[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:24

Denise_Storm schreef:
Storm stapt regelmatig voor een 8. Ik heb eigenlijk bijna altijd wel een 7 voor de stap/draf. Galop vaak een 6, daar mist die vaak nog kracht en daardoor dus sprong.
Laatst was er een jury die fan was van koudbloeden, en die gaf dus een 8 voor de stap, 8 draf en 6 galop. Dan zie je dat er meer gekeken wordt naar wat een paard kan. De wedstrijd daarna kreeg ik op alle onderdelen een 6, waarbij (als je de filmpjes ziet) de stap zeker niet slechter was dan de wedstrijd ervoor.

Nee merk ik ook is heel verschillend. Is wel fijn als je daar ook nog wat goede cijfers hebt.

Vandaag gereden meneer was helemaal gek. Sta ik aan te singelen in de bak, spurt hij er opeens bokkend vandoor. Nou hoofdstel kapot. Gelukkig was het ons trainingshoofdstel maar als nog. Heb hem maar even laten lopen voor ik opgestapt ben...

Morgen ga ik niet rijden en vrijdag ochtend wedstrijd..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:47

Maar heel eerlijk, de gangen zijn nu juist een ding waar een paard goed in is of niet. Daar rekening mee houden met een ras vind ik raarder dan rekening houden met een ras bij een verruiming. Dat het niet zo ruim als een topbeweger is, maar wel goed verruimt moet ook een goed cijfer. Maar een paard dat draaft voor een 6, hoort geen 8 te krijgen, of het nu een warmbloed, koudbloed of pony is. En dat kan beide kanten op he? Een koudbloed die stapt voor een 8 hoort die ook altijd te krijgen.
Je hebt geen topbeweger nodig om te kunnen scoren onderaan. De andere onderdelen onderaan zijn veel belangrijker. Impuls, rechtgericht, ontspannen, aanleuning zijn al dingen waar het niet bij uitmaakt wat voor paard je hebt. Net als rijvaardigheid, effect van de hulpen en houding. Zijn toch al 5 onderdelen waar je goed mee kan scoren, tegenover 3 waar je minder haalt misschien.
Ik heb een goede beweger gehad, waar ik toch vaak 7 en 8en voor gangen had, maar daar haalde ik op die andere onderdelen niet altijd de 7ens en 8en die ik nu haal. :=

Kan je hem misschien vrijdagochtend even longeren, Shelly? Wat een rare dag trouwens voor een wedstrijd? En succes natuurlijk!

Mirjam, ik kan de verhalen nog zo voor me halen. :') Die 2 Zjes van ons waren niet grappig toen, maar ik ben naar braver gegaan. Jij koopt er gewoon weer zo één.

mirjamalvaro

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:51

Haha ja Zorro was berucht. :o
En ja ik trek ze aan haha.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:51

Ja gelukkig zijn we vaak wel harmonieus etc dus dat scheelt daar kan ik nog wel wat mee ophalen.

Nee moet al om 8.45 starten en met ongeveer 1 uur rijden. Dus daarvoor ga ik niet longeren op stal. Morgen maar extra lang in de molen na het wassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:03

Dat is erg vroeg ja,haha

Hmm, de verdeelsleutel van de regio is er. Er mogen er 3 door naar het NK. Dat gaat niet lukken, denk ik, maar we gaan ervoor dat we de 2e proef mogen starten!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 19:37

Hoeveel punten had je ook alweer op de kring..... :')

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:06

Vanuit onze kring mogen er 5 door naar de Brabantse. Ik verwacht dat mijn dochter ergens 7e-8e gaat worden. Dus we moeten het dan hebben van mensen die toch niet gaan

Kans is dus heel klein dat ze naar de Brabantse kampioenschappen mag
Maar in een sterke kring vind ik het zo slecht nog niet

En dan gewoon door naar het L2

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 20:59

mirjamalvaro schreef:
Hoeveel punten had je ook alweer op de kring..... :')

Ja, maar maar maar.... We hadden een hele goede dag O:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:27

Hahaha grappenmaker jij :P

Kan zomaar dat er een aantal mensen uitvallen!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 21:29

Inderdaad, bij ons werd er tegen de reserves gezegd nog niet te promoveren, omdat er toch vaak een aantal mensen afvallen! En erg knap, Yom!

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 02:03

Ja vind allemaal knap hoor kring is hier wel echt strenger. Vind t super goed als je daar mooie punten rijd!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:56

Ja daarom zijn we al blij als ze bijv als 7e zou eindigen

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:53

Shelly21 schreef:
Hier ook 6en en soms 6,5 op de gangen. Enkele keer ook wel eens een 5. Komt vooral voor als ik mijn stap onderdeel verpest heb. Heel sporadisch krijg ik soms 7ens voor de gangen. Maar die kijken dan echt naar kunnen van het paard zelf en dat vind ik wel eerlijk.

Dat ben ik niet met je eens Shelly;(en Denise en MWM) in de dressuur dient gekeken te worden naar het Skala der ausbildung. Daar heeft het ras niets mee te maken. Een verruiming voor een 6 is een 6 en dat wordt niet ineens een 8 omdat het voor het ras moeilijker is.

Wat zonde van je hoofdstel zeg! Beetje het voorjaar in z'n hoofd? :D

@ Mirjam; zorro berucht?
@ Shelly; pfoe, lekker vroeg!
@ Mywishmax; Gewoon gaan voor fijn rijden! Je staat er goed voor dus de kans is groot zat! :j
@ Yom; je weet maar nooit. Kunnen zoveel mensen uitvallen ....

