Jonge dressuurruitertjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brendastral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:15

kan allebei wel denk ik . hangt er ook vanaf hoe vroeg je bent begonnen met rijden en of het een hobby is of je er echt iets van wilt maken. bij mij op de manege zijn er ook 2 meiden van 11 en 12 en zijn al bezig in het m2. ik vind dat ze het super doen :) x

Lauraa__

Re: Jonge dressuurruitertjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:48

Zolang ze niet echt gedwongen worden om op wedstrijd te gaan enzo, vind ik het niet erg maar aan de andere kant. Voor een 12 jarige hoor je nog buiten te spelen na school en zulke dingen maar dat vind ik

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:03

Dat ben ik dan toch echt niet met je eens Lauraa.
Toen ik 7 of 8 was ging ik al op wedstrijd, omdat ik dat graag wilde. Ik zag rijden toen als buitenspelen, en kon de hele dag op de pony zitten, vaak ging ik met mijn vriendinnen, die reden&rijden ook allemaal.
12 jarigen die buitenspelen worden tegenwoordig vaak als kinderachtig gezien, omdat die meestal in de eerste zitten. Ik zie de 12jarigen op onze school echt niet buitenspelen, die gaan naar de bios, winkelen en beoefenen hun sporten serieus.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:28

Of hangen achter de computer of maken foto's van zichzelf met veel bloot en make-up op!! Dan kun je toch beter op een pony zitten :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:38

Fidele schreef:
Of hangen achter de computer of maken foto's van zichzelf met veel bloot en make-up op!! Dan kun je toch beter op een pony zitten :D

_O- :))

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 21:14

Fidele schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens :Y)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:30

Nou inderdaad! Dat voorbeeld wilde ik nou net niet noemen, maar het is wel zo!

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:33

Lauraa__ schreef:
Zolang ze niet echt gedwongen worden om op wedstrijd te gaan enzo, vind ik het niet erg maar aan de andere kant. Voor een 12 jarige hoor je nog buiten te spelen na school en zulke dingen maar dat vind ik

Bij mij hangen de 12 jarigen idd buiten,vergezeld van scooterboys en dikke joints!!!
Is dat ook buiten spelen?

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:56

Tja, puur geluk denk ik..

Mijn ouders steunen me onwijs goed, maar ze 'puchen' me totaal niet, het is dat ik het zelf onwijs leuk vind om te rijden. Mijn ouders hebben ook niet onwijs veel geld, zodra ik ga werken moet ik ook meer zelf gaan betalen. Ze betalen nu mijn lessen nog wel, maar toch moet ik al de dingen zelf kopen, denk aan: laarzen, rij-jasje, rijbroeken enz.

Maar toch heb ik aardig wat bereikt met mijn pony, ik heb het geluk dat ze me overal naartoe rijden, naar wedstrijden, elke week weér met me naar de ponyclub gaan en mijn privé lessen betalen. Ik ben blij dat ze me steunen en intresse tonen in de paardensport, anders was ik nooit zover gekomen als ik nu ben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:02

Wat een afgunst hier. Gaat dressuur trainen en spelen niet samen? Ik en mijn broers hebben altijd pony's gehad, en we waren in onze jeugd ook alledrie heel serieus met wedstrijden. Maar we hebben ook alle stomme dingen gedaan die kinderen doen, zonder zadel op 1 paard naar het park, schipper mag ik overvaren en achterstevoren geklungeld. We zijn nooit gepushed, en wij vonden (en vinden trouwens) het leuk om ergens hard voor te trainen. Zoals dressuur. Zeker mijn oudste broer heeft er veel aanleg voor.

En wbt het buiten spelen... Onze vriendjes en vriendinnetjes hadden ook eigen pony's. Dus daar speelden we mee op stal voor en na het rijden.

Cupido11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:19

ik weet er ook alles van bij ons op de manege is het ook zoo.. Meestal rijke ouders.. Ze moete wel een eigen pony hebben de zus/broer rijd die ponhy dan in en dan kan zij er wedstrijden mee staten.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:03

ik zie vaak hele goeie ponys die dan door kleine kinderen verpest worden.
maar ken ook jonge kinderen (nouja ken, van naam dan) die ook al hoog rijden en die kunnen het heel goed!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:16

Marloes schreef:
Ik wacht tot ik later groot ben, dan creëer ik mijn eigen kansen wel :D

Ik heb ook zeker geen talent, maar als ik op m'n 10e een eigen poown had gehad, had ik zekersteweten beter gereden dan nu :j[/quote]

