Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:59

_BlackPearl_ schreef:
Ik had hier ook al wat dingen over gehoord. Maar opzich ben ik wel blij met deze proeven hoor. En veel mensen zeggen dat de M2 nu veel te moeilijk is en zoveel verschilt enzo, maar daar heb ik totaal geen problemen mee gehad. Ik vond het eerder de leukste klasse van allemaal :+

Met de vliegende galopwissel in de Z1 zit ik wel een beetje.. Dan kan ik nu al wel beginnen met leren volgens mij :+ Alleen hoor ik ook wel dingen over de Z2, maar Z2 pony's? Weet iemand of ze dit nogsteeds apart houden?

Ik denk dat Z2 pony's wel apart blijft, maar dan praat ik puur vanuit logisch verstand. Ze moeten namelijk rekening houden met de internationale pony proeven, zou lastig zijn als die ineens heel anders worden als de landelijke...

Dat M2-probleem snap ik ook niet zo heel goed, ik heb al een aantal keer zitten kijken en het valt mij vooral op dat er afentoe behoorlijk beroerd gereden wordt...en dan kom je die proeven, in tegenstelling tot M1, inderdaad niet meer door nee...maar dat heeft niks met de moeilijkheidsgraad te maken maar met de rijtechniek..

_BlackPearl_

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:49

Ja idd, ik denk dat het vooral te maken heeft met mensen die 'eventjes' naar het Z willen maar daar gewoon nog echt niet klaar voor zijn. Ik dacht voor de M2 van help hoe kom ik daar doorheen, als je al die verhalen hoort. Maar ik was er gewoon al echt klaar voor blijkt want ik vond het direct helemaal niet moeilijker.

Ohjaa, de internationale proeven heb je natuurlijk ook nog met pony's dan. Daar had ik nog nieteens bij nagedacht.
Nouja, over een half jaar zullen we wel weten hoe het allemaal gaat. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:23

_BlackPearl_ schreef:
Ja idd, ik denk dat het vooral te maken heeft met mensen die 'eventjes' naar het Z willen maar daar gewoon nog echt niet klaar voor zijn. Ik dacht voor de M2 van help hoe kom ik daar doorheen, als je al die verhalen hoort. Maar ik was er gewoon al echt klaar voor blijkt want ik vond het direct helemaal niet moeilijker.

Ohjaa, de internationale proeven heb je natuurlijk ook nog met pony's dan. Daar had ik nog nieteens bij nagedacht.

je spreekt nu over jezelf neem ik aan, met een pony in de M2 :o
Maar met een paard van bijna 1.80 m of groter op D in galop aanspringen en dan meteen links wenden (dus een wending van 6 m) valt echt niet mee hoor ;-)

Het M2 is met een pony toch makkelijker qua ruimtegebruik van de baan dan met een paard.......
daarom is voor de meeste (Paard)ruiters het Z1 ook vaak fijner als het M2, puur de extra ruimte die je kunt benutten!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:03

listiglistje schreef:
_BlackPearl_ schreef:

Maar met een paard van bijna 1.80 m of groter op D in galop aanspringen en dan meteen links wenden (dus een wending van 6 m) valt echt niet mee hoor ;-)

Het M2 is met een pony toch makkelijker qua ruimtegebruik van de baan dan met een paard.......
daarom is voor de meeste (Paard)ruiters het Z1 ook vaak fijner als het M2, puur de extra ruimte die je kunt benutten!

Ook in het Z staan de hoekletters op 6 meter om de bak groter te maken heeft voor die bepaalde oefening geen zin
Ik weet dat hij moeilijk is maar ik had er van de week een heel goed cijfer voor ( heb hem echt ver terug genomen in de verzameling zodat hij heel klein de hoek door ging, en dat ging goed, toen ik dat gewoon in arbeidsgalop deed kreeg ik er nooit goede punten voor want dan leek het meestal op een halve volte en dat willen ze dus niet zien )

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:59

Dat stukje is ook maar 1 onderdeel van de 4 proeven, ik snap dat het moeilijk zal zijn met zo'n slagschip (mn zus heeft ook zo'n reus) en voor mij met mij Etje een stuk makkelijk, maar in de Z heb je ook van die lijntjes. Ik denk dat ze zit vooral in de proeven hebben gedaan omdat je dit dan ook wel krijgt en dan moet je het dus ook kunnen. Net als dat je in die proef ook een uitgerekte eenvoudige wissel hebt (na een volte 10m op X vanuit galop naar stap, na elke passen op de hoefslag andere galop). Wanneer je zulke stukjes weglaat onstaat er waarschijnlijk weer een gat tussen de M2 en Z.
Maar ik snap dat het met een groot paard een stuk moeilijker is in de M2 als met een pony, maar ik keek ook gewoon uit mezelf en bedoel denk ik dan ook vooral de mede ponyruiters in wat ik hiervoor zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:01

Die onderdelen zitten erin om de combinaties alvast een beetje uit te dagen naar verzameling toe. Die bepaalde oefeningen kunnen niet in een arbeidstempo worden gereden en dat hoeft dus ook niet.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:21

Lovely schreef:
Die onderdelen zitten erin om de combinaties alvast een beetje uit te dagen naar verzameling toe. Die bepaalde oefeningen kunnen niet in een arbeidstempo worden gereden en dat hoeft dus ook niet.

