Veiligheidshelm toch verplicht t/m M2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:40

Je kunt bellen met 0900-1234567 en vragen om de statuten op te laten sturen (of faxen), je krijgt de nota er dan bij.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:46

Trouwens uit estetisch oogpunt Blond vind ik het ook onverantwoord Knipoog ok ik ga nu ruzie krijgen met de mensen die voor een helm zijn, maar zo'n modern vormgegeven veiligheidshelm, past toch eigenlijk totaal niet bij het (toch al eigenlijk niet meer bij deze tijd passende) klassieke donkere wollen colbert en plastron met broche, ik vind het geen geheel meer en dat was het met de ouderwetse cap of hoed wel, begrijp me goed, ik vind het huidige tenue prachtig, maar niet met zo'n space helm erbij, heb je ooit een sporter in een wollen colbertje plus spacehelm gezien?dan zou een fleece vestje met een donkere broek zou daar dan even wat beter bij passen.
Laatst bijgewerkt door WWWiske op 07-10-04 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:47

In principe is het wel democratisch, ik dacht dat het als volgt ging:
- leden van een vereniging kiezen een verenigingsbestuur
- afgevaardigden van het verenigingsbestuur kiezen een kringbestuur
- kringbestuur draagt kandidaten voor het regiobestuur voor
- verenigingsbesturen kunnen dan het regiobestuur kiezen
- het regiobestuur kiest ledenraadsleden

Maar omdat er zoveel stappen tussen zitten is het voor individuele leden heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om invloed uit te oefenen op een besluit van de ledenraad.

Even de regiosites afstruinen levert trouwens het volgende op:

Regio Groningen - vertegenwoordiger ledenraad - dhr. W.J. Luiten
Regio Overijssel - vertegenwoordiger ledenraad - Dhr. A. (Albert) van de Berg en Dhr. H. (Henk) Vaanholt
Regio Utrecht - vertegenwoordiger ledenraad - Gert Jan van Muylwijk
Regio Noord-Brabant - vertgenwoordigers ledenraad - Cees van Etten en Frans Couwenberg
Regio Noord-Holland - vertegenwoordiger ledenraad - F. Donkervoort
Regio Zuid-Holland - vertegenwoordiger ledenraad - Theo Van der Meer
Regio Friesland - vertegenwoordiger ledenraad - Douwe Ypma
Regio Zeeland - vertegenwoordiger lederaad - Mr. A. Cambier

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:48

Fitzroy schreef:
Ik denk zo maar dat de KNHS niet zo gediend is van veel tegenstand en al helemaal niet van aspirant-cursisten. Voor mij 10 anderen, zo is het momenteel bij de jurycursus.

Als je al gevraagd bent zit je er al bij.
Wees gerust.
Nu alleen nog even slagen.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:48

Kelan schreef:

Even de regiosites afstruinen levert trouwens het volgende op:

Regio Groningen - vertegenwoordiger ledenraad - dhr. W.J. Luiten
Regio Overijssel - vertegenwoordiger ledenraad - Dhr. A. (Albert) van de Berg en Dhr. H. (Henk) Vaanholt
Regio Utrecht - vertegenwoordiger ledenraad - Gert Jan van Muylwijk
Regio Noord-Brabant - vertgenwoordigers ledenraad - Cees van Etten en Frans Couwenberg
Regio Noord-Holland - vertegenwoordiger ledenraad - F. Donkervoort
Regio Zuid-Holland - vertegenwoordiger ledenraad - Theo Van der Meer
Regio Friesland - vertegenwoordiger ledenraad - Douwe Ypma
Regio Zeeland - vertegenwoordiger lederaad - Mr. A. Cambier

Hm, tijd voor nieuw bloed........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:52

Kelan schreef:
Maar omdat er zoveel stappen tussen zitten is het voor individuele leden heel moeilijk, zo niet onmogelijk, om invloed uit te oefenen op een besluit van de ledenraad.

Klopt, dat is het dus. Bovendien is de mening van een vertegenwoordiger waarschijnlijk zijn mening en niet een algemeen geldende mening die als standpunt kan fungeren en middels een brede orientatie onder de leden is verkregen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:54

Lovely schreef:
Je kunt bellen met 0900-1234567 en vragen om de statuten op te laten sturen (of faxen), je krijgt de nota er dan bij.

