Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:26

We wachten het wel af!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:27

Ik vind knot met cap echt zo naadje zitten, met hoedje zit het beter.
Ik ga maar eens een jaar orienteren op een geweldige cap. Misschien dan toch maar sparen voor een Samshield met bling..

Nou Nikka, ik denk ook dat het um niet wordt :n denk dat ze dan toch wel zeggen, nou heeft iedereen zich eroverheen gezet, nu de volgende stap: hoedjes helemaal verbieden. Blegh. Wat een actie... :n

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:28

Doordat er hoedjes worden afgeschaft vewacht ik wel dat er luxere caps op de markt komen, mensen willen zich toch graag onderscheiden.

Ik kan er niet rouwig om worden vond zo'n hoedje al niks

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:29

Ach ik ga spraren voor een mooie Samshield als ik in 2013 Z start *D 8-) eindelijk een excuus om zo'n dure cap aan te schaffen :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:30

Ik heb een hele mooie cap! Dus dat is niet de reden, dat ik mijn hoedje wil houden.
Charles Owen. Zit heerlijk en heel mooi.
Ik houd niet van bling bling of poespas, maar wil toch mijn hoedje in de ring!!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:31

Ik vind Samshield zooooooo lelijk! Dat zijn toch geen dressuurcaps?!
Met die stukken erop!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:32

Die CO met die bling strik is ook wel mooi :9 is inderdaad net wat meer Dressuur like :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:36

Smaken verschillen gelukkig, anders liepen we allemaal met dezelfde vent :+ :Y)

van een CO krijg ik zo'n hoog champignonhoofd :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:37

listiglistje schreef:
Smaken verschillen gelukkig, anders liepen we allemaal met dezelfde vent :+ :Y)

van een CO krijg ik zo'n hoog champignonhoofd :o

Ligt gewoon aan je hoofd!!! HAHAHAA
Niet CO de schuld geven!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:40

Nikka schreef:
Ik zou je maar niet rijk rekenen, ik geloof nooit dat we het hoedje mogen houden in de ring. Het is gewoon leuke symboolpolitiek, kijk eens hoe veilig we zijn.

Symboolpolitiek??
Ik herhaal nog maar eens:
Een cap voorkomt geen ongelukken, maar een cap voorkomt ernstiger hersenletsel bij een val op het hoofd. Dat is de reden. Als jij je veilig voelt met een hoedje, is dat schijnveiligheid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:43

maar ook een cap opzetten omdat het veilig is, is schijnveiligheid. Mss is het veel verstandiger om niet eens op dat paard te gaan zitten. Het gaat hier om risicomanagement, en beperken van gevolgen is daar een onderdeel van.

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:45

Ik zit er allemaal niet zo mee..... En ik start volgende week in het Z. Gewoon lekker cap op! Mijn zus is flink gevallen enkele jaren geleden en heeft daarbij haar rug gebroken gehad. Niets met een hoofdletsel te maken maar sindsdien draag ik wel constant een cap.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:47

Ben het met de uitspraak van Ninia eens, maar ik denk er niet eens bij na, dat de cap veiliger is als ik op mijn merrie stap.
Ik voel me gewoon veilig op haar. Ook zonder cap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:51

Voor de springruiters zal het wel wennen zijn om met een cap op het voorterrein te betreden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:56

Hahahaha... Nou hier in de buurt van Meppel wordt daar heel strikt op gelet!
Anders wordt meneer de jury/federatievertegenwoordiger boos!!!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:56

Lielle schreef:
maar ook een cap opzetten omdat het veilig is, is schijnveiligheid. Mss is het veel verstandiger om niet eens op dat paard te gaan zitten. Het gaat hier om risicomanagement, en beperken van gevolgen is daar een onderdeel van.

