Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:07

vencedor schreef:
Hier van de week ook een gesprek gevoerd met oa een paarden fysio. Werd gesuggereerd dat iedereen recht heeft op een hobby dus ook paardrijden. Maaaaaaar als je met 120 kilo aan komt zetten op een.balletschool vragen ze toch ook wat je komt doen? Turnen idem en zo meer sporten. Waarom zou paardrijden dan wel een privilege zijn? Te zwaar dan paardrijden niet jouw sport..

Omdat paardrijden een zittende sport is denk ik. Ze hoeven zelf niet te rennen dus paardrijden kan nog best :Y)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:08

antje_vip schreef:
vencedor schreef:
Hier van de week ook een gesprek gevoerd met oa een paarden fysio. Werd gesuggereerd dat iedereen recht heeft op een hobby dus ook paardrijden. Maaaaaaar als je met 120 kilo aan komt zetten op een.balletschool vragen ze toch ook wat je komt doen? Turnen idem en zo meer sporten. Waarom zou paardrijden dan wel een privilege zijn? Te zwaar dan paardrijden niet jouw sport..

Omdat paardrijden een zittende sport is denk ik. Ze hoeven zelf niet te rennen dus paardrijden kan nog best :Y)

Dit is zo banketstaaf en kwetsend...
Dus als je dik bent heb je bij voorbaat een hekel aan bewegen?

Wat een onzin opmerking zeg.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:11

Ras Stokmaat Gewicht paard Gewicht Ruiter Percentage
Shetlander 100cm 200KG 40 KG 20%
Ijslander 135cm 350KG 70 KG 20%
Ijslander 140cm 450KG 90 KG 20%
Haflinger 145cm 500KG 80 KG 20%
Warmbloed 160cm 550KG 71 KG 16%
Warmbloed 172 cm 700KG 80 KG 13%
Koudbloud 165cm 800KG 96 KG 12%
Koudbloed 170cm 900LG 104 KG 12%

Vervelend te lezen maar Kwam ik op deze site tegen, of het duidelijk is ik weet het niet maar dacht zal het is plaatsen, ;)
http://www.saddlefitservice.nl/zadel-pa ... werkwijze/

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:11

Maar waarom gaan ze dan wel paardrijden en niet turnen of op ballet, zoals vencedor als voorbeeld aandraagt?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:14

FemkeUtah schreef:

Vervelend te lezen maar Kwam ik op deze site tegen, of het duidelijk is ik weet het niet maar dacht zal het is plaatsen, ;)

*hoog sarcasmegehalte*
oliebol ik ben te licht voor mijn bijrijdfries :)) :+ (165m)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:17

antje_vip schreef:
Maar waarom gaan ze dan wel paardrijden en niet turnen of op ballet, zoals vencedor als voorbeeld aandraagt?

Waarschijnlijk omdat je bij turnen en ballet (ik heb zelf op ballet gezeten) een andere rompspanning vraagt dan bij paardrijden...
Bovendien kun je bepaalde oefeningen (veel zwaardere mensen zijn ook een stukje stijfer) niet doen vanwege een gebrek aan lenigheid...

Als jij het antwoordt op een vraag niet weet beantwoord te vraag dan niet als het om zo'n gevoelig onderwerp gaat.
Je doet aannames en je kwetst mensen daar mee. Bovendien ga je er meteen van uit dat dikke mensen niet bewegen. Je doet het voorkomen als of het hun eigen schuld is terwijl je dit niet kan weten.
Ik vind dit echt ontzettend vervelend om te lezen en er komen dan ook een hoop woorden in mij op die ik beter niet kan plaatsen. Maar dat deze opmerkingen niet tof zijn dat zou je op zijn minst wel moeten begrijpen.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:24

vencedor schreef:

Omdat paardrijden een zittende sport is denk ik. Ze hoeven zelf niet te rennen dus paardrijden kan nog best :Y)[/quote]
Dit is zo banketstaaf en kwetsend...
Dus als je dik bent heb je bij voorbaat een hekel aan bewegen?