Ik heb net gebeld voor de statuten en ze opgevraagd: kosten 11 euro.
Zodra ik ze binnen heb zal ik de relevante delen wel hier neer zetten; dan hoeft niet iedereen 11 euro te spenderen aan statuten opvragen Haha!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:55

Ik hang nu aan de telefoon, statuten op te vragen. Al hun medewerkers zijn in gesprek.. goh. Nog meer bokkers aan het bellen? Haha!

[edit] hahaha, ik ben te laat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:55

Kelan schreef:
Ik heb net gebeld voor de statuten en ze opgevraagd: kosten 11 euro.
Zodra ik ze binnen heb zal ik de relevante delen wel hier neer zetten; dan hoeft niet iedereen 11 euro te spenderen aan statuten opvragen Haha!

Dat is sportief van je Lachen. Kun je de kosten ergens kwijt bedrijfsmatig misschien???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:56

yokie schreef:
Ik hang nu aan de telefoon, statuten op te vragen. Al hun medewerkers zijn in gesprek.. goh. Nog meer bokkers aan het bellen? Haha!

[edit] hahaha, ik ben te laat Haha!

Dit telefoongesprek kost 70 ct per minuut. U bent verbonden met de kamers van koophandel, inzage handelsregister.

zoiets??

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:57

Lovely schreef:
Dit telefoongesprek kost 70 ct per minuut. U bent verbonden met de kamers van koophandel, inzage handelsregister.

zoiets??

Yep. Dat was het Haha!

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:58

He Kelan, ieder een bepaald stuk typen, straks? Scheelt je werk Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:58

Ja, dat bandje spreek ik bijna dagelijks Knipoog.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:06

Lovely schreef:
Dat is sportief van je Lachen. Kun je de kosten ergens kwijt bedrijfsmatig misschien???

Helaas niet, maar van 11 euro ga ik niet failliet (gelukkig maar Haha! )

Ik weet alleen niet hoe snel de Kvk is en wanneer ik ze dus binnen krijg: heb ze op laten sturen, ik heb thuis geen fax, en zit op kantoor bij een klant, dus daarna toe faxen lijkt me niet zo netjes.

En dan afhankelijk hoe het eruit ziet, hoop ik het in te kunnen scannen om hier neer te kunnen zetten; als dat niet lukt neem ik het aanbod van ieder een bepaald stuk typen graag aan!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:13

De vraag is nu dus even welke regeling inzet van een actie moet zijn:

Er lopen nu namelijk 3 termen door elkaar (CAP/ HELM / HOED), en verschillende data passeren de revue.
Daarbij komt nog dat de datum voor Z angstvallig geheim gehouden wordt.

De meeste kans van slagen lijkt me een actie die het recht op een HOEDJE behoudt voor het Z en hoger.
In ieder geval TOTDAT bij wet wordt vastgelegd dat ruiters in het openbaar een veiligheidshelm moeten dragen.

(Het dragen van een HELM t/m M2 is eigenlijk al een feit geworden en is maatschappelijk vlot in te voeren aangezien 99% van de M2 ruiters met een CAP rijdt. Die stap is dus niet zo groot).

Aan de andere kant moet je eigenlijk scherp inzetten om en COMPROMIS te kunnen sluiten.
Dan zou de inzet moeten zijn dat alle klassen gewoon met HOED mogen blijven rijden, of in ieder geval t/m M2 met CAP.

Persoonlijk denk ik dat voor het laatste minder steun is bij de leden.
Voor de eerste regeling krijgen we vast minimaal 90% steun van de Z-ruiters. Waarschijnlijk zelfs meer aangezien het gaat om het VRIJWILLIG dragen van een HOED.
Als COMPENSATIE zou ik de officiele regel willen doorvoeren dat PSG/GP ruiters op nationale concoursen met een HELM mogen rijden.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:13

Ik misbruik wel de fax van 't werk. We zien wel even hoe eea eruit ziet (maar ben met name nieuwsgierig naar de inhoud.. spannend).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:14

Het zal de de kamer in Apeldoorn wel zijn die m naar je toe gaat sturen en dat doen ze vandaag of anders morgenochtend. Morgen of overmorgen heb je het dan wel in huis.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:19

CGJ12 schreef:
De meeste kans van slagen lijkt me een actie die het recht op een HOEDJE behoudt voor het Z en hoger.
In ieder geval TOTDAT bij wet wordt vastgelegd dat ruiters in het openbaar een veiligheidshelm moeten dragen.

