[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:08

Noukie schreef:
De visies daarover wisselen. Ik heb een bitfitter erbij gehad die zei: onderlegtrens zelfde maat als gewone trens en stang ietsje kleiner. Dat was ook wat ik om me heen veel hoorde.
Maar hier in het topic ook mensen die juist precies andersom advies gehad hebben en die daar super tevreden mee zijn! Dus wat nou dé manier is durf ik niet te zeggen :+

Bij mij is mn trens ook de normale maat en de stang kleiner.

Ik zie het idd ook wel eens andersom, maar dan vind ik de stang zo enorm "zwemmen" in zo'n mond. Ik kan me niet voorstellen dat dat fijn is voor een paard.

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:36

Hmm ja overal is iets voor te zeggen, zal eens met instructeur overleggen, ik heb werkelijk geen idee...

Peelie

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:57

Die van mij houdt zowiezo niet van gerommel in zijn mond. Het moet stil liggen of doe het anders maar gewoon niet.

Ik heb een keer een grotere stang geprobeerd, maar dat was niks. Wat wel een hoop verschil kan maken is de kettingbeschermer. Ik heb er nu 1 van cavallo. Zo'n rubber ding. Het is een uitkomst. Stang nog stabieler. Paard happy.

Daarbij rij ik ook (heel ouderweds) met een slobberriempje. Ook dat scheeld. Zeker met halsstrekken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:47

Ik ben uiteindelijk sowieso weer terug op trens. Ondanks bitfitters etc. Hij bleef t stom vinden allemaal. Al denk ik na al dat geklooi met hoofdstellen dat de druk op/achter zn oren met de S&T ook nog wel eens van grote invloed geweest kan zijn.
Maargoed, om nou weer een extra hoofdstel aan te schaffen om dat uit te proberen... _O- Hij doet t best op trens, dus ik vind t goed zo :)

Net lekker t bos in geweest. Bak was nat en binnen vond ik geen optie. Bos was ook nat, maar dat is tóch anders! Hij was echt heerlijk fris, lekker einden gegaloppeerd en topfit weer bij de trailer. Beste keus die ik kon maken!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:05

Heerlijk noukie, altijd genieten even eruit!

Hier mazzel gehad met het weer vandaag, vanmorgen vroeg wat buien en nu giet het.
Ik had me opgegeven voor een soort van mini starters spring-/cross lesje bij ons op de club, doen ze een paar keer in de winterperiode, iedereen kon mee doen.
Ik ben helemaal geen springheld en ik had met Ferro nog maar 1x een keer een springles gehad 2 jaar terug dus was erg benieuwd vandaag.
Het was lekker laag en simpel, Ferro werd een beetje baldadig van het wachten maar het rondje sprong hij super braaf!

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 18:37

Mijn stang en trens zijn beide 12,5, net als mijn losse trens. Mijn gewone trens is vergelijkbaar met mijn onderlegtrens.

Vandaag wedstrijd gereden bij acedemy bartels! Wat een gave locatie om te mogen rijden!

Waar mijn paard de laatste tijd best wakker is, was ze vandaag helemaal zen, eerder weer richting het slome. Helaas was ik zednontzettend gespannen. Losrijden ging heel fijn, ondanks dat ik er toch wat later op zat dan ik gewild had. In de ring, ik zoveel spanning, dat ik veel te strak ging zitten. Paardje bleef gelukkig wel fijn lopen. Paar kleine fouten verder een 6’jes proef. Kwam dus ook op 200/203 uit en 15e van de 24. Prima tevreden met de zware concurrentie.

Zelf vooral werken aan de spanning en de galop mag nog wat sterker, totale verzameling eigenlijk wel.. haha

Ook nog even foto’s gemaakt in de buitenbak, ben benieuwd !

Nouvel: stoer hoor!!
Noekie: bos blijft toch een heerlijke afwisseling, houdt ze lekker fris in het hoofd!

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:43

Mag ik me hier alvast melden? Ik heb nu 9 punten in het M2 (laatste keer 185 en 178 -O- ), dus nog even illegaal, maar die laatste punt hoop ik 25 november te rijden.

