nieuwe jureren B springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chico_lama

Re: nieuwe jureren B springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:57

Ik ben erg tevreden over de nieuwe punten beoordeling! ook al vind ik het wel met een kampioenschap of finale wedstrijd dat een foutloze ronde voorgaat op een rondje met een balk.
Ook vind ik dat het verschil van 1 wp naar 2 wp. erg groot is dat mag van mij naar 70 punt gaan.

Er word nu veel bewuster gereden in hier de omgeving in de klasse B.
Echter zou ik zeker een voorstander zijn als dit ook word door gevoerd naar de klasse L.
zodat bijvoorbeeld 1 parcours op rijstijl word verreden en een ander parcours op snelheid.
want die gene die met slechte rijstijl verder gaan stappen direct over na die 10 punten om van de rijstijl af te zijn.

ik vind het opvallen dat de mensen met een ''slechte/mindere'' rijstijl juist klagen. terwijl het juist voor die gene is gedaan om bewust te worden waaraan je zal moeten werken.
en idd het is een jury sport maar dat was het oude systeem ook en daar kon je helemaal geen touw aan vast knopen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:12

De rijstijlwedstrijd mag voor alle klassen uitgeschreven worden chico_lama. Maar de meeste ruiters zijn daar niet zo blij mee, dus de organisaties doen het begrijpelijkerwijs niet.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:50

chico_lama schreef:
Ik ben erg tevreden over de nieuwe punten beoordeling! ook al vind ik het wel met een kampioenschap of finale wedstrijd dat een foutloze ronde voorgaat op een rondje met een balk.
Ook vind ik dat het verschil van 1 wp naar 2 wp. erg groot is dat mag van mij naar 70 punt gaan.

Echter zou ik zeker een voorstander zijn als dit ook word door gevoerd naar de klasse L.
zodat bijvoorbeeld 1 parcours op rijstijl word verreden en een ander parcours op snelheid.
want die gene die met slechte rijstijl verder gaan stappen direct over na die 10 punten om van de rijstijl af te zijn.

ik vind het opvallen dat de mensen met een ''slechte/mindere'' rijstijl juist klagen. terwijl het juist voor die gene is gedaan om bewust te worden waaraan je zal moeten werken.
en idd het is een jury sport maar dat was het oude systeem ook en daar kon je helemaal geen touw aan vast knopen.

Ik ben de hele tijd al beetje aan het meelezen, maar na het zien van deze reactie wil ik toch even weer reageren.
Dat je lage stijlpunten hebt, wil niet per definitie zeggen dat je een slechte rijstijl hebt. Ik heb namelijk een paard dat super enthousiast wordt met springen. Als ik deze ga tegenhouden, gaat hij 'krabbelen' voor de sprong en wordt het een stuiterparcours. Ik rij dus liever iets meer op tempo, waardoor ik praktisch altijd passende afstanden heb en op een constant tempo rijdt. Weliswaar iets boven het basistempo, maar absoluut niet roekeloos. Mijn paard is een echt springpaard en ontzettend voorzichtig en maakt altijd enorme wappers, die je soms haast niet uit kunt zitten en mijn balans wordt verstoord.

Als ik zie waarvandaan ik met dit paard ben gekomen een half jaar geleden (lees: bijna onhandelbaar) en waar ik nu sta.. Dan kan ik zeggen dat ik absoluut geen slechte rijstijl heb :n en toch haal ik geen hoge stijlpunten en dus geen winstpunten, puur omdat het paard te enthousiast is. Hier word ik dus constant op afgestraft, terwijl ik vind dat een jurylid ernaar moet kijken hoe een ruiter dat oplost en de punten daarop moet gaan baseren. Dit werkt voor mij gewoon niet motiverend.. Hierdoor krijg je inderdaad dat iemand direct over gaat stappen naar de L met 10 wp's.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:12

Wendy89 schreef:
chico_lama schreef:

Ik ben de hele tijd al beetje aan het meelezen, maar na het zien van deze reactie wil ik toch even weer reageren.
Dat je lage stijlpunten hebt, wil niet per definitie zeggen dat je een slechte rijstijl hebt. Ik heb namelijk een paard dat super enthousiast wordt met springen. Als ik deze ga tegenhouden, gaat hij 'krabbelen' voor de sprong en wordt het een stuiterparcours. Ik rij dus liever iets meer op tempo, waardoor ik praktisch altijd passende afstanden heb en op een constant tempo rijdt. Weliswaar iets boven het basistempo, maar absoluut niet roekeloos. Mijn paard is een echt springpaard en ontzettend voorzichtig en maakt altijd enorme wappers, die je soms haast niet uit kunt zitten en mijn balans wordt verstoord.

Als ik zie waarvandaan ik met dit paard ben gekomen een half jaar geleden (lees: bijna onhandelbaar) en waar ik nu sta.. Dan kan ik zeggen dat ik absoluut geen slechte rijstijl heb :n en toch haal ik geen hoge stijlpunten en dus geen winstpunten, puur omdat het paard te enthousiast is. Hier word ik dus constant op afgestraft, terwijl ik vind dat een jurylid ernaar moet kijken hoe een ruiter dat oplost en de punten daarop moet gaan baseren. Dit werkt voor mij gewoon niet motiverend.. Hierdoor krijg je inderdaad dat iemand direct over gaat stappen naar de L met 10 wp's.

nu zeg je zelf al je fout.. doordat je ''waarschijnlijk toch op één of andere manier niet in balans zit kan een reden zijn van jury om geen voldoende te geven.

tip: vlecht je paard in, zorg dat alles er gewoon tip top uit ziet voor elk cc paard helemaal wasssen schone staart en etc. dan heb je al voordat al ruim een 7 tot 10. dat kan mischien helpen.

En ik weet niet maar dat is niet de fout van mij dat ze je geen wp geven maar van de jury??? mischien moet je eens een keer na je parcours naar hun toe gaan en vragen wat ze meer willen zien waardoor je mogelijk wel een wp kan halen?
dat doe ik ook altijd met dressuur vraag gewoon om tips bij de jury en laat zien dat je instelling hebt om te willen verbeteren.

het maakt niet uit in het B hoe het paard springt, ze kijken naar hoe hij word gereden en niet mee liften en etc. goed je wendingen uitrijden en niet te snel naar binnen laten vallen vooral met de hete paarden is dat moeilijk. netjes binnen komen.

ik ben geen jury kan dat niet beoordelen kan ook niet beoordelen hoe iemand hier op bokt rijdt, het valt ook niet te beoordelen in 1 rondje maar ik weet wel, iedereen doet zijn best en je hangt gewoon van een jury af.

maar het valt me duidelijk op dat van de meeste mensen die veel commentaar hebben vaak wel de mensen zijn die ook niet winspuntwaardige parcourse rijden. hier in de buurt dan.

dus ik kan niet beoordelen of jij wel of niet wp waardig rijdt maar als je zelf al aangeeft dat je niet altijd helemaal in balans zit dan kan dit een punt van de jury zijn...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 18:10

Wendy89 schreef:
chico_lama schreef:

Lees eens goed wat je hier schrijft. Als jij niet in balans de sprongen die je paard in de B maakt kan uitzitten is er wel iets mis. Dit is namelijk een stukje basis van het springen. De balans van de ruiter.
En het is echt onzin dat je geen punten krijgt voor een hoog tempo. Ik heb een super heet en ril paard in de B. Hij loopt heftig rond en is soms nog best zoekend. Echter heb ik iets wat ervaring en zit ik redelijk stil en loods mijn heel groene paard netjes het parcours door. Hij loopt altijd dik in de 70 stijlpunten.

Ik ben heel tevreden over de nieuwe rijstijl beoordeling. Nu scheelt het dat ik alles mag doorstarten en niet winstpunt afhankelijk ben. Maar het is een goede zaak dat er veel meer aandacht wordt besteed aan de wijze van rijden. Dit is namelijk de basis. Zolang de basis niet in orde is heb je niks te zoeken in de L. En als het demotiverend is moet je gewoon meer werken aan het goed voorelkaar krijgen van je paard.

