Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caritas

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:23

Mag je met wijken in de L1 bewust even lichtrijden op het verkeerde been? Dan wijkt hij netjes parallel. :=

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:25

Als dat gezien wordt zal er een punt af gaan -:)
Misschien doorzitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:28

Je kunt feitelijk niet lichtrijden op het verkeerde been daarmee. Ik doe wijken altijd op het binnenbeen dat is ook veel logischer als je zit druk je dan automatisch op het juiste moment je been aan. Je rijdt ook niet op een hand op de hoefslag dan. Ik heb daar nog nooit een punt aftrek voor gekregen of commentaar erop. Zodra ik rechtuit ga wissel ik weer van been.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:40

Natuurlijk kun je dan op het verkeerde been lichtrijden. Wijken doe je altijd een bepaalde kant op en je rijdt dus op een bepaalde hand. Je moet altijd op het buitenbeen lichtrijden. De voorhand moet iets voor de achterhand blijven en het paard gaat voorwaarts zijwaarts voor het binnenbeen opzij. Het paard is licht gesteld.
Zodra je op het binnenbeen gaat lichtrijden om dit beter te laten verlopen staat hij gewoon niet goed aan de hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 15:31

Daar verschillen de meningen over. Ik heb dat niet van de minste instructeurs voor het wijken. Paard staat overigens prima aan de hulpen in mijn geval. Ken behoorlijk veel die dat doen en daar nog nooit commentaar over gehad hebben. Ik hoef ook allang niet meer te wijken in proef :)) maar ik snap de gedachtegang best.

https://ruitergevoel.com/3-tips-om-de-m ... te-lossen/

Hier wordt ook benoemd waarom lichtrijden op binnenbeen logischer is in het wijken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:39

Yvank_ schreef:
Daar verschillen de meningen over. Ik heb dat niet van de minste instructeurs voor het wijken. Paard staat overigens prima aan de hulpen in mijn geval. Ken behoorlijk veel die dat doen en daar nog nooit commentaar over gehad hebben. Ik hoef ook allang niet meer te wijken in proef :)) maar ik snap de gedachtegang best.

https://ruitergevoel.com/3-tips-om-de-m ... te-lossen/

Hier wordt ook benoemd waarom lichtrijden op binnenbeen logischer is in het wijken.

Hier gaat het ook over het aanleren. Al ben ik het er dan nog niet mee eens want binnenbeen is gewoon opzij maar goed. In dit artikel gaat het over ruiters die niet voelen wanneer ze de hulp moeten geven. Ik heb daar nooit over nagedacht eigenlijk. Ik geef gewoon been en dan moeten ze opzij.
Ruiters gaan vaak zo krom op hun paard zitten en lopen hangen en duwen om hem opzij te krijgen. Gewoon heel simpel houden, enkelvoudige beenhulp is opzij.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:43

Ik heb mijn filmpje voor het event van de 4e net ingestuurd. Hopelijk heb ik niet dezelfde jury want ik sprong weer in de verkeerde galop aan op het zelfde punt. Zal diegene wel denken :+ Echt zo jammer! Tijdens de training gaat het nu goed, ook met losrijden en dan toch gaat het in de proef mis. Maar goed, verder niet ontevreden. Ben benieuwd naar de beoordeling.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:53

Caritas schreef:
Mag je met wijken in de L1 bewust even lichtrijden op het verkeerde been? Dan wijkt hij netjes parallel. :=

Dat mag gerust, maar dan gaat er een punt van het cijfer af ivm verkeerde been lichtrijden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 16:53

Yvank_ schreef:
Je kunt feitelijk niet lichtrijden op het verkeerde been daarmee. Ik doe wijken altijd op het binnenbeen dat is ook veel logischer als je zit druk je dan automatisch op het juiste moment je been aan. Je rijdt ook niet op een hand op de hoefslag dan. Ik heb daar nog nooit een punt aftrek voor gekregen of commentaar erop. Zodra ik rechtuit ga wissel ik weer van been.

Hoezo kun je niet op het verkeerde been lichtrijden daarmee? Je zit toch links of rechtsom en er is toch een buiten en binnenbeen?
Dat een jury het nooit gezien heeft of beoordeeld betekent niet dat er geen binnen of buiten been is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:48

Dat is door meerdere juryleden hier gezegd dat het met wijken eigenlijk niet uitmaakt omdat je op een rechte lijn recht opzij gaat als je maar zorgt dat je weer op goede been zit zodra je rechtuit gaat of hoefslag raakt. Voor mij maakt het weinig uit in Z nu is het toch doorzitten :)) maar met de jonkies in de L deed ik het ook wel hoor zie het zo vaak ook echt nog nooit iemand gezien die daarover gevallen is.

