[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meya_

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 07:58

Fijn veertje, zijn goede berichten! Hoop dat het zadel tijdens de proefwerk goed blijft voldoen.

Marietje ook fijn! Kan je weer even vooruit :j

Ze loopt erg achter het bit, en dan zo laag. Dat ik weinig kon communiceren :+ Gisteren oude bitje weer in en ze was gelijk stuk relaxter..

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:47

Ik hoop het ook enorm! Vanmiddag weer even rijden :)

Fijn dat het oude bit toch voorkeur heeft! Kun je zien dat ze dat goed kunnen aangeven.

Ik heb even een vraag, geen idee of jullie het weten. Ik kreeg gisteren te horen dat ik met Donner wel de koudbloedenwedstrijden mag starten. Hij is Welsh Cob (moeder is gewone Welsh, vader Welsh cob). Weet iemand of dit inderdaad mag? Of kan ik dat gewoon bij knhs navragen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 09:52

Volgens mij heeft de KNHS er weinig mee te maken, behalve de winstpunten registreren. Het is aan de organisator van die koudbloedwedstrijden of je mee mag doen of niet, als zij zeggen dat het mag, dan krijgt de KNHS toch gewoon de punten en uitslag door?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:22

MyWishMax schreef:
Volgens mij heeft de KNHS er weinig mee te maken, behalve de winstpunten registreren. Het is aan de organisator van die koudbloedwedstrijden of je mee mag doen of niet, als zij zeggen dat het mag, dan krijgt de KNHS toch gewoon de punten en uitslag door?

Daar heb je gelijk in inderdaad! Dan ga ik gewoon eens een organisatie mailen met de vraag, kan het altijd proberen :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:46

@ Veertje: Wat fijn van de zadelmaker! Kan je nagaan hoe belangrijk een passend zadel is. Welke heb je nu op proef?
@ Meya; Dat je zo'n verschil merkt met een ander bit!
@ Veertje; Ik denk inderdaad dat je dan bij de Welsh moet zijn.

Die van mij had gisteren lekker vrij, vandaag weer eens kijken of ik wat met mijn huiswerk kan.
Weekend wedstrijd, dan ga ik een ander spoortje uitproberen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:00

Ik heb geen ervaring met koudbloedwedstrijden, maar heb vroeger wel NRPS wedstrijden gereden. Als je voldeed aan de voorwaarden (dus NRPSer had) kon je gewoon mee doen en winstpunten werden geregistreerd bij de KNHS. Nooit toestemming moeten vragen oid, het waren gewoon officiele wedstrijden, alleen dan voor een specifieke groep. ;)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:05

@ Mywishmax; Hoe is het nu met je paard en de blessure?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:37

Eerste week maart terug voor controle, dus voorlopig stappen, stappen en nog eens stappen. Ze is alleen niet meer zo braaf als de vorige blessure, bij elke keer been geven wil ze wegdraven. Op zich heel braaf en ze wil echt graag wat doen, maar zodra je opvangt gaat ze wat in de staak... Ze gaat ook schrikken van dingen en haar boxdeur openmaken, terwijl ze gewoon nog in de groepspaddock staat overdag en elke dag uitgebreid gepoetst en gewandeld of er op gestapt wordt. Maar toch verveelt ze zich. Ik dacht altijd dat dat vermenselijken was, maar ik moet, naast al die dingen hierboven, ook opletten met bit in doen. Als ik niet snel genoeg ben zit neusriem ook in der mond, terwijl ze vroeger/normaal wel braaf haar mond open deed, maar als als je het vroeg.

Volgende week regio of die week erna?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:41

@Marietje, we hebben nu een black country optima zadel. Het grappige is, ik ben van een 18 inch waar ik in verdronk naar een 16,5 inch gegaan waar ik perfect in zit. Zelfs een 17 inch was nog iets te groot.

In deze link staan 3 screenshots van het rijden van gisteren
https://imgur.com/a/b0DLeN6

Ik heb een vereniging gemaild die er 1 organiseert met de vraag :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:47

@ Mywishmax; Maar wat was er nu dan mbt het misverstand dat het langer ging duren?
Ik snap het best, sommige paarden vinden iets doen nou eenmaal heerlijk! Die van mij wordt ook heel chagrijnig als ik bv met vakantie ben ....

Over 2 weken de Regio! Dit weekend nog ff bijgeschreven om dus eea te testen.

@ Veertje; Zo, dat is een verschil in maat! Ziet er goed uit, echt heel mooi beeld! Probeer wel rechtop te blijven, je hangt wel iets naar achter op de draf foto's.
Zadel zegt me niets, maar het lijkt me zo vanaf de foto's fijn te zitten!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:56

Spannend! Welke datum heb je de regio?

