Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 22:01

schrikdraad schreef:
Schrijf je dat ook op de coupon bij een cup E?

Dat vangt in eerste instantie de rug van de ruiter op en ja die heeft een stuk meer te verduren dan met een cup B.

Roodvos, we hebben zeker geen goed beeld bij 'geen grammetje vet'...
Dat is mooi te zien aan de vergelijking in het begin van dit topic toen gezegd werd dat Dominique d'Esmé in haar tijd de bijnaam dikkerdje dap had.
Zij staat op de olympische deelnemerslijst als iemand van 1,56 m en 57 kg.. Dat maakt een BMI van 24,7.
En nu vinden we een BMI van 28-29 wat voller, maar makkelijk kunnen.

hyppolyte

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 01:07

Even wat anders, ik vind het trouwens wel raar dat ze een paard wat niet rad is of zelfs kreupel loopt niet de ring uit mogen sturen. Al helemaal als het een probleem is wat voorkomt uit de aanleuning, met de juiste aanleuning zou je geen onregelmatigheid mogen hebben, als ze dat niet voor elkaar krijgeb horen ze niet op een wedstrijd thuis :n.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:13

Een jury mag je dus wel de ring uitsturen als het paard kreupel is, (zie mijn post ergens in het begin van dit topic).

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 06:58

De openingspost is " mag een jury ingrijpen bij overgewicht " . Dat antwoord is al diverse malen gegeven, nee. Een jury mag niet ingrijpen, dus dat is dus duidelijk.
Als ik het zo lees kunnen we de hele westernsport wel afschrijven. Waar relatief redelijk veel mannen aan doen. Een gemiddeld westernzadel weegt een kilo of 18 , gemiddelde man rond de 80 kilo, pony van 1.50....ik zie ook liever een vollere ruiter die meegaat met zijn/ haar paard waarvan het paard door goed gereden te zijn een correct ruggebruik heeft dan een hotsenklotsende ruiter die 20 kilo minder weegt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 07:55

Dat laatste is weer zo appels en peren..

of beide netjes zitten of beide met een slechte zit vergelijken.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:08

Caatje87 schreef:
zit achter de beweging aan is inderdaad een mooie manier om er iets over te zeggen zonder op het gewicht in te gaan.

Ik zou persoonlijk dan niet door hebben dat dat een opmerking is ten aanzien van het ruitergewicht. En denk velen met mij niet :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:31

Ik zou willen dat mensen eerder tegen mij gezegd hadden dat het kon. Nee, het is niet leuk om te horen. Maar wel noodzakelijk voor je paard. En de toon maakt de muziek. Ook een vervelende boodschap kun je vriendelijk brengen.

Ik kwam een paar dagen terug een foto van mij tegen in het topic zonder dat ik dat wist. Inmiddels is hij verwijderd, maar ik zal 'm zelf nog een keer plaatsen. Dit is een foto uit 2009, met mijn toen 4-jarige haflinger. Ik was toen al onzeker, maar nee, iedereen verzekerde mij dat het prima kon. Het zadel was aangemeten, en ook dat paste prima. Als ik het nu zie denk ik... :\ Nee, dat past niet.
Afbeelding

Nu 5 jaar later en 35 kilo lichter ziet het er een stuk anders uit. En het voelt ook anders. Ik heb voorheen nooit het idee gehad dat ik slecht zat. Maar het zit nu gewoon veel beter. Ik voel veel meer, zit meer in in plaats van op het zadel. En het liefst gaan er nog 10 kilo af (en paard is ook aan het afvallen, dit was aan het einde van het weideseizoen := ).
Afbeelding

Afbeelding

Bijna 2 jaar geleden reden we onze laatste dressuurwedstrijd en toen had ik voor het eerst een subtiele opmerking over mijn gewicht. Geen idee meer wat het was overigens, ik heb er wat om gelachen want de rest van het protocol was helemaal verbazingwekkend. Was toen nog volop aan het afvallen, dus heb er ook niets mee gedaan.

