Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nibbit

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:31

Als een paard zich verveeld in de B ben je toch met een paar wedstrijden L1 startgerechtigd? Whats the problem? En voor de B combinaties die puur vor de lol rijden is het ook goed te doen.
Al die voltes zijn idd vrij saai, maar mss wordt dat juist wel aangepast?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:32

Maar zijn jullie het niet met me eens, dat degene die de proeven beoordeeld, bekwaam moet zijn in het beoordelen?

Als menig ruiter de proeven rijdt met "de vingers in de neus", krijgt diegeen toch de punten die hij/zij verdient en is dus zo snel de klasse doorlopen? En is dus toe aan een nieuwe uitdaging?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 06:38

setteke, aangezien iedereen examen doet bij de juryledenopleiding moet je er van uit kunnen gaan dat deze mensen bekwaam zijn. Anders zouden ze nl. zakken ;)

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:36

zissely schreef:
blacknorton schreef:
daarnaas hoop ik werkelijk dat de A/b proeven worden aangepast. ik ben zo blij in dat opzich dat de ponystal gestopt is voordat deze proeven zijn ingegaan. voor een shet een ene 7 jarige is het bijna onmogelijk om daar relaxed een proefje te rijden, voor hun is galop gewoon lastig. de galop mag er van mij voor hun uit in de b en de vele rare lijnen en rondjes. (zelfs voor vele studentenruiters (welke een ab-b proefje kunnen rijden) zijn deze vaak lastiger dan een gewone b proef).
natuurlijk heb je oudere kinderen en getalenterende ponies er tussen zitten die makkelijk een zwaarder proefje kunnen rijden, voor hun zou het leuk zijn als ze door kunnen rijden in ab-m 1 en 2 (met wijken en schouderbinnewaart) of mee kunnen starten tussen de gewone ponies.
dus de b zonder galop en normale lijnen zodat er een floeiende proef ontstaat (mag zeker in een kleine bak die a/b-tjes doen er een jaar over), in de l de galop er in hoek aanspringen midden volte en volgende korte zijde weer terug. dan vanaf de m1 wijken en m2 shouderbinnenwaarts. en als ze dan er ngo steeds oppassen en het beheersen dan mee laten starten tussne de grotere ponies of l1 en l2 invoeren.
kortom terug naar de oude opzet.

even terugkomend op dit stukje:

Ik ben het enerzijds met je eens dat de proeven aangepast mogen worden anderzijds absoluut niet.
Zelfs de B -AB zijn officiele wedstrijden met officiele eisen. Sommige shetten kunnen inderdaad gewoon niet goed galloperen, vooral op kleine delen als een volte. Maar toch, de galop is een basisgang, die iedere basisruiter moet beheersen. Kan je dit niet, dan kan je in mijn ogen beter bixie gaan rijden.

De M1, M2 B bestaat al en is eigenlijk nog te weinig, als je veel mensen ziet. Ik kom regelmatig (op kampioenschappen) mensen tegen die met hun pony veel meer kunnen dan dat stukje wijken of schouderbinnenwaarts, pony's die zo mogelijk meer getalenteerd zijn dan die internationale pony's. Nu moet je bij de B pony's vanaf de L2 gaan denken richting leeftijd +11 van de ruiter. Natuurlijk zitten er jongere kinderen bij, maar is dat niet nou juist knap? Ik vindt dat dat de paardensport zo charmant maakt. een 80 jarige kan nog uitkomen tegen een 20 jarige. Mannen en vrouwen, alles kan je tegen komen. In welke sport heb je dat nou?

De L1 en L2 zijn er allang voor de kleintjes, evenals de M1 en de M2 (alleen B). De proeven mogen langer doorgaan, tot de Z2, want nu wordt je "gedwongen" door de knhs om de overstap naar een groter pony te maken. Wat als dat kind gewoon nog een jaar of 2 eigenlijk op haar super goede kleintje past? Is het niet zonde dat deze pony's gewoon de kans niet krijgen om echt te laten zien wat ze kunnen?

Mijn vader heeft toen ik klein was vaak zijn hart vastgehouden!! In de proeven hoefde ik nooit te galopperen maar ik had natuurlijk mijn winstpunt en ging springen. En wat deed ik daar, juist ja, galopperen...... dat was niet echt heel veilig altijd. Thuis in de springles ging ik veel in draf maar op concour werd mijn pony te sterk en galoppeerde ik door de baan.