Mijn ervaring is dat iemand die foutloos z'n rondje rijdt, er netjes in balans op zit en de afstanden correct rijdt altijd wel in de 60 punten scoort. Mensen die daar onder blijven missen in mijn inzicht vaak gewoon basis. En krijgen dus terecht geen winstpunt.
Als je in de B dressuur je volte's niet mooi rond op de bordjes rijdt krijg je ook geen 180punten en daar klaagt ook niemand over.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:08

Eens met _lautje_

Mijn pony loopt niet b waardig zijn parcours. Ik heb twee keer gestart en twee keer geen winstpunt. Balkjes en een weigering zorgen ervoor dat ik die niet krijg. Zonder de strafpunten zou ik twee maak wel een winstpunt hebben gekregen. Maar mijn stijl ligt dan net boven de 60. Als ik geen strafpunten zou hebben zou waarschijnlijk het parcours beter rondgesprongen zijn. Maar bij mij mist de basis in het parcours en de ervaring in het parcours gewoon echt. Ik rijd de wedstrijden om mijn pony op te leiden. Zodat er een goede basis ontstaat. Maar tot die basis er is vind ik het terecht dat ik geen winstpunt krijg. Ik ben wel iemand die over deze stijl klaagt maar niet omdat mijn stijl (terecht) laag is. Maar omdat ik soms anderen een parcours zie rijden dat dik 2 winstpunten waard is maar ze krijgen dan maar net 70. Okeee 70 is ook goed maar als alles netjes verzorgt is. Je netjes binnenkomt. Goed tempo hebt. Goede afstanden rijdt. Goed meegaat met de sprong. goede verbinding in de mond. Waarom dan maar 70 en niet 80?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:18

Hoe vaak wordt erin de dressuur 80% gereden?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:37

Zelden, hoogste wat ik ooit heb meegemaakt is 222 maar ja. In verhouding tot de dressuur moet je 225 punten rijden om twee winstpunten te halen :o

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 21:42

Hier word ik dus constant op afgestraft, terwijl ik vind dat een jurylid ernaar moet kijken hoe een ruiter dat oplost en de punten daarop moet gaan baseren. Dit werkt voor mij gewoon niet motiverend.. Hierdoor krijg je inderdaad dat iemand direct over gaat stappen naar de L met 10 wp's

Als je met een paard de dressuurring in komt en het beestje is attent en oogt gespannen, dan krijg je onvoldoendes, ongeacht de manier waarop je er mee om gaat, en of, en zo ja hoe, je aan een oplossing werkt.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:10

Maar dressuur is toch heel iets anders als springen? Bij dressuur gaat het er inderdaad om dat het paard zo ontspannen mogelijk zijn dressuurproef rijdt, en dat de hulpen niet (of zo min mogelijk) te zien zijn. Maar bij het springen gaat het erom dat je foutloos en op een zo net mogelijke manier rond komt. Ik vind het logisch dat een paard gespannener is op een springwedstrijd, er is immers veel meer te zien. En als er een keer gecorrigeerd moet worden, dat gebeurt (wel op een vriendelijke manier natuurlijk) en het heeft een goed effect (volgende hindernis goed gesprongen, wat zonder corrigeren waarschijnlijk niet gelukt zou zijn) dan vind ik dat dat beloond moet worden met een goed cijfer. Natuurlijk, het zal geen heel hoog punt worden, want dat krijg je als je dat zelfde effect krijgt met een hulp die kleiner is maar een (dikke) voldoende mag je daar toch wel voor geven?

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 23:24

sorry, dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Er wordt iets gevraagd van een combinatie, en dat wordt beoordeeld, en verder niets.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:25

Terwijl ik echt geen goede rijstijl heb, maar wel ieder parcours (wat ik foutloos uitrij) een winstpunt heb, kan ikdus stellen dat ik geen commentaar lever vanuit het idee dat ik geen winstpunten kan rijden. Ik heb meer problemen met het feit dat in mijn ogen er helaas juryleden tussen zitten die sommige deelnemers te hoog punten, waardoor ze met drie balken in de prijzen rijden. Ik zou liever zien dat je bij 3 balken of meer gewoon geen wp krijgt! Dan heb je m gewoon niet verdiend, want net als onvoldoende rijstijl behoor je ook met 3 balken niet in t L...

