Ah oke. Ik heb ook wel gehoord van poeders als dr maag compositum van groene os etc. Vind het wel interessant qua voeding. Wij zijn ook al lange tijd over van 2 keer voeren naar 3 keer voeren van ruwvoer
@cioccolato bij ons op stal geven ze de Herbs4horses smorgens in korrel vorm, smiddags krijgen ze wortel en de carliwafer (droog) en s'avond worden de korrels met warm water en de carliwafer gemengd. ze krijgt nu ook kurkuma en gember bijgevoerd.
sinds ik dit eten geef heb ik echt een compleet ander paard ben er heel tevreden van!
Ik ga er eens wat over lezen. Maar ben niet van plan om alles te veranderen. Blijf aan ons ruwvoer maar een ondersteuning lijkt me voor sommige paarden niet verkeerd
gomir
Geplaatst: 06-03-18 14:45
Lithya schreef:
Het is niet voor niets dreszuur Gomir.
Ik ben niet zo van het alternatieve, paard met maagzweren zou ik gewoon behandelen met pantozol en goed stalmanagement (voldoende ruwvoer!)
@gomir ik was er ook niet zo voor maar voor mijn paard werkt het dus ik ben momenteel overtuigd ik heb idd het volledige stalmanagement aangepast. ik heb mij ondertussen al wat ingelezen in maagzweren mijn paard had wel niet de typische kenmerken. wel opgeblazen buik, eten altijd op schrokken en ook veel water drinken om de buik te vullen. ze had ook altijd een enorme schuim mond. bv als je ze 1 klein worteltje gaf maakte ze al enorm veel speeksel en schuim aan. dus mss had ze enkel het begin van maagzweren?
Denk dat als ze eenmaal maagzweren hebben je het idd moet behandelen. Maar daarna ook echt management aanpassen om het niet weet te krijgen, maar daarin een ondersteuning bieden kan geen kwaad. Vandaar dat ik begon over maag compositum. Hoor ik wel veel over. Ben zelf ook zoekende tussen zovele opties naar wat het beste is voor mijn paard.. Het is soms best moeilijk
@cioccolato idd en alles hangt af van de maag, haar spijsvertering gebeurde ook niet meer optimaal. het probleem verplaatste zich telkens. dus de maag was genezen dan de darmen dan de nieren en nu de spieren . nu doe ik veel stretch oefeningen voor haar spieren. ik heb enkel schrik als we terug op wedstrijd gaan dat het terug erger wordt. doe jij iets speciaal voor op wedstrijd?
Oh dat is wel vervelend zeg.. Nee Ik doe niks anders voor wedstrijden. Meestal erna wat extra voer. Na een cross dag krijgt ze op locatie wat te eten. Dus een 3e portie krachtvoer. Maar voor gewoon springen en dressuur niet. Moeten ze aankunnen. Voer wel beide paarden magnesium bij en naast sportbrok wat musli(endurix) aangevuld met regelmatig een poeder van kruiden en mineralen. Met dus 3 keer per dag ruwvoer, paddock gang en in de zomer 2 keer ruwvoer en lekker t land op.
ah ok ik ga wrs deze zaterdag na 4 maanden nog eens op oefenjumping met haar. gewoon lekker laag 75cm. het hangt er een beetje vanaf of de eignaar van op stal gaat of niet (ik rij mee met de vrachtwagen). hoe ziet jullie trainingsschema er eigenlijk uit? (ook van de andere bokkers hier ) mijn merrie moet je niet veel in de piste rijden dus ik doe dit maar 2x in de week. de rest longeren (dubbele lijnen afgewisseld met gewoon halstertje) en wandelen. ik vraag me alleen af of dit wel voldoende is om echt wedstrijd gericht te rijden...
Uh ligt heel erg aan mn week qua werk.. Ik probeer ze om de dag iig te pakken. 1 keer per week longeren en vaak met 1 paars een springles in de week, meestal de 5 jarige. Af en toe t L paard. Regelmatig dressuur les. De ene keer 1 paard, dr anderekeer beide. Na een cross doe ik meestal longeren, dan dag vrij en dan pak ik ze dressuur matig weer op. Rij ook alleen maar B en L. En M dressuur dan. Dus opzich.. ook 1 die ni3t vrolijk wordt van enkel dressuur werk dus ook wel eens een buitenritje per week.
