[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:18

@kaatje, die proeven zijn inderdaad wat sneller op elkaar. Heb ze ook weer even doorgelezen en dan is het wel snel schakelen.

Hoe snel het over moet gaan heb ik geen idee van. Het belangrijkste is dat het vocht langzaam weg moet gaan, zo lang dat er zit kan het gaan drukken op de pezen/spieren en kun je echt blessures krijgen. Volledig stil zetten is dan ook niet goed omdat ze wel moeten bewegen. Dus het is even afwachten of het snel gaat

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:24

Vind ze idd best pittig. Maar ik zie het wel zondag, verwacht er maar niet teveel van.

Hopelijk trekt het snel weer weg! Jammer dat er niet gewoon iets tegen te doen is wat gewoon meteen helpt.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:28

Komt vast goed zondag! Weet je al hoe laat je moet starten?

Helaas is er niets tegen te doen. Ieder paard kan het krijgen alleen zijn er verschillende vormen van. Bij sommige paarden is het een schoonheidsfoutje en zoals bij Donner is het helaas door trainen. Alleen de vraag is wanneer het is begonnen en waardoor is het precies ontstaan

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:30

Moet om 10:20 starten zoals het nu lijkt.

Heel vervelend zulke dingen! Duimen dat het snel weg trekt!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:31

Dat is een mooie tijd! Ideaal dat je nog in de ochtend mag starten. Bij ons is het 9/10x midden op de dag :+

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:06

Ik heb juist liever in de middag. :D Zo zie je maar weer wat een verschil in voorkeur er kan zijn.

M1 proeven zag ik best tegenop, maar ze liggen me juist heel fijn. Hopelijk gaat dat in het M2 net zo :')
Gisteren begin gemaakt met travers en keertwendingen, ging fijn!

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:44

Debuut komt wel erg dichtbij nu.
Of we er klaar voor zijn, geen idee. Maar het is best spannend.
Heb vorige week ander spoortje om gedaan met les en dat is eigenlijk best heel fijn, zeker als we zonder zweep moeten .
Morgen nog een lesje en dan op naar zondag

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 22:56

Fijn dat de nieuwe oefeningen fijn gingen Marietje!

@Kimmetje, veel succes alvast! Ander spoortje doet soms wonderen. Ik heb ook andere en sindsdien kunnen we zonder zweep rijden haha

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 17:17

Hoe is het gegaan Kaatje & kimmetje?

Ik heb Donner vandaag weer even rustig gereden, hij had super veel energie. Eigenlijk mocht hij niet galopperen, maar hij wilde zo graag dus zo'n 2 rondjes links en rechtsom gedaan.

Gestoa gaat gelukkig weer erg goed. Gisteren en vandaag gereden en we willen haar of aankomende of volgende week donderdag mee nemen naar de les. Gewoon lekker stap en draf werk doen, maar dan kan ik iets meer vragen van haar door haar bijvoorbeeld een keer op een iets kleinere volte te zetten en in stap weer wat te spelen met schouder voor en het wijken. Dan kunnen we op die manier weer wat spieren opbouwen zonder dat ze hoeft te galopperen want dat is tot nu toe waarschijnlijk nog de boosdoener geweest. Op buitenrit ben ik wel bezig met schakelen, tussendoor hals strekken en weer op maat maken, stap verzamelen en dan weer iets verruimen maar je kunt toch minder dan dat je even in de bak rijd

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:04

Hoe is het bij jou gegaan Kimmetje?

