Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nikka schreef:Ik zou je maar niet rijk rekenen, ik geloof nooit dat we het hoedje mogen houden in de ring. Het is gewoon leuke symboolpolitiek, kijk eens hoe veilig we zijn.
Lielle schreef:maar ook een cap opzetten omdat het veilig is, is schijnveiligheid. Mss is het veel verstandiger om niet eens op dat paard te gaan zitten. Het gaat hier om risicomanagement, en beperken van gevolgen is daar een onderdeel van.
Lielle schreef:Ik heb al meerdere keren hier eea geplaatst over risicomanagement (vakdeformatie), maar daar wordt weinig op ingegaan. Ik denk zeker dat paardrijden een van de gevaarlijkste sporten is, maar het is wel de vraag of dat ook voor Z dressuur en hoger opgaat. In de eventing zal je ook niemand zonder cap zien rijden, maar daar heb je met heel andere risico's te maken. En die nuance mist IMO volkomen in de discussie.
Lielle schreef:Ik blijf erbij dat je bij al dit soort veiligheidsmaatregelen eerst eens fatsoenlijk moet nadenken over de risico's. Veiligheid is het resultaat van de risico's die bestaan, de kans dat ze optreden, de gevolgen als ze optreden en de maatregelen die je neemt om of de kans erop te verkleinen, of de gevolgen te beperken. Dus is een cap veiliger? Ja, wsl wel omdat het de gevolgen van een val beperkt. Maakt een cap paardrijden veilig? Dat hangt helemaal af van de omstandigheden. Met een net zadelmak paard meerijden in de stoet op prinsjesdag brengt zoveel risico's met zich mee (die ene bomproof uitzondering daargelaten) dat het dragen van een cap er niet ineens voor zorgt dat het veilig is, daarvoor zul je meer moeten doen.
En zo zullen er ruim voldoende paarden zijn die je prima zonder cap (lees: met een hoedje) kunt rijden, simpelweg omdat de kans dat ze schrikken en je eraf valt heel erg klein is. In andere disciplines als springen, eventing wordt de kans op een val en de gevolgen van zo'n val groter, dus moet je meer veiligheidsmaatregelen treffen. De opmerking hiervoor over voltige is juist een mooi voorbeeld van een discipline met een relatief laag overgebleven risico.
Ik krijg een sterk gevoel van symboolwetgeving hier, jammer.
(en ik rijd vrijwel altijd met cap, regelmatig met BP (ook in de dressuur) en in de cross altijd met een airjacket).
Lielle schreef:Ik heb al meerdere keren hier eea geplaatst over risicomanagement (vakdeformatie), maar daar wordt weinig op ingegaan. Ik denk zeker dat paardrijden een van de gevaarlijkste sporten is, maar het is wel de vraag of dat ook voor Z dressuur en hoger opgaat. In de eventing zal je ook niemand zonder cap zien rijden, maar daar heb je met heel andere risico's te maken. En die nuance mist IMO volkomen in de discussie.