Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:57

Zonder hoedje was ik net zo blij met mijn laatste benodigde puntje in het M hoor.
(had toen het geld voor dat verrekte hoedje toch niet, heb er nog tijd voor moeten sparen.)

Hoedje had me wel voor onderstaande situatie behoed denk ik? ;)
Ben zonder hoedje ook nog een keer ergens bijna de inrij ring uitgeknikkerd, omdat ik er niet hoorde...
Ik moest ergens anders inrijden :+ volgens de ringmeester (keurig in pak met stropdas), die had alleen blijkbaar naar formaat
paard en hoedjes gekeken, niet naar wat er in pony d'r mondje hing of de startlijst......
Zag uiteindelijk na kleine discussie zijn fout in (ik stond gewoon op startlijst en startte echt Z met S&T),
maar toen lag mijn lezeral in haar broek plassend in de hoek van de inrijring van het lachen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 23:07

Conny_ schreef:
Dat klopt helemaal en daarom is het voor sommige mensen bijzonder om Z te rijden.. Omdat ze naar jaren lang intensieve les, doorzettingsvermogen, in weer en wind hun paard gaan trainen en ondertussen van andere mensen horen dat dat paard toch niet goed genoeg voor de Z klasse is.. En als je dan uiteindelijk wel dat laatste puntje in het M2 haalt dan ben je trots dat je die grote baan mag rijden, dat hoedje op mag en je doel bereikt hebt!

Zo ben ik zelf met mijn eerste paard ook in het Z gekomen, dat ging ook niet bepaald vanzelf.
Maar de prestatie verandert niet door het al dan niet dragen van een hoedje.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:10

KarinvdM schreef:
[Zo ben ik zelf met mijn eerste paard ook in het Z gekomen, dat ging ook niet bepaald vanzelf.
Maar de prestatie verandert niet door het al dan niet dragen van een hoedje.

Bedoel ik, nou ook met of zonder dat hoedje, is het net zo leuk om Z te rijden.
Het is nu als het zonder hoedje zou zijn, als zwartje het gaat halen, echt niet minder leuk, dan met mijn Fjordsel.

Charaz

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:13

Nou moet eerlijk zeggen dat ik er toch wel van baal, moet dus als een sjees richting het Z want ik wil met hoedje rijden. Te halen doel dus voor volgend jaar.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:13

Nee, de prestatie veranderd er ook niet door, kan je ook wel in een jute zak op het paard gaan zitten. Laten we dan ook maar stoppen met jasjes, witte/creme rijbroeken en handschoentjes. Het hoedje heeft voor mij status en charme en ooit hoop ik hem ook te mogen dragen.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:55

Ik zou het jammer vinden als het helemaal zou verdwijnen. Sommige zeggen oubollig de rijjas, cap en hoed, maar ik vind t ook bij de paardensport horen. Beetje nostalgie.
Natuurlijk veiligheid is goed, maar ik zou toch ook nog zelf de keuze willen maken. Cap of hoed. Maar ja het monopolie van de FEI en KNHS is soms verstikkend.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:59

Conny_ schreef:
KarinvdM schreef:
Amen! Anders zouden er niet zoveel ruiters zijn die jaren in de b/l/m klasse blijven rijden.. Ik denk dat je met sommige paarden wel degelijk harder dan hard moet werken wil je het Z bereiken en dat is niet voor iedereen weg gelegd..

Met het ene paard gaat het makkelijker dan met het andere paard, dat is zeker waar. Het ene paard heeft meer talent dan een ander, maar bijna ieder paard dat gezond is moet tot Z-niveau afgericht kunnen worden.
Maar kijk eens goed om je heen, veel ruiters hebben weinig tot geen talent, hebben (vaak) geen idee waar ze mee bezig zijn en doen maar wat en investeren niet in fatsoenlijke lessen bij een goede instructeur.
Bovendien moet je veel tijd en moeite investeren in jezelf en je paard om verder te komen, niet iedereen wil dat, kan dat en niet iedereen heeft daar zin aan...

Dat klopt helemaal en daarom is het voor sommige mensen bijzonder om Z te rijden.. Omdat ze naar jaren lang intensieve les, doorzettingsvermogen, in weer en wind hun paard gaan trainen en ondertussen van andere mensen horen dat dat paard toch niet goed genoeg voor de Z klasse is.. En als je dan uiteindelijk wel dat laatste puntje in het M2 haalt dan ben je trots dat je die grote baan mag rijden, dat hoedje op mag en je doel bereikt hebt![/quote]

Mooi verwoord, dit is precies wat ik wilde zeggen!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:02

Rhodos schreef:
Nee, de prestatie veranderd er ook niet door, kan je ook wel in een jute zak op het paard gaan zitten. Laten we dan ook maar stoppen met jasjes, witte/creme rijbroeken en handschoentjes. Het hoedje heeft voor mij status en charme en ooit hoop ik hem ook te mogen dragen.

_/-\o_ een hoedje staat gewoon chique :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 00:14

Tja, chique.. Op onderstaande foto is het nog dwazer gezicht dan boven je rijjasje.

Vind dit dan nog veel maffer, overigens hier is hoedje gewoon toegestaan, mijn keus is cap
(zeker na ernstig ongeluk waarbij mijn groom haar rug brak).
Zit je dan met je jurkje en corsage en menschort :+ .
Achterop keurig in pak gestoken groom ook met cap (Zit achter de menner, dus zie je niet, maar is volledig in kostuum)
https://lh5.googleusercontent.com/-u7DL ... 520045.JPG

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:00

Sjolvir schreef:
Nooit die pennydroom met hoedje gehad, overigens, reed toen nog geen paard.