Maargoed voor degene die het vroeg ik zou het gewoon doen eigenlijk :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-20 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:53

Dan zijn deze juryleden niet goed voorgelicht of hebben ze niet goed opgelet. Het wordt je zo op de cursus in ieder geval zeker niet geleerd.
Waarom zou je dan op de rechte lijn wel weer op het buitenbeen licht moeten rijden? Daar doe je niets anders dan in het wijken.

Ik heb eigenlijk ook nog nooit iemand gezien die bewust op het binnenbeen licht ging rijden tijdens het wijken.

En eigenlijk niet uitmaken is natuurlijk geen criteria. Dan zou het ook eigenlijk niet uitmaken of een paard op 3 of 4 sporen schouderbinnenwaarts loopt.

Aankomende week zie ik een GP jurylid die ook de jurycursus geeft. Ben benieuwd wat hij hiervan gaat zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:57

Maar een schouder binnenwaarts op 3 of 4 sporen verandert je oefening natuurlijk van. Van wijken op linker of rechterbeen niet. Maargoed eerder was hier natuurlijk ook geen sprake van omdat je altijd verplicht met wijken door moest zitten :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 18:58

Yvank_ schreef:
Maar een schouder binnenwaarts op 3 of 4 sporen verandert je oefening natuurlijk van. Van wijken op linker of rechterbeen niet. Maargoed eerder was hier natuurlijk ook geen sprake van omdat je altijd verplicht met wijken door moest zitten :j

Doorzitten hoeft gelukkig al een heel aantal jaar niet meer.

Ben benieuwd of er volgend jaar weer nieuwe dressuurproeven komen. Volgens mij zijn de 5 jaar dan alweer voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:02

Nee 5 jaar nu niet meer toch? Daarvoor altijd wel :D kom nog uit de 156 punten tijd haha.

Normaal komen ze om de 5 jaar ja! 2015 was de laatste en daarvoor 2011.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:04

De proeven die we nu rijden zijn van april 2016. Dan zal er idd in april 2021 worden.
Wordt wel weer tijd, aan deze proeven kan aardig wat veranderd worden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:04

Bij mijn eerste proefjes was het zelfs nog 120 punten voor een wp volgens mij. Ik word oud!! _O-

Maar ik moet zeggen dat ik wel weer in ben voor iets nieuws. Ik kan er ook maar niet aan wennen dat je niet halthoudt en groet bij het binnenkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:12

PSvanLot schreef:
De proeven die we nu rijden zijn van april 2016. Dan zal er idd in april 2021 worden.

Ja je hebt gelijk ik vergis me een jaar.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:21

PSvanLot schreef:

Wat zouden jouw verbeteradviezen zijn?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:24

Binnenkomen in stap schrappen :')

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 19:31

Jep, hier ook :')

Muronia schreef:
Bij mijn eerste proefjes was het zelfs nog 120 punten voor een wp volgens mij. Ik word oud!! _O-

Maar ik moet zeggen dat ik wel weer in ben voor iets nieuws. Ik kan er ook maar niet aan wennen dat je niet halthoudt en groet bij het binnenkomen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:07

Hier ooit 1 wedstrijdje gereden onderling in de 120 punten tijd. Toen ik een paar maanden later mijn eerste officiële wedstrijd ging rijden was het 156 punten een winstpunt. Hoop veranderd sinds die tijd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:41

Hier ook nog uit de tijd dat je bij 120 punten winst had.

Ben ook wel benieuwd wat er evt. gaat veranderen in de nieuwe proeven.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 20:48

Ik kan me voorstellen dat wanneer online proevenrijden een definitievere plek krijgt in het wedstrijdaanbod, dat er bijvoorbeeld gekeken wordt naar de zichtbaarheid van figuren op een filmpje. Bijv. het halthouden/achterwaarts uit het M niet op C.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 21:23

En dan hopelijk ook niet telkens dezelfde proef. Had 2 evenementen staan maar heb er 1 afgemeld, paard liep niet heel fijn en elke keer dezelfde proef komt ook wel mijn neus uit :Y) .

Thislover2x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:26

Vraagje, wat gebeurd er met ingezonden proeven waarbij het paard nog springschoenen om heeft? Wordt deze afgekeurd of krijg je -2? Ik ben helaas vanmorgen deze fout begaan, maar het proefje ging verder wel heel goed dus wil m graag insturen. Misschien zijn er hier mensen met ervaring..