[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:58

Dat heeft niets met mijn handen te maken. Maar maakt niet uit, denken sommige juryleden namelijk ook. :Y)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:05

Is niet als aanval bedoeld hoor! Meer opbouwende kritiek.
Ik zie je handen namelijk wel teveel meegaan, ook van links naar rechts. Zou persoonlijk mijn handen iets meer naar voren en omhoog doen en haar daar tegenaan laten lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:10

Je ziet op stukje dichtbij het bit ook heen en weer gaan en ik geloof dat dat meer is omdat jij daar contact probeert te houden, waardoor je toch automatisch haar bewegingen volgt :+ Flow kan dat ook zo als ze nog niet helemaal los is en ik doe inderdaad handen meer naar voren en haar daar tegenaan rijden en heel erg opletten dat ik niet mee ga doen om dat contact te blijven houden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:17

Dat snap ik Marietje, maar ze doet het ook als ik bokriempje vast heb en mijn handen dus niet kan bewegen. Daarom weet ik dat het niet aan mijn handen ligt :))
Ze doet het vooral uit stress, evenwicht problemen en gewoon nog moeite met bit accepteren. Komt wel goed, is al veel minder geworden dan het was. Ze laat het bit veel te los en ik moet ook erg opletten dat ik mijn teugels niet te lang laat worden.
Voor handen hoger en meer er naar toe rijden moet ze bepaald stadium van ontspanning bereikt hebben, anders lig ik er binnen no time af. :') Maar als ze op het laatst echt lekker ontspannen, naar voren, aan het bit loopt kan ik mijn handen mooi dragen en loopt ze zoooooo fijn. Maar ja blijft een dametje met eigen wil. :))

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:23

:') Stomme merries.

Het is voor mij altijd een mooi controlepuntje of ze echt fijn los is en goed loopt, maar ik heb wel de mazzel dat ik makkelijk haar er tegenaan kan rijden, zonder echt pissige reacties te krijgen. Krijg wel eens een staartzwiep of een lel van een been als ik haar bij tik op moeilijk punt, maar dat is gelukkig zeldzaam.

Ik ben trouwens wel heel blij als ik kijk hoe anders ze is gaan bewegen. Ruimere passen, meer buiging in gewrichten/beter optillen van benen. Echt wel bizar hoe dat verandert. Bij vorige paard werd zijn beweging ook anders, maar die had van zichzelf al hele goede bewegingen en dat kwam gewoon meer aan elkaar. Nu is het meer aan elkaar en echt beter gaan bewegen. Alleen nog even uitvogelen/verder werken aan meer sprong in galop en de verruimingen. Je voelt al wel dat ze echt gaat verruimen, alleen is het beeld nog niet zo duidelijk.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:29

Als ze het lijf goed gaan gebruiken dan worden de bewegingen zo anders!

Dat wordt veel schakelen Mywishmax, echt tot je het zo zat wordt. :D :+
En dan hoeft dat niet eens groot naar voren of terug te zijn, steeds paar passen en weer veranderen.
Ben daar nu ook mee bezig, alleen is dat zo lastig om goed consequent te zijn en om de paar passen ook echt maar een paar passen te laten zijn.
Laatst bijgewerkt door Marietje35 op 28-12-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:30

Dat is altijd leuk om te zien die vooruitgang!
Ach ik ben al heel blij dat ik nu op kan stappen en 9 van de 10 keer weg kan stappen zonder explosie. Zelfde met aandraven. Dat losse en stille komt vanzelf wel. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:40

Dat is ook vooruitgang, Mirjam. Op het filmpje ziet ze er ook gewoon ontspannen uit. Ik zie nog wel dingen die ik anders zou doen, maar ik heb makkelijk praten want die van mij reageert niet zo heftig. Gewoon je gevoel blijven volgen en soms jurycommentaar naast je neer leggen. Je weet dat ze dit kan doen en dat het er uitziet alsof jij het doet, maar zolang je ook weet dat het niet door jou komt dan kan je gewoon rustig doorbouwen. ;)

Die paar passen lukken wel, daar reageert ze enorm goed op. Doen we ook altijd met rijden, vind dat altijd fijn om haar net wat scherper te zetten, maar ook om gehoorzaamheid te controleren. Ik heb dat ook gebruikt als wachtoefeningen, aangezien ze in het begin eerst niet vooruit wilde reageren, maar daarna aan de ren ging ipv op mij wachten. Dat gaat heel fijn, alleen ik zit nu te klieren met dat stapje verder. :') Het wat meer 'verzamelen' doet ze heel makkelijk, maar het verruimen vindt ze echt moeilijk. Dat is ook al zoiets, in het begin kon ze wat traag en sloom zijn, ze dacht niet voorwaarts iig. Ondertussen moet ik zelfs vaker remmen dan been geven en gaat ze heel goed op kleine hulpen reageren. Daar moet ik me weer aan aanpassen, want ik blijf ze soms te groot geven. Met schakelen op been naar voren en terug is alleen op zit, maar soms staan we dan ook in 1 keer stil of we vliegen in galop weg met wegrijden := Heel braaf van haar, iets minder van mij

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:43

Dat is ook heel lastig Mywishmax, "ineens" gaan ze goed op je been reageren en moet je meer gaan doseren. Gewoon je aan die paar goede passen houden, kwestie van kracht opbouwen. :j Komt vanzelf dat het steeds wat meer passen worden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:43

