[HK]Pony's tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:30

Ik dacht 1,579m. 1,47 is toch ook nog d-pony?

Ayasha
Blogger

Re: Met pony tussen de paarden starten dressuur: Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:32

Ik vind dat echt belachelijk. _O- Dat zijn gewoon al kleine paarden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:33

Ja, ik vind het ook vreemd.. E-pony's zijn het sowieso eigenlijk net niet (bedoel ik niet vervelend hoor ;) ). Of t is een te groot uitgevallen pony, of een te klein uitgevallen paard.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:41

Ach, je kan het zo bekijken. Voor mij zijn die D's van jullie ook al kastelen :')
Al moet ik eerlijk zeggen dat mijn fun pony ook een D is, was orgineel het plan met de D te starten en de B was voor de fun. Maarja soms lopen dingen wat anders haha.
Maar 1.57 zou ik in de wei inderdaad aanzien als paard, helemaal als je de kruising bekijkt. PRE is van origine toch ook wel paardenmaat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:50

Beide zijn van origine paardenmaat. Dus imo spreek je dan gewoon van een klein paard. :=

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:00

Volgens mij is Nederland inderdaad het enige land dat over E pony's spreekt.
Ik vind het ook onzin hoor om zo'n mega pony bij de pony's te laten starten, ik vind ook dat ie thuis hoort bij de paarden. :)
Maar officieel gemeten is het een E pony, weet niet of ze nou 1.56 of 1.57 was.
Ze oogt wel pony, maar dat komt omdat ze erg compact is.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn lengte is trouwens 1.73.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:01

Bij mij heet dat gewoon een paard hoor! Leuk beestje wel. Van mij mag je trouwens gewoon meekletsen als je dat wil hoor.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:03

Nies_ schreef:
Bij mij heet dat gewoon een paard hoor! Leuk beestje wel. Van mij mag je trouwens gewoon meekletsen als je dat wil hoor.

Prima, bij de pony's mag ze mee lopen in ieder geval, ze is gemeten voor bij de pony's, maar heb toen de verkoop niet door laten gaan.
Vind haar een topper, en heb nog veel plannen met haar. :j

Haar vader (PRE) was trouwens 1.54m
Haar moeder (KWPN) was 1.58m
Dus ze is echt voor de middenmaat gegaan. :D

Sinds augustus 2013 heeft Mexx een zoon, en ik denk dat hij ook niet veel groter wordt, zijn vader was 1.69, nu nog niets van te zeggen, maar qua groeischema blijft hij ook op klein paard hangen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:35

vind die van de foto hierboven ook meer paard lijken dan pony.

I

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:39

jury schreef:
vind die van de foto hierboven ook meer paard lijken dan pony.

I

Super! Dat zijn voor mij alleen maar complimenten! :D
Toch krijg ik na het rijden van mijn proef vaak complimenten over het rijden van een pony tussen de paarden van de jury bij de prijsuitreiking. Hieruit merk je ook op dat ik nooit benadeeld ben zoals sommige wel eens beweren, ook met mijn Haflingertje had ik hier geen last van.
Jullie wel?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:59

Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-09-14 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:04

E-pony's mogen officieel 1,569 m zijn. Maar er zit echt wel verschil tussen een e en een e. Je hebt te grote pony's of een te klein gebleven paard. Te groot geworden pony's ogen ook zo en hebben meestal dito gangen. Te klein gebleven paarden het tegenovergestelde. Die van mij heeft een onbekende afstamming maar oogt als een te klein gebleven paard qua bouw en gangen. Maar qua ielig zijn en doen en laten is het absoluut een pony. Nou zit hij ook officieel over de 1,57 m heen en mag ik hem eigenlijk geen pony noemen. Al heb ik nooit commentaar gehad toen ik hem nog een jaar tussen de pony's heb gestart. Ik ben zelf wel lang (1,79) en dus oogt hij ook niet groot.
Voor eventuele verkoop zou de eigenaar hem wel in willen laten meten tussen de pony's. Maar dat is puur uit verkoopbaarheid. Een paard van 1,58 verkoopt gewoon niet.

Leuk dier trouwens! Vind hem idd wel paard ogen maar dat komt wellicht door het PRE gedeelte. :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:06

Nee hoor, helemaal geen last van.

Scheelt inderdaad een hoop! Angel toont in vergelijk met D-pony's ook erg groot, maar zet er een paard naast en het is net een shetlander.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:06

En ik ook geen last van. Ben zelf ook een uk dus 't is in verhouding. :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:14

Haha, dan is Sam opeens een stukje kleiner tussen zijn grote vriendjes.