Ik heb een Lusitano merrie van een kleine 150cm: Beleza :# . Een kleine, hete, onzekere, maar oh zo leuke perlino van 9 jaar. Ik heb haar nu 5,5 jaar en we zijn pas en jaar of 3 wat serieuzer aan het rijden. Beleza is hét voorbeeld van een laatbloeier en een veulen op 3 jarige leeftijd en 2x leverontsteking heeft haar ook op een behoorlijke achterstand gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Maar nu doet ze het super fijn! We starten alleen maar indoor. Door haar blauwe ogen is ze erg gevoelig voor UV en draagt ze altijd een masker buiten. Daar mag je helaas niet mee starten. maar, het gaat me hard zat zo! We hebben heerlijke vrije zomers waarin we fijn door kunnen werken. Afgelopen zomer zijn we met de wissels begonnen en die gaan inmiddels meestal goed.
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 11-11-18 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:57

Ik kwam dit topic trouwens tegen toen k op zoek was naar ervaringen met stang en trens. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, als ik het al zou gaan gebruiken... Nu komt er 8/12 een bitfitter op stal en ik wil dan haar advies en mening over Bel haar bekkie en wat daar het beste in past. Om me een beetje voor te bereiden heb ik afgelopen vrijdag gelest met een geleend setje en dat beviel ons enorm goed! Ze was meteen zo ontspannen en tevreden ermee. Ik kan met veel minder 'druk' (heel relatief, ze kruipt eerder achter de teugel dan dat ik echt veel i mijn handen heb) aan de voorkant dezelfde aanspanning krijgen. Ik heb er zaterdag mee gereden en ga er morgen mee lessen bij Tonnie Huberts en daarna hang ik het in de kast tot de 8ste.

Hoe vaak rijden jullie met s&t? Wat zou de reden zijn om af te wisselen als een paard er duidelijk zoveel fijner op is? Mijn 'angst' zit er een beetje in dat ik het mezelf 'makkelijk' maak met s&t, maar ik maak het vooral Bel er makkelijker mee voor mijn gevoel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 19:58

Welkom nieuwelingen :)

s&t ik heb juist wel een maat groter. Kleiner was niks lag klem. Maar ik rij altijd op trens eigenlijk..

Vandaag ook weer concours gehad. En ik trek altijd gekke dingen aan. Zo ook nu _O- ik dacht wel al een paar keer van huh die letter is aan de andere kant maar het zal wel. Kende de lijnen dus reed maar door. Met laatste overgang was ik wel in de war want ik kon V niet vinden die stond aan de overkant dus ik dacht verkeerd te zijn gereden.

Na afgroeten bleken dus ze Z letters verkeerd om te staan :+ overleg geweest met jury (was de eerste Z combi) en toen zijn ze gedraaid. Omdat omstandigheden gelijk moeten zijn kreeg ik de kans opnieuw te rijden. Dit uiteindelijk nie tgedaan. Was al aan het uitstappen en mijn 2e proef is vaak niet beter dan de eerste.. Uiteindelijk wel net een winspunt over gehouden :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:02

Hahaha Yvank, wat ontzettend slordig van de organisatie. Reed je uit je hoofd of had je een lezer? Ik rijd uit mijn hoofd en zou toch behoorlijk in paniek zij geraakt geloof ik...

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:04

Omg yvank stoer dat je gewoon je proef hebt gereden ik zou echt van padje af gegaan zijn.

Welkom nieuwe mensen!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:06

Gefeliciteerd Yvank! En idd, heb jij weer :D

Welkom Mrijn!

Renee, lastig als ze dan van net te ontspannen met losrijden naar (jijzelf) teveel spanning in de proef. Dan moet je snel schakelen. Toch nog best een nette score. Wanneer mag je weer?

Nouvel, leuk! Hij ziet er in dit rondje idd wel chill uit! Enne, hebben jullie een mooi juryhok tegenwoordig? :)

Bij ons was dus gister ook zo'n huppel/cross lesje. Achteraf best jammer dat ik niet had opgegeven :+ Dus vandaag maag boompjes meegepakt in het bos :D

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:07

Ik heb nog een vraagje aan jullie... Hoe delen jullie je week in wat trainen betreft? Nu er steeds meer in onze trucendoos zit, kom ik aan lang niet alles toe in 1 training. Nu lang ik nog niet zo heel bewust en doe wat goed voelt, maar daardoor kom ik aan een aantal (vaak moeilijke) dingen niet toe. Ik had het plan om drafdagen en galopdagen in te plannen. In het losrijden uiteraard alle gangen rijden, maar daarna de focus leggen op 1 gang. Mijn instructrice focust juist op 1 oefening per training, maar pakt dan wel alle gangen mee.

