Denk dat hij beter de idioot uithangt in de weide dan op stal.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

_rosita_ schreef:Is dat net zoiets als :'een wedstrijdruiter hoort niet in de buitenwereld, maar in de badkamer. Allen bij de hand, wc, water en af en toe wat te eten brengen. Kan zich niet bezeren zo, geen dazen, muggen en brandnetels aanwezig, máár een uurtje fitness per dag is wél nodig om te oefenen voor de wedstrijden en zo wordt men niet te dik'
Oftwel: doe alsjeblieft gewoon en hou het paard een paard, de behoefte aan sociaal contact, voldoende beweging en met regelmaat kunnen eten gaat niet weg. Of het nou een sportpaard, een recreatiepaard of pensioenpaard is../.
themuisje schreef:ik denk inderdaad dat anky nog wel even nadenkt als ze bijvoorbeeld op een rodeo stier klimt hoor!! mijn opa was vroeger ook topsporter, dronk niet, rook, niet. ging elke dag 3 uur hardlopen etc. topsporters zijn echt heel voorzichtig met hun lichaam hoor. naar de fysio ander eten, etc. een paard kan dat voorzichzelf niet kiezen, ik vind dus dat wij dat voor hun moeten doen
Ayasha schreef:Denk je dat hij in stal geen blessure kan oplopen?
hij staat wel in de wei!! maar niet met de andere pension paarden maar met twee shetties. bij sommigen hier kan je het op maar 1 manier goed doen he? 24/7 met vriendjes in de wei. en dan ben ik zoooo benieuwd he, wie dat daadwerkelijk ook heeft! op heel veel stukken grond kan dat namelijk niet eens
en zeker in de winter niet. themuisje schreef:_rosita_ schreef:Is dat net zoiets als :'een wedstrijdruiter hoort niet in de buitenwereld, maar in de badkamer. Allen bij de hand, wc, water en af en toe wat te eten brengen. Kan zich niet bezeren zo, geen dazen, muggen en brandnetels aanwezig, máár een uurtje fitness per dag is wél nodig om te oefenen voor de wedstrijden en zo wordt men niet te dik'
Oftwel: doe alsjeblieft gewoon en hou het paard een paard, de behoefte aan sociaal contact, voldoende beweging en met regelmaat kunnen eten gaat niet weg. Of het nou een sportpaard, een recreatiepaard of pensioenpaard is../.
ik denk inderdaad dat anky nog wel even nadenkt als ze bijvoorbeeld op een rodeo stier klimt hoor!! mijn opa was vroeger ook topsporter, dronk niet, rook, niet. ging elke dag 3 uur hardlopen etc. topsporters zijn echt heel voorzichtig met hun lichaam hoor. naar de fysio ander eten, etc. een paard kan dat voorzichzelf niet kiezen, ik vind dus dat wij dat voor hun moeten doen
Ayasha schreef:themuisje schreef:ik denk inderdaad dat anky nog wel even nadenkt als ze bijvoorbeeld op een rodeo stier klimt hoor!! mijn opa was vroeger ook topsporter, dronk niet, rook, niet. ging elke dag 3 uur hardlopen etc. topsporters zijn echt heel voorzichtig met hun lichaam hoor. naar de fysio ander eten, etc. een paard kan dat voorzichzelf niet kiezen, ik vind dus dat wij dat voor hun moeten doen
Jouw grootvader koos ook voor die carriere. Een paard heeft maar te volgen. Dus IMO heb je niets voor hem te doen want hij heeft nooit gekozen voor een carriere met die gevolgen.
je maakt hem diepongelukkig als hij niet getraind word. als ik een week op vakantie ben geweest (om alvast maar even aanvallen te voorkomen: hij staat dan wel in de wei en niet 24 uur op stal) denkt hij enorm vooruit in het werken, o'dit wil ze nu, en dan krijgen we nu dat. ik moet hem dan echt remmen. gekvanfleur schreef:je vergelijking slaat nergens op, je opa mag dan wel wat voorzichtiger zijn, maar heeft zichzelf vast niet verboden om met andere mensen om te gaan en gewoon te lopen. hij gaat toch ook niet in een rolstoel zitten omdat lopen te vermoeiend zou zijn?