Ik zie nu bij mij op stal dat de kinderen volop rond galopperen, mede omdat dit ook in de proef gevraagd wordt.[/quote]

ik vind het ook geen probleem als je pas gespringrechtig ben als je een winstpunt in een proef gehaald hebt waarbij gegalopeert moet worden. dat is ook beter en veiliger. al kon ik met me c-pony een prima proefje rijden en galoperen, spingen was meer een racewedstrijd.

de shets bij ons galoppeerde prima over de hoefslag achter elkaar maar vroeg je ze om apart te galoperen en volte te rijden werd dat vaak een lastig tot onmogelijke opgave. terwijl ze wel een prima net proefje zonder galop konden rijden, zonder in de stress te schieten om het fout te doen. dat vind ik persoonlijk belangrijk voor die jongen kinderen dat ze zonder stress met veel lol en voldoening een proef kunnen rijden die om punten gaat. vandaar dat ik ook aangaf maak voor hun b1(zonder galop) en b2 (met galop).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:43

_San87_ schreef:
vonneke schreef:
digo schreef:
De B proeven zijn wel te eenvoudig denk ik maar je wilt soms niet zien wat voor niveau je nu in de B in de baan krijgt. Daarbij wil de KNHS het wedstrijdrijden wel voor iedereen toegankelijk houden

ik hoor inderdaad in dit topic veel mensen zeggen, de B is te simpel, mijn paard verveeld zich.....

als ik zit te jureren in een ring met 30 combinaties kan ik helaas de helft nog niet met een wp naar huis sturen. De B hoeft in mijn ogen dus echt niet moeilijker.

Ligt dat niet gewoon aan de rijkunst van de personen in kwestie, ipv aan de proeven? De proeven zijn echt doodsimpel en met een goed gereden paard met twee vingers in de neus door te rijden.

B staat voor Beginners. En dan is het meestal nog niet zo dat je paard zo goed gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:50

setteke schreef:
Maar zijn jullie het niet met me eens, dat degene die de proeven beoordeeld, bekwaam moet zijn in het beoordelen?

Als menig ruiter de proeven rijdt met "de vingers in de neus", krijgt diegeen toch de punten die hij/zij verdient en is dus zo snel de klasse doorlopen? En is dus toe aan een nieuwe uitdaging?

de combinaties die de proeven 'met de vingers in de neus' rijden zijn behoorlijk schaars!

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:45

komen er nu dan nieuwe proeven of niet?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:27

Dat weet nog niemand... gewoon afwachten we horen/zien het vanzelf :)
Als het al zo is zal het vast niet eerder dan volgend jaar april oid ingaan.

Vigo2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:09

Ik ben wel erg benieuwd, begreep dat er in 2011 nieuwe proeven komen.

Hoop dat het niveau verschil tussen de B en L1 kleiner wordt. Vind ik nu heel groot.

groeten Femke

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:57

Verschil tussen de B en De L1 is niet te groot. Maar ze mogen van mij de B-proeven wel wat leuker maken. Mijn ene merrie vond de B zo gemakkelijk dat ze gewoon steeds begon te klieren. En dingen te doen om maar onder het werk uit te komen. Ben dit jaar overgestapt naar de L1. En het gaat een stuk beter. Ze heeft nu veel meer te doen.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:42

jaa , vind ik ook !
Met de B jureren ze ook heel hoog vind ik , ik had (bijna) altijd in de 190 en zelfs een paar keer 210..
Had in de 6 wedstrijden 20 wp :=

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:53

xxOrlando schreef:
jaa , vind ik ook !
Met de B jureren ze ook heel hoog vind ik , ik had (bijna) altijd in de 190 en zelfs een paar keer 210..

Of je rijdt gewoon goed ;-)

Er kan wel eens een keer een sinterklaasjury zitten, maar niet iedere keer :P

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 02:10

vonneke schreef:
setteke schreef:

de combinaties die de proeven 'met de vingers in de neus' rijden zijn behoorlijk schaars!

Heb er hier al diverse langs zien komen, die de punten om de oren vlogen en die vragen om moeilijkere proeven. Gewoon promoveren en het wordt vanzelf een keer moeilijker, mits er een bekwame jury zit ;) .

En ja, iedere jury heeft een cursus gedaan, maar waar komt het soms giga puntenverschil vandaan? Tot op nationaal en zelfs internationaal nivo?

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:47

xxOrlando schreef:
jaa , vind ik ook !

