nieuwe jureren B springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Greentea01

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:32

De prof ruiters mogen geen officieel B meer starten enkel HC vaak omdat ze al meerdere malen hoog gereden hebben. Die zullen ook niet tegen dit soort problemen aan lopen. Die hoeven immers de punten niet meer te halen

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:51

Wat een onzin allemaal weer. Dat je een springkanon hebt zorgt er echt niet voor dat je geen punten rijdt.
Ik heb ook een super heet en gretig paard wat wappers maakt en toch loopt hij in de 70 punten.
Waarom omdat ik hem goed bij de sprong plaats, hem een keertje help als hij slingert en loert en controle heb. Want ook een heet en gretig paard kan en moet onder controle staan. Jij moet het rondje rijden en niet je paard. Is dat niet zo dan heb je nog niks te zoeken in een klasse hoger.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:06

Marcella_e schreef:
De prof ruiters mogen geen officieel B meer starten enkel HC vaak omdat ze al meerdere malen hoog gereden hebben. Die zullen ook niet tegen dit soort problemen aan lopen. Die hoeven immers de punten niet meer te halen

Waarom klaagt met dan dat er niet tegen profs opgereden kan worden?
Want volgens mij zijn er genoeg slimmerds die maar 1 keer naar t Z of ZZ zijn gereden en daardoor gewoon B mogen starten met een groen paard...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:08

Lautje ben het niet volledig met je eens. Het is nu ook vaak hoe een jury kijkt.

enige tijd geleden reed ik in de B 58.5 punten. Geheel terrecht overigens hoor. We gingen nog wat hard en volledig onder controle, maar hij sprong netjes foutloos en de afstanden klopte. In de tussen liggende periodes mocht er op dat moment zeker meer controle zijn.

Vervolgens komt er een oudere man. Die spring zijn rondje. Paard is wel rustig verder, maar te vroeg af, te laat af, ruiter zit vervolens constant voor en achter en het paard, hangt hem in zijn mond. Niks liep lekker en die reed wel in de 60 punten en dus winst.

Nou ben ik het er mee eens dat ik niet winstpuntwaardig gereden had met inderdaad een wat heter en sterkter paard, maar ik ben ook van mening dat de andere ruiter niet winstpuntwaardig gereden heeft en die krijgt hem wel.

Dat zijn voor mij de onduidelijkheden en wat mij betreft ook het falen van het systeem(deels door onbegrip van mijn kant, maar ook omdat er weinig duidelijkheid gegeven wordt). Ik heb aan de vereniging waar ik lid ben gevraagd of ik een keer bij de pony's mag schrijven omdat ik meer inzicht wil. Dus dat ga ik 5-1 doen. Ik ben heel erg benieuwd!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:12

Loetie84 schreef:
Marcella_e schreef:

Waarom klaagt met dan dat er niet tegen profs opgereden kan worden?
Want volgens mij zijn er genoeg slimmerds die maar 1 keer naar t Z of ZZ zijn gereden en daardoor gewoon B mogen starten met een groen paard...

Er zullen er vast wel een paar bij zitten. Mijn ervaring voor mij hier in de buurt is dat bijna alles dat bij ons prof is B enkel HC start in de B. En de enkeling die je over houd moet je best mee kunnen concureren toch? Hun kunnen met een groen paard net zo goed een fout maken als wij hobby ruiters doen.

Ik ben het met de stelling dat je van profs niet kan winnen niet helemaal eens. Hun rijden ook veel voor de lering van de paarden en zullen in de B naar mijn inziens niet bezig zijn met winnen.

(Ik heb trouwens ook nooit geklaagd over het rijden tegen profs)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:19

Nee jij niet en mijn eerste opmerking was ook niet naar jou ;) Maar omdat jij reageerde, haakte ik daar even op in.
Ik klaag ook niet over profs op zich. Ik kan daar toch niet tegenop. Nu niet, maar ook na 205679 lessen niet. Ik heb dat talent gewoon niet. Maar tegen een talentvolle hobbyruiter ben ik ook niet opgewassen :P

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:24

Loetie84 schreef:
Nee jij niet en mijn eerste opmerking was ook niet naar jou ;) Maar omdat jij reageerde, haakte ik daar even op in.
Ik klaag ook niet over profs op zich. Ik kan daar toch niet tegenop. Nu niet, maar ook na 205679 lessen niet. Ik heb dat talent gewoon niet. Maar tegen een talentvolle hobbyruiter ben ik ook niet opgewassen :P

oh.. sorry! Y;(

weet je wat het is met profs is. Die kunne net zo hard een extra balk pakken als een ander en dat kost ze ook 4 punten.