Maar nu denk ik ook: bewust maken van mensen is niet erg. Dat is beter dan de schijn ophouden. Als ik naar mezelf kijk, ik ben er altijd heel onzeker over geweest. Heb vaak aan mensen gevraagd of het wel kon. En als iedereen dan zegt dat het wel kan omdat ze je niet willen kwetsen, dan ga je dat echt wel aannemen. Ik vind het persoonlijk prettig als iemand eerlijk is. Leuk om te horen? Nee, dat niet. Maar als het gebracht is met een positieve insteek/toon ipv op een afbrandende manier, kan ik dat alleen maar waarderen.

Dus ja, ik vind wel dat een jury er iets over mag zeggen. Niet per sé op het protocol, maar na een proefje even persoonlijk zeggen is denk ik nog beter. Komt ook minder hard over dan geschreven tekst. En dan niet: je bent te dik. Maar meer in de zin van: ik zie dat je wat minder makkelijk meekomt met je beweging, of je houding is niet optimaal. Als je wat slanker zou zijn, dan zou je houding beter zijn en hierdoor je punten hoger.
Als je dat normaal in een gesprek brengt, zou ik er zelf geen probleem in zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:38

Wat fijn dat je al zoveel afgevallen bent Amanda! Ik vind inderdaad de eerste foto niet echt kunnen. Daar lijk je echt te zwaar voor je paard. Of dat ook zo was laat ik in het midden maar zo op het oog lijkt het zo.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:43

Wat een realistisch en eerlijk verhaal, Amanda! Wat super dat je zoveel bent afgevallen, voor je paard en ook voor jezelf. Het is gewoon een hele strijd voor sommigen, een gezond gewicht. Het ligt idd heel gevoelig, ook voor de omgeving om daar iets over te zeggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het gewoon heel snel kwetsend is en dat zo'n boodschap op een goede manier 'ingepakt' moet worden, zonder iemand de grond in te boren.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:46

@ Amanda *\o/* *\o/*
top dat je jezelf hier zo openstelt en ons laat zien hoe een gezond zelfbeeld er uit ziet.
Ik kan alleen maar waardering hebben voor je ! Je hoeft inderdaad niet slank te zijn om te kunnen paardrijden maar een evenwichtig algeheel beeld van de combi heb jij hier perfect neergezet.
Het perfecte plaatje voor deze discussie, ik hoop dat er nu meer mensen zichzelf eens laten fotograferen en zelf eens goed kijken naar het ruiter/paard beeld.
Bedankt !!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:49

Bedankt :o
Het is echt niet bedoeld om mezelf op te hemelen, maar de discussie te zwaar is een lastige. Het is namelijk niet zwartwit. Maar het hoeft ook niet allemaal in de ontkenning.

Suzanne: Oh ongetwijfeld. Ik ben op een gegeven moment ook niet meer op de weegschaal gaan staan, maar ik heb over de 100 kilo gewogen. En bovenstaande foto was wel echt op het hoogtepunt. Of eigenlijk dieptepunt.
Veel te zwaar in ieder geval.
Ik zal nooit een slanke den worden overigens. Maar ik wil wel binnen de beperkingen die ik heb (ziekte) wel zo min mogelijk wegen. Ik hoop er nog 10 kilo af te krijgen, maar dat is heel moeilijk. Ik zorg in ieder geval wel dat ik niet meer stijg in gewicht.

Maar 5 jaar terug, toen iedereen zei dat het allemaal kon, wel meeviel, enz. En ik ook nog wat artsen heb gezien die zeiden dat ik nooit zou kunnen afvallen... Dat ga je zelf dan ook geloven. Natuurlijk is het fijn dat mensen je niet willen kwetsen, maar het maakt je ook niet bewust. En bewust maken kan ook op een respectvolle manier.

En ondanks wat de artsen zeiden is het me wel gelukt. Het duurde lang, het leverde veel frustratie op daardoor, maar het is wel gelukt. Dus zeg nooit nooit.

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 08:56

Wat mij betreft zou het zekee zo moeten zijn dat de jury hier wat van zegt. In mijn ogen is het niet eerlijk tegenover het paard, je paard hoort topfit te zijn maar zorg dan ook dat jezelf topfit bent. Dit zorgt naar mijn idee voor een beter resultaat bij beide.
Werd er maar iets gezegd op de manier hoe ze dat doen wanneer iemand te groot is voor een shetlander. Maar ik denk persoonlijk wanneer er niks van gezegd gaat worden dat het erger wordt aangezien de mensen al steeds dikker worden.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:33

Mede door filmpjes op internet gaat dit onderwerp steeds meer leven in de paardenwereld.

