Hier eerst nog even op strandvakantie voor we zondag weer op wedstrijd gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Zou ik ook graag een keer willen maar dat durf ik niet..
Dan mag de jonge merrie lekker mee! Merk toch wel dat twee paarden op wedstrijniveau trainen, wedstrijden rijden, huishouden, werken etc best moeilijk combineren is
Henkie heeft wel stoer gesprongen
daar mag ik niet over klagen.
4 september hebben we onderlinge wedstrijd. Als ik winst rij ga ik mijn startkaart aanvragen. Er wordt extern gejureerd.Autumnn schreef:Ik kan me eindelijk ook melden4 september hebben we onderlinge wedstrijd. Als ik winst rij ga ik mijn startkaart aanvragen. Er wordt extern gejureerd.
Morgen hebben we een proefgerichte clinic om alvast te oefenen op vreemd terrein, knotten, en de hele mikmak. Paard laadt redelijk makkelijk maar ik heb nog nooit op vreemd terrein gereden (afgezien van een trec-training of buitenrit). We rijden als eerste de proef en daarna wordt het geanalyseerd en krijg ik begeleiding.
Ik ben best wel nerveus merk ik. Gaat alles goed, wil paard de trailer op, kom ik niet te vroeg of te laat, hoe is hij op vreemd terrein, etc.. Blij dat het ‘maar’ een clinic is en niet gelijk voor het echt.
)
dat heb ik nu inderdaad ook gedaan. Ik rij een halfuur los en ik start 13.30 dus 13.00 erop. Dan wil ik 12.30 aankomen en rustig zadelen en nog borstel erover heen. Gelukkig komt er een vriendin mee die me helpt dus ik heb alles wel op orde, maar toch ben ik al zenuwachtig. Maar waarvoor? Ik zou het eigenlijk niet weten. Stom is dat hè. Ik hoop dat het uiteindelijk met de wedstrijden wel minder gaat worden
Autumnn schreef:Fly_high schreef:Bij mij wordt het niet minder, heb dressuur al een beetje opgegeven vanwege de stress
Op dit antwoord hoopte ik dus niet
Het tweede is waar ik nog zelf mee zit wat betreft dressuur en dat lijkt niet echt af te nemen
Maar dressuur, nee, dressuur is hartstikke eng

Ik ben erg perfectionistisch haha. Nu moest het ook echt nog beter hoor. Overgangen galop/draf waren eigenlijk nog op stem, verruimen was niet mogelijk en sowieso was de galop nog erg onstuimig. Maar wel constante aanleuning, constant tempo, goede impuls, rechtgericht en heel goed halsstrekken. Dus haalde hele hoge punten daarop en dan kan je die 5en voor verruimen en overgangen galop draf wel hebben. Maar normaal ga ik pas een klasse starten als we alles van dat niveau makkelijk kunnen thuis en al 1 of 2 niveaus hoger trainen. En dan niet alleen qua oefeningen, maar ook qua gedragenheid, verzameling en eventuele oprichting. Wissel leer ik vroeg aan, maar die zijn totaal niet van de kwaliteit die in een z proef hoort en de verzameling enzovoorts ook nog niet.
(al eindigen we laatste...ik weet wel waarom)