Ik heb laatst meegereden met de selectie van jumping in Lisse met mijn eigen paard waar ik L mee start. 112 starts. Veel profs ook. Maar zodra hun wel een balk pakken en ik niet wat gewoon heel goed mogelijk is kan je gewoon winnen.

Tuurlijk kunnen hun vaak beter controleren en beter afstanden zien e.d. maar dat staat niet garantie voor foutloos rijden

Citaat:
Maar tegen een talentvolle hobbyruiter ben ik ook niet opgewassen :P
_O- _O- tuurlijk wel! waarom niet?

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:32

Sky_As schreef:
of dit op 1.60 niveau http://www.youtube.com/watch?v=mj2AAeL8 ... re=related
(terwijl het nog geen winstpunt in de B verdient)

Mensen met talent komen er toch, zo ook deze man :D

Hahahaha die heeft echt géén stijl maar wél oog..........
Die zou hetB nooit doorgewandeld kunnen hebben,hahaha

Ik vind het overigens wel een goede zaak,zo leerd met wel gecontroleerder te gaan rijden...
Hellaas voor sommige.
En als je het nodig vind sart je een aantal keer HC...dan oefen je alvast. :o

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:46

Marcella_e schreef:
Citaat:
Maar tegen een talentvolle hobbyruiter ben ik ook niet opgewassen :P
_O- _O- tuurlijk wel! waarom niet?

Hahaha! Wij hebben voldoende kennis en kunde om rond te komen in de B, maar een springtalent zal ik nooit worden :o Hoger dan een 7 zal ik dan ook echt niet gaan krijgen en om die reden zullen we niet snel in de top komen. Geeft niets, want ik ben tevreden met ons niveau en beleef plezier hoor! In het oude systeem was het voor mijn niet anders. Foutloos kwam ik altijd alsnog in de middenmoot terecht en daar horen we qua rijstijl ook.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:01

Een 7 is toch best netjes? een 7 staat voor ruim voldoende. Het plezier is het belangrijkst.

Het niveau van springen ligt hier wat lager dus met 70 punten kan je hier gewoon eerste of 2e worden

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:34

O, nou dan kom ik snel een keer jouw kant op :P

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:38

hahahaha ik zeg welkom in noord holland :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:12

Mag ik jullie als dressuurmuts even lastig vallen?
Mijn buurmeisje gaat zaterdag voor het eerst officieel B springen op mijn pony.

Nu heb ik al niet zo veel verstand van springen maar dat nieuwe jureren is mij helemaal niet duidelijk.
Als ik het goed bebrijp heb je de volgende onderdelen
Wijze van rijden x5
Houding en zit x4
Algemene indruk x1
Dat wordt bij elkaar opgeteld (max. 100 punten) en daar worden dan balken/weigeringen (-4) en evt. tijdfouten (-?) afgetrokken en dan moet je totaal minimaal 60 punten halen voor 1 winst en 75 punten voor 2 winst.

Heb ik dit goed begrepen en kunnen jullie mij vertellen waar op gelet wordt (goede galop aanrijden, tempocontrole, juist uitkomen etc?)? En wat wordt er beoordeeld bij de algemene indruk?
Is het nu ook nog steds dat bij 3 weigeringen je moet stoppen en vanaf welke klasse krijg je dan evt verlies?

Of is er een link naar een uitgebreide uitleg want als ik het reglement knhs lees heb ik het idee dat ik het nog niet helemaal begrijp :o

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:23

KLopt volledig jury.
Verliespunten zijn pas mogelijk vanaf de klasse L.

Waar heel erg op gelet wordt is het in balans zitten van de ruiter, juiste galop en controle en een vloeiend parcours. Vloeiend houdt niet zozeer in hard, maar gewoon mooi voorwaarts tempo. Afstanden hebben ze liever iets te groot dan te dicht. Ook heel belangrijk aanrijden op het midden van de hindernissen en rechte lijnen. Met andere woorden gewoon corerct laten zien dat de ruiter weet waar die mee bezig is en dat hij bepaald hoe het parcours verloopt en niet het paard/pony.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:28

Bedankt lautje.
En hoe is jullie ervaring, als je normaal rijdt, heb je wel winst?
Buurmeisje zit soms iets te ver naar voren maar verder netjes. Pony wil er wel eens te dicht onderkomen. Wordt dat dan hard afgestraft?