Helaas is elk geval anders, ik kwam in 2 jaar tijd zonder aanwijsbare reden 15 kilo aan.....
Maar ik heb mijn pony al 11 jaar dus je kan hem toch moeilijk verkopen.

In de tijd dat ik echt dik was probeerde ik zo licht mogelijk op te stappen en mijn evenwicht goed te bewaren. Als je eerst slank ben geweest is de techniek en balans gelukkig wel aanwezig.

Uiteindelijk had ik een medische aandoening die afvallen onmogelijk maakte ondanks dat ik 3x per week in de sportschool te vinden ben.

Het kwets mij enorm als andere mensen opmerkingen plaatsen want.... Ik weet zelf ook wel dat ik dik ben!
Persoonlijk denk ik dat er beter gekeken moet worden bij de aanschaf van een paard of pony, stokmaat en gewicht meer laten passen. En bijvoorbeeld het ras?? Gewichtsschommelingen later zijn moeilijker op te lossen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:01

Over het gewicht wat zeggen is ook moeilijk en de mensen die aan de iets zwaardere kant zijn weten dat echt wel en zijn er ook mee bezig.

Ik zelf vind wanneer je gewicht en zadel en paard niet passen en je wilt je paard niet wegdoen, dan zul je moeten afvallen en pas weer rijden wanneer het gewicht wel weer past. Gaat dat niet lukken dan paard voor de koets of bijrijder zoeken.

Wat de reden ook is en die zullen best wel heftig zijn, het paard heeft daar geen boodschap aan. Stel er staat een kruk en die kan maximaal 80 kg dragen. Dan ga je er niet opzitten wanneer je zwaarder bent, simpel weg omdat het niet gaat, waarom doe je dat bij een paard dan wel. En ik ken een paard dat met een slecht passend zadel liep zonder sporen van pijn te tonen, dus hoe wil jij dan weten of je paard er echt geen last van heeft. Omdat hij het jou niet kenbaar maakt wil nog niet zeggen dat hij er geen last van heeft.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:54

Wow Amanda +:)+

En ik ga helemaal mee met dinopino.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:22

Er is trouwens nooit sprake geweest dat mijn paard pijn had en dat ik niet meer ik het zadel paste.
Ik was hoofdzakelijk opgeblazen (kan het niet anders omschrijven) op mijn bovenlichaam.

Als mijn gewicht te ver was gegaan was ik zeker gestopt met rijden, daarvoor hou ik teveel van mijn paard.
Maar dat is toch niet meer dan logisch denk ik...

Daarom vroeg ik eerder al in dit topic naar maatstaven stokmaat - max. gewicht

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:29

larrylurex schreef:
Er is trouwens nooit sprake geweest dat mijn paard pijn had en dat ik niet meer ik het zadel paste.
Ik was hoofdzakelijk opgeblazen (kan het niet anders omschrijven) op mijn bovenlichaam.

Als mijn gewicht te ver was gegaan was ik zeker gestopt met rijden, daarvoor hou ik teveel van mijn paard.
Maar dat is toch niet meer dan logisch denk ik...

Daarom vroeg ik eerder al in dit topic naar maatstaven stokmaat - max. gewicht

Kijk, dit herken ik dus.

Als je naar mij van achter gezien kijkt ben ik helemaal niet dik :n
Maar zodra ik ziek wordt begint mijn lijf zich op te blazen. En dit zie je voornamelijk bij mijn buik terug.
Aan mijn laarzen maat kun je het ook terug zien trouwens.