Hm, een eigen pown op je 10e zonder goede begeleiding geeft geen garantie op beter rijden. Heb op mijn 10e ook een pony gekregen en kreeg alleen clublessen en op mijn 18e bakte ik er ook nog geen snars van haha. Privélessen en een eigen pony met talent en ervaring en dan ook nog de wil om er goed in te worden, dan heb je een kansje. en ouders die een beetje steunen kan ook geen kwaad.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 02:06

Wat een leuk topic :D

Als ik kijk naar mijn kinderen dan is een pony voor hen "normaal". Omdat ik zelf paarden heb (aan huis) en vandaar een gezelschapspony'tje erbij heb. En een dochtertje die er toevallig echt gek mee is. Zoon kan rijden maar voetbalt liever, dochter is rete-fanatiek. En dat vind ik prachtig en dus begeleid ik haar daarbij.

Of ze 2 pony's in het Z rijdt als ze 11 is weet ik niet hoor. Ze wil graag lesjes volgen op de plaatselijke manege en niet op een eigen pony, nee op een manegepony want dat is in haar ogen een "echte" pony :D Ze is 6 en rijdt ook onderlinge wedstrijdjes. Soms rijdt ze 3x per week en soms een maand niet. Net hoeveel zin ze heeft. Ik moedig haar niet aan en als ze vanaf morgen nooit meer opstapt omdat ze liever bij de dansmarietjes danst bij wijze van, dan is dat ook prima. :j

Als kind droomde ik hier van. Mijn ouders hadden niets met paarden. Maar mijn kinderen groeien ermee op. En mocht mijn dochtertje fanatiek willen blijven rijden, dan komt er ook wel een keer een goede wedstrijdpony en privelesjes. Veel geld? Welnee. Ze heeft ouders die al langer meelopen in dit wereldje dus we weten waar en bij wie we moeten zijn wanneer ze echt verder zou willen. We wachten het wel af.

Dat is denk ik het verschil. Zij kan de kansen krijgen die ik vroeger niet heb gehad omdat zij ouders heeft die in dat wereldje zitten en ik had dat niet. Dus ik denk dat het niet zozeer geld is die de mogelijkheden creeert voor zo'n kind, maar meer de bereidwilligheid van de ouders en hoe bekend ze zijn met de sport.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:39

Waarom zie ik dit topic nu pas ?! :D

Ik val zelf ook wel onder de categorie 'jonge dressuurruitertjes' denk ik. Ik rijd qua niveau M1/M2 en gelukkig heb ik op dit moment de beste pony die ik me kan wensen. Het is niet mijn eigen pony, maar de pony van chaatje16 @ bokt. Het is een tinkertje van 9 jaar, die M2 met 8 winstpunten is. Mijn doel is ooit Z1 met hem te starten!

:)

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:43

Ik zeg;
"er is wel wát geld voor nodig"
Ouders moeten er zeker achter staan.
En een beetje ambitie is ook niet weggelegt.

Mijn ouders hebben NOOIT geen interesse gehad in paarden,zij snappen niks van mijn leven :o
Ik ben als klein meisje van 8jr begonnen omdat mijn vriendin (kennis van m'n ouders) pony's en een paard hadden..
Ik ben op m'n 10e bij Heijligers belandt en ben daar toen blijven rijden.
Ik had een streepje voor....ik reed veel gratis werdt ook overal opgezet (maakte mij niet uit als ikmaar kon rijden)...
Ben met m'n 12e op een handelsstal terecht gekomen waar ik héél veel zadelmak heb gemaakt en veel met pony-hengsten bezich was.Heb hier maar even op m'n 16e bij de ponyclub gezeten (zomerseizoen) met een pony van de handelsstal die M-dressuur Z-springen en M-sgw had gelopen. Ikzelf heb B+5 dressuur behaald en L+4 met springen(alleen in dit zomer seizoen).
Van huis uit heb ik dus niks meegekregen maar in hard en nieren ben ik een paardenmens! Ben nu 36 en heb de paarden in al de tijd vanaf dat ik begon nooit aan de kant gezet voor niemand.