Dankjewel Marietje voor de tip! Is inderdaad even wennen, ga vanmiddag weer rijden dus denk dat ik snel genoeg merg dat ik rechterop moet zitten :) Ben zelf ook blij met het beeld en dat voor een gewoon dubbel gebroken bitje, normaal zag je dan zijn hele bovenlijn strak staan en kon ik ook niet meer ontspannen

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:02

Regio is in weekend van 8/9 feb.

Ik vind 'm op deze foto's heel mooi vanuit de schoft komen, het is duidelijk dat hij hier meer z'n lijf kan gebruiken. :j

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:04

Spannend! Heb je al een idee hoe groot jou ring is?

Ik liet een filmpje aan de zadelmaakster zien en ze was verrast hoe hij kon lopen, en ik zelf ook haha

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:09

Ja, dat zal rond de 30 starts zijn.

Ik vind 'm op deze foto's echt heel fijn eruit zien. Veel meer vanuit de schoft omhoog, naar je hand toe. Hij mag nog wel iets meer aan elkaar, maar voor zo ff voor het eerst met een ander zadel ... echt heel erg goed!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:28

Dat zijn er altijd weer een hoop! Hopelijk dat je mooi de ruimte hebt om los te rijden, ik zag bij een andere regio al dat het heel klein was en echt heel goed kijken waar je kon rijden en een oefening kon uitvoeren.

Ik zal even kijken of ik vanmiddag een klein stukje kan filmen en hier kan delen. Bewegend beeld is altijd wat fijner voor eventuele tips :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:33

Ik vrees dat de ruimte bij ons ook erg klein gaat zijn. Er zijn 2 ringen tegelijk en die rijden natuurlijk allemaal maar 1 proef, dus ik vrees echt voor het ergste. -:(- _-:(
Ik ben er al eens geweest en toen was het maar 1 klasse tegelijk met 2 ringen, dat was al niet te doen! laat staan 2 ringen, 2 klasses.

Leuk! Ben heel benieuwd!

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:15

Marietje welke sporen heb je nu en welke ga je gebruiken?
Ja ze is altijd duidelijk in dat soort dingen, een echte merrie merrie :D

Veertje dat zijn veel inches terug hoe kwam het dat je een 18 had?

Balen mwm, lastig inderdaad. Ik zou die van mij ook meer vrij geven ivm de dracht, wordt ze niet bepaald leuker op. Dus dan maar wat frequenter maar minder lang rijden of longeren.

Ziet er goed uit veertje! Indd je zit, maar dat is ook kwestie van eventjes wennen lijkt mij.

Hier nu dus weer op simpelste dubbel gebroken bitje. Had 1 van sprenger, dubbel gebroken te testen.. leek mij veel fijner, maar zat er naast blijkbaar :+ Ga was nog 1x dagje mee rijden in deze testweken, even checken of het écht daar door kwam.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:18

Marietje35 schreef:
@ Mywishmax; Maar wat was er nu dan mbt het misverstand dat het langer ging duren?
Ik snap het best, sommige paarden vinden iets doen nou eenmaal heerlijk! Die van mij wordt ook heel chagrijnig als ik bv met vakantie ben ....

Over 2 weken de Regio! Dit weekend nog ff bijgeschreven om dus eea te testen.

@ Veertje; Zo, dat is een verschil in maat! Ziet er goed uit, echt heel mooi beeld! Probeer wel rechtop te blijven, je hangt wel iets naar achter op de draf foto's.
Zadel zegt me niets, maar het lijkt me zo vanaf de foto's fijn te zitten!

Succes alvast!

Er wad de 1e keer gezegd 6 tot 8 weken, dus wij waren er vanuit gegaan dat we dan wel weer iets mochten gaan doen. Vooral omdat het een lichte blessure is. Maar was 6 tot 8 weken tot het bloed weg was en alles goed bekeken kon worden, toen bleek het ook een cm langer te zijn. Alsnog geen ernstige blessure, maar voor ons wel een domper ipv 6 tot 8 weken toch weer maanden.

Veertje, wat grappig, ik heb ook een tijd in een 18 inch gereden. Was toen een goede maat volgens de zadelmaker, tot we problemen met het zadel kregen en andere zadelmaker heel verbaasd was, want 17 inch past veel beter. Zadelmaker daarna was het daar ook mee eens, dus sindsdien altijd 17 inch en je merkt idd echt wel veel verschil. Foto's zien er goed uit, even weer rechtop zitten, maar pony ziet er goed uit!

Meya :') Leuk die merries, maar wel fijn dat ze zo duidelijk is. Geen ander bit en niet stoppen met rijden aub.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:51

Kon vandaag helaas niet filmen. Mar hij liep vandaag weer fijn. Denk dat hij nog wel wat spierpijn had van de springles gisteren.