Hoe doen jullie dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:12

Ik reed met lezer maar rij ook vaak uit hoofd...Juist daarom ging het goed denk ik! Want ik rij lijnen en geen letters in mijn hoofd is het dan M van hand veranderen middengalop tot de Z letter. Ik denk als ik puur naar de voorlezer geluisterd had ik helemaal in de war was geweest.

Ik train meestal 2 dagen vooral losrijden dan alle gangen maar niet zolang en simpel buigen. En dan de overige 3 dagen dat ik rij ene keer nadruk op draf andere keer op galop.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:20

Ik doe op de dagen dat ik m echt train eigenlijk wel (bijna) alles. Maar dan wel bijv schouderbinnenwaarts, 1x inzetten, en goed is dan goed. Dus zo kan ik in 1 lange zijde soms al klaar zijn met SB en travers zeg maar. Of soms juist niks aan oefeningen en alleen maar aan de kwaliteit van de draf oid sleutelen.
Kan dus wel een beetje wisselen, maar komt er iig op neer dat ik sommige oefeningen echt meepak als training en andere meer even kort als gehoorzaamheidscheck. Zo kom ik in de tijd dan wel uit.
Bouw vaak op met ong kwartiertje drafwerk lichtrijden, dan kwartiertje galop, dan kwartiertje oefeningen. En tussendoor stappen telkens. Nu ik de wissels moet bevestigen is de galop vaak wat langer en dan een ander stukje iets korter.

edit: ik doe m trouwens zelf 5x per week, waarvan meestal 4x rijden. 1x daarvan wil ik 'iets anders' doen, dus bos of sprongetje. En dan nog 3x wel aan t werk. Mn ma doet m de andere twee dagen, dan krijgt ie gewoon lekker beweging tot M1 niveau, net waar mn moeder zin in heeft :)
Laatst bijgewerkt door Noukie op 11-11-18 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 20:23

Jemig Yvank, wat een prestatie! Ik denk dat je door het uit je hoofd rijden heel veel mazzel hebt gehad! Toch maar eens wat meer op uit mijn hoofd rijden sturen.

Nouvel en Mrijn, welkom! Nouvel, ik vond jouw avatar altijd al opvallend. Wat een gaaf paard heb je!

Stang en trens ben ik nog steeds niet echt happig op, hoop dat ik het zolang mogelijk kan uitstellen. Misschien deze winter wel eens een keer proberen. Juf heeft nog wel een hoofdstel liggen om mee te proberen.

Ben momenteel lekker recreatief aan het rijden. Nouja... met de focus op snel worden. Dat gaat de ene keer lekkerder dan de andere keer. Gelukkig merk ik wel steeds meer dat hij er lekker door blijft lopen. Hoe zijn jullie zelf vlug met je been?

Thuis nog steeds druk aan het klussen, ellende man. Moet nu tegels uit zoeken... Kijk er al een jaar naar, maar ik heb nog geen idee _O-

Verder moet ik binnenkort maar een dagje vrij nemen om de zadelmaker te laten komen. Jemig, ik vergeet dus telkens te bellen door drukte of andere dingen aan mijn hoofd :\

Leuke vraag trouwens Mrijn! Omdat ik het thuis zo druk heb en het heel moeilijk voor mij is geweest het afgelopen half jaar (onzekerheid bij mij, sloeg over op het paard, daarop wel stress release 'therapie' gedaan, maar nu moet er gewoon nog veel meer bevestiging komen), rij ik maar 3 keer per week. Ik heb het idee dat mijn paard hier lekker op reageert. En doordat ik heel veel spanning in mijn eigen lijf heb gehad, ligt de focus op door het lijf bewegen. Dat gaat best heel erg lekker. En daarbinnen wissel ik af op basis van hoe mijn paard aanvoelt. Ook probeer ik hem steeds korter te krijgen en daarin door te blijven gaan. Dat gaat ook steeds prettiger.

