Bit waar je wel mee mag starten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 00:30

Ik volg ff. Heb vandaag voor het eerst met correctiebit gereden en dat ging zoveel fijner dan enkel of dubbel gebroken. Ik heb eind deze maand een concours, dus ik hoop dat de knhs een beetje snel schakelt hierin.

germie

Re: Bit waar je wel mee mag starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 06:31

Mogen dan ook de sprenger correctiebitten weer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 07:57

Volgensmij niet. Want die zijn bij de fei niet toegestaan. Dit bericht gaat om de trust bitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 08:21

Germie; volgens mij nog steeds niet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:35

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:00

Tody schreef:
Ehm, even voor de mensen die (net als ik) dachten dat twee verschillende soorten metaal niet mogen: dát mag dan tegenwoordig weer wel!

Zie voor de letterlijke tekst de eerste alinea van het nieuwe bitten reglement.

Maar dan mag een rollejtes bit ook ineens? Of mag die weer niet door een roterend mondstuk? Lastig geval hoo die bitten... haha. Ik heb gelukkig al een bit waar ik mij geen zorgen over hoef te maken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:41

mylittlejoy schreef:
Maar deze zou dan (als de KNHS de FEI volgt) wel mogen toch? Daar kan ik wel mee uit de voeten.

http://hypostore.nl/trust-sweet-iron-on ... gJvevD_BwE

Edit: alhoewel als ik de beschrijving zo lees, lijkt ie vrij scherp. Hmmm....wat een gedoe allemaal. :')

Je hebt precies datzelfde bit ook in nathe, een soort wit rubber, dat werkt al een stuk zachter.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:25

CaPrIoLe`79 schreef:
mylittlejoy schreef:
Maar deze zou dan (als de KNHS de FEI volgt) wel mogen toch? Daar kan ik wel mee uit de voeten.

Edit: alhoewel als ik de beschrijving zo lees, lijkt ie vrij scherp. Hmmm....wat een gedoe allemaal. :')

Je hebt precies datzelfde bit ook in nathe, een soort wit rubber, dat werkt al een stuk zachter.

Is dat de Inno Sense? Ik zit een beetje in dubio. Ik wil niet een te scherp bit, maar ik wil wel voorkomen dat m'n paard in m'n handen kan gaan hangen (dit doet hij nl op het moment met een enkel gebroken). Ik denk dat ik gewoon maar even op stal ga vragen of ik links en rechts wat kan lenen en uitproberen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:25

scherpte ligt ook heel erg aan de vorm van de mond van je paard...
Bij sommige voelt een dunne snel scherp, andere een dikke, paarden die geen druk op de tong willen voelt een ongebroken weer zacht etc... rubber voelt zacht, maar kan ook stroef worden bij paarden die niet schuimen, waardoor er wrijving komt... het wisselt dus erg van paard tot paard en een bit is dan ook niet per definitie scherp of niet :)
(hefboom constructies daargelaten)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:08

c_alsemgeest schreef:
scherpte ligt ook heel erg aan de vorm van de mond van je paard...
Bij sommige voelt een dunne snel scherp, andere een dikke, paarden die geen druk op de tong willen voelt een ongebroken weer zacht etc... rubber voelt zacht, maar kan ook stroef worden bij paarden die niet schuimen, waardoor er wrijving komt... het wisselt dus erg van paard tot paard en een bit is dan ook niet per definitie scherp of niet :)
(hefboom constructies daargelaten)

Bitringen maken ook mega veel verschil, enkel gebroken D trens loopt mijn pony heerlijk op! Nu een dubbelgebroken bus trens ook prima maar als ik een watertrens in doe, maakt niet uit welk mondstuk maar dan kan ik rijden wel vergeten :')

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:46

mylittlejoy schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Citaat:
Is dat de Inno Sense?

Ja, dat is een buigbaar materiaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 06:58

CaPrIoLe`79 schreef:
mylittlejoy schreef:

en kauwt mijn paard in 1 ritje door. Dus kunststof hoeft niet beter te zijn. :) Metaal is ook niet direct scherper dan plastic.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:37

germie schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

en kauwt mijn paard in 1 ritje door. Dus kunststof hoeft niet beter te zijn. :) Metaal is ook niet direct scherper dan plastic.

Beris heeft een vergelijkbaar bit, ook een witte kleur, maar met een andere samenstelling. Die gebruik ik bij heel veel paarden en daar bijten ze niet doorheen. Nathe gebruik ik alleen bij mij eigen paard vanwege de reden die jij hier noemt. (Weet niet of je naar een bit op zoek was?)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:10

CaPrIoLe`79 schreef:
germie schreef:

Beris heeft een vergelijkbaar bit, ook een witte kleur, maar met een andere samenstelling. Die gebruik ik bij heel veel paarden en daar bijten ze niet doorheen. Nathe gebruik ik alleen bij mij eigen paard vanwege de reden die jij hier noemt. (Weet niet of je naar een bit op zoek was?)

