Hoe krijg je een 9 op verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sannexennas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:43

een 9.. tsja die wordt niet vaak gegeven.
Ik zie het nog weleens als er een perfect witte schimmel de ring in komt met perfect tuig en perfecte kleding van de ruiter.
Die krijgen nog weleens een 9

Snoevie

Re: Hoe krijg je een 9 op verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:57

en dat vind ik nu juist oneerlijk

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:32

Er wordt altijd standaard een 7 gegeven, omdat het anders teveel je punten beïnvloed. Vriendin van me bijvoorbeeld : de ene keer had ze haar paard piekfijn ingevlochten, gewassen, gepoetst etc, paard blonk als een spiegel, een 7. De andere keer plukt ze haar paard voor de wedstrijd van de wei, snel een zachte borstel erover, niet ingevlochten (hoeft niet hier bij de lrv) en wat krijgt ze? Weer een 7..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:35

als jij en je paard er gewoon netjes verzorgd uitzien,schoon,enz dan heb je vaak een standaard cijfer

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 13:12

Dat een 9 halen moeilijk is blijkt wel uit dit topic. Maar ik vraag me nu wel af of er hier mensen zijn die wel eens een 6 of lager gehaald hebben voor de verzorging :D

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:29

met bv shires die hele witte sokken moeten hebben poederen ze die toch wel eens met een of ander poeder spul om het nog witter doen lijken?

zoiets is toch beetje valsspelen of is dat toegestaan om witte delen witter te krijgen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:07

ik denk niet dat dat verboden is hoor, hier scheren ze vaak de witte benen op zodat ze binnen 5 minuten klaar zijn met voeten schoonmaken ;(
en ik mijn paardje maar helemaal onder de douche zetten, met bloed zweet en tranen die beentjes weer wit maken :') met het afdrogen erbij ben ik toch wel 2 uur bezig :')

mijn moeder deed samen met haar vriendin haar schimmel met houtskool wit maken :D klinkt raar, maar het vuil hechtte zich aan de houtskool, en als ze dat er dan weer af borstelde was het super wit!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:12

dat verwacht je inderdaad niet met houtskool whaha,maarja als het werkt,waarom niet.

ben wel blij dat ik een zwarte pony heb,maar hij heeft wel vier witte voetjes en een enorm wit hoofd,dat zijn wel delen waarop je blijft poetsen haha

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 00:22

CleovG schreef:
Dat een 9 halen moeilijk is blijkt wel uit dit topic. Maar ik vraag me nu wel af of er hier mensen zijn die wel eens een 6 of lager gehaald hebben voor de verzorging :D

Een 9 is lastig, heb 1x een 10 gehad. Nooit lager dan een 7.
Maar ken wel mensen met onvoldoendes. Als je al anderhalf jaar B start, MOET je gewoon GOED kunnen invlechten enz.
Je pony's haren bijknippen ed. En wassen. Hier liep altijd een schimmel die groen was, met knotten waar je gelijk van in de lach schoot en die haalde onvoldoendes.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:57

Tammy_ schreef:
ik denk niet dat dat verboden is hoor, hier scheren ze vaak de witte benen op zodat ze binnen 5 minuten klaar zijn met voeten schoonmaken ;(
en ik mijn paardje maar helemaal onder de douche zetten, met bloed zweet en tranen die beentjes weer wit maken :') met het afdrogen erbij ben ik toch wel 2 uur bezig :')

mijn moeder deed samen met haar vriendin haar schimmel met houtskool wit maken :D klinkt raar, maar het vuil hechtte zich aan de houtskool, en als ze dat er dan weer af borstelde was het super wit!

misschien voel je je dan iets beter maar dat is dus niet zo,
Het opscheren doe ik elke week voor de wedstrijd en duurt zo een 1,5 uur mijn paard heeft namelijk hoge witte laarzen.
Voor het scheren was ik ze allemaal met shampoo en daarna met cremespoeling dan pas begin ik het scheren. dan ben je dus een half uur verder plus anderhalf uur scheren. Dan na het scheren was ik ze nog eens met cowboy magic yellow wat je heeel goed in moet wrijven alles bij elkaar ben ik dus bijna 2,5 uur bezig.. geen 5 minuten dus :+

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:15

pff wat een hoop werk,maar het resultaat mag er wel naar zijn dan denk ik, moet je ook wel geduldig paard hebben, respect haha

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:21

Doerakje: sommige meisjes zie ik het doen terwijl ik wacht tot de wasplaats vrij is, en die zijn echt in 5 minuten klaar. even hop hop hop zoem zoem zoem en klaar. Lijkt me ook niet fijn, want het wordt denk ik niet heel precies/voorzichtig gedaan, en wassen om de kriebelharen weg te krijgen gebeurt ook niet..
Je moet zeker wel geduld hebben om zo lang bezig te zijn met alleen de beentjes! vind ik knap hoor, als ik dat iedere week zou moeten doen werd ik gek :') heb niet meer dan 2x per maand dressuur wedstrijd, en voor springen poets ik alleen heel goed, maar ga ik niet wassen.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:14