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 21:30

Welkom aan alle nieuwe mensen! *\o/*

Yvank, toch netjes gedaan voor een proef met hindernissen! :D

Ik rijd sinds een paar maanden op s&t en vind het geweldig. Ik wissel ook niet als ik ga rijden omdat hij er zoveel beter op loopt. Ik pak per training twee onderdelen mee en dan vaak één in galop en één in draf. Als iets goed gaat probeer ik het nog beter te krijgen zodat het in de proef makkelijker wordt.
Vandaag weer gestart en ik ben wederom dik tevreden. We hadden 198 punten maar hij liep echt weer heel braaf. Sloot zich niet af en liet zich netjes rijden. Ik vond mij wissels en keertwendingen slordig maar daar had ik toch voldoendes op. De laatste eenvoudige wissel wilde ik wat netter doen dus ik telde in mijn hoofd één, twee drie en terug! Toen stond Beer stil :D Braaf paard dit hebben we inderdaad geoefend maar het was niet helemaal de bedoeling op dit moment _O- Commentaar was dat ik hem flitsender mag rijden en dat klopt.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:19

Janine1990 schreef:
Ben momenteel lekker recreatief aan het rijden. Nouja... met de focus op snel worden. Dat gaat de ene keer lekkerder dan de andere keer. Gelukkig merk ik wel steeds meer dat hij er lekker door blijft lopen. Hoe zijn jullie zelf vlug met je been?

Leuke vraag trouwens Mrijn! Omdat ik het thuis zo druk heb en het heel moeilijk voor mij is geweest het afgelopen half jaar (onzekerheid bij mij, sloeg over op het paard, daarop wel stress release 'therapie' gedaan, maar nu moet er gewoon nog veel meer bevestiging komen), rij ik maar 3 keer per week. Ik heb het idee dat mijn paard hier lekker op reageert. En doordat ik heel veel spanning in mijn eigen lijf heb gehad, ligt de focus op door het lijf bewegen. Dat gaat best heel erg lekker. En daarbinnen wissel ik af op basis van hoe mijn paard aanvoelt. Ook probeer ik hem steeds korter te krijgen en daarin door te blijven gaan. Dat gaat ook steeds prettiger.

Bel is van zz niet heel vlug aan het been, althans ze was vaak heel loperig en ril waardoor ik er met weinig been (en wat meer hand) aan ging rijden en als ik mijn been dan nodig had, bleek ze slecht te reageren. Daarop ging ik dan teveel duwen waardoor ze alleen maar loperiger werd... Ik heb in het voorjaar een aantal lessen bij M.alene N.ooteboom gereden en met haar ben ik bezig geweest met een heel los been te rijden (echt met 0-benen rijden). Hierdoor ging Bel veel beter begrijpen wanneer ik een hulp gaf en ze kan veel groter en makkelijker bewegen omdat ik niet meer knijp en duw. Kan het maar moeilijk omschrijven, maar voor mij was dit zo'n eye-opener!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 22:25

Dat doe ik dus inderdaad ook. Alleen ik kan maar heel weinig verschil maken nu. Omdat we zo bezig zijn met ontspanning door het lijf. Zodra ik te veel aanspan, dan gaat hij op de rem. Nu is dat steeds minder aan het worden, hij blijft steeds makkelijker doorlopen. Maar hij moet nog makkelijker vooruit en terug met behoud van de impuls en de beweging door het lijf.

Nu ben ik zelf best lang vooral mijn benen, 1.86m en mijn paard maar 1.68m en aardig rond. Dus mijn benen komen er een stukje onderuit. En ik ben me recentelijk gaan realiseren dat ik eigenlijk helemaal niet goed weet hoe ik been moet geven. :+ En dat ik te vaak een grote hulp geef, omdat ik niet weet hoe ik snel moet zijn.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:08

Het zal met mijn hete Portugees anders werken dan met jouw Fries, maar echt heel bewust met je knieën los van het zweetblad en echt alleen been geven als het echt nodig is, heeft voor mij een he groot verschil gemakt. Nu heb ik wel een iets 'scherper' spoor gekocht, dat voelt een beetje als vals spelen. Ik rijd nu met en grof wiel in plaats van een stompe zwanenhals, maar als ik dan bedenk hoe ik af en toe met die stompe sporen moest harken om iets voor elkaar te krijgen.
Beleza komt ook terug als ik mijn knieën iets naar elkaar knijp. Dat is iets wat ik voorheen altijd en beetje deed terwijl ik dan wilde dat ze doorliep, maar nu is het een hulp m wat tempo terug te nemen. Wat heeft dat dier toch een hoop met me te stellen

Edit: ik zag van de week dat een instructeur hier uit de buurt op bijscholing zo'n knijp/piepspeeltje voor de hond tussen haar laars en spoor had gedaan. Wordt je je mooi bewust van het aantal (onnodige) keren dat je je spoor gebruikt. :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:13

Waarom je knieen los dan ga je ja gigantisch aanspannen in je bovenbeen wat je net niet wil. Je benen gewoon stil maar wel aan je paard is hoe ik het doe en leer :) dat maakt een groot verschil 1x hulp en dan moet die doorgaan tot je wat anders doet. Maar ik ga niet mijn benen los doen van het zweetblad dat deed ik vroeger en dan liep die eigenlijk altijd er mooi voor weg..

