Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:00

PSvanLot schreef:
LaDonna75 schreef:
Dat deed ik laatst, en toen kreeg ik “niet onnodig van been wisselen” als commentaar :+

Wat zei je tegen de jury, probeer eens te wijken op het binnenvoorbeen? haha

Nou inderdaad…ik kom dan helemaal in de knoop :D

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:04

Suzanne F. schreef:
Bowo schreef:
Het is natuurlijk ook wel makkelijk smokkelen als het wijken nog net niet helemaal is bevestigd.

Wat mij trouwens opviel toen ik moest schrijven bij de M1, is dat veel de gebroken lijnen rijden met stelling met de bocht mee ipv stelling die bij de contra hoort. Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?

Je bedoelt de bocht op x? Het is niet de bedoeling dat ze in de linkergalop de hals naar rechts hebben. Ze houden iets stelling links. Maar ook niet zoveel dat ze de bocht niet omkomen en helemaal door het been heenvallen. Het mooiste is de hals er zo recht mogelijk voor houden met een lichte stelling naar de kant van de galop.

Ik zie dat ik niet heel duidelijk heb gezegd dat ik contra galop bedoel. Maar inderdaad wat je zegt. Ik zag echt het merendeel linksom rijden, in linkergalop en dan in de gebroken lijn de bocht op X nemen met rechterstelling.

DiscoDipp

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:47

Dit wordt allemaal wel heel technisch :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:57

Bowo schreef:
Ik zie dat ik niet heel duidelijk heb gezegd dat ik contra galop bedoel. Maar inderdaad wat je zegt. Ik zag echt het merendeel linksom rijden, in linkergalop en dan in de gebroken lijn de bocht op X nemen met rechterstelling.

Het is gewenst om de hals er zo recht mogelijk voor te houden. De bocht ga je om op zit en been en niet doordat je de hals de bocht door stuurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:01

Nog even terugkomen op Nadiine die teleurgesteld was over haar punten: impuls is gewoon erg belangrijk. Als dat mist in een proef dan gaan je punten al hard naar beneden. Je zegt zelf dat het paard in stap ging tijdens het wijken. Daarmee geef je al aan dat er echt veel te weinig impuls is, want dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
Ik zou eens adviseren (en ook aan anderen): Film je proeven en kijk ze kritisch terug. Vaak is het beeld echt heel anders dan je gevoel. Dan kan je wel denken dat je zo fijn gereden hebt maar hoe ziet het eruit?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:34

Dat laatste had ik ook heel erg.. nu ga ik voor mijn gevoel op standje race eend door de baan.. maar das wel gewoon t goede beeld. Filmen werkt echt idd!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:50

Ja eens, filmen heeft echt inzicht. En ik heb het ook wel eens andersom gehad, dat het niet heel fijn voelde maar het plaatje gewoon prima was.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:53

Filmen is inderdaad heel fijn om terug te kunnen kijken hoe het er daadwerkelijk uit ziet. Ik heb ook vaak dat het voor mij juist niet fijn voelde (ik ben enorm perfectionistisch) maar dat het er gewoon goed uit zag, dus fijn om even met m'n neus op de feiten gedrukt te worden dat het gewoon prima ging en ik niet zo moet zeuren :P

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:54

Suzanne F. schreef:
Nog even terugkomen op Nadiine die teleurgesteld was over haar punten: impuls is gewoon erg belangrijk. Als dat mist in een proef dan gaan je punten al hard naar beneden. Je zegt zelf dat het paard in stap ging tijdens het wijken. Daarmee geef je al aan dat er echt veel te weinig impuls is, want dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
Ik zou eens adviseren (en ook aan anderen): Film je proeven en kijk ze kritisch terug. Vaak is het beeld echt heel anders dan je gevoel. Dan kan je wel denken dat je zo fijn gereden hebt maar hoe ziet het eruit?

Ja hoor helemaal mee eens hoor!
Het was vooral op het moment zelf, ik leefde nog op mijn rose wolk van het losrijden, waardoor ik niet helemaal besegte dat ze in de proef de pijp eigenlijk al leeg had. En er waren best war punten waar we hard aan gewerkt had die ze in de proef netjes deed, dus dan heb je dat gevoel al snel natuurlijk!