Of je een winstpunt haalt of niet (of je het waardig bent of niet) dat ligt aan je rijden, en niet aan de verzorging ;)
als je een 9 zou krijgen, maar je bijvoorbeeld niet een winstpunt zou verdienen en je hebt dan bijv net 180 dan is dat al anders, want anders had je en 6 gekregen = 177
de jury wil je resultaat daar niet aan laten afhangen ;)

en ik vind ook dat het niet zo'n probleem is, ik bedoel ik poets mijn paard ook altijd helemaal schoon voor de wedstrijd, als ie de trailer op gaat dan zijn z'n hoeven spierwit en z'n voeten ook. glanzende vacht, geen vuil op z'n hoofd, staart uit de klit enz.

maar als ik dan ga rijden (en mijn pony zweet heel veel en overal) dan ziet z'n vacht er ook niet meer uit, en vooral in het binnenseizoen zijn z'n voeten ook meteen zwart als ik de proef binnekom
terwijl ik super hard heb gepoetst, maar daar is dan niks meer van te zien :}

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:23

Ik had laatst een keer een 9, en dat nog terwijl ik te laat was, dus was dr alleen even met een harde borstel overheengegaan en even snel ingevlochten.Dat mam nog zat te klagen dat er nog een vlek op dr been zat en dr hoeven niet helemaal mooi schoon waren...had wel een grijs rijjasje misschien dat het daaraan lag???

lindaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 10:03

ik heb tot nu toe alleen nog maar 9 ens !:$
pony van te voren goed wassen , goed poetsen netjes vlechten , rij met een wit dekje ( gefft ook punten ) dressuur zadel , alles netjes gepoetst , je laarzen netje poetsen enz enz vlecht in de staart sotnd altij bij mijn opmerkingen 'wat een mooiie vlecht in de staart "

succes!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:35

Denk dat het ook wel 'n stukje jurysport is ook op dat gebied.
Mijn cijfers zijn gevarieerd van een 6 tot een 8 op verzorging en vrijwel altijd zag alles er 'tzelfde uit. M'n instructrise zegt ook dat het niet alleen het 'uiterlijk' van ruiter en paard is maar ook de verzorging van je proef zelf.

En die 8 had ik zelfs toen er nog een bruine vlek op mn witte paard z'n voorbeen stond en ik te laat was :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:41

Relaxed schreef:
sharintje1 schreef:
Is het echt zo moeilijk een 9 te krijgen?

Nee hoor, maar ik ga standaard niet hoger dan een 8 :+ Heb 1 x een 9 gegeven, dat was een bont paard, het witte was spierwit, alles was superschoon en superstrak, super mooi ingevlochten, paard was in een goede conditie.. Maar vooral omdat het witte tot op de hoef zo overduidelijke spierwit was, werd dat een 9 :j

Dat is toch "niet eerlijk" ik heb een zwart paard.. dus ik kan nooit spierwit zijn, dus dan ook nooit een 9 halen?

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:53

@sanet: ik heb een fries zwart dus en heb ook wel eens een 9 gehaald haha

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 21:56

hoogste wat ik tot nu toe heb gehaald is een 8.
dat is dan een fjordje met lange manen met alles aan 1 kant en krullen erin en verder goed gepoetst en geknipt en netjes tuig en kleding :j

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:05

Ik geef ook zelden 9ens. Maar ik moet zeggen dat ik ze soms zelf wel krijg. Geen idee wat daar de reden van is. Heb geen schimmels ofzo :+

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:06

Ik doe het niet alleen om op wedstrijden hoge punten voor verzorging te scoren, maar vind het zelf ook gewoon leuk om op die manier met m'n paarden bezig te zijn. Ook op les wil ik graag verzorgd verschijnen. Ik zette mijn palomino's om de twee weken even onder de douche na de clubles. Staart even wassen met shampoo en de rest gewoon ff afspoelen en vieze plekken even schrobben met een borstel, maar verder niet met shampoo. Als ze droog zijn even afmaken met vuilafstotende glansspray, dan blijven ze langer schoon en vuil borstel je makkelijker weg. In de winter trouwens ook nog een waterdichte deken op, want dan krijgen ze iig geen poepvlekken op hun lichaam van het liggen in de stal. De staarten van mijn paarden zijn trouwens door goede verzorging behalve schoon, ook mooi dik en vol. (Wees trouwens voorzichtig met teveel shampoo en middeltjes op de huid en staartwortel, dat moet je niet te vaak doen. Gewoon afspoelen met lauw water is voldoende.) Oh en vlechtjes en knotjes niet te lang laten zitten ivm schuren, daar wordt het ook niet mooier van. Een dikke vlecht in de staart (staartwortel niet invlechten ivm schuren) houdt hem wel schoner, wel regelmatig even zachtjes borstelen of uitpluizen en opnieuw vlechten.

_Vonnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:36

Ik heb nooit hoger gehad dan een 8,vorige week een 7 gehad,Ik had haar ingevlochten ook haar staart,alles klopteIk schrijf vaak bij de jury en bij haar is het 9 van de 10 keer 7 zonder staart gevlochten 8 met staart ingevlochten.Ze kijken ook naar je kleding en ook het totaal plaatje kan zeker meetellen.