Nee, ik rij de busse rotate momenteel. Of vooral bitloos. Maar ik reageerde omdat kunststof dus ook niet zachter is of beter is. DAt wordt soms wel gedacht.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 20:43

De goedkope varianten van kunstof bitten zijn vaak echt slecht. Stroef in de mond, plooien niet of juist op de verkeerde plaatsen, slechte afwerking in de mondhoeken etc.
Maar als ik die 2 van trust naast elkaar leg werkt de innosense toch wel liever in als de sweet iron. Bij die laatste heb je een hele goede hand nodig.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 16:42

Zie de voorpagina, bitten met een tongboog zijn weer toegestaan :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 18:09

Ik ben benieuwd wat ze zien als een tongboog, denk dat de correctie bit nogsteeds niet is toegestaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 20:52

Correctie bit is niks meer dan een ongebroken trens met tong boog... dus ook die mag weer.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:14

c_alsemgeest schreef:
Correctie bit is niks meer dan een ongebroken trens met tong boog... dus ook die mag weer.

Heel eerlijk zou ik toch denken dat correctie/scholingsbit nogsteeds niet is toegestaan. Anders hadden ze gewoon het regelement waar die in afgebeeld stond terug gepakt. Maar dat is dus niet zo. Denk dat het een grijs gebied is. Ik vraag me af wat het KNHS zal zeggen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 22:29

Nibbit schreef:
Zie de voorpagina, bitten met een tongboog zijn weer toegestaan :)

*\o/* *\o/* *\o/*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:03

Daphneeeej schreef:
c_alsemgeest schreef:

Heel eerlijk zou ik toch denken dat correctie/scholingsbit nogsteeds niet is toegestaan. Anders hadden ze gewoon het regelement waar die in afgebeeld stond terug gepakt. Maar dat is dus niet zo. Denk dat het een grijs gebied is. Ik vraag me af wat het KNHS zal zeggen.

Knhs heeft het al gezegd... dat deze bitten weer worden toegestaan. (Zie voorpagina bokt) correctiebit is puur de naam... het is gewoon een ongebroken trens met tongboog en daarover geven ze aan ze weer toe te staan.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 00:12

*\%/* *\%/* 5

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 06:42

Mooi. Al zijn ze best scherp, sommige paarden lopen er echt beter op.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 07:55

Klopt, maar voor een bepaald mondje kan het ook juist heel zacht zijn, ligt denk ik echt aan het paard... mijn merrie had zo'n klein mondje met weinig ruimte dat alleen een flinterdun bitje lekker zat voor haar. Iets wat je normaal ook als scherp zou zien zo dun was het. Deed je er een dikkere in, ging ze meteen met de mond wat open lopen en achter de teugel kruipen.

Uni was een ander verhaal... die had het motto hoe meer bitten hoe beter volgens mij :')
Nog nooit een paard gezien die zo graag S&T in wilde. Maar hij was sowieso altijd een paard die zeer prettig in de hand was.. heel makkelijk mondje qua aanname en rijden. Pasvorm wat anders... want door luchtzuigen in het verleden had hij bijna geen voortanden :(:) verhemelte hing daardoor wat laag en anders dus het waren bitjes die mooi smal waren mijn de tong en verhemelte en heel dik bij de lagen. Wel ruimte voor de tong nodig, maar bovenkant van de stang moest wel recht door het verhemelte.
Dus een passend S&T setje was toen even een zoektocht... maar ook al pastte het niet lekker tijdens de zoektocht, hij liep er altijd vrolijk op weg :') Alleen bij de goede set was er ook mooi gelijke aanname en niet te licht. Zelf heb ik nooit heel veel met S&T gereden omdat ik het altijd zo'n gedoe vond met die teugels... zeker toen halsstrekken er weer bij kwam :Y) En er was bij hem zeer weinig verschil te voelen tussen trens en S&T en zag ik er dus ook de meer waarde niet van. Ook al merkte je aan hem bij het in doen wel altijd een voorkeur voor de S&T :+ Hij pakte de bitten sowieso altijd graag uit je hand... want hoofdstel was "spelen"... maar de S&T altijd nog net iets meer jubel jubel :P
Bitloos heb ik hem trouwens ook weleens gereden, toen hij een wond op zijn hoofd had... dat voelde trouwens ook niet extreem anders dan met bit :') Alleen in de zijgangen had ik ietsjes meer moeite met goed mikken en aan elkaar houden, maar dat lag meer aan gewenning denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 08:41

Mijn paard heeft ook graag iets diks in de mond en een dikke ongebroken trens is dan fijn. Evt met tongboog.