sportpaard hoort niet op weide?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:57

Ik vind dat iedereen zich bewust moet zijn van de 5 vrijheden:
de 5 vrijheden:
vij van pijn, verwondngen en ziekten
vrij van angst en chronische stress
vrij van dorst, honger en onjuiste voeding
vrij om een natuurlijke (soort eigen) gedrag te vertonen
vrij van fysiek en fysiologisch ongerief

Ben ook benieuwd wat er straks uit de onderzoeken van SRP uitkomen hopelijk wordt het dan objectief meetbaar wat onze paarden graag willen.

PBA_

Re: sportpaard hoort niet op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 20:59

Mijn paard is juist fanatieker geworden sinds ze 24 uur buiten staat met overdag wei en bij slecht weer (klei bodem) en de nachten in de paddock staat.

maxhap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:03

het is niet eerlijk om een paard 22 uur op stal te zetten. ik denk dat hij dan zelfs gefrustreerd wordt. een paard hoor eigenlijk in het wild te lopen, dus sportpaardje of niet, gewoon lekker naar de wei, je moet ook aan je paard denken en niet alleen aan jezelf of je dan die wedstrijd wel wint omdat ie iets langzamer is.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:31

maxhap schreef:
het is niet eerlijk om een paard 22 uur op stal te zetten. ik denk dat hij dan zelfs gefrustreerd wordt. een paard hoor eigenlijk in het wild te lopen, dus sportpaardje of niet, gewoon lekker naar de wei, je moet ook aan je paard denken en niet alleen aan jezelf of je dan die wedstrijd wel wint omdat ie iets langzamer is.

Als alle paarden die niet heel de dag op de wei staan en niet lang op de wei kunnen gefrustreerd zouden zijn, dan zouden alle paarden/pony's op mijn stal allemaal gek zijn en gefrustreerd maar dat zijn ze niet... en dan zouden al die manege paarden/pensionklanten op de stal waar ik eerder stond nog erger gefrustreerd zijn want die komen alleen maar op de paddock... en nogmaals ze zijn niet gefrustreerd ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:38

CasanovaLY schreef:
maxhap schreef:

Als alle paarden die niet heel de dag op de wei staan en niet lang op de wei kunnen gefrustreerd zouden zijn, dan zouden alle paarden/pony's op mijn stal allemaal gek zijn en gefrustreerd maar dat zijn ze niet... en dan zouden al die manege paarden/pensionklanten op de stal waar ik eerder stond nog erger gefrustreerd zijn want die komen alleen maar op de paddock... en nogmaals ze zijn niet gefrustreerd ;)

Frustratie kan zich ook naar binnen keren, waardoor het voor het paard zeer duidelijk aanwezig is, maar voor de eigenaar niet :)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:39

Maar 2 uur op de wei?
Oei dan lopen de mijne er veelste lang :oo
Ik vind het eerlijk gezegt gewoon onzin!
Waarom zou een sportpaard maar 2 uur op de wei mogen?
Denk dat mijn paarden doodongelukkig worden als ze maar 2 uur op de wei mogen?
Kans op verwondingen, blessures? kunnen ze ook op stal oplopen!
Nee hoor, die van mij gaan gewoon zo veel mogelijk de wei op, en zo lang mogelijk :j

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:54

Frustratie kan zich ook naar binnen keren, waardoor het voor het paard zeer duidelijk aanwezig is, maar voor de eigenaar niet :)[/quote]

maar ik geloof niet dat al die paarden gefrustreerd zijn ookal keren ze het naar binnen want met zo'n levendige pony als ik heb zou die dat zeker laten merken en niet naar binnen keren... maar dat is mijn mening :)

@ Renske_W het is niet dat sportpaarden niet op de wei mogen (niet bij iedereen) maar bij ons kán het gewoon niet en dan kan ik nog zoveel over zeuren maar het kan niet ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:57

Hoezo "kan" het bij jullie niet dan?

Ik heb een ontzettende levendige pony, maar als ze bijv. in de winter een hele dag binnen heeft gestaan (bijv. omdat het erf een grote ijsplaat is) dan kan ik aan kleine dingetjes merken dat ze gefrustreerd is. Kwestie van je paard door en door kennen en weten hoe hij is als hij wel naar buiten kan.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 21:58

Maar CasanovaLY, denk jij nou dat je als 15-jarige voldoende ervaring hebt om te kunnen zeggen dat alle paarden en pony's bij jullie op stal heel gelukkig zijn? Ik denk dat jij dat van buiten gewoon niet kunt bekijken, zeker niet omdat je niet weet hoe diezelfde paarden zich zouden gedragen als ze wel de mogelijkheid zouden hebben om de hele dag buiten te lopen.
Echt heel sneu dat jullie de mogelijkheid niet hebben, dat bedoelt ook niemand hier. Wel jammer dat jij die missende mogelijkheid probeert goed te praten (voor jezelf waarschijnlijk) door te zeggen dat de paarden niets te kort komen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:00

Lekker naar buiten, sportpaard of niet.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:01

Focussed schreef:
Hoezo "kan" het bij jullie niet dan?

