Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:42

Ik herken dat (gelukkig) niet. Ik vind het juist heel relaxed om met een jonger paard weg te gaan. Vooral omdat je toch niet weg hoeft om punten te rijden (omdat ik de klasses toch mag overslaan) dus ik ga vooral voor de ervaring en kijken wat wel of niet lukt op wedstrijd en waar onze werkpunten liggen. Vind het heerlijk om geen prestatie druk te voelen.
Al moet ik zeggen dat ik daardoor ook minder op wedstrijd ga met mijn jongere paard (die is 5) maar komt misschien ook omdat zij de kilometers op vreemd terrein niet zo nodig had als Nero. Die was heel scherp op ander terrein dus moest echt vaak mee om het te leren. Maar mijn merrie is overal wel hetzelfde en toen ik haar M2 geklasseerd had dacht ik ook ach, lekker thuis doortrainen voor volgend jaar.
Dus t hangt een beetje van het paard af welke weg ik bewandel maar ik vind zelf te kritisch zijn ook niet goed want paardrijden is nooit perfect en juist door dat te accepteren heb ik veel meer plezier in het rijden/opleiden gekregen en omdat het mijn hobby is staat dat wel echt voorop. Dus goed en kritisch opleiden/naar mezelf en ons als combinatie kijken, volmondig ja maar te kritisch zijn voor op wedstrijd te gaan of überhaupt te kritisch zijn, nee. Het moet ook leuk blijven en dat maakt het voor mij persoonlijk niet leuker.
(Laat ik ook zeggen dat ik nooit een 70% amazone zal worden en dat ook weet. Ik kan heel tevreden zijn met 60/61% als ik in het proces gericht trainen zit en als ik in het prestatie gericht trainen zit is 65% helemaal oké).

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:23

xmarliez schreef:
Ik herken dat (gelukkig) niet. Ik vind het juist heel relaxed om met een jonger paard weg te gaan. Vooral omdat je toch niet weg hoeft om punten te rijden (omdat ik de klasses toch mag overslaan) dus ik ga vooral voor de ervaring en kijken wat wel of niet lukt op wedstrijd en waar onze werkpunten liggen.

Ben maar met 1 paard zzl geweest, volgens mij mag ik dan niet versnelt promoveren. Wel mag ik helaas geen bb of B meer starten.
Het nadeel van alleen thuis rijden is dat het rustig kan zijn. Het voordeel van alleen thuis rijden is dat het rustig is. Dinsdag jonkie meegehad voor training naar een hal waar 3 banen zijn en heel veel gedoe om de banen. Als ze daar braaf lopen, kan het alleen maar meezitten wanneer het rustiger is, lijkt mij.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 06:20

Zeker waar! Daarom is het ook goed om die jonkies mee te nemen en gewoon de verwachtingen laag te houden. Want er kan zoveel gebeuren wat tot afleiding zorgt. En dat moeten ze ook leren zodat ze later, als je wel op het punt komt dat je zegt nu wil ik echt presteren, er ook vanuit kunt gaan dat ze alles wel gezien en gehoord hebben en niet meer zo snel onder de indruk zijn.
En b of bb mag je altijd HC starten hè. Als je die klasse fijn vindt om met een jong paard te rijden en dat als toevoeging ziet in de opleiding zou ik me zeker niet door het HC ervan laten weerhouden.

En als je een keer zzl geweest bent mag je van L1 t/m Z1 starten volgens deze tabel
https://knhs.nl/media/hrvbov3r/inschali ... r-2024.pdf

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:04

xmarliez schreef:
En b of bb mag je altijd HC starten hè. Als je die klasse fijn vindt om met een jong paard te rijden en dat als toevoeging ziet in de opleiding zou ik me zeker niet door het HC ervan laten weerhouden.

En als je een keer zzl geweest bent mag je van L1 t/m Z1 starten volgens deze tabel
https://knhs.nl/media/hrvbov3r/inschali ... r-2024.pdf

Klopt, hc mag altijd. Hc starten vind ik ook echt geen probleem.