Ik ben inderdaad bang dat hij er vandoor schiet, gek doet of weet ik veel. Paar maanden geleden heb ik mijn ribben gekneusd omdat ik er vanaf gevallen ben. Ik merk dat die angst nog niet weg is.
Met springen heb ik dat eigenlijk totaal weer niet. Niet dat ik springwedstrijden rij, maar op buitenrit neem ik zonder nadenken boomstammen mee, rij ermee in het water en weet ik veel. Misschien omdat bij dressuur meer op het ‘totaal-plaatje’ gelet wordt?
Als ik mijn bericht zo analyseer ben ik misschien ook wel perfectionistisch? Dat had ik eigenlijk nooit van mezelf verwacht. Toch grappig waar zo’n bericht wel niet goed voor is haha.
Je hebt ook wel een heel knap dier zeg
dan had je hem thuis echr geweldig voor elkaar en op wedstrijd zou een b proef al teveel gevraagd zijn. Is niet fijn, ik probeer mijn paarden te leren dat wedstrijden leuk zijn. Uiteindelijk lukt dat wel, maar sneu als het zo gespannen is on het begin. Maar daarom altijd veel moeilijker trainen thuis, dan is het op wedstrijd 'makkelijk' voor ze. Na een tijdje was het bij die alleen nog lastig opstappen en 1e paar rondjes met losrijden en werd het proefjes rijden makkelijker. Hoe hoger het niveau, hoe braver hij werd in de ring.MyWishMax schreef:Ik mag ook versneld promoveren en met vorig paard wel gebruik van gemaakt. Met deze niet, hier kon ik de tijd juist goed gebruiken en selecties en kampioenschappen starten was juist weer heel leuk.
Maar ik stap ook niet over naar volgende klasse tot ik consequent 65% en hoger kan rijden. Dat is dus al heel wat anders als iemand die gewoon 10 winst wil en dan overstapt.
En ik heb dan weer het geluk dat merrie niks geeft om vreemd terrein. Dus kan je meteen 'serieus' proeven rijden ipv eerst moeten werken aan ontspanning. Vorige was heel lastig op vreemd terrein, dus dan heb je wat onregelmatigere resultatendan had je hem thuis echr geweldig voor elkaar en op wedstrijd zou een b proef al teveel gevraagd zijn. Is niet fijn, ik probeer mijn paarden te leren dat wedstrijden leuk zijn. Uiteindelijk lukt dat wel, maar sneu als het zo gespannen is on het begin. Maar daarom altijd veel moeilijker trainen thuis, dan is het op wedstrijd 'makkelijk' voor ze. Na een tijdje was het bij die alleen nog lastig opstappen en 1e paar rondjes met losrijden en werd het proefjes rijden makkelijker. Hoe hoger het niveau, hoe braver hij werd in de ring.
Zodra we wat van hem vragen heb je geen kind aan hem, maar die simpele gebroken lijnen vind hij te simpel en gaat hij zichzelf aan het werk zetten. Dat resulteerde dus in gekneusde ribben
Dat is dus alleen het lastige met hem, dat hij dus uit B-proefje en oefeningen geen energie haalt en we daardoor die oefeningen blijven trainen. Lekkere wisselwerking
Dus sindsdien ben ik er altijd uur van tevoren. Ik rij ook maar kwartiertje los dus ik moet meestal tijdje wachten
.
. Ik ben ook eigenlijk nooit echt gespannen of gestresst, heb zoiets van ja als het niet lukt dan niet, volgende keer beter. Ik maak mij niet zo druk om wat er gebeurt, ik vind het ook echt leuk dus heb ook altijd lol als ik ga! MyWishMax schreef:dat is met mijn paard wel echt heeel herkenbaar. Thuis goed voor elkaar en zou ik volgens meerdere makkelijk 2 winstpunten per proef moeten kunnen rijden maar op vreemd terrein schakelt ze zich van mij af en moet ik moeite doen om tot haar door te dringen. Ze blijft wel braaf als in ze gaat niet bokkend en springend het terrein over maar wel constant met contrastelling willen lopen omdat de hekjes eng zijn of met heel veel spanning opgekropt lopen.Ik mag ook versneld promoveren en met vorig paard wel gebruik van gemaakt. Met deze niet, hier kon ik de tijd juist goed gebruiken en selecties en kampioenschappen starten was juist weer heel leuk.
Maar ik stap ook niet over naar volgende klasse tot ik consequent 65% en hoger kan rijden. Dat is dus al heel wat anders als iemand die gewoon 10 winst wil en dan overstapt.
En ik heb dan weer het geluk dat merrie niks geeft om vreemd terrein. Dus kan je meteen 'serieus' proeven rijden ipv eerst moeten werken aan ontspanning. Vorige was heel lastig op vreemd terrein, dus dan heb je wat onregelmatigere resultatendan had je hem thuis echr geweldig voor elkaar en op wedstrijd zou een b proef al teveel gevraagd zijn. Is niet fijn, ik probeer mijn paarden te leren dat wedstrijden leuk zijn. Uiteindelijk lukt dat wel, maar sneu als het zo gespannen is on het begin. Maar daarom altijd veel moeilijker trainen thuis, dan is het op wedstrijd 'makkelijk' voor ze. Na een tijdje was het bij die alleen nog lastig opstappen en 1e paar rondjes met losrijden en werd het proefjes rijden makkelijker. Hoe hoger het niveau, hoe braver hij werd in de ring.
Hey marieke! Blijft een leuk dier zeg!

lastig uit te leggen. Maar ik word ook nooit boos en we doen tijdens losrijden ook dingen die ze fijn vinden. De ene galopeer ik een stuk in verlichte zit mee, de ander reed ik wissels en ander weer wat anders. Soms ook gewoon stom stil staan met lange teugel en rondkijken. Wat ze zelf fijn vinden.