Ik heb een ontzettende levendige pony, maar als ze bijv. in de winter een hele dag binnen heeft gestaan (bijv. omdat het erf een grote ijsplaat is) dan kan ik aan kleine dingetjes merken dat ze gefrustreerd is. Kwestie van je paard door en door kennen en weten hoe hij is als hij wel naar buiten kan.

omdat de wei niet zo groot is dus als je de paarden bij elkaar zou zetten zouden ze geen plek hebben om van elkaar weg te kunnen komen als er een paard dominant is... en geloof me dat lijkt me niet leuk voor m'n pony als hij niet weg kan komen omdat ze geen ruimte hebben, daarom staan ze ook apart tussen een draadje en kunnen ze elkaar gewoon aanraken maar niet elkaar opjagen en omdat er nog meer paarden zijn moeten ze omstebeurt ;) en mijn pony gaat niet hele dagen naar buiten (ik bedoel dan in de wei, hij gaat heus wel in de paddock en hij word ook gereden enzo) dus ik weet niet hoe hij dan is :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:02

Pff ik zou persoonlijk al niet op zo'n stal gaan staan... Waar het niet eens normaal is dat er iedere dag (iig in de zomer) weidegang wordt aangeboden...
Rijden en paddock kun je niet vergelijken met weidegang, mits je paddock groot genoeg is en er ruwvoer wordt aangeboden.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:02

Ik rijd zelf geen wedstrijden,(NH)
en mijn paard staat van 7.00 tot 22.00 in de wei zomers,
en met mooi weer ook 's nachts (niet met regen want dan smelt ie :P )
en in de winter van 7.00 tot 18.00u,
gewoon lekkere dagen, swinters niet 's nachts,
zomers soms,
dit ivm, het een kleinschalige stal is(4paarden)
waarvan ik het enige ''nietsportpaard'' heb, en de rest wilt dus niet paard snachts buiten omdat hij dan een te dikke huid zou krijgen :?
maar we hebben ook een shet op stal die wel dag en nacht buiten staat(ook ''s winters zonder deken XD bolletje wol)
en daar staat de mijne dan snachts weleens bij,

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:03

sjaantje schreef:
Maar CasanovaLY, denk jij nou dat je als 15-jarige voldoende ervaring hebt om te kunnen zeggen dat alle paarden en pony's bij jullie op stal heel gelukkig zijn? Ik denk dat jij dat van buiten gewoon niet kunt bekijken, zeker niet omdat je niet weet hoe diezelfde paarden zich zouden gedragen als ze wel de mogelijkheid zouden hebben om de hele dag buiten te lopen.
Echt heel sneu dat jullie de mogelijkheid niet hebben, dat bedoelt ook niemand hier. Wel jammer dat jij die missende mogelijkheid probeert goed te praten (voor jezelf waarschijnlijk) door te zeggen dat de paarden niets te kort komen.

Ik heb nooit gezegt dat de paarden niets te kort komen maar ik zou het voor een paard/pony veel erger vinden als ie van een stal kwam waar die altijd buiten staat en vervolgens langer binnen moet staan dan een pony/paard wat het al gewend is... en weer omdat ik een kind ben weet ik weer niks... dat is altijd hetzelfde liedje maar ik ga er verder niet op in.
Laatst bijgewerkt door CChanell op 20-08-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:03

Inderdaad, lekker naar buiten sportpaard of niet.

Paarden horen buiten niet binnen opgesloten in een stalletje.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:04

Focussed schreef:
Pff ik zou persoonlijk al niet op zo'n stal gaan staan... Waar het niet eens normaal is dat er iedere dag (iig in de zomer) weidegang wordt aangeboden...
Rijden en paddock kun je niet vergelijken met weidegang, mits je paddock groot genoeg is en er ruwvoer wordt aangeboden.

ach ja ieder mens en ieder paard/pony heeft andere behoeftes, maar als een kind van "15" heb ik natuurlijk te weinig "ervaring" om dat te kunnen zeggenn... :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:06

CasanovaLY schreef:
Focussed schreef:

ach ja ieder mens en ieder paard/pony heeft andere behoeftes, maar als een kind van "15" heb ik natuurlijk te weinig "ervaring" om dat te kunnen zeggenn... :)

Geen enkel paard heeft andere behoeftes. Ze hebben allemaal bepaalde natuurlijke behoeftes, die jij als goede eigenaar zou moeten weten. Met dit soort opmerkingen kom je inderdaad over als een wel erg jong iemand zonder ervaring. Iets meer openheid en bedachtheid doen je al een stuk ouder laten overkomen dan je bent, en daardoor ben je makkelijker serieus te nemen.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:06

En als je 's avonds gereden hebt en het paard is nog warm en het regent buiten, gaat ie dan ook gewoon naar buiten?

