En thuis sprong Kawa ook bij hem.
Maar in het parcours liet hij toch blijken dat de dressuur en vertrouwen niet in orde was

Maar als jij dat allemaal zult gaan doen, zul je echt veel handiger worden
Dat is echt zo

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 17:41

Ja, dat geloof ik best, maar ik vind het gewoon niet leuk
Heel af en toe een sprongetje van 20 cm vinden we wel leuk, maar meer niet.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:06

Je hebt dus maar heel af en toe een sprongetje gemaakt van 20 cm en verder niet, aan de hand daarvan stel je dat springen niet leuk is.... Leer eerst eens een beetje springen en geef dan een oordeel!

En een paard gaat echt niet kapot van een B of L parcours springen hoor.

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 19:05

Ik denk wel dat het goed is dat je eens een B parcourtje springt ofzo en je breder orienteert. Maar toen ik B dressuur reed kon ik echt nog geen B parcour doorkomen ik vind B springen lastiger dan B dressuur moet ik zeggen. Dus als je zo'n regel wilt invoeren kun je dat misschien beter doen voor de overgang van de L2-> M1 ? Zodat je zelf ook beter dressuur rijdt dan is het eerlijker en leuker voor de combinatie om te gaan springen denk ik.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:33

Aimee schreef:
Leer eerst eens een beetje springen en geef dan een oordeel!

Je hoeft echt niet alles uit te proberen om te weten of je het leuk vindt of niet hoor!

Sommige dingen kan je voor jezelf aardig inschatten.

Waarom maken jullie je zo druk om mensen die niet willen springen?????

Ik dacht dat het idee van sportief bezig zijn was, dat je iedereen in zijn waarde laat!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 23:39

Tja, omdat ze vinden dat jij met je Z1 klassering de dressuur nog steeds niet goed voor elkaar hebt omdat je geen B-parcours rijdt

Ik vind de hele stelling grote flauwekul. Ik ben erg onzeker en angstig uitgevallen met springen en dan zal ik even het zelfvertrouwen van mijn paard en mij overhoop halen, nog afgezien van de brokken die er gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:42

Dat werd er niet gezegd

maar je ziet ook wat zeikerds in de lage klassen rondhuppen
Toen Kawa nog jong was en liep te stuiteren kreeg ik commentaar
Al had ik hem volledig onder controle, maar hun scheten alle kleuren stront, want stel toch dat hun paard een hupsje mee zou doen.

Met wat springervaring, zouden die zich zeker, zekerder gaan voelen en niet zo lopen trekken aan de voorkant van angst omdat hij 1 mm per uur te hard gaat

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:49

Ik kom net van een wedstrijd terug en ik heb daar naar het springen zitten kijken, met dit topic in gedachten

Ik vraag me alleen dus af, volgens jullie ligt het er dus aan dat de ruiter zijn paard nog niet voor elkaar heeft als deze weigert of een balk afgooit (tenminste in de meeste gevallen). Het rare is, dat veel (dus niet allemaal) combinaties bij een fout, gelijk met een zweep op hun paard beginnen te timmeren...dat klopt dan toch niet

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 15:26

[quote="runningkawa"]Dat werd er niet gezegd

maar je ziet ook wat zeikerds in de lage klassen rondhuppen
Toen Kawa nog jong was en liep te stuiteren kreeg ik commentaar
Al had ik hem volledig onder controle, maar hun scheten alle kleuren stront, want stel toch dat hun paard een hupsje mee zou doen.

Met wat springervaring, zouden die zich zeker, zekerder gaan voelen en niet zo lopen trekken aan de voorkant van angst omdat hij 1 mm per uur te hard gaat [/quote]

Heb hier weinig last van. Cross ook vaak hard door de bossen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 18:57

Het type ruiter dat bang is als het paard iets te hard gaat, is niet het type ruiter dat dat zal verbeteren door te gaan springen. Eerder het tegenovergestelde vrees ik!

Hihi en een paard dat rondstuitert is niet helemaal mijn idee van een paard dat volledig onder controle is...........persoonlijk heb ik er geen last van als andermans paarden uit hun dak gaan; ik houd Fab wel onder controle.......die stuitert dus niet, gaat ook niet omhoog; ze gaat alleen af en toe n beetje opzij als ze wat engs ziet (vroeger sprong ze vierkant opzij); daar leer je denk ik beter van zitten dan van springen.

Het gaat om anticiperen op het onverwachte; leren om altijd met je zit bij je paard te blijven.

Dat krijg je niet door te springen, want ook met springen leer je niet ten alle tijden in het zadel te blijven, want het springen is niet het onverwachte. Het is alleen maar een andere manier van zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:42

Als een paard niet onder controle is, naait hij er wel uit oid
Maar een paard dat braaf de "passage" onder je blijft doen, ook al is het snurkend met de staart erop, maar blijvend in mijn tempo, is onder controle.

Emeraldo, genoeg mensen die dat nooit durven, die gaan het bos in met de slof zo strak geknoopt, want hij zo eens 1 pasje harder zetten.

En persoonlijk denk ik wel dat als je meer dingen gaat doen met je paard, dat het dan wel allemaal verbeterd

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:45

Ik ben het er niet mee eens, maar dat heeft misschien met mijn persoonlijke situatie te maken, mijn paard raakt helemaal over de zeik zodra ze een parcours moet springen, een enkele hindernis of een lijntje springen kan prima, maar zodra ze een parcours inkomt draait ze door.

Niet alleen met mij, maar ook met ervaren springruiters. Ze heeft in het verleden volgens haar fokker een nare ervaring gehad met springen (nadat hij haar verkocht en voor de mensen van wie ik haar kocht). Ik oefen wel steeds enkele sprongetjes met haar, ben begonnen met 1, toen 2, maar meer dan 3 lukt nog niet en ik weet niet of we ooit nog een parcours kunnen springen.

Ben zelf trouwens ook geen held hoor, maar Patty wordt echt abnormaal raar met springen, als je niet oppast gaat ze op een gegeven moment door het hek heen of ze klapt omver. Normaal is ze erg rustig, maar ze gaat in een parcours helemaal over de zeik, echt zielig. Eerst dachten we dat het misschien aan mij lag, maar bij heldhaftigere en betere ruiters doet ze het ook.

Verder denk ik dat er ook paarden zijn die door bijvoorbeeld blessures wel de lichtere dressuurklasses kunnen lopen maar niet mogen springen. De eigenaren van die paarden vinden het misschien leuk om de lagere klasses te starten en dat wordt ze dan ook ontnomen.

Verder vind ik de reden die aangevoerd wordt dat dressuurruiters moeten springen omdat er in de dressuur niet correct gereden wordt en het springen daarvoor zou kunnen helpen onzin. Ik geloof best dat springen bij kan dragen aan betere dressuur, maar het is de taak van de jury's om een ruk-pluk-por combinatie of een ander niet correct gereden paard geen winstpunt te geven.