Mijn paard toont ook nooit pijn, maar ik ken hem goed om te weten wanneer hij pijn heeft.
Je hoort als ruiter je dier te kennen :).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:29

larrylurex hoe wil je ooi maten daarvoor vastleggen of vinden. De ene persoon kan zonder moeite 30 kg dragen en een persoon die hetzelfde gebouwd is stort in. Bij paarden zegt de bouw en conformatie ook niet alles of hij het daadwerkelijk ook kan en wil dragen.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:42

Dinopino schreef:
larrylurex hoe wil je ooi maten daarvoor vastleggen of vinden. De ene persoon kan zonder moeite 30 kg dragen en een persoon die hetzelfde gebouwd is stort in. Bij paarden zegt de bouw en conformatie ook niet alles of hij het daadwerkelijk ook kan en wil dragen.

Ik bedoel meer een gemiddelde, je kan begrijpen dat het dan een lastig verhaal is voor veel ruiters.
Ik zal bijvoorbeeld nooit op een pony stappen kleiner van 1.50 bijvoorbeeld ongeacht ras of bouw.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:50

M_D_H schreef:
Mijn paard toont ook nooit pijn, maar ik ken hem goed om te weten wanneer hij pijn heeft.
Je hoort als ruiter je dier te kennen :).

En dit laatste vind ik dus onzin. Als eigenaar zie je in veel gevallen wel hoe je paard zich voelt, echter in veel gevallen juist niet omdat je hem elke dag ziet.

Gewicht komt er gelijkelijk aan en merk je daarom ook niet direct. Pijn kan ook langzaam werken en je paard elke dag zien kan juist zorgen voor gewenning....

Heb het gezien dat een dunnere ruiter af stapte en er een volière ruiter op ging (eigenaar) en het paard ging meer wijdbeens staan. Knappe ruiter als je dat npg voelt wanneer je er elke dag op zit.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:52

Misschien dat ik een vertekend beeld daarin heb omdat ik er naast ook sportmasseur ben en dus voel wat we in zijn lichaam gebeurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:56

Op de vraag of een jury het mag?
Nee..jury's mogen daar geen uitspraak over doen ( helaas)
Ook ik zit vaak met open mond te kijken.....
Zal voor paard maar ook zeker ruiter niet fijn zijn!
Je benen sluiten niet meer aan en je voelt minder lijkt mij.
Ik zeg niet dat we allemaal een maatje 38 moeten hebben maar een beetje een getraind lichaam vind ik bijna wel noodzakelijk in deze sport.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:57

Hoop het M D H!
Of zoals heel veel mensen die denken het precies te weten... (terwijl anderen het anders zien)
niet rottig bedoeld, maar als je jezelf overschat kunnen de gevolgen nogal vervelend zijn en heb dat ook vaker gezien.
Heb mezelf ook wel eens overschat met dingen en ben daar nu een stuk voorzichtiger mee.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:02

Bon_ita schreef:

Ik ben chronisch ziek en slik hiervoor ook dagelijks de nodige medicijnen. De combinatie van mijn ziekte en mijn medicijnen zorgen voor een constante wisseling in mijn gewicht. Ondanks dat ik momenteel erg tevreden ben met mezelf mag er best nog wel een kilootje of 5 af. Ook ik val onder de categorie forse ruiter en ik vind zelf dat ik hier prima mee om kan gaan.

Dat je vanwege medcijnen te zwaar bent, is toch geen excuus? Punt blijft dat je te zwaar bent. Je kan niet zeggen: ik ben wel te zwaar maar dat komt door medicijnen, dus ik mag alsnog paardrijden.

Amanda: ik vind de middelste foto het mooist :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 12:03

sneeuwpop schreef:
Hoop het M D H!
Of zoals heel veel mensen die denken het precies te weten... (terwijl anderen het anders zien)
niet rottig bedoeld, maar als je jezelf overschat kunnen de gevolgen nogal vervelend zijn en heb dat ook vaker gezien.
Heb mezelf ook wel eens overschat met dingen en ben daar nu een stuk voorzichtiger mee.

Ik niet :n

Ik heb het mijn instructeurs laten beoordelen (dressuur, springen en cross) en wij hebben het uitgetest met verschillende ruiters en gewichten :)

Ik heb een jaar niet gereden :n
Maar als ik eerlijke meningen krijg dat het wel kan tjah.
Ik ken mijn paard nog steeds het beste en ik controleer nog steeds zijn lichaam sowieso 1 keer in de 2 weken :)