Ik ga nog even oefenen :') vond het echt heel erg pittig. Ben heel blij überhaupt dat we weer een keer de baan in konden. Aantal jaar terug toen we te horen kregen lichte vorm van astma en het jaar erna lichte artrose had ik überhaupt niet meer gedacht om ooit nog op wedstrijd te kunnen. Hij was best heel voorwaarts, alleen zodra ik de A-C lijn op reed, dus ook C afwenden en dan volte 10 links wou ie het liefste gaan stil staan O:) Dus dat was even lastig :')
Ik had 171 en 172.. wel heel veel punten waar ik het heel erg mee eens was. Maar de dingen die wel heel netjes gingen had ik ook maar een 6 op. En dan kun je je 5jes niet meer ophalen jammer genoeg. Heb wel enorm genoten, hij is normaal echt de rust zelf. Maar nu met degene mee waar hij op stal staat, dus haar paard stond nog op de trailer. En met inrijden kreeg ik de vraag of ie hengst was :') zo was ie aan het brullen en stoer doen. Moest er vreselijk om lachen omdat ie alsnog super braaf te rijden blijft.

Afbeelding

Veertje jij hebt 2 paarden zelf? Heb je ze beide in het M lopen? Fijn dat ze beide goed gingen!

Heb als het goed is 9 maart weer les dus even m’n protocollen erbij en er even mee bezig :o

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:37

@kaatje dan heb je het nog best goed gedaan! Ik doe nog even mee oefenen .

Debuut van vandaag gauw vergeten. Zaten hele mooie stukken in, maar ook slechte stukken
Hij was thuis al wat druk, dus eerst even gelongeerd.
Met losrijden was hij heel erg ok tot er iemand recht op hem af komt in galop . Dan is het heel eng.
De 1e proef begonnen we erg goed. We kwamen binnen met een 8
De rest ging redelijk tot hij bij de middenstap niet meer naar de M wilde en daar spoken zaten. Vol achteruit en op de rem. Dat paar x. Toch verder gereden , maar alle oefeningen die er verder komen moeten daar. Dus al die onderdelen verprutst met paar x een 3 en een 4. Omspringen in contra eruit vallen. Zulke dingen daar lage punten met 159.5
2e proef heb ik zelf slordiger gereden. Was hij voordat we begonnen wat spooky. Was een andere bak. Deze x liep hij er zo in, was vorige x een probleem.
Contra weer verprutst door om te springen en ik kreeg bok om oren.
Hier hadden we 169.5
We blijven lekker door knutselen

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 19:59

Lastig is dat kimmetje als je een paard hebt die wat spooky is en er dan ook zo in blijft hangen. Gewoon km’s gaan maken! Want als je wel met een 8 binnenkomt dan beloofd dat wel wat! :) Wanneer ga jij weer op wedstrijd? Ik moet nog even kijken wanneer ze weer wat in de buurt hebben bij ons. En wat voor ons uit komt. Ben ondertussen bezig in m’n nieuwe (huur)huisje dus ook nog een verhuizing tussendoor.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:03

@Kaatje, netjes gedaan dan hoor! Zeker na zo'n lange tijd en de onzekerheid of je ooit wel eens kon starten. Lekker verder oefenen dan komen de punten vanzelf! Was er over het algemeen laag gejureerd of viel dat mee?

Ik rijd 2 pony's voor iemand. Ben 4 jaar geleden gevraagd om Donner te komen trainen en mee te nemen op wedstrijd. 2 jaar geleden is de bijrijder van Gestoa geëmigreerd naar Canada en toen ben ik haar gaan bijrijden. Helaas had Gestoa een jaar geleden een blessure opgelopen, hoe en wat weten we nog steeds niet helaas. Het opbouwen gaat nu eindelijk goed. Vorig jaar zou ik haar uitbrengen maar vanwege blessure niet gelukt. Wel 2x B op clubkampioenschap gestart en de eerste keer 196,5 andere keer 195 en een keer L1 met 189,5. Dus als alles goed blijft gaan wil ik haar van de zomer uitbrengen. Knopjes van de M zaten er al wel een klein beetje op. Dit is Gestoa. Ondertussen mist ze wel heel veel spieren helaas. Als ze donderdag mee mag naar de les (of volgende week) zal ik vragen of iemand even wat wilt filmen
Afbeelding