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:02

Je hebt bijvoorbeeld ook paarden die hun benen niet optillen bij het lagere werk maar dat wel doen bij het hogere werk. Een jury kan wel zien waarom dat paard een balk gooit, ligt dat aan de ruiter of aan het paard. Als de ruiter zijn paard steeds netjes in het midden en qua afstand goed voor de hindernis zet, verder zit hij in balans en is het tempo mooi. Waarom zou diegene met 3 balken dan geen winstpunt kunnen krijgen om naar het L te kunnen?

Ik denk ook dat sommigen niet door hebben hoe bepaalde paarden te rijden zijn en dan maar zeggen die zit er op en doet niets of dat paard gooit alleen maar balken waarom krijgt die een winstpunt. Een jury heeft wel meer kennis en die geven die punten echt niet voor niets, op een uitzondering na natuurlijk.
Je ziet heel duidelijk een verschil in mensen die vaak geen wp rijden en mensen die dat op (allerlei) paarden wel gewoon doen. Ookal is een paard heet of wat dan ook, dan is het juist de kunst van de ruiter om dit in goede banen te laten. Lukt dat niet, dan weet je waar je aan moet werken.
Het gaat om de rijcapaciteit van de ruiter, niet om het oog van de jury. Als diegene met bv. 3 balken telkens een wp rijd t.o.v. iemand die steeds foutloos is maar die geen wp rijd ligt het niet aan de jury maar aan die ruiter. Dan is het aan de ruiter om 2 dingen te doen: blijven zeiken dat die geen wp rijd of zijn eigen rijcapaciteit eens onder de loep nemen en er wat van leren.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:08

Het feit dat een paard op elke hindernis balken pakt houdt vaak ook wel in dat er iets niet klopt. Een paard dat goed geplaatst wordt en goed recht is en waar de ruiter mee is op de sprong moet gewoon over 1 meter heen kunnen. Dat ze een keer een achterbeen laten hangen dat kan. maar 3 tot 4 keer in een parcours.. Naar mijn idee moet een ruiter dan toch wel ergens tegen werken of er klopt iets anders niet.

Dat het altijd alleen maar aan de ruiter ligt ben ik ook niet met je eens Sanne. Ik heb inmiddels al rare dingen gezien al ik aan het kijken ben en de punten die voor bepaalde zaken gegeven worden zijn mij een raadsel.

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 10:44

Citaat:
Lees eens goed wat je hier schrijft. Als jij niet in balans de sprongen die je paard in de B maakt kan uitzitten is er wel iets mis. Dit is namelijk een stukje basis van het springen. De balans van de ruiter.
En het is echt onzin dat je geen punten krijgt voor een hoog tempo. Ik heb een super heet en ril paard in de B. Hij loopt heftig rond en is soms nog best zoekend. Echter heb ik iets wat ervaring en zit ik redelijk stil en loods mijn heel groene paard netjes het parcours door. Hij loopt altijd dik in de 70 stijlpunten.

Ik ben heel tevreden over de nieuwe rijstijl beoordeling. Nu scheelt het dat ik alles mag doorstarten en niet winstpunt afhankelijk ben. Maar het is een goede zaak dat er veel meer aandacht wordt besteed aan de wijze van rijden. Dit is namelijk de basis. Zolang de basis niet in orde is heb je niks te zoeken in de L. En als het demotiverend is moet je gewoon meer werken aan het goed voorelkaar krijgen van je paard.

Mijn ervaring is dat iemand die foutloos z'n rondje rijdt, er netjes in balans op zit en de afstanden correct rijdt altijd wel in de 60 punten scoort. Mensen die daar onder blijven missen in mijn inzicht vaak gewoon basis. En krijgen dus terecht geen winstpunt.
Als je in de B dressuur je volte's niet mooi rond op de bordjes rijdt krijg je ook geen 180punten en daar klaagt ook niemand over.

