Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
chico_lama schreef:Ik ben erg tevreden over de nieuwe punten beoordeling! ook al vind ik het wel met een kampioenschap of finale wedstrijd dat een foutloze ronde voorgaat op een rondje met een balk.
Ook vind ik dat het verschil van 1 wp naar 2 wp. erg groot is dat mag van mij naar 70 punt gaan.
Er word nu veel bewuster gereden in hier de omgeving in de klasse B.
Echter zou ik zeker een voorstander zijn als dit ook word door gevoerd naar de klasse L.
zodat bijvoorbeeld 1 parcours op rijstijl word verreden en een ander parcours op snelheid.
want die gene die met slechte rijstijl verder gaan stappen direct over na die 10 punten om van de rijstijl af te zijn.
ik vind het opvallen dat de mensen met een ''slechte/mindere'' rijstijl juist klagen. terwijl het juist voor die gene is gedaan om bewust te worden waaraan je zal moeten werken.
en idd het is een jury sport maar dat was het oude systeem ook en daar kon je helemaal geen touw aan vast knopen.
Wendy89 schreef:chico_lama schreef:Ik ben erg tevreden over de nieuwe punten beoordeling! ook al vind ik het wel met een kampioenschap of finale wedstrijd dat een foutloze ronde voorgaat op een rondje met een balk.
Ook vind ik dat het verschil van 1 wp naar 2 wp. erg groot is dat mag van mij naar 70 punt gaan.
Echter zou ik zeker een voorstander zijn als dit ook word door gevoerd naar de klasse L.
zodat bijvoorbeeld 1 parcours op rijstijl word verreden en een ander parcours op snelheid.
want die gene die met slechte rijstijl verder gaan stappen direct over na die 10 punten om van de rijstijl af te zijn.
ik vind het opvallen dat de mensen met een ''slechte/mindere'' rijstijl juist klagen. terwijl het juist voor die gene is gedaan om bewust te worden waaraan je zal moeten werken.
en idd het is een jury sport maar dat was het oude systeem ook en daar kon je helemaal geen touw aan vast knopen.
Ik ben de hele tijd al beetje aan het meelezen, maar na het zien van deze reactie wil ik toch even weer reageren.
Dat je lage stijlpunten hebt, wil niet per definitie zeggen dat je een slechte rijstijl hebt. Ik heb namelijk een paard dat super enthousiast wordt met springen. Als ik deze ga tegenhouden, gaat hij 'krabbelen' voor de sprong en wordt het een stuiterparcours. Ik rij dus liever iets meer op tempo, waardoor ik praktisch altijd passende afstanden heb en op een constant tempo rijdt. Weliswaar iets boven het basistempo, maar absoluut niet roekeloos. Mijn paard is een echt springpaard en ontzettend voorzichtig en maakt altijd enorme wappers, die je soms haast niet uit kunt zitten en mijn balans wordt verstoord.
Als ik zie waarvandaan ik met dit paard ben gekomen een half jaar geleden (lees: bijna onhandelbaar) en waar ik nu sta.. Dan kan ik zeggen dat ik absoluut geen slechte rijstijl heben toch haal ik geen hoge stijlpunten en dus geen winstpunten, puur omdat het paard te enthousiast is. Hier word ik dus constant op afgestraft, terwijl ik vind dat een jurylid ernaar moet kijken hoe een ruiter dat oplost en de punten daarop moet gaan baseren. Dit werkt voor mij gewoon niet motiverend.. Hierdoor krijg je inderdaad dat iemand direct over gaat stappen naar de L met 10 wp's.
Wendy89 schreef:chico_lama schreef:Ik ben erg tevreden over de nieuwe punten beoordeling! ook al vind ik het wel met een kampioenschap of finale wedstrijd dat een foutloze ronde voorgaat op een rondje met een balk.
Ik ben de hele tijd al beetje aan het meelezen, maar na het zien van deze reactie wil ik toch even weer reageren.
Dat je lage stijlpunten hebt, wil niet per definitie zeggen dat je een slechte rijstijl hebt. Ik heb namelijk een paard dat super enthousiast wordt met springen. Als ik deze ga tegenhouden, gaat hij 'krabbelen' voor de sprong en wordt het een stuiterparcours. Ik rij dus liever iets meer op tempo, waardoor ik praktisch altijd passende afstanden heb en op een constant tempo rijdt. Weliswaar iets boven het basistempo, maar absoluut niet roekeloos. Mijn paard is een echt springpaard en ontzettend voorzichtig en maakt altijd enorme wappers, die je soms haast niet uit kunt zitten en mijn balans wordt verstoord.