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:31

Te dicht komen word hier ook niet afgestraft als ze maar zien dat de ruiter weet waar die mee bezig is. Als je normaal rijd heb je echt wel winst. :j

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:34

jury schreef:
Mag ik jullie als dressuurmuts even lastig vallen?
Mijn buurmeisje gaat zaterdag voor het eerst officieel B springen op mijn pony.

Nu heb ik al niet zo veel verstand van springen maar dat nieuwe jureren is mij helemaal niet duidelijk.
Als ik het goed bebrijp heb je de volgende onderdelen
Wijze van rijden x5
Houding en zit x4
Algemene indruk x1
Dat wordt bij elkaar opgeteld (max. 100 punten) en daar worden dan balken/weigeringen (-4) en evt. tijdfouten (-?) afgetrokken en dan moet je totaal minimaal 60 punten halen voor 1 winst en 75 punten voor 2 winst.

Heb ik dit goed begrepen en kunnen jullie mij vertellen waar op gelet wordt (goede galop aanrijden, tempocontrole, juist uitkomen etc?)? En wat wordt er beoordeeld bij de algemene indruk?
Is het nu ook nog steds dat bij 3 weigeringen je moet stoppen en vanaf welke klasse krijg je dan evt verlies?

Of is er een link naar een uitgebreide uitleg want als ik het reglement knhs lees heb ik het idee dat ik het nog niet helemaal begrijp :o

Als ik het goed heb krijg je 1 strafpunt per 5 sec tijd overschreiding, maar dat is van horen zeggen dus ik kan hem helaas niet onderbouwen

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:02

Marcella_e schreef:
Een 7 is toch best netjes? een 7 staat voor ruim voldoende. Het plezier is het belangrijkst.

Het niveau van springen ligt hier wat lager dus met 70 punten kan je hier gewoon eerste of 2e worden

Klopt inderdaad, ik was laatst met 68 punten 3e dus heel veel is er niet voor nodig. Ik heb zelfs met 64 punten wel eens in de prijzen gezeten op een groot concours. := Daarom hoor je mij ook niet klagen over dit systeem want voor mij is het nog een uitdaging om in de prijzen te komen. Als het gemiddelde rond de 75 zou liggen kon ik het gelijk wel opgeven. :')

Sorry beetje offtopic maar moet je 5 januari in wormerveer schrijven?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:29

Marcella: tijdstrafpunten is in een tabel A 1 strafpunt per begonnen 4 seconden in het basisparcours en 1 strafpunt per seconde in de barrage (maar dat laatste is voor de B niet meer van toepassing met de nieuwe opzet)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 08:45

Thanks Gomir! helemaal duidelijk!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:52

zo wij hebben het springen overleefd.
Verschrikkelijk dat losrijden, lijkt wel een mierenhoop.
Iedereen die zo maar stapt op de hoefslag, vond ik als dressuurruiter zwaar irritant. Tot ik de uitleg kreeg waarom dat was. :o
Pony was erg afwachtend en dat icm een zenuwachtige amazone gaf 2 weigeringen en een balk waardoor maar 46 punten. Tweede parcours beter en net 60 punten. Wel jammer dat een toelichting ontbreekt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:52

jury schreef:
zo wij hebben het springen overleefd.
Verschrikkelijk dat losrijden, lijkt wel een mierenhoop.
Iedereen die zo maar stapt op de hoefslag, vond ik als dressuurruiter zwaar irritant. Tot ik de uitleg kreeg waarom dat was. :o
Pony was erg afwachtend en dat icm een zenuwachtige amazone gaf 2 weigeringen en een balk waardoor maar 46 punten. Tweede parcours beter en net 60 punten. Wel jammer dat een toelichting ontbreekt.

Stappen op de hoefslag is met spingen idd 'logisch'. Dan is de binnenhoefslag vrij voor degende die vanuit draf of galop de hindernis aan wil rijden ;) Haha!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:39

Ik mag vanmiddag weer.
Tussen de BB en B zit voor mij 1,5 uur tussen. Ik vind het zo zielig om hem weer terug op de trailer te zetten. Ben aan het twijfelen of ik de BB wel zal doen.