[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 09:45

knetterhard schreef:
Ik vind dat iedereen dat inderdaad voor zichzelf mag bepalen :j

Ja dat vind ik ook wel, maar dat je daardoor heel de bak voor jezelf wilt daar kan ik écht niet tegen. :+

_Michelle__

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 10:04

Ik ook niet :=
Word toch al zo vaak omver gereden door de grote paarden :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:37

Focussed schreef:
Ayasha schreef:
Mwa ik heb er nooit veel last van. Ik moet zeggen dat ik ook zijgangen meeneem met Sam in stap om hem los te maken en dan wordt ie wat alerter op mijn hulpen.. :) Maar pak dan meestal een SB op de volte.. Of ik nu een volte in SB rrijd of in gewone stelling zal ook niet veel uitmaken. :)
Kheb meer zo iets van... Als ie de serie's kent, hoe "sneu" ben je dan om 'm in de E te starten?

Maar misschien mag diegene nog niet hoger starten? Of werkt het anders bij die proeven? Een "E" klasse klinkt niet als KNHS :D

Ik pak ook bij het losrijden (training) wel eens wat moeilijkere dingen mee (travers, renvers, soms een wissel)... Gewoon puur om het loswerken, en vliegende wissels vind ik zelf gewoon heel leuk haha. Maar ik moet echt geen Z2 gaan starten met vliegende wissels, dan rij ik denk ik dik verlies. :D :D En heb nog nooit gestart, dus zal ook wel B moeten starten.

In Belgie werkt dat ietsje anders. :) op regionaal niveau (dus niet voor proeven waar je bv aan selectiecriteria moet voldoen) mag je in principe instappen op het niveau naar keuze. :) Ik heb het ooit terug gevonden in de reglementen maar heb vandaag even geen tijd om het terug op te zoeken. :)

Verder heb ik niets tegen renvers en travers enz maar waar ik wel wat tegen heb is dat je de changementen gaat oefenen in de losrijbak met een paard dat ze kent maar er nog stikheet van wordt en dus als een idioot door de bak gaat racen omdat je toch nog niet zoveel controle over hem had als je wilde tonen en je vervolgens mijn paard omver knalt. Ja, dan krijg je absoluut commentaar. Al ben je Anky van Grunsven. Ik vind het niet aangenaam als anderen mij en mijn paard in gevaar brengen om hun eigen ego te strelen. Renvers en sB enz zijn ook meer (vind ik) 'basis'oefeningen en wanneer je iemand die zit inzetten weet je ongeveer waar die persoon heen zal gaan. Die "kijk mijn paard kan changementen" ruiters vliegen met dat beest alle kanten uit omdat ie ze inderdaad kan maar zij nog niet. :+ Dan wordt het héél moeilijk inrijden in een toch al vaak overbevolkte bak. IMO moet je dan ook gewoon even rekening houden met je mederuiters en het laten/wachten tot een rustiger moment. Net als komen uitstappen terwijl er toch al bijna geen plek is om los te rijden (waar ze dan een half uur er voor zelf nog luidkeels hun beklag over hebben gedaan)in de losrijbak terwijl dat ook al niet mag. :')

Lager starten dan je eigenlijke niveau vind ik sneu maar als je zo wil winnen moet je dat vooral doen, maar heb dan op zijn minst het fatsoen om, als het mis gaat, niet je paard drie keer de bak rond te slaan. :) (ja dat type ruiters rijdt er mee op het moment bij ons. :+ Vreselijk!) Enfin lager starten is de foute omschijving. B starten vindk dan beetje "not done". De L (bij ons de A) is ook prima te doen voor iemand die pas op wedstrijd gaat en zeker met een paard dat het riedeltje kent... Laat de B ruiters (die vaak groen + groen zijn kwa wedstrijd) dan toch lekker in hun niveau starten zonder dat er eentje voorbij gepasageerd komt bij wijze van spreke... Als ik eentje onder mijn kont zou krijgen die hoger kan lopen dan E zou geen haar op mijn hoofd er aan denken E te starten met dat ding.

Doe mij dan maar die uk met haar b pony die per ongeluk voor me in kwam en meteen heel geschrokken "SORRY!!!" riep.. :(:) en meteen een "is niet erg joh!" terug kreeg. :D
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-13 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:43

Mensen die hun paard niet onder controle hebben vind ik sowieso bloed irritant. Hij kan een keer weg schieten of iets, maar als ze heel de bak nodig hebben hadden ze misschien beter eerst even door kunnen trainen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:45

Dat ie weg schiet kan gebeuren, maar dat je het door je eigen ego uit gaat lokken en dan nog een grote bek op zet als iemand je vraagt uit te kijken... Daar heb ik het dan wat moeilijker mee. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:58

Focussed, bij de VLP mag je eigen niveau kiezen :)
Ik ga ook 'maar' E starten Ayasha, want de hengst kent nog geen correcte overgang van galop naar stap, of er zit nog draf tussen of hij dondert op de voorhand. Dus dan maar gewoon E starten, het telt toch niet mee allemaal.
Ik wist niet dat je niet 'hoger' mag inrijden dan je proef. := Ik rij met losrijden juist heel vaak zijgangen om souplesse en reactie voor de eenzijdige kuit te krijgen.
In Nederland heb ik me ook wel eens zitten ergeren aan iemand die op het voorterrein aan het piafferen was met behulp van een trainer die vanaf de grond aan het bijtikken was (incl. heet en snurkend paard) en vervolgens.... een L1 proef ging rijden _O-
"Nou had ie tenminste impuls in zijn draf," was het argument. Ben ik even blij dat ik dat op een andere manier kan bereiken dan mijn paard met een niet-bevestigde GP-oefening over de flos te helpen!