Als ik zie waarvandaan ik met dit paard ben gekomen een half jaar geleden (lees: bijna onhandelbaar) en waar ik nu sta.. Dan kan ik zeggen dat ik absoluut geen slechte rijstijl heben toch haal ik geen hoge stijlpunten en dus geen winstpunten, puur omdat het paard te enthousiast is. Hier word ik dus constant op afgestraft, terwijl ik vind dat een jurylid ernaar moet kijken hoe een ruiter dat oplost en de punten daarop moet gaan baseren. Dit werkt voor mij gewoon niet motiverend.. Hierdoor krijg je inderdaad dat iemand direct over gaat stappen naar de L met 10 wp's.
Citaat:Lees eens goed wat je hier schrijft. Als jij niet in balans de sprongen die je paard in de B maakt kan uitzitten is er wel iets mis. Dit is namelijk een stukje basis van het springen. De balans van de ruiter.
En het is echt onzin dat je geen punten krijgt voor een hoog tempo. Ik heb een super heet en ril paard in de B. Hij loopt heftig rond en is soms nog best zoekend. Echter heb ik iets wat ervaring en zit ik redelijk stil en loods mijn heel groene paard netjes het parcours door. Hij loopt altijd dik in de 70 stijlpunten.
Ik ben heel tevreden over de nieuwe rijstijl beoordeling. Nu scheelt het dat ik alles mag doorstarten en niet winstpunt afhankelijk ben. Maar het is een goede zaak dat er veel meer aandacht wordt besteed aan de wijze van rijden. Dit is namelijk de basis. Zolang de basis niet in orde is heb je niks te zoeken in de L. En als het demotiverend is moet je gewoon meer werken aan het goed voorelkaar krijgen van je paard.
Mijn ervaring is dat iemand die foutloos z'n rondje rijdt, er netjes in balans op zit en de afstanden correct rijdt altijd wel in de 60 punten scoort. Mensen die daar onder blijven missen in mijn inzicht vaak gewoon basis. En krijgen dus terecht geen winstpunt.
Als je in de B dressuur je volte's niet mooi rond op de bordjes rijdt krijg je ook geen 180punten en daar klaagt ook niemand over.
Marcella_e schreef:Het feit dat een paard op elke hindernis balken pakt houdt vaak ook wel in dat er iets niet klopt. Een paard dat goed geplaatst wordt en goed recht is en waar de ruiter mee is op de sprong moet gewoon over 1 meter heen kunnen. Dat ze een keer een achterbeen laten hangen dat kan. maar 3 tot 4 keer in een parcours.. Naar mijn idee moet een ruiter dan toch wel ergens tegen werken of er klopt iets anders niet.
Dat het altijd alleen maar aan de ruiter ligt ben ik ook niet met je eens Sanne. Ik heb inmiddels al rare dingen gezien al ik aan het kijken ben en de punten die voor bepaalde zaken gegeven worden zijn mij een raadsel.
chico_lama schreef:Ik ben erg tevreden over de nieuwe punten beoordeling! ook al vind ik het wel met een kampioenschap of finale wedstrijd dat een foutloze ronde voorgaat op een rondje met een balk.
yourgroom schreef:Ik vind het geen goed systeem. Met mijn ene paard zit ik altijd bij of over de 75 punten. Met mijn superspringkanon, die dus idd wappers maakt, haal ik geen winstpunten. Hij is altijd foutloos, ik ben mee in zijn sprong, maar hij is zo gedreven dat hij de hindernissen opeet! Nog een ander paard rij ik gewoon 1 winstpunt per proef. Ik rij M-dressuur. Ik les elke week bij een goede springruiter, dus wat kan ik nou nog beter doen? ik vind mezelf totaal niet goed, maar als het met 1 paard moeilijk gaat, moet ik dan 5 jaar in de B blijven bij wijze van? ik ben het eens met Wendy! de beste paarden zijn gewoon moeilijker te rijden en dat wordt afgestraft. En ik heb nog nooit iemand in de ring gezien trouwens, alleen vanuit het juryhokje. Vind ik nret erg, hoor. En de lage stijlpunten ook niet, maar het klopt in mijn ogen gewoon niet. het blijft zo een jurysport of een sport voor professionals. ik weet dat zij niet in de b meedoen voor prijzen, maar als mijn kanjer tot zijn recht moet komen, moet ik hem verkopen of uit laten brengen door een beroepsruiter. nou, dat laatste gebeurt. kost nog meer geld