Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
jantergouw schreef:Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.
ginouque schreef:Urielle schreef:Maar soms voelt het beter dan het eruit ziet. Dan heb je een goed gevoel en zie je de video terug en denk je Ahummmmmm
heb je dan daar elke keer iemand bij nodig ?
je neemt toch ook les?
tja dat vind ik echt klink klare bullshit
Ayasha schreef:ginouque schreef:
heb je dan daar elke keer iemand bij nodig ?
je neemt toch ook les?
tja dat vind ik echt klink klare bullshit
jep maar als je perfectionist bent dan wil je het op dat moment ook goed ook al heb je les. Enfin, ik kan het me wel voorstellen ondanks dat ik het zelf zelden tot nooit vraag.
daar word ik alleen maar boos op/van
Als ie dat zou doen werd peerd opgeladen en een andere lesgever gezocht. 
DewiRox schreef:Als ik eerlijk ben, vind ik dat er niet meer zo leuk gereageerd wordt. In mijn ogen worden de springruiters en dressuurruiters nu echt van elkaar gescheiden en wordt er tegen elkaar gereageerd.
Iemand zegt wat over dressuurruiters, vervolgens reageert weer een dressuurruiter en die zegt weer wat over springruiters. Er word steeds een beetje bovenop geschept.
Sommige dingen zijn ook wel kort door de bocht en ook niet helemaal eerlijk, waardoor ik eigenlijk niet meer zo goed durf te reageren.
Ik rij zoveel dressuur als springen en mijn voorkeur gaat toch wel uit naar springen. Ondanks dat voel ik me niet aangesproken door jullie omdat ik weet dat ik niet zo ben als sommige de dressuur/springruiters omschrijven.
Iedereen mag zeggen wat je vind, maar ik vind wel dat je je uitspraak moet ondersteunen en dat het soms op een iets vriendelijkere manier gezegt kan worden.
We hebben allemaal een gezamelijke hobby en dat is paardrijden. De een recreatief, de ander op dressuurgebied of op springgebied. Iedereen doet wat hij/zij leuk vind om te doen.
Er zijn gewoon veel verschillen tussen de springsport en de dressuursport. Maar voor de springsport is de dressuur de basis en dus ook belangrijk. Voor de dressuurruiter is het leuk voor de afwisseling om soms eens te springen.
Ik wilde dit graag even kwijt omdat ik me eigenlijk niet meer zo fijn voel in dit topic.
nuka schreef:Citaat:En touwtjes lossen niks op, druktemakers los je op door te RIJDEN, gas dus.
beetje moeilijk als je net uit de trailer komt en eerst over de stenen moet etc, daar was deze topic over begonnen, niet over rijden aan een longeerlijn (al heb ik daar geen moeite mee als er ruimte voor is)
maar alleen gas op de plank is dus niet de oplossing als het gaat over met het touwtje naar de losrijbaan of ringen.
Moeni11 schreef:schoentje schreef:misschien kunnen we dit topic beter noemen: 'dressuurruiters komen van mars, springruiters van venus'
![]()
![]()
![]()
![]()
En wat doen we met die kneuzen zoals ik die van alles wat doen? Ok de hoofdmoot is dat dressuurgemuts
sashafierce schreef:Sorry, maar ik denk dat een dresuurruiter meer met zijn zit rijd als een springruiter. Ik gebruik mijn zit voor bijna alles met rijden.
SaskiaStar schreef:Hoe moeten we anders onze paarden verzameld krijgen en op het achterbeen, denken dressuurruiters nu echt dat wij dat met onze handen kunnen?
Of denken ze nu echt dat een paard gewoon naar een hindernis toe rent en wij maar hopen dat ze hun benen optillen?
Lithya schreef:SaskiaStar schreef:Hoe moeten we anders onze paarden verzameld krijgen en op het achterbeen, denken dressuurruiters nu echt dat wij dat met onze handen kunnen?
Of denken ze nu echt dat een paard gewoon naar een hindernis toe rent en wij maar hopen dat ze hun benen optillen?
Krijg wel sterk het gevoel. Dat zou een boel trainingsuren schelen zeg als je dat kon doen!!! Zaterdag toch maar niet proberen.
. Buiten het parcours zie ik op wedstrijden de springpaarden net zo hard wegspringen en hier en daar niet langs 'durven'; dus eigenlijk zie ik het verschil niet zo.jantergouw schreef:Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.
Omdat ik op veel concoursen kom en het opvallend is hoe vaak dressuurruiters om bevestiging vragen aan degene op de grond. Loopt hij goed? Strekt hij genoeg? Als 'ie maar rustig is vandaag en niet schrikt.
Dat hoor ik springruiters zeer zelden vragen. Die springen los, gaan de ring in en doen hun ding. Bevestiging van de grond hoor ik ze zelden vragen, en er hoeft ze zeker geen moed ingepraat te worden. Maar hee....dat is mijn ervaring en ik denk dat ik gemiddeld 3 concoursen per maand doe.

Katja schreef:Ik heb redelijk veel jonge paarden rubrieken gereden in zowel springen als dressuur en de dressuurpaarden gingen inderdaad soms aan een touwtje mee.
Voor mij met een paar redenen. De springpaarden die in Ermelo meelopen hebben vaak al behoorlijk wat gezien, oefenspringen, gewone wedstrijden, voorselecties en deze paarden zijn vaak wel wat gewend inmiddels.
Ik heb een aantal paarden in Ermelo in de Pavo gereden die één voorselectie gelopen hadden en verder nog nooit ergens geweest waren en dan is er daar wel heel veel te zien.
Tweede reden is dat ik op mijn springzadel héél veel meer kan hebben dan op een dressuurzadel. Als een springpaard aan de huppel gaat kan ik die vrij makkelijk naar voren rijden zonder eraf te vallen en met lange beugels is dat een stukje lastiger.
En dan nog mijn derde argument, sommige dressuurpaarden zijn gewoon zeikeriger dan de meeste springpaarden die ik gereden heb.
Overigens heb ik wel eens met een springpaard aan een touwtje in een prijsuitreiking van een 1.40m gestaan Die rende namelijk naar de vrachtwagen tijdens prijsuitreikingen. Gevolg was dat hij nu met een touwtje eraan bij de vrachtwagen stond