PSvanLot schreef:LaDonna75 schreef:Dat deed ik laatst, en toen kreeg ik “niet onnodig van been wisselen” als commentaar
Wat zei je tegen de jury, probeer eens te wijken op het binnenvoorbeen? haha
Nou inderdaad…ik kom dan helemaal in de knoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Suzanne F. schreef:Bowo schreef:Het is natuurlijk ook wel makkelijk smokkelen als het wijken nog net niet helemaal is bevestigd.
Wat mij trouwens opviel toen ik moest schrijven bij de M1, is dat veel de gebroken lijnen rijden met stelling met de bocht mee ipv stelling die bij de contra hoort. Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?
Je bedoelt de bocht op x? Het is niet de bedoeling dat ze in de linkergalop de hals naar rechts hebben. Ze houden iets stelling links. Maar ook niet zoveel dat ze de bocht niet omkomen en helemaal door het been heenvallen. Het mooiste is de hals er zo recht mogelijk voor houden met een lichte stelling naar de kant van de galop.
Bowo schreef:Ik zie dat ik niet heel duidelijk heb gezegd dat ik contra galop bedoel. Maar inderdaad wat je zegt. Ik zag echt het merendeel linksom rijden, in linkergalop en dan in de gebroken lijn de bocht op X nemen met rechterstelling.
Suzanne F. schreef:Nog even terugkomen op Nadiine die teleurgesteld was over haar punten: impuls is gewoon erg belangrijk. Als dat mist in een proef dan gaan je punten al hard naar beneden. Je zegt zelf dat het paard in stap ging tijdens het wijken. Daarmee geef je al aan dat er echt veel te weinig impuls is, want dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
Ik zou eens adviseren (en ook aan anderen): Film je proeven en kijk ze kritisch terug. Vaak is het beeld echt heel anders dan je gevoel. Dan kan je wel denken dat je zo fijn gereden hebt maar hoe ziet het eruit?
Euridicey schreef:Filmen is echt zooooo fijn! Ik film tegenwoordig echt bijna alles, ook mijn trainingen. Je ziet zo veel meer vanaf de grond en als je niet continu vrienden of stalgenoten om je heen hebt is het heel nuttig om terug te kunnen kijken en bedenken wat je de volgende keer anders gaat doen.
Overigens ook heel nuttig voor een eventuele osteo of da als je een probleem ervaart en je hebt het gewoon op beeld.
PSvanLot schreef:Bowo schreef:Het is natuurlijk ook wel makkelijk smokkelen als het wijken nog net niet helemaal is bevestigd.
Wat mij trouwens opviel toen ik moest schrijven bij de M1, is dat veel de gebroken lijnen rijden met stelling met de bocht mee ipv stelling die bij de contra hoort. Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?
Dat is zeker de bedoeling.
Spaansepony schreef:Maar wat wilt een jury precies zien als impuls?
Mijne is bijv heel erg loperig, regelmatig op de protocollen “te loperig” . Nu rij ik heel rustig en beheerst bewust want als ik meer aandring dan word hij te loperig en lijkt het alsof die rent.
Nu zegt de jury dat ik te afwachtend rij, ja als ik achter z’n kont aan zit duurt m’n proefje 4 minuten
Spaansepony schreef:Maar wat wilt een jury precies zien als impuls?
Mijne is bijv heel erg loperig, regelmatig op de protocollen “te loperig” . Nu rij ik heel rustig en beheerst bewust want als ik meer aandring dan word hij te loperig en lijkt het alsof die rent.
Nu zegt de jury dat ik te afwachtend rij, ja als ik achter z’n kont aan zit duurt m’n proefje 4 minuten
Bowo schreef:Check, dan is het duidelijkIk weet met contra galop ook spontaan niet meer hoe je nou stelling goed omschrijft, dus mijn eerste vraag was ook niet heel duidelijk.
Ik vond het opvallend dat die jury daar geen enkele opmerking over maakte op de protocollen.
PSvanLot schreef:Spaansepony schreef:Maar wat wilt een jury precies zien als impuls?
Dan is er werk aan de winkel om een mooie activiteit te krijgen
Probeer je paard fijner aan de hulpen te krijgen. Impuls is de drang naar voren die door de ruiter is opgewekt en gecontroleerd. Dat is natuurlijk echt heel erg theoretisch natuurlijk.
Hoe is je tempo thuis?
Suzanne F. schreef:Spaansepony schreef:Maar wat wilt een jury precies zien als impuls?
Impuls is een constante voorwaartse drang opgewekt en gecontroleerd door de ruiter.
Dus als hij te loperig is dan oogt het alsof jij die voorwaartse drang niet onder controle hebt. Bij te afwachtend ligt het tempo vaak te laag. Het is ook moeilijk hoor, maar je wilt een correct tempo en de voorwaartse drang daarin onder controle van de ruiter. Bij een paard wat moeite heeft met de tact oogt het al vaak onrustig, dat zie je vaak bij Spaanse paarden.