@kimmetje, wat enorm balen van de spanning zeg! Tijd voor het outdoor seizoen zonder 'enge' binnenbakken. Lekker door blijven oefenen, komt vast en zeker goed! De fijne stukken onthouden en de rest snel weer vergeten :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:12

Veertje, ja er was niet heel hoog gejureerd volgens mij. Dacht dat nr 1 in de ene proef 188 had en in de andere proef had nr 1 183 dacht ik... Die na mij had ook 170 en 165. Dus misschien inderdaad ook wel een redelijk strenge jury? Moet maar gewoon meer km’s maken :o

Wat leuk dat je ook 2 pony’s rijd! Wel jammer dat Gestoa ook een blessure heeft gehad maar je punten waren wel echt goed toen je haar gestart hebt! Hopelijk blijft het opbouwen zo goed gaan! Altijd spannend is dat, die onzekerheid over dingen.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:21

Is altijd lastig als er lage punten zijn en de nummer 1 niet super hoog heeft. Als je zelf voor de eerste keer maar tevreden bent en zoals je zegt lekker km maken!:)

Is zeker leuk haha. Ze zijn totaal verschillend en Don & Ges zijn nog familie ook :P De proeven had ik toen niet eens voor geoefend haha. Dus ik hoop als we van de zomer (al is het pas in augustus maakt mij niks uit) fijn kunnen rijden en goeie punten halen. Ik zou ook in het L mogen beginnen maar vind de B wel prima voor haar om eerst ervaring op te doen. Eerst zorgen dat ze weer spiertjes krijgt, wil binnenkort als het iets beter weer is ook het longeren met lange lijnen weer op pakken :)

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 20:36

kaatje89 schreef:
Lastig is dat kimmetje als je een paard hebt die wat spooky is en er dan ook zo in blijft hangen. Gewoon km’s gaan maken! Want als je wel met een 8 binnenkomt dan beloofd dat wel wat! :) Wanneer ga jij weer op wedstrijd? Ik moet nog even kijken wanneer ze weer wat in de buurt hebben bij ons. En wat voor ons uit komt. Ben ondertussen bezig in m’n nieuwe (huur)huisje dus ook nog een verhuizing tussendoor.

Nog niet echt wat gepland. Nu eerst de 18e een clinic.
Wat het zo lastig maakt is dat hij zich zo afsluit en ik weinig kan. Hij keert in eigen wereld. Denk iets met verleden. En ik stop dan met steun geven en rijden.
Is hij goed aan het werkt kijkt hij eigenlijk bijna niet. Hij wil ook graag met zicht op ander paard rijden. Hij is buiten ook meestal makkelijker. Moeilijk om te zeggen of dat echt zo is. Heb hem bijna 1 1/2 jaar.
We komen al van heel ver.

Maar ik denk eind van de maand pas. Wil ook niet te veel weg. Hij is soms ook apart met laden, al ging dat tijd lang erg goed. Vandaag ook in 2x er in.
Het is een apart en gevoelig en speciaal paard

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-20 23:00

Hi, mag ik ook mee kletsen? Heb eerder in het L2 topic meegepraat maar ben niet heel actief :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:02

@ Veertje; Fijn dat Gestoa weer op de goede weg is.
@ Kaatje; Jammer, geen winst. Volgende keer weer!
@ Kimmetje; Dat is balen zeg! :(:) Snel vergeten en op naar de volgende keer
@ Vaalerie; Welkom!

Wat betreft iedereen laag gejureerd. Ik denk niet dat dat aan de jury ligt, maar gewoon aan hoe er op dat moment gereden wordt. Jury geeft ook liever goede punten!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:32

@Martietje: bedankt :)
@veertje: Leuk dat je paard goed gaat.
@Kimmetje: jammer is dat, maar gewoon weer focussen op de volgende!
@kaatje: jammer!