themuisje schreef:gekvanfleur schreef:je vergelijking slaat nergens op, je opa mag dan wel wat voorzichtiger zijn, maar heeft zichzelf vast niet verboden om met andere mensen om te gaan en gewoon te lopen. hij gaat toch ook niet in een rolstoel zitten omdat lopen te vermoeiend zou zijn?
maar dat heb ik mijn pony ook niet! als je leest staat er dat hij elke dag van 8 tot 8 buiten staat met 2 vriendjes. maargoed wat ik al zei, sommige dingen moet je meemaken om te snappen
_rosita_ schreef:Is dat net zoiets als :'een wedstrijdruiter hoort niet in de buitenwereld, maar in de badkamer. Allen bij de hand, wc, water en af en toe wat te eten brengen. Kan zich niet bezeren zo, geen dazen, muggen en brandnetels aanwezig, máár een uurtje fitness per dag is wél nodig om te oefenen voor de wedstrijden en zo wordt men niet te dik'
supermooi! themuisje schreef:Ayasha schreef:Denk je dat hij in stal geen blessure kan oplopen?
ach natuurlijk wel!! maar je snapt zelf denk ik ook wel dat die kans minder is? en trouwens hij staat hellemaal niet veel op stalhij staat wel in de wei!! maar niet met de andere pension paarden maar met twee shetties. bij sommigen hier kan je het op maar 1 manier goed doen he? 24/7 met vriendjes in de wei. en dan ben ik zoooo benieuwd he, wie dat daadwerkelijk ook heeft! op heel veel stukken grond kan dat namelijk niet eens
en zeker in de winter niet.
Jammer , dergelijke conclusies.themuisje schreef:o' geloof mij maar, hij geniet van z'n werk! je zou hem echt niet gelukkig maken door dag en nacht op de wei te zetten, af en toe een rondje door het dorp en wat poetsten. echt niet, hij wil werken. dáár kan ik toch echt niets aan doen hoorje maakt hem diepongelukkig als hij niet getraind word. als ik een week op vakantie ben geweest (om alvast maar even aanvallen te voorkomen: hij staat dan wel in de wei en niet 24 uur op stal) denkt hij enorm vooruit in het werken, o'dit wil ze nu, en dan krijgen we nu dat. ik moet hem dan echt remmen.
En neen ik zeg niet dat jij dat gaat doen, maar better safe then sorry.
_Lisanne schreef:Paard dat ik rij, loopt ZZ-licht, dus mag ik denk ik wel onder sportpaard rekenen.
Hij staat in de zomer 24/7 buiten in een groep van 16 paarden. Dus lekker in de kudde. En in de winter heeft hij een uitloopstal, waar hij dus dag en nacht kan lopen.
Hij heeft vrijwel nooit een blessure, nooit kreupel of iets. Hij is nog hartstikke fanatiek met rijden. Dus ik denk wel dat dit voor hem het beste is.
heb alleen de pech dat deze pony niet van mij is. en dat er hier nergens in de buurt een stal is waar je swinters dan nog wel kan trainen. (ik ga hem geen winter lang stil zetten, krijgt hij enorm dikke benen van, raakt uit conditie etc)
Er staat nl al in de rest van het bericht waarop ik reageer. En je bewijst ook meteen mijn stelling dat bokkers eerst zelf voorbeelden aanhalen van zichzelf en je daar best niet op in kan gaan want dat ze het dan persoonlijk gaan op pakken.
Ik leer het nog wel "reageren zonder kleerscheuren".
en ik voel me niet aangevallen hoor
want ik weet dat mijn pony gelukkig is zo. ik denk alleen dat de meeste bokkers eens van de ''24/7 op de wei met soortgenoten is een vereiste als je een paard houd wolk'' af moeten komen. en daar wil ik ze best mee helpen, jammer dat de meesten niet geholpen willen worden. en trouwens als je weet dat je gelijk hebt ga je geen discussie aan
ik weet ook best dat ik het een en ander kan veranderen in mijn manier van paarden houden! tuurlijk, anders stond iedereen hier denk ik
Anyhow, heb geen behoefte aan dat type reacties dus uit de discussie met jou trek ik me terug. Als ik een discussie voer wordt er op alle argumenten gereageerd (ongeacht of die je goed uit komen of niet) of ga ik over in negeer modus tot dat wel lijkt te kunnen.