Nee daar kwam ik dus ook achter
Word wel mooi arbeidstempo gevraagd maar onder kijken ze toch naar de verzameling
En ik ben er achter gekomen dat als je de proeven van het M2 gewoon in verzameling doorrijd je betere punten krijgt dan dat je in arbeidstempo krijgt
Ik rij ze dus keurig in verzameling

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:41

Dat de onderdelen in her M2 in arbeidstempo worden gevraagd is omdat men vroeger veel te veel terug reed in het M2.
Zonder verzameling en gedragenheid lukt het niet, maar het accent moet wel op het voorwaartse blijven liggen.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:34

hoop dat nieuwe proeven komen vooral in B en L1
doe zijn zo makkelijk..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:10

setteke schreef:
Nee, lott, net zomin er 20 x 60 banen bestaan voor de opvolgers, haha. Laat me niet lachen.

sorry ik snap het niet?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:10

_BlackPearl_ schreef:
Ik had hier ook al wat dingen over gehoord. Maar opzich ben ik wel blij met deze proeven hoor. En veel mensen zeggen dat de M2 nu veel te moeilijk is en zoveel verschilt enzo, maar daar heb ik totaal geen problemen mee gehad. Ik vond het eerder de leukste klasse van allemaal :+

Met de vliegende galopwissel in de Z1 zit ik wel een beetje.. Dan kan ik nu al wel beginnen met leren volgens mij :+ Alleen hoor ik ook wel dingen over de Z2, maar Z2 pony's? Weet iemand of ze dit nogsteeds apart houden?

maar waarvan hoor je het dan? ik heb het wel van andere bokkers gehoord

maar op de knhs lees ik er niks over. is het niet domweg speculatie wat hier gebeurd?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:36

_Lott, ik bedoelde eigenlijk, dat er volgens voorgaande berichten, M gereden gaat worden op 20 x 60 banen. Dat vind ik dus een verschuiving van hedendaagse problemen. Straks moet een B paard al een 60 x 40 m proef lopen. Dat bedoelde ik met opvolgers, de opvolgers van ons systeem. Duidelijk :D ?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:39

ach ik heb laatst geschreven bij men-marathon dressuur, baan 40x80 en nog kon de jury het niet bijbenen :z Dat gaat echt te ver ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:44

Ja, Nibbit, ik blijf erbij, het is een juryprobleem, welke discipline je ook rijdt ;) .

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:34

_Lott schreef:
_BlackPearl_ schreef:

maar waarvan hoor je het dan? ik heb het wel van andere bokkers gehoord

maar op de knhs lees ik er niks over. is het niet domweg speculatie wat hier gebeurd?

Ik heb het van mijn instructrice gehoord, die is jury en weet het weer via een ander jurylid die de knhs meehelpt over hoe de proeven veranderd gaan worden.

Dat de M ook maar in 20x60 moet vind ik ook maar niks, dan is de Z ook niet veel anders meer en zo kan je idd alles wel gaan veranderen. En wat een gezeur dat je dan daar ook weer extra proeven voor moet maken voor de 20x40bak die sommige verenigingen alleen tot hun beschikking hebben. Dan wordt het boekje lekker vol :P

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:39

setteke schreef:
Kohtje, de M is de voorloper van de Z, wil je in de toekomst geen Z starten dan?
(Niet dat ik het eens ben met alle ontwikkelingen :o )

Ik weet natuurlijk niet of ik het weer haal :D (op dit moment weet ik nog geen eens of ik ooit weer start)
Nu mag je in de winter ook nog in een 20x40 Z starten en ik vond dat heerlijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:40

listiglistje schreef:
_BlackPearl_ schreef:

Dat scheelt dan toch per paard. De mijne is 1.85 (en nog een beetje) en die kan zo'n wending echt heel simpel maken. Hij loopt ook iets fijner in een 20/40 ring vind ik zelf. Dan kan ik beter zijn aandacht erbij houden dan in de lange stukken.
Daarentegen denk ik dat onze merrie het in het Z1 beter zal doen in een 20-60 ring, want die is zo ruim dat ze die plaats goed kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:11

digo schreef:
De B proeven zijn wel te eenvoudig denk ik maar je wilt soms niet zien wat voor niveau je nu in de B in de baan krijgt. Daarbij wil de KNHS het wedstrijdrijden wel voor iedereen toegankelijk houden

ik hoor inderdaad in dit topic veel mensen zeggen, de B is te simpel, mijn paard verveeld zich.....