Eigenlijk zou dit dan de openingseis moeten zijn; verander NIETS totdat het bij wet is vastgelegd...?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:19

CGJ heeft een goed punt daar.
Helemaal omdat het verplicht stellen van een helm/cap t/m M2 al door de ledenraad is goedgekeurd. En een besluit van de ledenraad terugdraaien lijkt me veel lastiger dan een toekomstig besluit van de ledenraad proberen te beïnvloeden.
Dat laatste geef ik nog een kans, dat eerste lijkt me een soort van "mission impossible".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:23

CGJ12 schreef:
In ieder geval TOTDAT bij wet wordt vastgelegd dat ruiters in het openbaar een veiligheidshelm moeten dragen.[/b]

dat is een goed begin.

Citaat:
Aan de andere kant moet je eigenlijk scherp inzetten om en COMPROMIS te kunnen sluiten.
Dan zou de inzet moeten zijn dat alle klassen gewoon met HOED mogen blijven rijden, of in ieder geval t/m M2 met CAP.

Laat de keuze gewoon aan de ruiter totdat de wet erdoor is.

Citaat:
Als COMPENSATIE zou ik de officiele regel willen doorvoeren dat PSG/GP ruiters op nationale concoursen met een HELM mogen rijden.

Dat mag al, de hoed is namelijk niet verplicht. De KNHS regels gelden, waardoor bijv. ook blauwe laarzen toegestaan zijn op nationale concoursen. Internationaal mag dat niet (p. 37 DR dressuur).

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:27

Volgens mij hoeven we die ledenraad allen maar aan te zetten tot een bindend referendum/enquete onder alle Z+ruiters.
Dat moet toch niet zo moeilijk zijn.

Inderdaad even uit zoeken HOE de werking van die ledenraad nu exact is, en WIE er voor de regios zitting in nemen.
Ook even navragen WAAR de ledenraads-leden hun wijsheid vandaan halen.
Wellicht dat de technische commissie daar ook invloed op heeft. En daar zitten volgens mij nogal wat EX-ruiters in die het geen bal uitmaakt of die HELM verplicht wordt aangezien ze zelf niet meer rijden!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:29

Lovely schreef:
Dat mag al, de hoed is namelijk niet verplicht. De KNHS regels gelden, waardoor bijv. ook blauwe laarzen toegestaan zijn op nationale concoursen. Internationaal mag dat niet (p. 37 DR dressuur).

Maar toch moest mej. PXXXXXXX deze zomer speciaal vrijstelling vragen om de I1 te mogen rijden met HELM (FEI-regels ......)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:29

De technische commissie (discipline cie) heeft een advies uitgebracht aan de LR. Daar heeft de LR verder weinig aandacht aan besteed en gewoon aangenomen, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:30

CGJ12 schreef:
Maar toch moest mej. PXXXXXXX deze zomer speciaal vrijstelling vragen om de I1 te mogen rijden met HELM (FEI-regels ......)

Wie zegt dat?

Was het een nationale of internationale rubriek?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 16:32

Kelan schreef:
CGJ heeft een goed punt daar.
Helemaal omdat het verplicht stellen van een helm/cap t/m M2 al door de ledenraad is goedgekeurd. En een besluit van de ledenraad terugdraaien lijkt me veel lastiger dan een toekomstig besluit van de ledenraad proberen te beïnvloeden.
Dat laatste geef ik nog een kans, dat eerste lijkt me een soort van "mission impossible".

Misschien niet? Als nou es uit de statuten zal blijken dat de ledenraad bepaalde stappen in hun besluitvorming heeft overgeslagen? Pakken we ze op basis van vormfouten...

Maar dat lijkt mij idd een zijspoor; de meeste aandacht moet uitgaan naar de nog te nemen besluiten.