En ik altijd maar denken dat je 3 wp max kon halen per wedstrijd..... en dan wordt 3x6 toch 18??? >;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:53

Mrisss schreef:
En ik altijd maar denken dat je 3 wp max kon halen per wedstrijd..... en dan wordt 3x6 toch 18??? >;)

Edit:
6 wedstrijden kunnen idd 12 proeven zijn. :j
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 01-08-10 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 09:56

wij kunnen vaak 2 proeven rijden dus dan is het 12 x 3= 36 wp mogelijk! als je er dan 20 hebt is netjes, maar persoonlijk had ik dan mijn geld liever in de L1 opgemaakt....

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:07

daarom start ik ook geen B. ik vind het zonde van mijn geld en mijn tijd. en ik heb rottige proeven gereden met toch een winstpunt. dus zoveel verwachten ze er niet van. vind het verschild us ook niet groot tussen B en L1

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:09

Suzanne F. schreef:
Mrisss schreef:

Edit:
6 wedstrijden kunnen idd 12 proeven zijn. :j

Ik geloof dat jij er net heel wat anders had staan. :o
Ik had ook wel door dat ze dat bedoeld, maar ik geloof dat zo'n opmerking meer te maken heeft met aandacht dat met dit topic.
Maar idd uit 12 proefjes 20wpen halen is zeer netjes.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:27

Mrisss schreef:
xxOrlando schreef:
jaa , vind ik ook !

3wp per proef ;)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 17:40

Eigenlijk zou het best wel raar zijn als het nivo omhoog gooien in het M/Z als je kijkt naar de jonge
pony's, je paard/pony mag vanaf zijn 5 in het M rijden en vanaf zijn 6 in het Z en als je naar het
ZZ-L/Z toewil moeten ze geloof ik 7 zijn. Als ze onderdelen van het ZZ-L naar het Z zouden doen
zou dat toch ook in moeten houden dat de leeftijden voor de paarden/pony's aangepast moet worden
om op een bepaald nivo te mogen rijden je vraagt tenslotte wel meer van je paard..

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:18

Ik kan me haast niet voorstellen dat er zoveel mensen zijn die sinterklazen achterna rijden, hoe weten ze altijd waar die jureren? Hier in de buurt is vaak zelden van te voren bekend wie er jureert, laat staan dat je met het opgeven voor een wedstrijd daar al rekening mee kunt houden..
Ben trouwens ook nog maar 1 keer een echte sinterklaas tegengekomen, daar vielen mensen met 200+ punten buiten de prijzen, dan gaat er volgens mij ook iets fout ;).
Verbaas me ook over het feit dat in sommige regio's rubrieken met meer dan 15 deelnemers zeldzaam zijn! Hier is het eerder zeldzaam als er minder dan 15 deelnemers zijn :P .

Ben benieuwd naar de nieuwe proeven :), ik vind de overgang M1-M2 ook behoorlijk groot. Ik heb ook zo'n slagschip waarbij 20*60 in de M2 zo gek nog niet zou zijn.
Zie er wel een beetje tegenop als er daadwerkelijk al vliegende galopwissels in de Z1 komen, maar goed nu is de overgang M2-Z1 ook wel weer klein.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:26

Wat ik gehoord heb is dat de M2 ook naar 20*60 gaat als er proeven veranderd worden, zou wel een uitkomst zijn! En een eenvoudige galopswissel in de M2 zou toch geen probleem moeten zijn? De B en de L hoeven van mij ook niet simpeler, de L2 mag van mij wel wat pittiger!

its_me84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:37

Ik heb de KNHS wel een mail gestuurd, eigenlijk met de klacht dat drie maanden dezelfde proef wel heel lang is. De paarden kennen de proeven al snel genoeg! Hier in de buurt hebben heel veel mensen een klacht gestuurd. Hoe meer mensen dit doen... Misschien wordt er wel naar geluisterd...

De M2 naar 20 x 60 is natuurlijk wel heel leuk. Maar ik rij zelf Z1 en vind het wel lastig oefenen. Ik heb namelijk geen 20 x 60 rijbaan bij huis. En ik denk met mij velen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:01

Ik vind dat juist fijn its_me, ik oefen de proeven nooit thuis en dan valt het best mee dat een paard m zou kennen ;) Ik vind het voor mn eigen rijden veel rustiger dat het 3mnd dezelfde proef is

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 09:08

Ik heb gelukkig nog nooit een paard gehad wat een proef uit zijn hoofd kende.
Maar de mijne voelen dan wel weer aan mij wat er komen gaat.
Ik zie dus het nut van een klacht sturen ook niet in, vind het juist wel fijn.
En als je echt zo`n slim paard hebt, dan zorg je toch dat hij naar jou luisterd en niet doet waar hij zelf zin in heeft? Wachtoefeningen noemen ze zoiets. :)