als ik zit te jureren in een ring met 30 combinaties kan ik helaas de helft nog niet met een wp naar huis sturen. De B hoeft in mijn ogen dus echt niet moeilijker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:16

vonneke schreef:
digo schreef:
De B proeven zijn wel te eenvoudig denk ik maar je wilt soms niet zien wat voor niveau je nu in de B in de baan krijgt. Daarbij wil de KNHS het wedstrijdrijden wel voor iedereen toegankelijk houden

ik hoor inderdaad in dit topic veel mensen zeggen, de B is te simpel, mijn paard verveeld zich.....

als ik zit te jureren in een ring met 30 combinaties kan ik helaas de helft nog niet met een wp naar huis sturen. De B hoeft in mijn ogen dus echt niet moeilijker.

Ligt dat niet gewoon aan de rijkunst van de personen in kwestie, ipv aan de proeven? De proeven zijn echt doodsimpel en met een goed gereden paard met twee vingers in de neus door te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:25

zissely schreef:
blacknorton schreef:
daarnaas hoop ik werkelijk dat de A/b proeven worden aangepast. ik ben zo blij in dat opzich dat de ponystal gestopt is voordat deze proeven zijn ingegaan. voor een shet een ene 7 jarige is het bijna onmogelijk om daar relaxed een proefje te rijden, voor hun is galop gewoon lastig. de galop mag er van mij voor hun uit in de b en de vele rare lijnen en rondjes. (zelfs voor vele studentenruiters (welke een ab-b proefje kunnen rijden) zijn deze vaak lastiger dan een gewone b proef).
natuurlijk heb je oudere kinderen en getalenterende ponies er tussen zitten die makkelijk een zwaarder proefje kunnen rijden, voor hun zou het leuk zijn als ze door kunnen rijden in ab-m 1 en 2 (met wijken en schouderbinnewaart) of mee kunnen starten tussen de gewone ponies.
dus de b zonder galop en normale lijnen zodat er een floeiende proef ontstaat (mag zeker in een kleine bak die a/b-tjes doen er een jaar over), in de l de galop er in hoek aanspringen midden volte en volgende korte zijde weer terug. dan vanaf de m1 wijken en m2 shouderbinnenwaarts. en als ze dan er ngo steeds oppassen en het beheersen dan mee laten starten tussne de grotere ponies of l1 en l2 invoeren.
kortom terug naar de oude opzet.

even terugkomend op dit stukje:

Ik ben het enerzijds met je eens dat de proeven aangepast mogen worden anderzijds absoluut niet.
Zelfs de B -AB zijn officiele wedstrijden met officiele eisen. Sommige shetten kunnen inderdaad gewoon niet goed galloperen, vooral op kleine delen als een volte. Maar toch, de galop is een basisgang, die iedere basisruiter moet beheersen. Kan je dit niet, dan kan je in mijn ogen beter bixie gaan rijden.

De M1, M2 B bestaat al en is eigenlijk nog te weinig, als je veel mensen ziet. Ik kom regelmatig (op kampioenschappen) mensen tegen die met hun pony veel meer kunnen dan dat stukje wijken of schouderbinnenwaarts, pony's die zo mogelijk meer getalenteerd zijn dan die internationale pony's. Nu moet je bij de B pony's vanaf de L2 gaan denken richting leeftijd +11 van de ruiter. Natuurlijk zitten er jongere kinderen bij, maar is dat niet nou juist knap? Ik vindt dat dat de paardensport zo charmant maakt. een 80 jarige kan nog uitkomen tegen een 20 jarige. Mannen en vrouwen, alles kan je tegen komen. In welke sport heb je dat nou?

De L1 en L2 zijn er allang voor de kleintjes, evenals de M1 en de M2 (alleen B). De proeven mogen langer doorgaan, tot de Z2, want nu wordt je "gedwongen" door de knhs om de overstap naar een groter pony te maken. Wat als dat kind gewoon nog een jaar of 2 eigenlijk op haar super goede kleintje past? Is het niet zonde dat deze pony's gewoon de kans niet krijgen om echt te laten zien wat ze kunnen?

Mijn vader heeft toen ik klein was vaak zijn hart vastgehouden!! In de proeven hoefde ik nooit te galopperen maar ik had natuurlijk mijn winstpunt en ging springen. En wat deed ik daar, juist ja, galopperen...... dat was niet echt heel veilig altijd. Thuis in de springles ging ik veel in draf maar op concour werd mijn pony te sterk en galoppeerde ik door de baan.