Die van mij is wel dusdanig pony dat je op foto's wel ziet dat het een ukje is. Maar naast haar grote soortgenoten is het helemaal erg :')
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 67fda660ff

Mijn D wordt wel vaak veel groter geschat, mensen vergeten als ze foto's zien altijd dat ik niet zo groot ben. Dus wanneer ze hem in het echt zien hadden ze er altijd een cm of 10 bij gedacht :')
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... cf9064ffc9

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:14

Ayasha bij sam is het verschil idd goed te zien. Die van mij heeft dat dan beduidend minder.

Afbeelding
Hier vorig jaar in het paardenviertal. (2e van links)

Hier drie jaar terug in het ponyviertal.
Afbeelding

Maar dit is van twee jaar terug ook in het paardenviertal. Daar staan we naast een paard van 1,75 en dan kun je wel weer het verschil zien. (in het midden)
Afbeelding

Conclusie.. Verschilt per foto! :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:20

Valt ook nog wel mee vind ik, bij die merrie zag je amper een verschil als ze in de prijsuitreiking stond. Die toonde soms groter dan paarden van +1.65 :')

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:30

Wat een leuke dieren zitten hier tussen!

Ik breek heel even in omdat ik denk dat dit een erg goede plek is om een vraag te stellen. Heb pas een vreselijk leuk ponypaard gekocht (gemeten op 1.58 op de keuring net voor ze naar de smid is geweest dus grensgeval). Heb er nu een heerlijk KN Tango zadel opliggen, 17,5'' maar dat is helaas eigenlijk net aan de lange kant. Heb niet het idee dat hij er echt last van heeft, maar ga toch rustig even verder kijken.
Er zijn hier vast wel mensen die een fijn dressuurzadeltje weten dat niet al te lang is dacht ik zo...Ik zoek wel een 17,5'', heb géén lange benen maar wel (broek) maat 38/40. Ivm geen lange benen zit ik zeer prettig in een zadel met redelijk wat kniewrong (vergelijkbaar met KN tango dus) en kan ik niet prettig zitten in een zadel dat een erg brede zit heeft. Iemand ideeën?

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:39

Ik heb een hulsebos op spirit liggen, goddelijk zadel maar wordt helaas niet meer gemaakt (althans niet het handwerk type die ik heb). Verder is kentaur nog wel een aanrader, model Penelope vond ik erg lekker zitten en is kort

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:41

Ik vind de penelopa dan weer niet fijn :') Kreeg er rugpijn van en vond de leerkwaliteit ook wel minder, maar daar is de prijs ook naar. Prijs/kwaliteit is meer dan in orde. Heb nu een Passier Corona en vind dat een heel fijn zadel, wel iets minder wrong, maar ik geloof dat het nieuwe model wel weer meer wrong heeft.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:43

Aan mij heb je weinig, op mijn uk heb ik een wintec (enige 15" dressuurzadel dat enigszins te krijgen is) en op mijn andere heb ik een Kieffer Wien DL. Maar die heeft zo goed als geen kniewrong. Ik hou juist van platte zit en weinig wrong, moet ik zelf goed gaan zitten en kan ik even beroerd zitten als mijn rug opspeelt.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:44

Leer kwaliteit is idd niet geweldig maar hij is ook goedkoop, precies wat jij zegt :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:48

Ik heb er laatst 1 gezien, dat was een hele mooie. Volgens mij een Euroriding.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:56

Op de ene D pony (1.42) heb ik nu een wintec liggen, 16,5 inch, op Calipso (1.47) heb ik een Kieffer lech profi liggen sinds deze week. Vorige zadel was ook Kieffer, weet even niet meer welk model (een hele oude haha) maar ik merkte dat ik in dat zadel heel erg naar voren kiepte en als ik dat probeerde te corrigeren kiepte ik weer te ver naar achter en hij ging schuiven, calipso is best veel in bouw / bespiering veranderd dus soms past je zadel dan ineens niet meer :D . Fijn zadel dat kieffer lech profi. Die van Calipso is wel zonder kniewrong maar heb het zelfde zadel voor mijn paard wel met dikke wrong dus wie weet heb je die in pony maat ook wel.

foto dat we hem net hadden https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 7533_o.jpg, (zadelmak gemaakt en af en toe een buitenritje doen bij vorige eigenaren dus 0,0 bespiering)

Pownie is naar mijn mening best veranderd in zijn lijf

eerste wedstrijd https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 0516_o.jpg

foto van mij met oude zadel +- 14 dagen geleden, hier zie je het uit balans raken van mij heel goed https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0477_o.jpg
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 09-09-14 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 16:04

Is de KN symphonie niks voor jou? Die heb ik namelijk. De 17,5 inch is naar mijn idee korter dan die van de allegro van een stalgenootje dus misschien ook wel vergeleken met de tango?
Heb je wel wat minder wrong, maar hier ook geen lange benen wel broek maat 40. Zit zelf erg fijn in deze zadels. Heb bij beide dit zadel en bevalt erg goed!