Ayasha schreef:Dat is je goed recht maar of het bijdraagt aan een discussie is een tweede.Anyhow, heb geen behoefte aan dat type reacties dus uit de discussie met jou trek ik me terug. Als ik een discussie voer wordt er op alle argumenten gereageerd (ongeacht of die je goed uit komen of niet) of ga ik over in negeer modus tot dat wel lijkt te kunnen.
maar goed, ik kom je vast wel weer eens in een discussie tegen, dan zal ik proberen om aan jouw ''discussie eisen'' te voldoen 
Lusitana schreef:Er is helemaal geen discussie nodig.
Er is geen enige goede manier om een paard te houden. Zolang je aan de basisbehoeften voldoet, en dat kan los van 24/7 weidegang, is een paard tevreden.
Het is niemands zaak wat een ander met zijn paard doet tenzij je het over mishandeling hebt. Als iemand zover gaat dat elk paard dat niet 24/7 in de wei gehouden wordt, mishandeld wordt, verklaar ik die voor gek.
Daarbij, in de wei houden kan ook behoorlijk ondraaglijk zijn voor een paard.
24/7 weidegang is geen garantie op een goed leven.
Er moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan, ook als je een paard in een wei houdt.
Hoe een paard gehouden wordt is een keus en de verantwoording van de eigenaar en niet van mensen die omwille van een discussie maar gaan uitmaken wat "hoort".
Het heeft totaal geen zin om door te drukken wat je zelf denkt dat het beste is. Er is een keur aan mogelijkheden in houden van paarden, en ze hebben alleen voor een nadelen, maar een paard past zich aan en accepteert alles zoals het komt. Dat ligt in de natuur van het paard en is de reden waarom we het kunnen gebruiken.
We hebben de verplichting om te zorgen dat het gezond en happy blijft, maar hoe we dat doen is vrij.
Er is geen enige goede manier om een paard te houden. Zolang je aan de basisbehoeften voldoet, en dat kan los van 24/7 weidegang, is een paard tevreden.
Het is niemands zaak wat een ander met zijn paard doet tenzij je het over mishandeling hebt. Als iemand zover gaat dat elk paard dat niet 24/7 in de wei gehouden wordt, mishandeld wordt, verklaar ik die voor gek.
Er moet aan bepaalde voorwaarden worden voldaan, ook als je een paard in een wei houdt.
Hoe een paard gehouden wordt is een keus en de verantwoording van de eigenaar en niet van mensen die omwille van een discussie maar gaan uitmaken wat "hoort".
Het heeft totaal geen zin om door te drukken wat je zelf denkt dat het beste is. Er is een keur aan mogelijkheden in houden van paarden, en ze hebben alleen voor een nadelen, maar een paard past zich aan en accepteert alles zoals het komt. Dat ligt in de natuur van het paard en is de reden waarom we het kunnen gebruiken.
We hebben de verplichting om te zorgen dat het gezond en happy blijft, maar hoe we dat doen is vrij.
Verder ben ik het met je eens
themuisje schreef:_Lisanne schreef:Paard dat ik rij, loopt ZZ-licht, dus mag ik denk ik wel onder sportpaard rekenen.
Hij staat in de zomer 24/7 buiten in een groep van 16 paarden. Dus lekker in de kudde. En in de winter heeft hij een uitloopstal, waar hij dus dag en nacht kan lopen.
Hij heeft vrijwel nooit een blessure, nooit kreupel of iets. Hij is nog hartstikke fanatiek met rijden. Dus ik denk wel dat dit voor hem het beste is.
super mooi dat dat kan toch! zou ik ook graag willenheb alleen de pech dat deze pony niet van mij is. en dat er hier nergens in de buurt een stal is waar je swinters dan nog wel kan trainen. (ik ga hem geen winter lang stil zetten, krijgt hij enorm dikke benen van, raakt uit conditie etc)

themuisje schreef:ik denk alleen dat de meeste bokkers eens van de ''24/7 op de wei met soortgenoten is een vereiste als je een paard houd wolk'' af moeten komen. en daar wil ik ze best mee helpen, jammer dat de meesten niet geholpen willen worden. en trouwens als je weet dat je gelijk hebt ga je geen discussie aan
Citaat:en daar wil ik ze best mee helpen, jammer dat de meesten niet geholpen willen worden.