Zeker is ook vooruitgang. Het was ook erg aftasten waar zij nou goed op reageerde. Begin haar nu steeds meer door te krijgen.
En jury commentaar waar ik niets mee kan leg ik inderdaad naast mij neer hoor. :))

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:45

Combinatie worden kost ook tijd. :j Ze zijn (gelukkig) allemaal heel verschillend!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:47

Wat zou jij eigenlijk anders doen MWM? Eens kijken if ik dat al geprobeerd heb. Neem natuurlijk wel alle tips mee. :))
Marietje combi worden heeft inderdaad soms wat tijd nodig. :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:54

Ik zou haar nog iets meer op lengte rijden, dus iets lager en vooral neus meer naar voren. En iets meer varieren qua tempo of juist regelmatiger houden, hoewel ik ook wel snap dat het terugkomen wat ze soms doet aan de bak ligt en het van mij niet eerlijk is om daarnaar te kijken nu. Maar ook dat lager en neus meer naar voren is waarschijnlijk iets wat heel lastig is als ze bit nog niet helemaal aan wil nemen, maar ik zou haar juist blijven uitnodigen om daar naar toe te gaan. Is dit de houding die zij zelf makkelijk en fijn vindt en dus steeds op zoekt?

EDIT: Het zijn kleine dingentjes hoor, ik vind het echt een leuk dier zo, maar ben blij dat die van mij simpeler is in alles :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:56

Eens met Mywishmax :j Alleen nog niet eens zozeer lager, maar wel meer neus eruit. Ze knikt nu af in de nek. Met je handen iets hoger en meer naar voren werk je niet zo terug en geef je haar meer de ruimte om er tegenaan te gaan lopen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:09

Klopt ze wil er graag achter duiken. Is erg moeilijk om haar eruit te krijgen. Daarom probeer ik haar vaak wat naar voren te rijden zodat die neus eruit komt. :j

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:12

steek je handen maar naar haar oren toe :j en rij daar maar achteraan met je been. Ook al loopt ze met haar snufferd in de lucht, dat is beter als dat ze zich op krult. Daar moet ze je hand gaan aannemen en als ze dat doet, dan kan je haar voorzichtig wat korter maken, maar niet ronder! want dan krult ze zich weer op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:14

Lijkt beetje op Beeb, die kroop er toen hij jong was echt heel erg achter. Neus eruit ging na een tijdje redelijk, maar wel 'hoog'. Juist dat langere/lagere vond hij erg moeilijk, helemaal als hij die grote passen niet nog groter mocht gaan maken. Daar was het een beetje mee spelen dat hij dus wat meer voorwaarts neerwaarts ging, zonder echt hals te strekken en dan wel op mij blijven wachten. Eigenlijk dus juist niet voorwaartser, maar juist wachten op mij (wel gewoon actief tempo, maar niet meer naar voren rijden werkte bij ons beter).

Maar goed, dan heb ik niks gezegd :') Vond dat best moeilijk altijd zo'n paard wat er achter kruipt en dan wel voorwaarts is en groot beweegt. Eerst jezelf al aanleren dat je 1 wel je been er aan houdt en 2 niet het contact weg gooit als ze er eindelijk tegenaan komen. :+

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:17

Marietje wil juist dat ze contact gaat nemen. Dus wil niet alles los gooien. :) Ze moet wel mooi over de rug komen en niet met haar koppie in de lucht met weggedrukte rug, want dat is nog slechter. :))
Maar we willen wel duidelijk hetzelfde beeld.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 13:20

mirjamalvaro schreef:
Marietje wil juist dat ze contact gaat nemen. Dus wil niet alles los gooien. :) Ze moet wel mooi over de rug komen en niet met haar koppie in de lucht met weggedrukte rug, want dat is nog slechter. :))
Maar we willen wel duidelijk hetzelfde beeld.

Nee, dat gebeurt ook niet als je er met je been achteraan rijdt. Dan gaat ze je hand vanzelf weer opzoeken en aannemen :j
Zoals je haar nu rijdt, loopt ze ook niet van achter naar voren. Dat is stap 1 in mijn ogen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 14:02

Laten we het er maar op houden dat onze mening daarover verschilt.
Eerste stap is inderdaad van achteren naar voren. Daarom is het na het opstappen enkel naar voren gericht. Al loopt ze met haar kop in de sterren, bokt ze erop los. Naar voren. Pas als ze dat doet en mijn been weer accepteert komt de begrenzende teugel en zakt ze er vanzelf in als ze ontspant.
Daarna is het kwestie van naar het bit toe rijden, erop letten dat ik mijn hand en been er aan houd en niet zelf met klapperende teugeltjes ga zitten.

Maar goed. Dat is Eli.
Met Sterre moet ik inderdaad weer jouw manier gebruiken. En Zorro is weer anders.
Benieuwd hoe Kyara volgend jaar is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 16:33

Welke is Kyara ook alweer? Sterre is de pony toch?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 17:39

Hihi klopt.
Kyara is de vos. Afbeelding
Sterre de pown
Afbeelding

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:17

Iedereen de beste wensen voor 2018! Dat het maar een sportief jaar mag worden. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:24

Gelukkig nieuwjaar allemaal! Op naar een succesvol en sportief 2018!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:25

Ik sloot het jaar heel goed af, de afgevaardigden voor de regio zijn bekend geworden en we zitten erbij! **\O/**