Wat een onzin opmerking zeg.[/quote]
bent het met je eens.
op mijn vorige middelbare school was een meisje, ze was heeel erg stevig maar wat kon die goed mee doen met de gym en ze deed in haar vrije tijd intensief mee aan hockey.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:26

Winged schreef:
FemkeUtah schreef:

*hoog sarcasmegehalte*
oliebol ik ben te licht voor mijn bijrijdfries :)) :+ (165m)

Nou, mijn friesje is 162 en mag dan iets meer waarschijnlijk als 71 KG dragen.
Ik ''schrok'' er nog best van, ik dacht pff ik pas makkelijk op mijn fries, maar ik moet ook geen 5 kilo zwaarder worden :') me fries groeit gelukkig nog wel wat! Haha

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:28

Zie nu overigens ook dat ik op een wel hele grote fries rij... Ik bedoel CM mensen.. :+ Niet 165m.... :+

FemkeUtah

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:29

:')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:30

M_D_H schreef:
antje_vip schreef:

Waarschijnlijk omdat je bij turnen en ballet (ik heb zelf op ballet gezeten) een andere rompspanning vraagt dan bij paardrijden...
Bovendien kun je bepaalde oefeningen (veel zwaardere mensen zijn ook een stukje stijfer) niet doen vanwege een gebrek aan lenigheid...

Als jij het antwoordt op een vraag niet weet beantwoord te vraag dan niet als het om zo'n gevoelig onderwerp gaat.
Je doet aannames en je kwetst mensen daar mee. Bovendien ga je er meteen van uit dat dikke mensen niet bewegen. Je doet het voorkomen als of het hun eigen schuld is terwijl je dit niet kan weten.
Ik vind dit echt ontzettend vervelend om te lezen en er komen dan ook een hoop woorden in mij op die ik beter niet kan plaatsen. Maar dat deze opmerkingen niet tof zijn dat zou je op zijn minst wel moeten begrijpen.

Ik zeg niet dat dikke mensen niet willen bewegen. Maar wat de reden ook is van overgewicht, punt blijft dat sommige mensen te zwaar zijn om op een paard te gaan zitten. En ja, dan kwets ik liever die persoon dan dat het paard "gekwetst" wordt. Sommigen zouden eens hun verstand moeten gebruiken i.p.v. goed te praten terwijl ze wel weten dat het niet past.

Ik leg ook geen zadeltje op mijn kat :Y) "Voor het mooie ben ik iets te lang, maar het past heus nog wel"
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-07-14 02:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: persoonlijk stukje verwijderd

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:03

M_D_H schreef:
Ik niet :n

Ik heb het mijn instructeurs laten beoordelen (dressuur, springen en cross) en wij hebben het uitgetest met verschillende ruiters en gewichten :)

Ik heb een jaar niet gereden :n
Maar als ik eerlijke meningen krijg dat het wel kan tjah.
Ik ken mijn paard nog steeds het beste en ik controleer nog steeds zijn lichaam sowieso 1 keer in de 2 weken :)

testen met gewichten?
Sorry hoor maar vind dat nou niet echt bewijs.
Leuk om op het oog aan de buitenkant te zien... maar verder zegt het niet zoveel.
Slijtage zit binnenin.
Kijk naar een stratenmaker. Met zwaar lichamelijk werk heb je meer kans op slijtage (cijfers)- ookal geeft hij eerder aan het werk wel aan te kunnen. Ook heeft de 1 stratenmaker wel en de ander geen last na jaren werken.

Het lichaam goed controleren is top!
Alleen denk ik anders over het wel of niet "je paard kennen" .

Het gaat er mij dus niet om of ik vind dat je wel of niet op je paard past - heb ook niet gekeken. Ik reageer op je redenatie over " je paard kennen" .

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:09

Snap ik...

Euhm testen met gewichten klinkt raar. Ik heb het ook erg vaag neergezet :')

Mijn paard toont geen pijn maar geeft wel duidelijke signalen over wat vervelend is voor hem :)

Wij hebben dus verschillende ruiters met variabele gewichten gevraagd hem te rijden :)
Dat bedoel ik dus met verschillende gewichten :')

Slijtage zit inderdaad binnen in, maar daarom controleren wij hem ook.
Sowieso doen wij dit altijd :)

Snap wat je bedoelde met je reactie op mijn redenatie :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:05

Maar als je aan paardrijden doet, doe je daarnaast toch ook een sport om je conditie op pijl te houden? of ben ik de enige die naast paardrijden aan hardlopen doe?

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:07

Ik denk dat je de enige bent ;-) Nee hoor grapje. Ik beoefen verder geen sport... Ja achter mijn 2 jarige dochtertje aanvliegen.... minstens net zo intensief als hard lopen ;-)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:07

Ik doe naast paardrijden nog 3 sporten :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:09

Offline schreef:
Maar als je aan paardrijden doet, doe je daarnaast toch ook een sport om je conditie op pijl te houden? of ben ik de enige die naast paardrijden aan hardlopen doe?

