Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyDarling

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:44

Interresant topic, Dressuurruiter hier leest mee :P

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:55

jantergouw schreef:
Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.

En dat baseer je op..?

:')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:35

ginouque schreef:
Urielle schreef:
Maar soms voelt het beter dan het eruit ziet. Dan heb je een goed gevoel en zie je de video terug en denk je Ahummmmmm :=

heb je dan daar elke keer iemand bij nodig ?
je neemt toch ook les?
tja dat vind ik echt klink klare bullshit :')

jep maar als je perfectionist bent dan wil je het op dat moment ook goed ook al heb je les. Enfin, ik kan het me wel voorstellen ondanks dat ik het zelf zelden tot nooit vraag.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:55

Ayasha schreef:
ginouque schreef:

heb je dan daar elke keer iemand bij nodig ?
je neemt toch ook les?
tja dat vind ik echt klink klare bullshit :')

jep maar als je perfectionist bent dan wil je het op dat moment ook goed ook al heb je les. Enfin, ik kan het me wel voorstellen ondanks dat ik het zelf zelden tot nooit vraag.

perfectionist juist, en dan gaat het slecht en dan raken ze in paniek, ik wil het ook goed doen, maar heb echt niet iemand nodig die loopt te schreeuwen vanaf de zijkant ;) daar word ik alleen maar boos op/van :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:20

Ik kan me niet herinneren dat mijn lesgever al geschreeuwd heeft tegen me. :+ Als ie dat zou doen werd peerd opgeladen en een andere lesgever gezocht. :D

Wanneer iemand iets ziet mag hij dat gerust zeggen. Ik ken bv mensen die thuis perfect weten wat doen en dan op wedstrijd hebben ze stress en die kunnen nog steeds even goed rijden hoor, maar dan helpt het hen vaak als ze effe horen dat ie goed gaat en dan ontspannen ze :j
En ja, daar zitten ook springruiters tussen, dat is afhankelijk van mens tot mens. :)

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:44

Urielle schreef:
Maar soms voelt het beter dan het eruit ziet. Dan heb je een goed gevoel en zie je de video terug en denk je Ahummmmmm :=

Dat overkomt IEDEREEN!!!!

Hoop ik :D want anders is er volgens mij iets mis met je zelfkennis :+

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:45

DewiRox schreef:
Als ik eerlijk ben, vind ik dat er niet meer zo leuk gereageerd wordt. In mijn ogen worden de springruiters en dressuurruiters nu echt van elkaar gescheiden en wordt er tegen elkaar gereageerd.

Iemand zegt wat over dressuurruiters, vervolgens reageert weer een dressuurruiter en die zegt weer wat over springruiters. Er word steeds een beetje bovenop geschept.

Sommige dingen zijn ook wel kort door de bocht en ook niet helemaal eerlijk, waardoor ik eigenlijk niet meer zo goed durf te reageren.

Ik rij zoveel dressuur als springen en mijn voorkeur gaat toch wel uit naar springen. Ondanks dat voel ik me niet aangesproken door jullie omdat ik weet dat ik niet zo ben als sommige de dressuur/springruiters omschrijven.

Iedereen mag zeggen wat je vind, maar ik vind wel dat je je uitspraak moet ondersteunen en dat het soms op een iets vriendelijkere manier gezegt kan worden.

We hebben allemaal een gezamelijke hobby en dat is paardrijden. De een recreatief, de ander op dressuurgebied of op springgebied. Iedereen doet wat hij/zij leuk vind om te doen.

Er zijn gewoon veel verschillen tussen de springsport en de dressuursport. Maar voor de springsport is de dressuur de basis en dus ook belangrijk. Voor de dressuurruiter is het leuk voor de afwisseling om soms eens te springen.

Ik wilde dit graag even kwijt omdat ik me eigenlijk niet meer zo fijn voel in dit topic.

Ik vind dat je het heel goed omschrijft!
Amen!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:46

schoentje schreef:
misschien kunnen we dit topic beter noemen: 'dressuurruiters komen van mars, springruiters van venus' :D

:D :D :D :D

En wat doen we met die kneuzen zoals ik die van alles wat doen? Ok de hoofdmoot is dat dressuurgemuts :+

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 23:55

nuka schreef:
Citaat:
En touwtjes lossen niks op, druktemakers los je op door te RIJDEN, gas dus.

beetje moeilijk als je net uit de trailer komt en eerst over de stenen moet etc, daar was deze topic over begonnen, niet over rijden aan een longeerlijn (al heb ik daar geen moeite mee als er ruimte voor is)
maar alleen gas op de plank is dus niet de oplossing als het gaat over met het touwtje naar de losrijbaan of ringen.

Dan loop je ernaast naar de inrijbaan? Dat doe ik met springen altijd. :)

Schoentje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 08:21

Moeni11 schreef:
schoentje schreef:
misschien kunnen we dit topic beter noemen: 'dressuurruiters komen van mars, springruiters van venus' :D

:D :D :D :D

En wat doen we met die kneuzen zoals ik die van alles wat doen? Ok de hoofdmoot is dat dressuurgemuts :+

die krijgen een eigen planeet :P

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:22

sashafierce schreef:
Sorry, maar ik denk dat een dresuurruiter meer met zijn zit rijd als een springruiter. Ik gebruik mijn zit voor bijna alles met rijden.