Bedankt voor het overzicht. Ik liep echt achter. Meende dat je 2x Z moest zijn geweest om versneld te mogen promoveren.

asjemenou

Re: Binnenkort ZZ-Licht debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:28

Ik val even binnen. :)

Het is een belachelijke regel, maar HC starten in de B mag dus niet.
Je mag alleen HC starten in de klasse waar je officieel ook in uit mag komen of een klasse hoger.
Je krijgt er dus serieus een officiële waarschuwing voor aan je broek.
Dus als je HC start doe het dan gewoon lekker zonder startkaart, en ga niet netjes volgens de regels een startkaart aanvragen.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:45

asjemenou schreef:

Je mag alleen HC starten in de klasse waar je officieel ook in uit mag komen of een klasse hoger.
Dus als je HC start doe het dan gewoon lekker zonder startkaart, en ga niet netjes volgens de regels een startkaart aanvragen.

Ik val ff binnen, ben er 2 jaar uit geweest maar start nu weer zzl met hetzelfde paard. Om te beginnen wilde ik eigenlijk een keer een willekeurige lagere klasse HC starten en heb toen de KNHS gemaild en die gaven aan dat je elke lagere klasse HC mag starten.

Dit heb ik uit de mail gekopieerd;
Nu moet je alles lager dan ZZL HC starten. Je mag in iedere lagere klasse dan ZZL HC starten,

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 08:48

Wat gaaf Marlies van je les bij Patrick Kittel!! En leuk dat je bij Karin lest. Heb er vroeger ook een tijdje bij haar gelest en vroeg me laatst af of ze nog les gaf omdat ik haar toen echt heel goed vond!

Ik les zelf eens in de anderhalf/twee maanden bij Rien. Ook echt fantastisch. Voor mij twee uur heen en twee uur terug maar alles waard!!

Kon zelf na een operatie zes weken niet rijden, maar nu weer volop in training dus hopelijk snel weer wedstrijd klaar!!

Leuk dat het topic weer aktief is

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 09:32

asjemenou schreef:

Als ik normaal L1 zou mogen starten en je mag reglementair 1 klasse lager hc mogen starten, dan is dat B.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:14

Voor als je echt geen problemen wilt krijgen is er natuurlijk altijd nog oefen dressuur :D dan kun je gewoon starten wat je wilt haha. Het zou vervelend zijn als je een waarschuwing zou krijgen terwijl je iets met de beste intenties doet.

Kim2008, ja ze geeft nog zeker les! Wel aan huis want ze heeft haar eigen accommodatie verkocht. Maar dat is voor mij alleen maar heel erg fijn!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:31

Deeks93 schreef:
asjemenou schreef:

Ik val ff binnen, ben er 2 jaar uit geweest maar start nu weer zzl met hetzelfde paard. Om te beginnen wilde ik eigenlijk een keer een willekeurige lagere klasse HC starten en heb toen de KNHS gemaild en die gaven aan dat je elke lagere klasse HC mag starten.

Dit heb ik uit de mail gekopieerd;
Nu moet je alles lager dan ZZL HC starten. Je mag in iedere lagere klasse dan ZZL HC starten,

Altijd fijn die KNHS!
Je krijgt altijd een ander antwoord, afhankelijk van wie je aan de telefoon krijgt of je mail beantwoord.

Dan goed bewaren, want ze sturen er wel waarschuwingen en boetes voor, dan kun je dat tenminste laten zien.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 13:01

Is het op zich niet apart dat er restricties aan hc starten zouden zitten? Je betaalt volle pond, maar doet niet mee voor de prijzen. Met springen doen ze er in ieder geval nooit lastig over.

Oefendressuur is ook een optie. Eigenlijk hoop ik binnenkort eens tussen de hekjes te kunnen rijden na een wedstrijd.

Wat ik wel merk is thuis en met les trainen we altijd in 20x60 25x60 25x40, concours is 20x40. Dat is dan echt weer wennen (oké, klinkt verwend)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 21:37

Lithya schreef:
Is het op zich niet apart dat er restricties aan hc starten zouden zitten? Je betaalt volle pond, maar doet niet mee voor de prijzen. Met springen doen ze er in ieder geval nooit lastig over.

Ja, vind ik ook hoor.
Wat is je voordeel om een B proefje te starten behalve lekker rustig en zonder stress kunnen beginnen met de wedstrijden?
En voor de overige deelnemers kan ik ook geen nadelen bedenken.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 09:19

Ik heb even stiekem mee zitten lezen de laatste pagina's. Op de site van de KNHS staat dit:  Dit kan in de klasse waarin je reglementair startgerechtigd bent of een lagere klasse. Een klasse hoger mag sowieso niet.
Afgelopen januari ben ik met een (dit jaar) 4 jarige gestart in de B-HC en heb er niks over gehoord. Ik mag geen B starten en het paard mocht geen L.