Ik wel, ik loop hard en ik fiets veel :)
Maar gezien mijn medicijnen heeft dat vrij weinig zin voor mijn gewicht.
Met mijn conditie is dan ook niks mis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:14

Maar wat ik niet snap is het volgende..

Je kent als geen anders je eigen lijf.
Dus je weet als geen ander of je een maatje te veel hebt of niet..
Wees dan eerlijk tegen jezelf en doe er iets aan!
Denk aan je eet patroon?
Denk aan je beweging?
Een maatje meer door medicijnen? zelfs dat kan je overleggen met je dokter toch? ( ik ken zat mensen die dat hebben namelijk en ook die vallen af)

Niet persoonlijk naar iemand, maar puur algemeen!

Wees zuinig op je lijf! wees er trots op en houd het in conditie....

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:16

Ik heb op het moment een baggerslechte conditie, dus ik rij op het moment ook niet, eerst weer fietsen en een beetje conditie opbouwen (van zowel mij als knol). Ik heb helaas lange tijd niet meer kunnen wandelen een paar peesontstekingen in mijn voeten (die zitten er ondertussen al 4 jaar, ben allang blij dat ik überhaupt weer een beetje kan lopen tegenwoordig), maar dat begint eindelijk heel langzaam aan ietsje minder te worden. Heb eigenlijk normaal altijd wel een vrij goede conditie, ondanks dat ik naast het paardrijden geen extra sport doe, maar afgelopen jaar is het allemaal even anders gelopen.

@offline, iedereen heeft een ondergrens in het gewicht wat ze op een gezonde manier kunnen bereiken, bij mij ligt die ondergrens zo rond de 92 kilo (dan heb ik ook echt een goed figuur voor mijn doen). En dan moet ik mezelf echt alles ontzeggen en 7 dagen in de week intensief sporten. Vind het belangrijker om stabiel te blijven, dat is namelijk veel beter voor mijn gezondheid dan jojo-en. Uiteraard probeer ik nog steeds wel om ooit weer tot dat gewicht terug te komen hoor, maar wil het er dan ook blijvend af hebben.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 09-07-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:16

Nee hoor je bent niet de enige, ik ga meerdere keren in de week hardlopen! Soms heb ik er geen tijd voor wat ik dan weleens doe is, me laten afzetten bij de paarden en kleed ik me na het rijden om en ga ik terug hardlopend naar huis :)) Pokke eind, maar wel echt een voldaan gevoel :') !

Dus voor degene die geen tijd hebben....... haha!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:30

M_D_H schreef:
[

jij zou mij bijvoorbeeld veroordelen zonder dat je weet hoe zwaar ik ben, of mijn paard dit aan kan, of ik gecontroleerd heb of ik er nog op kan zitten en of ik hem meerdere keren per maand laat controleren...
Daar weet jij niks van en toch zou jij je ongezouten kwetsende mening geven.

Het was niet op jou gericht, maar voel je je aangesproken?

En wat maken de omstandigheden verder uit? Te dik is te dik. Dat kun je heus wel zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:39

Het valt mij ook vaak op dat de mensen met "een maatje meer" toch vaak roepen: Ik kan er niets aan doen ! komt door...blablabla.... en dan toch te zien zijn met een hele zak MC Donalds, chips, koek, snoep etc... Daar kan ik dan niet tegen... :n

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:44

ik zie ook niet volslanke mensen bij de mc en ships kopen en koek en snoep en alkohol drinken. Maar dit heeft niets met dit onderwerp te maken

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 14:50

Offline schreef:
Het valt mij ook vaak op dat de mensen met "een maatje meer" toch vaak roepen: Ik kan er niets aan doen ! komt door...blablabla.... en dan toch te zien zijn met een hele zak MC Donalds, chips, koek, snoep etc... Daar kan ik dan niet tegen... :n

Misschien zijn ze ook langere tijd op dieet en is dit de eerste keer dat ze weer iets van zichzelf mogen hebben. Dat zie je niet vanaf de buitenkant.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:34

M D H, dan zijn we eruit.
Ik zie hier dus niet hetzelfde.
Vind het natuurlijk wel positief om te weten hoe je paard de grens aan geeft. Dan zal je het wel sneller merken. Ook dat je hem goed nakijkt. Super.