@Meya, dit zadel heeft hij al ruim 10 jaar. Heb zelf niet voor dat zadel gekozen haha. Nu eindelijk een goed passend zadel voor hem en mij :)
Hopelijk kom je er snel uit met je bitje!

@MyWishMax, grappig is dat hoeveel effect een goed zadel kan hebben. De 18 had ik zelf nooit uitgekozen, diegene wie hem heeft ingereden is iets forser gebouwd dan dat ik ben haha. Wij moesten ook een kort zadel hebben voor zijn rug.
Hoop dat mijn houding snel iets veranderd, had die aangenomen in het andere zadel waarschijnlijk :)
Balen zeg dat je toch veel langer kwijt bent dan gedacht met de blessure

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 00:58

Hoi allemaal!

Ik ben weer terug van weg geweest! De meeste ken ik nog wel geloof ik haha. Ik heb ongeveer een half jaar even niet officieel gestart, om door te trainen. Gisteren zijn wij voor het eerst weer weg geweest en hij voelde erg fijn de eerste proef! Hier ook een mooie winstpunt mee kunnen nemen. Tweede was de fut er wat uit waardoor we stomme foutjes kregen, die voorkomen hadden kunnen worden. Daar nèt geen winst. Maar ben blij dat we weer in de stijgende lijn zitten!

In eerste instantie wilde ik dit jaar ook geen indoor meer starten, maar in december ging de clubkampioenschappen ook fijn. Dus besloten toch te proberen op locaties waar niet te veel prikkels zijn voor hem. Pakt tot nu toe goed uit :).

Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:05

Jammer mwm, beetje miscommunicatie omtrent de 6 tot 8 weken.

Ah vandaar Veertje, tja dan is het nu wel fijn. Een passend zadel voor beide :j

Ik heb als huiswerk gekregen deze week élke dag met Hope bezig. Hoeft niet elke keer intensief, maar wel elke dag 20-30 minuten (minimaal) te rijden/longeren. Dat gaat tot nu toe prima. Geen gekkigheden meer gehad.

Doe haar nu ook dagelijks los in de 20*60 bak (ipv 1x in 2-3dagen), naast de 10-12 uren paddock, en elke keer loslaten barst ze van de energie :+ Heb geloof ik gewoon een heel blij, energiek paard :D :Y)

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:38

@Shelly, fijn dat je toch nog wat indoor wedstrijden mee kan pakken en je weer een winstpunt erbij hebt!

@Meya, laat je haar dan los nadat je bijvoorbeeld hebt gereden?
Wel leuk natuurlijk dat ze dan alsnog zoveel energie heeft en even gek moet doen.

Ik heb gisteren en vandaag weer even gereden. Hij pakt het echt goed op. Vandaag echt even 20/30 minuten lang en laag gereden met vooral veel stappen tussendoor. Normaal wou hij niet te lang in dezelfde houding lopen en nu zoekt hij het zelf fijn op.
Gisteren ook redelijk fijn gereden. Hadden wat meer spanning doordat er van alles gebeurde om ons heen.
Hier nog een screenshot van gisteren. Heb mijn beugels zelfs al een gaatje langer gedaan en na mijn mening kan ik iets beter rechter op zitten.
Afbeelding

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:12

Goed bezig Veertje! Nee in deze periode eerst paddock, dan vaak los van te voren uurtje ofzo. En dan rijden en weer de paddock in. Alhoewel als ik het ook na het rijden doe, kan ze ook van genieten. Dan gaat ze lekker rollen en zie je haar nog gerust draven met de staart erop :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:54

Goedemorgen!

@ Meya; Ik gebruik nu korte rechte, ik ga een (glad) wieltje proberen.
Hoe was je bit de andere dag?
@ Mywishmax; Wat balen zeg :(:)
@ Veertje: Lekker gesprongen
@ Shelly; Leuk dat je er weer bent! Gefeliciteerd met je punten!
@ Meya; Wat deed je eerst met haar dan?
@ Veertje; Wat een verschil zeg! Hier zit je inderdaad rechter op, maar mag nog heel iets. Donner loopt ook fijn over de rug, maar hij mag nog wat meer naar je toe.

Hier op concours geweest en ander spoortje geprobeerd. Dat pakte fijn uit! Ik kan hem nu veel meer voor me uit houden, ik heb minder het gevoel dat hij terug komt in z'n lijf. Maar .... het was nog niet geheel naar m'n zin dus ik knutsel thuis ook wat verder. Ik was in elk geval heel blij, vooral de 1e proef ging heel fijn, 205 en eerste! Tweede proef ging hij ineens meedenken en sprong hij aan, ik raakte daardoor in de war en reed 2 x achter elkaar verkeerd, dus - 6 8)7 Maar alsnog ruim winst.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 13:31

Nette punten marietje!

Tijdens beter weer stond ze in het land en liet ik haar niet altijd van te voren los in de bak