De overgang van de ZZL vond ik wat betreft proef wel meevallen alleen het wordt wel zwaarder gejureerd. De overgang van de Inter 1 naar de Inter 2 vind ik wel heel groot.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:38

Hihi dat lijkt mij ook wel een grote stap ja! Sowieso lijkt mij ZT gewoon intens moeilijk. Maar dat is voor de meeste van ons nog wel ver weg volgens mij :D

Mensen die nog op wedstrijd gaan?
Ik ga pas in januari weer. Even lekker doortrainen en voornamelijk de wissel series. Het gehele beeld mag ook wat meer verzameld/gedragen dus we gaan gewoon rustig door trainen en dan hopelijk in januari een paar leuke wedstrijden rijden :) vind het altijd wel lekker even een tijdje niks en dan weer een paar keer achter elkaar starten en dan weer even een tijdje niks.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 15:47

Ja dat vind ik ook wel fijner paar wedstrijdenen dan weer niet, dan kun je weer even ergens goed aan werken.
Ik heb nog een maandpas aangevraagd ga 2 a 3 keer en dan kijk ik wat ik nog van het wedstrijd leven vind.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-24 22:01

Ja die stap van Inter1 naar Inter2 is enorm! We nemen in de training al wel vast het een en ander mee, maar denk dat het echt een meerjarenplan gaat worden. Maar onwijs leuk om zo te knutselen!
Mijn zusje en ik zijn vandaag en morgen weer op Academy Bartels. Vanmiddag les gehad en zo tof om de bevestiging te krijgen dat we goed bezig zijn en flink vooruit gaan, maar dat er tegelijk ook nog zat is om aan te werken, en dat hebben we gedaan, echt super waardevol en leuk! Morgen weer!
Vind het ook heel inspirerend om te zien hoe ze hun eigen paarden trainen, kan echt tijden aan de bakrand zitten kijken haha, vooral als Tineke Imke lesgeeft.

ziezoziezo22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 17:11

Wat leuk Martine, zal heel leerzaam zijn.

kim2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:13

Gaaf Martine, lijkt me een top om te zien. Van kijken kan je ook altijd zoveel leren!!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:07

Heel leuk ja!! Hoe hebben jullie het verder nog gehad?
En heel fijn om de bevestiging te krijgen dat je goed bezig bent. Dat geeft weer motivatie om door te blijven gaan :D en er blijft gelukkig altijd genoeg om aan te werken!!
Heel leuk dat je daar dan ook gewoon mag meekijken met eigen trainingen. Dat vind ik ook altijd heel leuk om te doen!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 10:33

Is dat ook niet iets wat tegenwoordig gezegd wordt: de jeugd heeft het te druk met de mobiel op concours, die kijken niet meer naar anderen en daardoor leren ze minder. Wat jullie zeggen, juist van kijken is zo veel te leren. Op concours vooral op het voorterrein. Wat doen anderen, wat is de reactie van het paard. Zo mooi om te zien.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:22

Ik vind het inderdaad super leuk om naar andere te kijken. Ga ook wel eens naar een wedstrijd gewoon om een hele rubriek te bekijken en dan vooral het losrijden in combinatie met de proef (soms verwonderlijk hoe een slecht los gereden paard een prima proef laat zien of een fijn los gereden paard er in de proef een potje van maakt). Maar over het algemeen gewoon om te zien hoe mensen los rijden en of je bijv ziet of er een structuur in zit of niet en of je dat dan terug kunt zien in de proef.
Vroeger ging ik ook altijd een uur eerder naar les om mee te kijken bij mijn instructrice en haar stalamazone in de training. Vond dat echt geweldig. Je kunt zoveel leren door de kijken en het is daarnaast gewoon super leuk :D

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 15:15

Vroegûh kon je ook makkelijker volgen wat de instructie aan tips gaf. Met de oortjes van tegenwoordig wordt zo zacht gepraat dat het niet te doen is als je er niet bij in de buurt kunt staan

.. wat nu wel vaker kan want door datzelfde oortje kan de instructrice m/v in een hoek gaan zitten ipv midden in de bak staan te blèren :+

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 12:09

Ja, ik vind dat kijken naar anderen ook onwijs leerzaam en interessant, ga regelmatig even bij mijn eigen vereniging hier om de hoek kijken als ik zelf niet start, ook bij het springen. Kijk dan inderdaad naar het losrijden, en dan daarna van iemand naar wie ik nieuwsgierig ben geworden de proef. Kan ik me prima een middagje mee vermaken!