Klopt, risicomanagment is meer dan alleen de gevolgen beperken. Dus je kijkt ook naar hoe je risico's kunt voorkomen. Natuurlijk kun je dan ook je paard verkopen, maar dat is geen passende maatregel. Je neemt je maatregelen op beide vlakken: voorkomen en verminderen. Ik heb nog nooit een motorrijder met een hoedje op gezien. Daar is de helm compleet geaccepteerd.
Paardrijden behoort bij de gevaarlijkste sporten. (zie mijn eerdere posts met links naar onderzoeken, feiten en cijfers) Ook Z ruiters en geoefend ruiters vallen op hun hoofd. Minder vaak dan een beginneling, maar daar is de maatregel ook naar; het opzetten van een cap is in dit geval een goed in te voeren maatregel. Het enige tegenargument wat ik lees is: mooi, traditie, beloning.
Heb ik begrip voor, maar dat is een kwestie van tijd en wennen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:00

Ik heb al meerdere keren hier eea geplaatst over risicomanagement (vakdeformatie), maar daar wordt weinig op ingegaan. Ik denk zeker dat paardrijden een van de gevaarlijkste sporten is, maar het is wel de vraag of dat ook voor Z dressuur en hoger opgaat. In de eventing zal je ook niemand zonder cap zien rijden, maar daar heb je met heel andere risico's te maken. En die nuance mist IMO volkomen in de discussie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:04

Als het mensen niet om die reden te doen is, waarom zouden ze het dan opnemen in hun discussie?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:05

tegen wie heb je het, en als dat tegen mij is, snap ik je niet helemaal.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:12

Lielle schreef:
Ik heb al meerdere keren hier eea geplaatst over risicomanagement (vakdeformatie), maar daar wordt weinig op ingegaan. Ik denk zeker dat paardrijden een van de gevaarlijkste sporten is, maar het is wel de vraag of dat ook voor Z dressuur en hoger opgaat. In de eventing zal je ook niemand zonder cap zien rijden, maar daar heb je met heel andere risico's te maken. En die nuance mist IMO volkomen in de discussie.

In mijn ogen gaat dat ook op voor Z ruiters, die zitten ook op een paard. Het lijkt mij dat je geen uitzonderingen moet willen maken, als je al 30 jaar motorrijdt zonder ongelukken, dan blijf je toch ook met je helm op rijden? Het gevaar wijkt dan gewoon niet, het risico op ongelukken neemt misschien wel af, maar het gevaar nooit. Ook een Z paard kan, wellicht door toedoen van een onervaren B ruiter, rare sprongen maken.

Ik vind dat je de 'risico's' niet kan afhangen aan niveau, maar aan het feit dat je op een paard zit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:14

dus voor jou is op een doorgewinterd politiepaard in een binnenbak zitten hetzelfde risico als op een net zadelmakke driejarige in het bos? Als je er zo over denkt, heb je weinig gevoel voor wat risicomanagement nu echt inhoudt.

Lielle schreef:
Ik blijf erbij dat je bij al dit soort veiligheidsmaatregelen eerst eens fatsoenlijk moet nadenken over de risico's. Veiligheid is het resultaat van de risico's die bestaan, de kans dat ze optreden, de gevolgen als ze optreden en de maatregelen die je neemt om of de kans erop te verkleinen, of de gevolgen te beperken. Dus is een cap veiliger? Ja, wsl wel omdat het de gevolgen van een val beperkt. Maakt een cap paardrijden veilig? Dat hangt helemaal af van de omstandigheden. Met een net zadelmak paard meerijden in de stoet op prinsjesdag brengt zoveel risico's met zich mee (die ene bomproof uitzondering daargelaten) dat het dragen van een cap er niet ineens voor zorgt dat het veilig is, daarvoor zul je meer moeten doen.
En zo zullen er ruim voldoende paarden zijn die je prima zonder cap (lees: met een hoedje) kunt rijden, simpelweg omdat de kans dat ze schrikken en je eraf valt heel erg klein is. In andere disciplines als springen, eventing wordt de kans op een val en de gevolgen van zo'n val groter, dus moet je meer veiligheidsmaatregelen treffen. De opmerking hiervoor over voltige is juist een mooi voorbeeld van een discipline met een relatief laag overgebleven risico.