Hoho, het is echt niet zo dat ik er maar een beetje achteraan wapper, helemaal niet! Dit paard springt gewoon mega hoog, waardoor het moeilijk is in te schatten en om het uit te zitten. Dat lukt wel, maar het ziet er gewoon wat minder vloeiend uit. En ook ik heb wat ervaring en mag ook versneld promoveren. Met een ander paard haal ik de wp's namelijk wel, omdat het daar gewoon wat beheerster gaat. Maar paard heeft lang niet de capaciteiten van het 'drukke' paard. De basis is er dus heus wel, anders was ik met dat paard überhaupt nog niet B gaan springen. Paard leert beetje bij beetje meer. Het gaat er mij alleen om dat ik er geen pijl op kan trekken wat de punten zijn. Laatst in Raalte, super rondje. 1 balk. Hield ik over 52 stijlpunten. In Heeten, 2 balken, paard was veel te druk. Hield ik 54 punten over. Dus anders gezegd; waar baseren ze de punten op? Ik blijf gewoon van mening dat een foutloos rondje gewoon beloond moet worden met min. 1 wp. En dat er daarna nog een punt verdiend kan worden in de stijl oid. Daar is het met springen om begonnen en ik vind ook dat dat moet blijven.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:05

Marcella_e schreef:
Het feit dat een paard op elke hindernis balken pakt houdt vaak ook wel in dat er iets niet klopt. Een paard dat goed geplaatst wordt en goed recht is en waar de ruiter mee is op de sprong moet gewoon over 1 meter heen kunnen. Dat ze een keer een achterbeen laten hangen dat kan. maar 3 tot 4 keer in een parcours.. Naar mijn idee moet een ruiter dan toch wel ergens tegen werken of er klopt iets anders niet.

Dat het altijd alleen maar aan de ruiter ligt ben ik ook niet met je eens Sanne. Ik heb inmiddels al rare dingen gezien al ik aan het kijken ben en de punten die voor bepaalde zaken gegeven worden zijn mij een raadsel.

Ik zal zo een filmpje plaatsen waar mijn zeer groene paard in een B finale 3 palen pakte. Mijn stijl beoordeling was nog steeds voldoende. Die palen pakte hij namelijk niet door verkeerd plaatsen maar door vermoeidheid. Mijn instructeur stond erbij en zei ook dit was gewoon goed gereden en van die palen leert hij.

Denk een typisch voorbeeld van wat jullie onverklaarbaar zouden vinden, maar waar ik mij in kan vinden omdat ik niet verschrikkelijk slecht reed.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:09

Daar zeg je het al. Een groen paard met nog geen routine en die nog ritme moet opbouwen.

Daarbij zeg je al dat het vermoeidheid was. Dus dan is er toch iets anders aan de hand dan dat het paard de hoogte niet KAN halen.

Dat vind ik heel wat anders dan iemand die met een ervaren paard de bak in komt en het zelfde doet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:13

chico_lama schreef:

Als ze dit in het L ook gaan doen dan kan ik net zo goed dressuur gaan rijden. Kom op zeg dit ga je toch niet serieus menen? Ik rij ook 72 voor stijl en klaag ook dus je redenatie klopt niet helemaal ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:29

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:32

had het al gelezen. En dat allemaal omdat je niet bij 2 jury's kan rijden. Word een beetje jammer allemaal. Op wedstrijd gaan kost al een hoop tijd en geld dan is het wel fijn dat je 2 x kan starten.