Het was weer top bij Bartels, de lessen zijn echt superleerzaam, en geven gelijk handvatten om dingen blijvend te verbeteren. De toon is heel positief, maar wel duidelijk. Het kijken daar vind ik ook echt onwijs leuk. We gaan zeker nog wel vaker die kant op, eerst weer even sparen haha!

En omdat ik zo'n goed gevoel had de stoute schoenen aangetrokken en het secretariaat van mijn eigen vereniging geappt of ik er nog bij kon last minute, dat kon, dus zaterdagmiddag weer Inter1 gestart. Had als doel om zelf minder fouten te maken dan de vorige keer, en het liefst foutloos te rijden. Ik weet dat ik vooral heel veel kilometers moet maken op dit niveau, en dat het echt nog wel een tijd kan duren voor we een keer 60% rijden, maar dat is niet erg! Ik wil ook graag genieten onderweg, gewoon omdat het zo megavet is dat ik daar rond mag rijden.
En mijn doel heb ik behaald, ben enorm trots op mijn proef, is het perfect, nee, zeker niet, maar echte fouten hebben we niet gemaakt en ik had tijd om na te denken onderweg, en om te genieten! Ik heb nou eenmaal geen paard met megagangen, en zal nooit echt hele hoge punten gaan rijden, maar dat maakt me niks uit, Juna is enorm fijn te rijden en dat is gewoon top!
We reden 59,632% en ook daar ben ik onwijs blij mee, we zijn er gewoon bijna! *\o/* Hoe gaaf is dat op dit niveau!! Ik sprak toevallig de twee juryleden na de proef nog even en die waren heel positief. Ze hadden beiden na mijn proef gedacht dat ik wel 60% had gereden, maar dus net niet. Vonden ze oprecht jammer. Ze hebben nog wat fijne tips gegeven, de wissels moeten vooral groter en meer van de grond (ze moesten eens weten hoeveel die al verbeterd zijn hahaha) en daar werken we hard aan.
Supergoed gevoel overgehouden aan deze wedstrijd, al was het leuk geweest als ik net dat puntje meer had gekregen, maar ach, we hebben alle tijd! :j

Voor wie het leuk vindt, en omdat ik het ook altijd leuk vind om proeven van anderen te kijken, hier mijn rondje van afgelopen zaterdag

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:24

Ik snap dat je blij en trots bent! Een nette en foutloze proef!
En de jury weet inderdaad nooit waar je vandaan komt maar dat maakt ook helemaal niet uit.
Ik snap wat ze zeggen maar denk dat er sneller winst te behalen is bij het beter markeren en voorbereiden. Dat heeft namelijk niks met de kwaliteit van het paard te maken. Bijv de piro zag ik pas op t laatst dat je een piro ging doen ipv een serie. Je kwam best hard aangereden en markeerde niet echt mooi voor de piro (en door een goede voorbereiding heb je ook een betere uitvoering van je oefening vaak).
Je hebt echt een heel stabiel paard (voor het oog dus geef het gerust aan als het niet zo is haha) met misschien wat simpele gangen maar ik denk wel dat je 60% zeker gaat halen. Je paard kent het zo te zien echt heel goed allemaal, ik zou nu meer aandacht gaan besteden aan de inzet en afwerking van alles. Thuis vaak je proef oefenen en de lijnen enz. Zodat het naast het gemak wat het nu uitstraalt ook meer controle uitstraalt.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 21:52

Dank je Marlies, wat leuk dat je de moeite hebt genomen om er zo uitgebreid naar te kijken! En wat je zegt zag ik ook precies zo! Het gekke is dat het voelt alsof ik haar wel echt zet voor de pirouettes, maar daar zie je niks van. Ze trok aan toen ik die diagonaal opreed, dacht dat ze weer moest uitstrekken denk ik, maar dat is nog geen reden om zo die pirouette in te knallen. Het markeren kan ook beter bij de uitgestrekte draf en galop viel me op. Gaan we aan werken!!