Nu heeft mijn oudste dochtertje natuurlijk al vanaf haar 2,5jr een eigen pony.
Ik dwing haar niet ga ook veel met haar naar buiten zo af en toe een klein sprongetje erbij, ik weet niet of zij het wordt....nual te verwend.....
Ik heb er voor moeten knokken en ben er nog altijd gelukkig mee,ik heb veel geleerd en gezien.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:53

Ik heb pas op mijn 19 mijn eigen paard zelf gekocht en onderhouden. Maar de paardengekte kriebelt al van mijn 7 jaar.
Ik heb dus nooit een eigen pony gekregen en dat was vroeger echt balen. Als ik een beetje ouders hadden gehad die meewilden dan had ik ook veel beter gereden als nu. Maar mijn ouders zagen paardrijden als een hobby en niet als een "topsport" dus de manègelessen wilde ze nog wel betalen maar privéles was er al te veel aan..
Ik heb veel verzorgpony's en paarden gehad en daar ook veel van geleerd maar dat is toch niet hetzelfde.
Dus als je ouders hebt die inderdaad al in het paardenmilieu bekend zijn, is dat als kind heel mooi meegenomen.
Als mijn kind later graag wilt paardrijden en zelf wedstrijden enzo wilt rijden zal ik er dan ook alles aan doen om ze daarbij te helpen.
"pushen" is echt uit den boze, maar als ze een eigen pony krijgen moeten ze ook wel weten dat het over een levend wezen gaat en ook al hebben ze er is een tijd geen zin in, ze dan toch ook wel nog voor de pony moeten zorgen..

Wat ik eerder afschuwelijk vind is dat ouders hun kinderen echt zwaar pushen over school. Kennissen van mij laten hun zoontje van 11/12 jaar (dus nog niet in het middelbaar) elke dag 2 uurs achter zijn boeken zitten om te studeren...
Dat vind ik pas erg :) want dan zouden ze moeten kunnen buitenspelen!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:18

Er is ruimte voor nodig kan het ook wel zijn..

Ik heb ook 2 eigen pony's, waarvan ik er 1 in de L2 start en de Shetlander straks weg moet, maar wel een paard voor in de plaats komt. Maar dat kan omdat wij een kwekerij hebben en de paarden dus aan huis kunnen staan.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 20:24

Ik denk dat er wel talent voor nodig is maar ook oudes die achter je staan.

Ik heb bijvoorbeeld een moeder... heeft een hekel aan paarden, kunnen geen eigen paar betalen.
Daarom heb ik een verzorgpony, beste die ik kan wensen.. maar daar ga ik de Z niet mee halen :n
Ze is te oud daarvoor.. Ik beheers alle oefeningen van de L2, zonder wedstrijden te rijden, (ja 3x in het jaar bij ons op d weilanden,, wel officieel mar ik zie het als voor de lol) met een eigen pony en ouders die achter me stonden had ik het misschien wél hoger geschopt.
Maar als ik 18 ben hoop ik al mijn geld bij elkaar t hebben en mijn eigen paardje te kunnen onderhouden. :j

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:02

Denk beetje van beide..
Zie er genoeg die dure pony onder de kont hebben en dus zelf niks aan getraind hebben..
Maar er zijn er ook die zelf hard gewerkt hebben om zover te komen :)

13maartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:27

ouders hebben wel een hele belangrijke rol hierin, als je niet op paardrijden mag of alles zelf moet betalen kom je denk ik niet so ver

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:40

GWR schreef:
Denk beetje van beide..
Zie er genoeg die dure pony onder de kont hebben en dus zelf niks aan getraind hebben..

Een dure pony is geen kans op succes hoor. Degene die erop zit zal het er ook uit moeten rijden ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:43

maikeltje schreef:
GWR schreef:
Denk beetje van beide..

Een dure pony is geen kans op succes hoor. Degene die erop zit zal het er ook uit moeten rijden ;)

jongen bij mij in de klas koop goedkope pony's
geen afstamming, en niet duurder dan 800 euro
hij is 12 jaar en mag niet naar de nederlandse kampioenschappen
hij is helemaal niet verwent en echt een boer :+
hij traint niet iedere dag en gewoon als hij zin heeft

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:52

Van onze 5 kinderen heeft alleen onze jongste dochter (10) interesse in ponies, de andere 4 interesseert het helemaal niets ondanks dat we er op dit moment 9 in de wei voor het huis hebben staan. Ze heeft een beetje leren rijden op onze fjord en toen bleek dat ze het toch inderdaad wel heel leuk vind, hebben we voor haar een 18-jarige pony gekocht die haar heel veel kan leren. Ze vind het nog steeds leuk en is ook erg fanatiek, het liefst wil ze de hele dag rijden en dan bij voorkeur ook nog springen.
Ze krijgt zowel prive dressuurles als verenigingsles en dan ook nog springles.