Ik ben gisteren voor de tweede keer M1 gestart. Was tevreden, ging echt al veel lekkerder dan de vorige keer. We hadden 2x winst. Tijdens de eerste proef 0.5 verschil op nummer 2 en de tweede proef 0,5 verschil met nummer 1. Balen, net naast de prijs maar alsnog super blij met het resultaat. Vorige week en de week daarvoor heb ik afgezegd ivm de storm dus blij dat we nu alsnog op pad konden :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:37

Gefeliciteerd Vaalerie!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 11:50

Marietje35 schreef:
Gefeliciteerd Vaalerie!

Dankje :)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 13:56

Kimmetje, lastig is dat dan! Maar wel heel fijn dat jullie al zover gekomen zijn!

Netjes Valerie! Gefeliciteerd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 16:35

Veertje, fijn van Gestoa!
Kaatje, jammer maar volgende keer beter.
Vaalerie welkom en gefeliciteerd met de punten!
Het is wel een figuur he kimmetje? Balen!

Ik ben het met Marietje eens. Als iedereen laag gejureerd is (wat je niet weet of het ook laag is of terecht) hoeft dat niks met de jury te maken te hebben. Sterker nog 9 van de 10 keer heeft het gewoon te maken met de gereden proeven en niet met een strenge jury of niet. Zo heb ik wel eens een wedstrijd gehad waarbij er 3 prijzen waren. De nummer 3 had geen winst, de nummer 2 nét aan, de rest dus allemaal ook niet. Ik had er 2 of 3 in 1 proef. Is dat dan streng gejureerd omdat er maar 1 iemand winst heeft? Er worden meer 6jes proeven gereden dan dat er 6jes jury's zijn.

Hier nog steeds aan het stappen, volgende week weer controle. Nu had ze donderdag alleen weer een hoefzweer, dus we zitten er niet eens meer op nu. Hopelijk is de gevoeligheid wel helemaal weg volgende week en mogen we weer opbouwen. Ze wordt wat stout en vreselijk sacherijnig.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:05

@Valerie welkom! Heb je volgens mij in het L2 wel eens voorbij zien komen :) Gefeliciteerd met je winstpunten!

@MWM, fijn dat het opbouwen steeds dichterbij komt. Hopelijk blijft alles dan goed gaan

Wat betreft jury's we hadden laatst een jury en 1 iemand had precies 180. Ik had meerdere proeven gezien en sommige waren echt heel netjes en correct gereden, geen winst gekregen. Van mezelf was het toen terecht geen winst. Vind het in het M1 heel lastig inschatten wat welke jury graag wilt zien

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 18:21

Vanaf de zijkant is eigenlijk niet te beoordelen of iets heel netjes en correct gereden is vanuit de jury gezien. Bijvoorbeeld binnenkomen, dat kan echt een keurige wending zijn, nette aanleuning, mooi constant, echt gewoon niks op aan te merken. Maar wat nu als dat van voren naast de AC lijn en scheef is? ;) Of een SB die er netjes uit ziet, maar niet op 3 sporen? Dus te weinig of te veel? Dat kan op die onderdelen al 2 of 3 punten schelen met wat je aan de zijkant in schat. Dat is ook het probleem met 2 juryleden of 3. Ze zitten allemaal net anders en kijken dus ook anders naar de proef. Dat binnenkomen kan best door de hoofdjury met een 4 of 5 beoordeelt worden, terwijl degene in de hoek dat niet ziet en een 7 of 8 geeft. Kijk, voor jezelf kan je het misschien inschatten (hoewel veel mensen dat ook niet kunnen), maar dat zegt echt niks over de rest van de klasse. Maar stel dat jij inderdaad terecht geen winst had en terechte punten, waarom zou de rest dan streng gejureerd zijn? Ik bedoel er trouwens niks mee hoor, ik kan ook slecht schatten. Ik schat de punten altijd veel lager in bij mezelf.

Ik hoop dat het opbouwen dichterbij komt := Anders ga ik echt huilen, haha. Vanaf november stappen en vorig jaar ook al vanaf februari en in augustus groen licht om alles weer te doen/op te bouwen naar normaal.