Kwa sporen rij ik met kleintjes en op wedstrijd wat langere.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 23:18

Yvank_ schreef:
Waarom je knieen los dan ga je ja gigantisch aanspannen in je bovenbeen wat je net niet wil. Je benen gewoon stil maar wel aan je paard is hoe ik het doe en leer :) dat maakt een groot verschil 1x hulp en dan moet die doorgaan tot je wat anders doet. Maar ik ga niet mijn benen los doen van het zweetblad dat deed ik vroeger en dan liep die eigenlijk altijd er mooi voor weg..

Daar ben ik nu inderdaad ook gewoon mee bezig. Constant wel contact met het paard is wat anders dan constant been geven. Mijn been wordt er naar mijn idee stiller van (ook niet makkelijk met lange benen), en ik merk nu dat ik ook serieus kan aandrukken waarop al reactie komt. Is het niet genoeg kan ik mijn spoortje er even aan doen. Zo krijg ik een stuk scherpere reactie dan alleen groot inkomen als er geen reactie komt.

Maar goed, is ook meer iets waar ik op het moment over nadenk en dus verschillende dingen probeer.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:03

{:)-:(

Mrijn schreef:
Ik heb nog een vraagje aan jullie... Hoe delen jullie je week in wat trainen betreft? Nu er steeds meer in onze trucendoos zit, kom ik aan lang niet alles toe in 1 training. Nu lang ik nog niet zo heel bewust en doe wat goed voelt, maar daardoor kom ik aan een aantal (vaak moeilijke) dingen niet toe. Ik had het plan om drafdagen en galopdagen in te plannen. In het losrijden uiteraard alle gangen rijden, maar daarna de focus leggen op 1 gang. Mijn instructrice focust juist op 1 oefening per training, maar pakt dan wel alle gangen mee.

Hoe doen jullie dit?

Ik rij op ma, wo, vrij en zaterdag, dinsdag en donderdag soms longeren met dubbele lijnen, niet alleen laag en rond maar ook hoog bijgezet.
Alles is best goed bevestigd, ik rij altijd eerst laag en rond in stap en draf, pak m op in stap en ga galopperen, vlot tempo, pak een changement mee links en rechts, dan even l&r stappen. Dan drafgedeelte, wat sb en appartementen, veel overgangen, halthouden, soms achterwaarts, dan galop, verzamelen, appuyeren en contra, eenvoudige wissels, weer wat draf meepakken en dan lang laten uitdraven.
Zo knoeien we een beetje aan :)

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:39

Yvank_ schreef:

Ik kan juist heel fijn los zitten als ik mijn knieën los houd, gewoon in balans op mijn zitbeenknobbels zonder beenspanning. Mijn paard zit ook heel makkelijk, dat scheelt wellicht. Nu moet ik zeggen dat wat ik los noem, jij misschien 'eraan' vindt hoor. Ik doe wel eens bewust mijn knieën los om te controleren of ik toch niet met spanning in mijn benen zit (vooral op wedstrijd gebeurt me dat wel eens), maar verder kun je niet tussen mijn knieën en het zweetblad kijken :D

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:38

Wow dat gaat hard hier zeg!

Mrijn wat leuk ook een lusitano!
Wat een mooie merrie, en wat knap van jullie zeg!

Noukie, ja sinds vorig jaar een echt juryhokje, deftig he?!

Ik heb al jullie stang en trens en trainingsverslagjes door gelezen, leuk en interessant om te lezen hoe iedereen het doet.
Voor mij vaak even zoeken, voor de oefeningen en het sterker en meer gesloten maken moet ik voldoende in de bak trainen nu het lastiger voor hem wordt, maar juist ook daarom heeft hij zijn ontspanning nodig, om het leuk te blijven vinden en om zijn lijf even rust te geven.
Meestal rijd ik zo’n 3x in de week in de bak, 1x naar buiten en 1x longeren aan het halster en 2 dagen vrij waarop ik meestal even met hem aan de hand stap en gewoon lekker poets.

Yvank, wat een verhaal zeg van je wedstrijd, bizar!