Toen ik eindelijk paard had en er een Z fjord op de manege stond,
vond ik dat die van mij dat ook moest kunnen. (dat was reden 1 om het Z in te willen)
Reden 2 was beetje aparte... instructie die beweerde dat ik en de fjord nooit het B uit zouden komen.
Ieder zijn inspiratie komt van iets anders niet waar?
En ik ben het bewijs samen met mijn wereld fjord, dat je echt niet briljant hoeft te kunnen rijden om Z te worden
en ook geen paard nodig hebt met mega capaciteiten, wel eentje met werelds karakter!

Hoedje was voor mij niet iets om naar uit te kijken, heb ook nog tijd in het Z gestart met cap.
Pas later een hoedje aangeschaft, wat ik dan nog niet eens altijd op had, fjord blije bui? op trailer, ik cap op.

Mijn Z is er niet meer of minder om of het nou zonder of met hoedje is.

Haha die van mij was alleen maar voor de slacht waardig :')

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 11:45

Ik had geen paard uit de wei gehaald, maar een koe. En koeien zouden nooit in de Z proef thuis horen :n
Bij mijn ruin was het zelfs zo dat ik de B inderdaad ook niet uit zou komen, omdat hij "onbekend" bij de afstamming heeft staan. Iets waar, vooral in het begin, de meningen sterk over verdeeld waren :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 12:54

ach ja roxy, vooroordelen...danielle keur rijdt toevallig grand prix met een koe }:0 dus daar hadden ze t ws ook mis. en die mensen die een paard niet meer bij zijn eigen naam maar bij zijn afstamming noemen :x zo zijn er idd ook legio juryleden die daaraan mee doen. jammer hoor.
maar ik wil dus liever ook een hoedje :D want ik heb geen cap-hoofd,ik rij echt voor L..L

SaskiaKur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:09

Update!

Cap of veiligheidshoed verplicht
23 november 2011

ERMELO (KNHS) - Met ingang van 1 januari 2013 zijn alle beoefenaren van hippische disciplines verplicht een goed bevestigde cap of veiligheidshoed te dragen op het voorterrein. Of deze goed bevestigde cap of veiligheidshoed ook in de wedstrijdring dient te worden gedragen is afhankelijk van de reglementen die per discipline specifiek zijn. Hierover zal de FEI (de overkoepelende paardensportorganisatie) in de loop van 2012 de duidelijkheid verschaffen.

De KNHS, die welzijn van mens en paard centraal stelt, heeft, vooruitlopend op de invoering van het verplicht dragen van cap of veiligheidshoed, in ieder geval vanaf 2013 op de voorterreinen, als standpunt ingenomen er bij de actieve sportbeoefenaren op aan te dringen vanaf nu steeds met goed bevestigde cap of veiligheidshoed te paard het voorterrein te betreden.

Jacob Melissen,
In opdracht van de KNHS

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:11

Blegh

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:13

Huh? Ik heb het nu 4 keer gelezen, maar moet je nou vanaf NU al een cap op het voorterrein op of pas vanaf 2013.
Die laatste zin is wat lang en wordt daardoor nogal krom!

sunny44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:15

Op het voorterein verplicht vanaf 2013. Maar word nu al "geadviseerd". En of het in de ring ook verplicht gaat worden, wordt ergens volgend jaar bekend gemaakt.

Zo lees ik het tenminste...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:16

Volgens mij wordt aangeraden vanaf nu, maar verplicht vanaf 2013 op voorterreinen. Zo lees ik het althans.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:17

Eindelijk! Ik vind deze stap heel goed. Bij de pony's is het nu al een aantal jaar verplicht, terwijl daar toch duidelijk minder zware ongelukken gebeuren. In het begin vond ook iedereen dat een probleem, nu weten we niet beter meer dan dat de jongere garde met een cap rond rijden. Ik ben een jaar geleden al over gegaan op het rijden met een cap, terwijl ik Z2 rijd. Met mijn huidige paard heb ik 2x met hoedje gereden, maar ik voel me met cap toch altijd net wat veiliger :)

Daarbij heb ik een super mooie cap met allemaal glitters :D

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:18

Dat is mooi balen.. Z haal ik nooit in 1 jaar ^)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:18

Er staat imo duidelijk dat het met ingang van 1 januari 2013 verplicht is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:18

Dus inderdaad in de inrijring een cap (of veiligheidshoedje), en in de ring toch het hoedje. Lijkt me een prima oplossing (al is het blijkbaar wel lastig met de knot... maar dat snap ik niet helemaal, mijn knot bleef prima zitten met of zonder cap, dus zou dat het hoedje ook moeten kunnen?)

Over paard in het Z rijden: Ik denk ook dat ieder gezond paard het Z kan halen. Alleen lang niet iedere combinatie gaat dat lukken. Het is dus aan de ruiter, niet aan het paard. Dus ik snap wel dat je als ruiter graag het hoedje op wilt als je dat bereikt hebt :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 13:20

Angela schreef:
Dus inderdaad in de inrijring een cap (of veiligheidshoedje), en in de ring toch het hoedje. Lijkt

Dat laatste is nog even afwachten, dat wordt pas in de loop van volgend jaar bekend.

Je knot zit een stuk hoger als je een hoedje draagt dan bij een helm.
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 23-11-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:21

Begrijp ik nu goed dat dat ook voor voltige en reining geldt?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:23

Inderdaad op voorterrein een cap en voorlopig in de ring nog een hoedje vanaf 2013.
Daar kan ik mee leven!

Ik heb mijn knot evenhoog met cap als met hoedje, maar heb ook een heel diep hoedje!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 13:25

Ik zou je maar niet rijk rekenen, ik geloof nooit dat we het hoedje mogen houden in de ring. Het is gewoon leuke symboolpolitiek, kijk eens hoe veilig we zijn.