Je kan wel zien aan het onduidelijke antwoord dat ik geen super vast schema heb. Ligt ook aan het weer, alleen beschikking ober buiten rijbaan bij huis. Gemiddeld gezien dus longeren 1 x per week, 1 x per week concour (maat ook wel eens twee), en dan vul ik op met 3 keer rijden ongeveer per paard. Afwisselend van buitenrit tot les en voot mezelf
Lithya
Geplaatst: 06-03-18 17:16
Over gastro+ hoor je ook goede resultaten voor paarden die gevoelig zijn voor maagzweren. En niets alternatiefs aan
Gomir.... ben jij bevooroordeeld over het alternatieve circuit door je werk?
Gastro plus is fijn! En bij de dierenkliniek hebben ze ook wel vergelijkbaar spul.
Dat valt wel mee Lithya, hier komt ook wel eens een goede osteopaat en dat dry needling ed vind ik best mooi. Maar serieuze aandoeningen, zoals maagzweren, worden bij mij onderzocht door de dierenarts met een scopie en de aanbevolen tijd behandeld met pantoprazol. Alternatief ter ondersteuning prima, maar ik geloof echt niet in bijvoorbeeld de wonderbaarlijke effecten van kurkuma en cannabis
Lithya
Geplaatst: 06-03-18 21:16
Haha, hier hetzelfde hoor. Ook iets te nuchter voor denk ik.
Ciocolato, ik gaf mijn vorige paardje gastro+ ivm soms wat gevoelig op de maag (en vroeger maagzweer gehad). Daar deed hij het heel goed op. Ik gaf hem ook maagcompositum bij en luzerne. Dit was echt een top combi! Wie weet heb jij er wat aan?
Ja ik wacht op de compositum van de groene os maar die is uitverkocht. Dus vandaar dat ik naar andere opties kijk. Is compositum en de speciale brok niet wat dubbel op?
xAnnouk
Geplaatst: 06-03-18 22:03
In de maagcompositum zitten weer net wat extra dingen die de gastro brok weer niet heeft en zo ook andersom. Je zou ook eerst het een kunnen gebruiken en daarna kijken of het ander er bij moet, maar om eerlijk te zijn verwacht ik dat het geen kwaad kan. Dat deed het naar mijn weten bij ons in ieder geval niet !
Je kan anders ook even met je DA overleggen wat hij/zij van het plan vindt?
Ja ben ik idd sws van plan te bellen. Maar begin zo hier en daar informatie op te doen. Welke maag compositum voer jij? Ik had dus die van de groene os besteld.. Maar uitverkocht en blabla..
Hier ook gekke dingen. Vorige week m'n springtraining opgebouwd, haal vos op. Stokkreupel. Vrijdag gekeken en niks aan de hand, gewoon een 40 minuten gereden. Zaterdag gelongeerd, niks aan de hand. Zondag 1e 10 minuten af en toe een pasje niet goed maar daarna niks meer te zien. Maandag... stokkreupel. Vandaag kwam staldienst melden dat ze smiddags niet fijn uit de stal kwam. Vanavond stapte ze niet gek, wilde graag lopen maar kreupel. Morgen maar even veearts bellen. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? Ik zit te denken aan spierbevangen van de kou omdat de deur bij haar open gewaaid was en een tijdje in de volle wind heeft gestaan. Maar dan zou ze niet zo wisselend zijn lijkt mij?
Wat vervelend Vibabu! Spierbevangen lijkt mij niet want dat is meestal niet zo wisselend.. Ben benieuwd wat de DA zegt.
xxAnouk, wat een mega knap paard heb je! Heel veel succes samen.
Gomir, je bent gelijk fanatiek! Leuk. Hoe gaat het met je andere paarden?
Ik had het al gezegd Carola maar ik hoor ook goede verhalen over de Gastro+.
Wij gaan zaterdag weer op wedstrijd en als mijn BB rondje dan goed gaat, gaan we ook een rondje B starten. Ben benieuwd! Dressuurmatig gaat ze enorm fijn. Ik voel haar sowieso met de week verbeteren. Nu ze in de galop beter kan ontspannen, voelt ze ook echt beter door haar lijf. Nu pakken we kleine stukjes galop mee en dan iets rustiger galopperen dan dat zij wilt. Hopelijk werpt het (een beetje) zijn vruchten af in het parcours.
Nann__ Bedankt Spannend voor zaterdag ! Ben heel benieuwd. Succes alvast. En fijn dat het zo goed gaat dressuurmatig.
Ik ga vrijdag ons eerste officiele wedstrijdje rijden. Wel dressuur zo voor de eerste keer, even kijken hoe ze daarop gaat reageren. Ben heel benieuwd.