Ik zie nu bij mij op stal dat de kinderen volop rond galopperen, mede omdat dit ook in de proef gevraagd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:32

@San87, dat ligt inderdaad ook aan de ruiter maar soms ook aan het paard of aan de combinatie.

Maar is het nu de bedoeling om die mensen die toch maar net wel of geen wp kunnen halen nog 'moeilijker' te laten rijden.
De wedstrijdsport moet voor iedereen toegankelijk zijn en ik denk dat ze dat heel goed doen met de B proeven.

Ik kom op concour genoeg mensen tegen die al jaren met plezier in de B rijden en af en toe een keertje een wp rijden. Laatst hoorde ik iemand die na 2,5 jaar naar het L1 mocht. Och joh ze was de koning te rijk.

nee, hoe simpel je de B proefjes ook vind. Helaas vind ik maar heel heel weinig ruiters in mijn ringen die met gemak 210 rijden.

De B lekker zo laten en voor iedereen toegankelijk houden.

En de opmerking: 'Mijn paard verveeld zich in een B proef', dat vind ik zo'n onzin. Dan moet de ruiter of amazone ervoor zorgen dat het paard gereden wordt tijdens de proef, dan heeft het paard geen tijd om zich 'te vervelen'.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:36

vonneke schreef:
@San87, dat ligt inderdaad ook aan de ruiter maar soms ook aan het paard of aan de combinatie.

Maar is het nu de bedoeling om die mensen die toch maar net wel of geen wp kunnen halen nog 'moeilijker' te laten rijden.
De wedstrijdsport moet voor iedereen toegankelijk zijn en ik denk dat ze dat heel goed doen met de B proeven.

Ik kom op concour genoeg mensen tegen die al jaren met plezier in de B rijden en af en toe een keertje een wp rijden. Laatst hoorde ik iemand die na 2,5 jaar naar het L1 mocht. Och joh ze was de koning te rijk.

nee, hoe simpel je de B proefjes ook vind. Helaas vind ik maar heel heel weinig ruiters in mijn ringen die met gemak 210 rijden.

De B lekker zo laten en voor iedereen toegankelijk houden.

En de opmerking: 'Mijn paard verveeld zich in een B proef', dat vind ik zo'n onzin. Dan moet de ruiter of amazone ervoor zorgen dat het paard gereden wordt tijdens de proef, dan heeft het paard geen tijd om zich 'te vervelen'.

Van mij zou de B ietsje meer een uitdaging mogen zijn. Meer figuren erin of zo, die 300.000 voltes in proef drie, wat geestdodend... Gooi er dan een slangenvolte met drie bogen, een gebroken lijntje of afwenden over de A-C lijn in of zo. Al die voltes... Bah. Proef vier is goed te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:39

wat meer variatie zou idd een idee zijn, maar een slangevolte met 3 bogen is een hele opgave voor groene ruiters/paarden/combinaties.

ik zou persoonlijk graag de oefening halsstrekken in stap of halsstrekken in draf en dan overgang naar stap terug zien.

vooral de overgang van draf naar stap vond ik zelf erg fijn in de vorige proeven, kon je goed de controle van de ruiter op het paard zien.

voor de B is het gewoon moeilijk om het moeilijker te maken, puur omdat ze daar geen wendingen van 15/10 meter in willen hebben.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:41

Ik denk ook niet dat de B moeilijker moet. Als het voor een combi echt te makkelijk is vliegt die er met een paar proeven doorheen en kunnen ze lekker snel L. Voor de mensen die geen 3 wp per proef rijden is het gevraagde dus precies goed.

Zit trouwens de slangenvolte met 3 bogen niet in de L1?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:43

vonneke schreef:
wat meer variatie zou idd een idee zijn, maar een slangevolte met 3 bogen is een hele opgave voor groene ruiters/paarden/combinaties.

ik zou persoonlijk graag de oefening halsstrekken in stap of halsstrekken in draf en dan overgang naar stap terug zien.

vooral de overgang van draf naar stap vond ik zelf erg fijn in de vorige proeven, kon je goed de controle van de ruiter op het paard zien.

voor de B is het gewoon moeilijk om het moeilijker te maken, puur omdat ze daar geen wendingen van 15/10 meter in willen hebben.

Daar heb je gelijk in. Maar dan nog zouden wat andere figuren een optie zijn en een welkome afwisseling van al die voltes. Wat je opmerkt over halsstrekken, vind ik ook wel een erg goede, ik merk bij mijn groene paard ook dat het veel meer controle vergt om aan de lange teugel van draf naar stap te gaan, dus dat soort kleine testjes toont goed aan of je controle hebt of niet.