Dat wordt denk ik ernstig onderschat wat een springruiter met zijn zit doen. Alleen al een wending kun je mooi met je zit insturen, scheelt weer een meter. Voorwaarts wegrijden is ook met je zit te doen en terug ook redelijk. Dan doe je als springruiter toch hetzelfde als een dressuurruiter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:39

Hoe moeten we anders onze paarden verzameld krijgen en op het achterbeen, denken dressuurruiters nu echt dat wij dat met onze handen kunnen? :(:)
Of denken ze nu echt dat een paard gewoon naar een hindernis toerent en wij maar hopen dat ze hun benen optillen? :n :n
:?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-10 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:43

SaskiaStar schreef:
Hoe moeten we anders onze paarden verzameld krijgen en op het achterbeen, denken dressuurruiters nu echt dat wij dat met onze handen kunnen?
Of denken ze nu echt dat een paard gewoon naar een hindernis toe rent en wij maar hopen dat ze hun benen optillen?
:(:)

Krijg wel sterk het gevoel. Dat zou een boel trainingsuren schelen zeg als je dat kon doen!!! Zaterdag toch maar niet proberen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:19

Lithya schreef:
SaskiaStar schreef:
Hoe moeten we anders onze paarden verzameld krijgen en op het achterbeen, denken dressuurruiters nu echt dat wij dat met onze handen kunnen?
Of denken ze nu echt dat een paard gewoon naar een hindernis toe rent en wij maar hopen dat ze hun benen optillen?
:(:)

Krijg wel sterk het gevoel. Dat zou een boel trainingsuren schelen zeg als je dat kon doen!!! Zaterdag toch maar niet proberen.

dressuurruiters hebben natuurlijk wel hun zijgangen nog... Die hebben jullie niet in parcouse, misschien dat ze dat bedoelt?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:36

Wat een belachelijk topic is dit geworden.

Nu gaat het al over bevestiging krijgen. Ik heb zelf verschillende jonge springpaarden gereden en ik denk dat ik toen veel meer in overleg ging, dan nu met mijn dressuurpaarden.

En waar gaat het ook over... Overal heb je rotte vissen, mensen die niet willen leren en begrijpen.
Maar op het inrijterrein is het toch leuke om ff feedback te krijgen van je trainer of mss gewoon je vriend of vriendin of ouder.
En of dat nu met springen, dressuur of whatever welke andere discipline, maakt dan weinig uit

Om het goed en correct te doen vergen beide takken kennis en een goede basis. Enkel moet ik wel toegeven dat in het springen je soms wel veel hebt aan eentje die er echt voor wil gaan. Een dressuurpaard gaat niet vanzelf weten welke oefeningen er komen, dus als je het niet vraagt komt er 9/10 ook niet het gewenste uit. Een springpaard kan mits een goede opleiding een onervaren ruitertje die kan tellen (:-) ) wel correct een parcours laten doorkomen.

Maar als je het echt wil hebben over vorming, dan vind ik input vanaf de grond zeker belangrijk.
Idd bij een dressuurproef kan je bij het inrijden nog eens net die moeilijkere oefeningen doornemen en proberen naar dat 'beeld' toe te werken, maar evenzeer de springruiter streeft naar dat moment dat je weet dat ze scherp staan én beiden willen in de ring het beste van zichzelf laten zien.

En of je nu een hete driftkikker hebt die braver is aan een touwtje tot aan de ring, of een lamme goedzak.
Al wat er voor het echte betreden van de ring gebeurd kan me worst wezen, in de ring of in het parcours daar moet het gebeuren en daar willen we immer allemaal onze best kant laten zien.
Laatst bijgewerkt door bulck op 24-08-10 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:41

Bulck: _/-\o_ +:)+

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:11

Jammer van dit topic!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:22

Goh wat een strijd tussen de dressuur en springruiters zeg!!!

Dressuurpaarden komen natuurlijk veel minder vaak enge dingen tegen dan een springpaard. Deze heeft in zijn bak altijd wel wat 'engs' staan. Dressuurpaarden rijden (vaak) alleen maar op een leeg terrein.

Het zal hier zeker om jonge paarden gaan, die nog niet veel op weg zijn geweest. Of de oudere wat duurdere paarden...

Mijn oudere (lees 17 jarige Z2 dressuur), moest ook altijd overal langs geleid worden, anders wou hij niet verder. Gewoon even een bekende voor mij was voldoende Terwijl mijn jonge merrie over snuivend en dansend voorbij liep.