Maar heb achteraf met de jury gepraat en video naar instructie gestuurd voor feedback en dat was erg fijn.

Het was voor mij ook de 1e x dat ik mij njer kon vinden in het protocol, vaak klopt her gewoon. En nu achteraf dus ook!

Ik heb leuk huiswerk en daar gaan we gewoon mee verder! *\o/*

Voor mij was ze die dag nummer 1, de rem. Was eraf, ze deed goed haar best en ik was ontspannen en los. Daar zat onze winst. <3

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:31

Filmen is echt zooooo fijn! Ik film tegenwoordig echt bijna alles, ook mijn trainingen. Je ziet zo veel meer vanaf de grond en als je niet continu vrienden of stalgenoten om je heen hebt is het heel nuttig om terug te kunnen kijken en bedenken wat je de volgende keer anders gaat doen.

Overigens ook heel nuttig voor een eventuele osteo of da als je een probleem ervaart en je hebt het gewoon op beeld.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:16

Wat een leuke berichten allemaal! Helaas niet iedereen een fijn gevoel dus, maar als het commentaar achteraf wel klopt is dat wel fijn huiswerk om mee te nemen bij het trainen.

Ik vind dat juist wel lastig, omdat mijn pony thuis vrij sterk kan worden, maar op wedstrijd juist loperiger. Dit kan ik dus niet echt trainen, maar dat is een kwestie van vaak op wedstrijd gaan om dat te oefenen. Hij wordt dan juist wat kort waar hij in de training eigenlijk te lang wordt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:11

Euridicey schreef:
Filmen is echt zooooo fijn! Ik film tegenwoordig echt bijna alles, ook mijn trainingen. Je ziet zo veel meer vanaf de grond en als je niet continu vrienden of stalgenoten om je heen hebt is het heel nuttig om terug te kunnen kijken en bedenken wat je de volgende keer anders gaat doen.

Overigens ook heel nuttig voor een eventuele osteo of da als je een probleem ervaart en je hebt het gewoon op beeld.

Zeker weten, gisteren toevallig bij mijn les wat stukken gefilmd en mijn proef van laatst zonder winst. Hoewel ik het nog steeds niet eens ben met het commentaar in de B, heb ik nu wel de link gelegd met wat zij bedoelt en hierop ben ik véél meer gaan trainen. Ik zag echt het verschil doordat het op film stond :j

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:41

PSvanLot schreef:
Bowo schreef:
Het is natuurlijk ook wel makkelijk smokkelen als het wijken nog net niet helemaal is bevestigd.

Wat mij trouwens opviel toen ik moest schrijven bij de M1, is dat veel de gebroken lijnen rijden met stelling met de bocht mee ipv stelling die bij de contra hoort. Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?

Dat is zeker de bedoeling.

Dat hangt ervan af of het in draf of galop is..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:45

Er wordt gesproken over de contra dus ga er vanuit in galop.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:08

Maar wat wilt een jury precies zien als impuls?
Mijne is bijv heel erg loperig, regelmatig op de protocollen “te loperig” . Nu rij ik heel rustig en beheerst bewust want als ik meer aandring dan word hij te loperig en lijkt het alsof die rent.

Nu zegt de jury dat ik te afwachtend rij, ja als ik achter z’n kont aan zit duurt m’n proefje 4 minuten :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:14

Spaansepony schreef:
Mijne is bijv heel erg loperig, regelmatig op de protocollen “te loperig” . Nu rij ik heel rustig en beheerst bewust want als ik meer aandring dan word hij te loperig en lijkt het alsof die rent.

Nu zegt de jury dat ik te afwachtend rij, ja als ik achter z’n kont aan zit duurt m’n proefje 4 minuten :+

Dan is er werk aan de winkel om een mooie activiteit te krijgen ;)
Probeer je paard fijner aan de hulpen te krijgen. Impuls is de drang naar voren die door de ruiter is opgewekt en gecontroleerd. Dat is natuurlijk echt heel erg theoretisch natuurlijk.