Op redelijk niveau trainen en dan een paard in de kou buiten zetten dat gaat toch niet samen? Daar worden ze toch stijf van? We hebben het hier over SPORT paarden. Een topvoetballer gaat ook echt geen kou op zijn spieren oplopen hoor, die past echt wel op. En daarom moeten wij dat voor het paard doen.

Mijn paard loopt overdag buiten en als het echt baggerweer is dan haal ik haar binnen en als het 's nachts nat en koud is ook. Ze heeft er dan ook absoluut geen lol in om buiten te staan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:10

Een profvoetballer moet ook in de regen trainen en voetballen hoor, dus ik begrijp je punt niet. Die zijn echt niet om een regenbuitje verkouden. Zelf loop ik hard, zon, regen, sneeuw, noem maar op. Ik bouw juist weerstand op.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:12

Geen enkel paard heeft andere behoeftes. Ze hebben allemaal bepaalde natuurlijke behoeftes, die jij als goede eigenaar zou moeten weten. Met dit soort opmerkingen kom je inderdaad over als een wel erg jong iemand zonder ervaring. Iets meer openheid en bedachtheid doen je al een stuk ouder laten overkomen dan je bent, en daardoor ben je makkelijker serieus te nemen.[/quote]

Ik weet heus wel dat álle paarden op heel de wereld allemaal naar buiten zouden moeten en dan gewoon hele dagen door, ook in de winter, maar wat als je daar de faciliteiten niet voor hebt?? ben je dan meteen een slechte eigenaar of moet je dan meteen je paard/pony weg doen?? of moet je dan meteen een andere stal op gaan zoeken omdat een paard heel de dag buiten moet staan?? dat vind ik een beetje overdreven en ik vind het allemaal goed als mijn pony maar blij is en ik heb het goed voor mijn pony en ik heb genoeg ervaring (betekent niet dat ik niks meer hoef te leren natuurlijk) en ook mijn moeder heeft al sinds ze jong is genoeg ervaring met paarden en die weet heus wel wat goed voor een paard/pony is...;) ik zou trouwens ook het liefst willen dat mijn pony hele dagen naar buiten kon maar als je de faciliteiten er niet voor hebt ja....

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:13

Je zegt het zelf: in de regen trainen en voetballen. Ik heb het over: Na de training in de regen gaan staan. Doe je dat wel eens? :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:14

Als je het belangrijk vindt voor je paard zoek je toch een andere stal?
Heb ik ook gedaan, en nu komt de mijne gewoon lekker buiten in de winter. Dat kon niet op de oude stal.
Al m'n vriendinnen achtergelaten, de binnenbak achtergelaten, de luxe spuitplaatsen achtergelaten.... Doe het voor m'n paard.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:15

Tilmar schreef:
Je zegt het zelf: in de regen trainen en voetballen. Ik heb het over: Na de training in de regen gaan staan. Doe je dat wel eens? :D

Dat kan gewoon als je beschermd bent door een regendicht pak met voering.
En wat leuk: Een paard heeft die altijd aan :j (Moet hij natuurlijk niet geschoren zijn, dat zou enigzins banketstaaf zijn := ) .

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:17

Focussed schreef:
Als je het belangrijk vindt voor je paard zoek je toch een andere stal?
Heb ik ook gedaan, en nu komt de mijne gewoon lekker buiten in de winter. Dat kon niet op de oude stal.
Al m'n vriendinnen achtergelaten, de binnenbak achtergelaten, de luxe spuitplaatsen achtergelaten.... Doe het voor m'n paard.

maar dat betekent toch niet dat als een paard niet heel de dag buiten staat en maar een paar uurtjes dat het dan slecht is... ik vind het belangrijk maar de andere stallen zijn erger dan waar ik nu sta en ik heb geen tijd om elke dag een uur te moeten rijden voordat ik bij mijn pony ben... sorry maar dit vind ik ervan en dat sommige mensen dan denken dat ik mijn paard/pony mishandel is dan hun eigen probleem (niet dat jij dat zegt hoor)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 22:19

Ik vraag het me echt af of het dunne haar van een paard met veel bloed daarvoor voldoende bescherming geeft. Bij mijn huidige paard heb ik het nooit uitgeprobeerd, ik haal haar gewoon naar binnen als het pokkeweer is.

Mijn vorige paardje verpieterde helemaal in de regen en die kreeg echt last van haar spieren, vandaar dat ik nu voorzichtig ben. Misschien zou deze er wel tegen kunnen, maar ze worden ook verwend hoor.. als het regent wil ze graag naar binnen :o en liever niet met haar voeten door de blubber, tutje. :D