Ik zie het ook regelmatig bij de jonge springpaarden hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:38

Utrolig, daar zit ook wel een kern van waarheid in: in het parcours kun je je paard altijd met zijn kop naar de volgende hindernis houden, dan heeft hij ook wat te zien :). Buiten het parcours zie ik op wedstrijden de springpaarden net zo hard wegspringen en hier en daar niet langs 'durven'; dus eigenlijk zie ik het verschil niet zo.

DewiRox zegt het goed: we rijden allemaal paard! Vaak wordt aan mij gevraagd of ik dressuur rijd of spring en ik antwoord dan meestal dat ik gewoon paardrijd.

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:37

jantergouw schreef:
Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.
Omdat ik op veel concoursen kom en het opvallend is hoe vaak dressuurruiters om bevestiging vragen aan degene op de grond. Loopt hij goed? Strekt hij genoeg? Als 'ie maar rustig is vandaag en niet schrikt.
Dat hoor ik springruiters zeer zelden vragen. Die springen los, gaan de ring in en doen hun ding. Bevestiging van de grond hoor ik ze zelden vragen, en er hoeft ze zeker geen moed ingepraat te worden. Maar hee....dat is mijn ervaring en ik denk dat ik gemiddeld 3 concoursen per maand doe.

het gaat bij dressuur ook om hoe die loopt, bij springen om hoe hij springt.
En in je eentje lukt springen ookniet, hindernissen moeten toch worden opgebouwd ?
Dressuurruiters zijn niet banger aan gelegd.
Als ik op t dressuur terrein rijd dan rijd ik echt als kom maar op amateurs , haha zoiets :P
Maar bij t springen zie je veel vaker van die typetjes die bijn ain hun broek schijten [okee soms hoor ik dara ook bij haha]

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 17:39

vaak zie je ook dat de springpaarden al op het ttrailerveld worden gelongeerd. vind je het gek dat je ze dan niet meer ziet aan t touw in t inrij veld? :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:26

Katja schreef:
Ik heb redelijk veel jonge paarden rubrieken gereden in zowel springen als dressuur en de dressuurpaarden gingen inderdaad soms aan een touwtje mee.
Voor mij met een paar redenen. De springpaarden die in Ermelo meelopen hebben vaak al behoorlijk wat gezien, oefenspringen, gewone wedstrijden, voorselecties en deze paarden zijn vaak wel wat gewend inmiddels.
Ik heb een aantal paarden in Ermelo in de Pavo gereden die één voorselectie gelopen hadden en verder nog nooit ergens geweest waren en dan is er daar wel heel veel te zien.

Tweede reden is dat ik op mijn springzadel héél veel meer kan hebben dan op een dressuurzadel. Als een springpaard aan de huppel gaat kan ik die vrij makkelijk naar voren rijden zonder eraf te vallen en met lange beugels is dat een stukje lastiger.

En dan nog mijn derde argument, sommige dressuurpaarden zijn gewoon zeikeriger dan de meeste springpaarden die ik gereden heb.

Overigens heb ik wel eens met een springpaard aan een touwtje in een prijsuitreiking van een 1.40m gestaan Die rende namelijk naar de vrachtwagen tijdens prijsuitreikingen. Gevolg was dat hij nu met een touwtje eraan bij de vrachtwagen stond :+

Denk dat deze post nog het meest de belangrijkste redenen bevat.

Heb de afgelopen paar pagina's ook nog globaal doorgespit, pfft. :D

tjoepatjoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:46

Haha ik vind dit topic wel grappig,
ik zie namelijk in het B springen genoeg proffesionele ruiters die zelfs in de ring langs de jurykar worden gesleept, :P
Maargoed.
Sommige paarden zijn heet en die krijg je soms ergens niet langs.
Als er iemand meeloopt vertrouwd het paard diegene.
en als ze daarna weer een ervaring rijker zijn is het toch allemaal mooi.
Op een gegeven moment kunnen ze vanzelf zonder!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:48

Volledig off topic..

Maar heet jouw paard echt tjoepatjoep??? Geweldig!!!!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 20:26

spring- en dressuurpaarden zullen idd evenveel schrikken. Daarom was ook mijn vraag waarom je het aan het touwtje begeleiden terwijl de ruiter er op zit vaak bij dressuur ziet en zelden bij springen. althans waar ik op concours kom is het vaak zo.

Nu 19 pagina's verder denk ik dus, dat het een combinatie is van:
-bij dressuur word het als normaal beschouwd, bij springen niet.
-dressuurruiters zijn soms wat banger, springruiters wat brutaler.
-jonge dressuurpaarden krijgen minder te zien voordat ze op concours gaan, dan jonge springpaarden.
-springruiters gebruiken een martingaal

Persoonlijk denk ik niet dat het door de fokrichting komt, want die lijnen lopen toch vaak door elkaar en springpaarden kunnen net zo heet zijn als dressuurpaarden.
als ik zo'n hete donder bij heb, dan longeer ik hem vantevoren als het kan, om de eerste hitte eraf te krijgen. Als ik niet kan longeren stap ik direct op. Het gaat dan geen verschil maken of iemand hem dan begeleid.
Longeren heet imo dus effect, touwtje niet echt.