Hoe is je tempo thuis?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:17

Spaansepony schreef:

Impuls is een constante voorwaartse drang opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.
Dus als hij te loperig is dan oogt het alsof jij die voorwaartse drang niet onder controle hebt. Bij te afwachtend ligt het tempo vaak te laag. Het is ook moeilijk hoor, maar je wilt een correct tempo en de voorwaartse drang daarin onder controle van de ruiter. Bij een paard wat moeite heeft met de tact oogt het al vaak onrustig, dat zie je vaak bij Spaanse paarden.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:20

@PSvanLot, dus als ik het goed begrijp wil jij tijdens de contragalop (minimale) stelling zien in de richting van de bocht ipv de galop? Dus bij linkergalop en een bocht naar rechts, wil je rechterstelling zien?
Als ik dat goed begrijp, kan je dan uitleggen waarom?

@Spaansepony. Misschien helpt dit? https://www.knhs.nl/nieuws/2018/leren-p ... en-impuls/

Je paard moet actief en voorwaarts zijn, maar wel zijn passen afmaken. Dus niet snel, maar wel energie laten zien.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:30

O excuses, ik heb het verkeerd gelezen. Ik ging er denk ik gewoon vanuit dat er contrastelling stond...

Het paard is niet meegebogen met de wending, maar blijft recht of eventueel iets gebogen in de richting van de galop waarin het loopt.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:32

Check, dan is het duidelijk :) Ik weet met contra galop ook spontaan niet meer hoe je nou stelling goed omschrijft, dus mijn eerste vraag was ook niet heel duidelijk.
Ik vond het opvallend dat die jury daar geen enkele opmerking over maakte op de protocollen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:38

Bowo schreef:
Check, dan is het duidelijk :) Ik weet met contra galop ook spontaan niet meer hoe je nou stelling goed omschrijft, dus mijn eerste vraag was ook niet heel duidelijk.
Ik vond het opvallend dat die jury daar geen enkele opmerking over maakte op de protocollen.

Dat is ook raar. Want je komt heel krom de bocht door als je in de linkergalop rechterstelling neemt.
De jury had daar iets van moeten zeggen en zeker een punt aftrek moeten geven.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:56

PSvanLot schreef:
Spaansepony schreef:

Dan is er werk aan de winkel om een mooie activiteit te krijgen ;)
Probeer je paard fijner aan de hulpen te krijgen. Impuls is de drang naar voren die door de ruiter is opgewekt en gecontroleerd. Dat is natuurlijk echt heel erg theoretisch natuurlijk.

Hoe is je tempo thuis?

Thuis veelste voorwaarts, echt terug naar de basis zeg maar. Aan de hulpen staat ie, als ik bijv galop hulp vraag springt hij direct netjes beheerst aan. Zelfde met draf, het is niet zo been aanleggen en we zijn vertrokken maar echt gewoon te snel in zijn lopen.

Suzanne F. schreef:
Spaansepony schreef:

Impuls is een constante voorwaartse drang opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.
Dus als hij te loperig is dan oogt het alsof jij die voorwaartse drang niet onder controle hebt. Bij te afwachtend ligt het tempo vaak te laag. Het is ook moeilijk hoor, maar je wilt een correct tempo en de voorwaartse drang daarin onder controle van de ruiter. Bij een paard wat moeite heeft met de tact oogt het al vaak onrustig, dat zie je vaak bij Spaanse paarden.

Hij maakt zijn pas af, krabbelt ook niet. Is niet onrustig in de aanleuning oid. Daar is het commentaar dan weer fijn mee. Maar ik rij te “bleu” “afwachtend” volgens de jury en daar laat ik punten liggen. Dit hoor ik overigens van meerdere jury’s terug. En verder dat het een heel fijn plaatje is maar dat z’n tempo echt naar beneden moet. Het is zo lastig :o

cocktailtime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 00:02

Hebben jullie ook een IG die ik kan volgen, ben benieuwd naar filmpjes!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 02:16

Spaansepony: ik ben ook benieuwd naar een filmpje.
wat voor mij helpen is om de impuls beter te krijgen is veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Dus geen hele hoefslag Rond draven, maar steeds bepalen wat er gebeurd.. naar voor, en terug op je zit..langzamer lichtrijden moet paard vertragen. en heel belangrijk is dat overgangen terug, ook “ voorwaarts gereden worden.. dus been er bij houden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 08:02

Leuk dat zoveel van jullie in dezelfde regio zitten. Ik woon en jureer in regio zuid/west Veluwe. Ik probeer als ik ga starten in een straal van 50 km rondom Ede te blijven. Wat niet altijd lukt