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 11:59

Ik heb ook een gruwelijke hekel aan mensen die de 'rijbaanregels' niet kennen. Of gewoon weg totaal niet opletten op anderen, dan heb je aan mij echt de verkeerde..

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:03

Ja en dan nog boos worden als je er iets van zegt.
Daar krijg je mij echt mee op de kast :o

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:22

Maar wat is E in belgie ten opzichte van een Nederlandse klasses?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 12:28

B :)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:34

Toen ik 12 jaar was waren wij opzoek naar een nieuwe pony voor mij en dit werd Paroeska, mijn Arabisch volbloedmerrie. Wij waren direct verliefd op het ras en zijn zo ook de AV wereld ingerold. Uiteindelijk hebben we dus een merrieveulen uit Paroes gefokt, die als haar opvolgster zou dienen; onze 8 jarige Amira. En die moest natuurlijk ook een vriendinnetje hebben als veulentje en toen hebben we Ysabella (andere AV merrie) als veulen erbij gekocht. Ik heb hierdoor ook never nooit de behoefte gehad om een grotere te moeten kopen. Ook omdat we nog veel wonnen tijdens de wedstrijden. 5 jaar geleden ging Paroeska met pensioen en besloten we NRPS-ers te fokken met haar voor de verkoop, aangezien ik graag het gangwerk wat verbeterd zag. Alleen was ik ook meteen op hun zo verliefd en zag daar de perfecte dressuurpony's in, dat zij zijn gebleven. En wat de toekomst hiermee verder brengt dat zien we dan wel weer.

Wat mij zoveel in pony's aantrekt en vooral in die volbloedjes van mij; ze zijn gruwelijk slim! Ze zijn stront eigenwijs als ze geen zin hebben, ik kan met ze lezen en schrijven en het zijn echt een stel knuffelkonten met ieder een enorme eigen persoonlijkheid. Daarnaast vertrouw ik ze allemaal 100% en weet ik dat ze mij nooit bewust iets zullen aan doen. Als ik hun met respect behandel doen ze dat bij mij ook, en als ze ergens niet mee eens zijn laten ze dat direct merken :P Natuurlijk sta ik ook kwijlend langs de kant als er zo'n prachtig dressuurpaard loopt, maar als ze dan weer in verzet gaan ben ik ook zo blij met mijn pony die altijd voor mij door het vuur gaat. Wie weet, zal ik nog ooit een mooi dames paardje rijden maar deze zal ik zelf nooit aankopen.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:50

Urielle schreef:
Focussed, bij de VLP mag je eigen niveau kiezen :)
Ik ga ook 'maar' E starten Ayasha, want de hengst kent nog geen correcte overgang van galop naar stap, of er zit nog draf tussen of hij dondert op de voorhand. Dus dan maar gewoon E starten, het telt toch niet mee allemaal.
Ik wist niet dat je niet 'hoger' mag inrijden dan je proef. := Ik rij met losrijden juist heel vaak zijgangen om souplesse en reactie voor de eenzijdige kuit te krijgen.
In Nederland heb ik me ook wel eens zitten ergeren aan iemand die op het voorterrein aan het piafferen was met behulp van een trainer die vanaf de grond aan het bijtikken was (incl. heet en snurkend paard) en vervolgens.... een L1 proef ging rijden _O-
"Nou had ie tenminste impuls in zijn draf," was het argument. Ben ik even blij dat ik dat op een andere manier kan bereiken dan mijn paard met een niet-bevestigde GP-oefening over de flos te helpen!

:=

En ayasha: AMEN! :Y)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 15:06

Pony kan ook leuk springen blijkbaar :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 16:34

Ah dan snap ik het wel Ayasha!!! En dat verhaal van Urielle ook.... Dan rij je ook echt met je oefeningen de ander in de weg. En dat vind ik ook wel echt not done....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 17:58

anderen bewust in de weg zitten rijden is hoe dan ook not done, ongeacht de oefening. :D Maar het valt me op dat dat type ruiter dat iets vaker dan gemiddeld doet zeg maar. :D (waarmee ik niet bedoel dat elke ruiter met een hoger opgeleid paard zo is he, maar je hebt zo van die ruiters... En vaak zie je wat voor type het is aan de manier van inrijden. :D )

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:50

Mijn knappie vandaag <3

Afbeelding

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:51

Hij is best breed, of lijkt dat? Hij is wel gaaf!

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:54

:~

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 18:56

Hij is stoer, ja! :-) Redelijk ronde ribben en veel massa/body. Daar komt bij dat ik ook maar mini ben (nog geen 1,50) dus dat werkt ook wel mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 19:16

Ziet er al heel goed uit Shanna

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 21:52

Hij is leuk!
Overigens op de vorige blz-den ook een paar leukerds.

Wat apart dat je in België gewoon zelf mag kiezen wat je gaat starten.
En als iemand per ongeluk een keer voor mijn voeten rijdt geen probleem, maar die notoire "de bak is van mij ruiters" heb ik wel gruwelijke pesthekel aan.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:34

Mag ik mij hier ook melden.

Ik rij op een arabo-fries van 1.50-1.52m. Ben zelf ong 1.85m.
Rij voornamelijk lekker buiten en aangespannen.

De eerste keer in november 2011 (3 weken zadelmak en ingereden)
Afbeelding

Afgelopen zomer tijdens een fotoshoot van bokt
Afbeelding

Zo loopt ze tijdens het lessen voor de wagen (bij VDBstables)
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:39

Wat een plaatje voor de wagen!

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:41

Dank je

Ik zag in dit topic ook mooie pony's voorbij komen

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 22:57

Wow ben jij 1m85? :oo
Wat voor ras/kruising is dat?