Ik krijg een sterk gevoel van symboolwetgeving hier, jammer.

(en ik rijd vrijwel altijd met cap, regelmatig met BP (ook in de dressuur) en in de cross altijd met een airjacket).

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:22

Lielle, het ging wel even over het feit dat nog niemand ooit iemand in het Z van zijn of haar paard heeft zien vallen op het wedstrijdterrein en de discussie ging erover waar ze dan de cijfers vandaan halen dat het hoedje zoveel kan schelen.
In de eventing wordt heel veel aan preventie gedaan, maar daar is de snelheid een stuk hoger, zijn er hindernissen onderweg en is het risico vele malen hoger. Dus ik snap precies wat je bedoelt, het is waarheid als een koe :j
Denk dat iedereen het gewoon met je eens was en alleen tegen bokkers ingingen waar men het niet mee eens was :j

Yucca: Wat het denk ik wel is: een B ruiter kan iemand zijn die net 10 keer gereden heeft (bij wijze van spreke).
Bij een Z ruiter zitten er al heeeeeeel wat meer rij uurtjes in dan een "gemiddelde" B ruiter.
Verder sluit ik me aan bij de opmerking van Lielle en de vergelijking met motorrijders is ook niet geheel terecht, ivm snelheid, waar we het hier al meerdere keren over hebben gehad.
Maar is het niet met alles zo? Beginnende automobilisten rijden IMO anders in het verkeer dan mensen die al 30 jaar in de autowereld zit. Iemand die net zijn motorrijbewijs heeft, is nog niet helemaal bekend met zijn motor en het verkeer dan een persoon die al 15 jaar dezelfde motor rijdt. Maar dat is een andere discussie.

Wat ik eigenlijk met mijn verhaal wil zeggen en waar het in de wereld helemaal om draait is rekening te houden met anderen om je heen. Een paard kan inderdaad net zo braaf zijn, maar als een helicopter overvliegt en 1 paard zet het op een rennen dan volgt de rest al snel. Al zouden er geen dingen van buitenaf zijn, maar er zal 1 Z ruiter zijn die een jong en vliegend paard onder zich heeft en die zet aan, kan de boel al snel escaleren.
Desondanks vind ik nog steeds dat de keuze bij de ruiters moet liggen. Ik heb bijvoorbeeld zo'n paard die, als hij andere paarden ziet rennen, stil gaat staan en dom gaat staan kijken. Enge dingen in de omgeving idem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:26

@ Lielle: daar heb je zeker een punt. Zo kun je ook wel iedereen verplichten tot een veiligheidsvest, eentje met een automatisch noodsignaal als je valt richting de meldingskamer.. voor het geval dat. En ook als je naast je paard loopt een cap op, want stel dat je een kopstoot krijgt. Uiteraard ook altijd handschoenen aan voor het geval hij ervandoor wilt gaan enz.

Bij de ene tak van paardensport zijn de risico's gewoon hoger als bij de andere. Ik heb nog nooit een paard in de dressuurring uit volle galop zien weigeren voor een hindernis..

Daarnaast kun je van de eigenaar van het paard ook verwachten dat het zelf de risico's inschat. Een rillerig paard zal ook in het Z eerder met een cap gereden worden, omdat de ruiter weet hoe het paard kan reageren. Het gaat een beetje ver dat iemand anders hierover een besluit neemt dat het altijd zou moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:28

Lielle schreef:

Met mij kan je daar uren over praten hoor :).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:28

Risico blijft altijd of je nu zeer ervaren bent of niet, paarden zijn en blijven vluchtdieren :)

Menig topruiter is eraf gegaan ook anky, Tineke en nu weer on Jeannetje [VN] Jeannette Haazen na val paard in ziekenhuis opgenomen

Diegene die hier in de buurt zijn gaan hemelen (Danielle katsman-koenders/Willemien van Heur-Coenen) het afgelopen halfjaar waren allemaal ervaren ruiters Z >