Bij de selectie voor jumping hadden we ook maar 1 ronde, maar met 112 start in het begrijpelijk. De B hadden ze zaterdag gedaan en dat waren wel 2 parcoursen. 2 x keurig 64 gereden. Alleen 2e parcours een balkje. Hij liep netjes en braaf was relaxt en sprong goed oor. dus was nu ook wel tevreden met de punten. het was de 3e keer op wedstrijd dus dat we niet boven in scoren verrast mij niet. Maar we zijn wel op de goede weg en we hebben het eerste winstpuntje binnen

yourgroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 06:02

Ik vind het geen goed systeem. Met mijn ene paard zit ik altijd bij of over de 75 punten. Met mijn superspringkanon, die dus idd wappers maakt, haal ik geen winstpunten. Hij is altijd foutloos, ik ben mee in zijn sprong, maar hij is zo gedreven dat hij de hindernissen opeet! Nog een ander paard rij ik gewoon 1 winstpunt per proef. Ik rij M-dressuur. Ik les elke week bij een goede springruiter, dus wat kan ik nou nog beter doen? ik vind mezelf totaal niet goed, maar als het met 1 paard moeilijk gaat, moet ik dan 5 jaar in de B blijven bij wijze van? ik ben het eens met Wendy! de beste paarden zijn gewoon moeilijker te rijden en dat wordt afgestraft. En ik heb nog nooit iemand in de ring gezien trouwens, alleen vanuit het juryhokje. Vind ik nret erg, hoor. En de lage stijlpunten ook niet, maar het klopt in mijn ogen gewoon niet. het blijft zo een jurysport of een sport voor professionals. ik weet dat zij niet in de b meedoen voor prijzen, maar als mijn kanjer tot zijn recht moet komen, moet ik hem verkopen of uit laten brengen door een beroepsruiter. nou, dat laatste gebeurt. kost nog meer geld ;-)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:15

5-1 ga ik schrijven bij de pony's. Eens kijken of ik dat wat wijzer kan worden. Ben het vaak niet eens met beoordelingen en dan bedoel ik meer de vergelijkingen met andere andere stylen. Ik hoop wat extra uitleg kunnen krijgen van de jury. Ik ben erg benieuwd!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:45

Ik baalde laatst wel even met de nieuwe puntentelling, in het 1e rondje had ik 1 balk en kwam ik 0,5 tekort voor een wp, 2e rondje foutloos en wel een punt.
Anders had ik er 3 gehad.

Toch kan ik wel inkomen in deze manier van jureren, als je soms ziet wat er meerijd in de B en dan heb ik het niet over een heet paard.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:52

En bij dat soort dingen krijg ik dus een gevoel van "misgunnen". bij 0.5 punt te weinig.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:22

yourgroom schreef:
Ik vind het geen goed systeem. Met mijn ene paard zit ik altijd bij of over de 75 punten. Met mijn superspringkanon, die dus idd wappers maakt, haal ik geen winstpunten. Hij is altijd foutloos, ik ben mee in zijn sprong, maar hij is zo gedreven dat hij de hindernissen opeet! Nog een ander paard rij ik gewoon 1 winstpunt per proef. Ik rij M-dressuur. Ik les elke week bij een goede springruiter, dus wat kan ik nou nog beter doen? ik vind mezelf totaal niet goed, maar als het met 1 paard moeilijk gaat, moet ik dan 5 jaar in de B blijven bij wijze van? ik ben het eens met Wendy! de beste paarden zijn gewoon moeilijker te rijden en dat wordt afgestraft. En ik heb nog nooit iemand in de ring gezien trouwens, alleen vanuit het juryhokje. Vind ik nret erg, hoor. En de lage stijlpunten ook niet, maar het klopt in mijn ogen gewoon niet. het blijft zo een jurysport of een sport voor professionals. ik weet dat zij niet in de b meedoen voor prijzen, maar als mijn kanjer tot zijn recht moet komen, moet ik hem verkopen of uit laten brengen door een beroepsruiter. nou, dat laatste gebeurt. kost nog meer geld ;-)

Professionals rijden toch ook juist op goede paarden? Die vreten toch juist ook de hindernissen op en zijn heet? Je zegt nu dus dat 'zij' dat wel kunnen.... Dan ligt het dus toch aan jou. Want zoals je het stelt ligt het dus niet aan het karakter van het paard....
Als ik mijn paard laat rijden door een springruiter, komt ie terug met 2 wp hoor :P Ikzelf bungel vaak rond de 6, maar dat ligt echt niet aan mijn paard.