Hier gisteren lekker lesje gehad. Begin gemaakt met achteruit, dat vindt hij zo spannend. Draait helemaal met z'n ogen, dikke panniek. Als hij gaat, dan stapt hij keurig achteruit, maar ik heb echt nog hulp op de grond nodig anders snapt hij er geen biet van :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:17

Ik bedoelde ook geen verruiming voor een 6 een van 8 maken vanwege het ras, maar juist de mate van verruiming. Een paard met mindere gangen wordt misschien niet zo ruim als 1 die van zichzelf al hele ruime gangen heeft, maar kan alsnog wel keurig verruimen(en in verhouding evenveel). Dan moet je niet afgerekend worden op het feit dat die niet zo ruim is als een ander, maar beoordeelt op het feit dat hij een nette verruiming laat zien. En dat kan idd nog wel een verschil van een 9 van betere beweger en een 8 voor mindere beweger zijn. Voor de rest ben ik het gewoon met je eens, haha :')

Shelly, gefeliciteerd!
Marietje, helaas maakt het niet meer uit hoe ik ervoor sta. Staan allemaal gewoon weer gelijk, maar heb wel een maand om me voor te breiden.
Ah, dat achterwaarts kan echt moeilijk zijn om aan te leren, ja! Hier af en toe nog hulp van de grond nodig en ze snapt nog niet dat ze ook diagonaal achteruit kan ipv echt pasje voor pasje.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:52

Er kan van alles gebeuren natuurlijk, maar in de regel is het wel zo dat je wel dik kans maakt als je met de selecties ook goed hebt gereden! Lekker genieten in elk geval, toch al super leuk dat het zo goed gaat.

Hij gaat wel super netjes diagonaal naar achteren, maar hij snapt niet goed dat hij naar achter moet met die hulp. Met iemand naast me op de grond gaat het wel, maar alleen lukt het echt nog niet.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:09

Marietje, Zorro was in zijn jonge jaren euhhhh een beetje druk zullen we maar zeggen. Vaak afgevallen tot zelfs in het ziekenhuis aan toe.
Andere ruiters vonden hem ook niet bepaald leuk. Hij kon ontspannen lopen en opeens exploderen. :o

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:11

MyWishMax schreef:
Ik bedoelde ook geen verruiming voor een 6 een van 8 maken vanwege het ras, maar juist de mate van verruiming. Een paard met mindere gangen wordt misschien niet zo ruim als 1 die van zichzelf al hele ruime gangen heeft, maar kan alsnog wel keurig verruimen(en in verhouding evenveel). Dan moet je niet afgerekend worden op het feit dat die niet zo ruim is als een ander, maar beoordeelt op het feit dat hij een nette verruiming laat zien. En dat kan idd nog wel een verschil van een 9 van betere beweger en een 8 voor mindere beweger zijn. Voor de rest ben ik het gewoon met je eens, haha :')

Shelly, gefeliciteerd!
Marietje, helaas maakt het niet meer uit hoe ik ervoor sta. Staan allemaal gewoon weer gelijk, maar heb wel een maand om me voor te breiden.
Ah, dat achterwaarts kan echt moeilijk zijn om aan te leren, ja! Hier af en toe nog hulp van de grond nodig en ze snapt nog niet dat ze ook diagonaal achteruit kan ipv echt pasje voor pasje.

Dankje voor je felicitatie!

Ja dit bedoel ik ook. De mijne zal gewoon nooit echt mega goed strekken als een mooie warmbloed beweger. Helaas word er soms wel te veel vergeleken. Maarja ik hoop het knopje ook bij hem te vinden als hij wat sterker word straks. Bij een warmbloed krijg ik het er wel uit maar bij hem is het zo lastig. Weet ook niet zo goed hoe het dan moet voelen bij hem. Ik ga eerder versnellen dan verruimen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:25

Gefeliciteerd Shelly.

Zorro krijgt wisselend 6/7 voor uitgestrekte draf.
Afbeelding

Eli nog 4/5-en maar die doet op wedstrijd ook nog niets :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:31

Ben Door de jullie eens terug gaan kijken naar cijfer voor gangen. Heb meestal 6/6.5/7.
Een keer een 8 gehad voor draf verruimen op een koudbloed wedstrijd.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:27

Ik meestal een 7 voor stap, 6.5 -7 voor draf, en een 6 voor de galop. Galop vindt ze nog altijd heel lastig.. en ik ook, ze begint heeeel hard te galopperen, vang ik rustig aan wat op, dan gaat de tact eruit. Sluiten, bergop, mooie sprong houden zijn dan ook de dingen die me tegenhouden om M1 te gaan starten.. contra, schouderbinnewaarts, keertwendingen, travers, dat heeft nog wat verfijning nodig, maar is niks vergeleken met de galop... blijft een lastig punt!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:24

@ Mirjam; Oef, dat zijn de minder leuke dingen! Nu wel over nu hij wat ouder is?
@ Shelly; Ik denk niet dat de juryleden je paard vergelijken met een warmbloed, maar beoordelen naar het skala. Het blijft voor een koudbloed gewoon een stuk lastiger gezien de bouw.
@ Mirjam; mooie foto
@ Keshia; Dat is ook lastig! Eerst veel naar voren galopperen, rek maken, daarna kan je pas iets terug gaan rijden, maar wel met behoudt van de activiteit/ sprong. Als ze het zo lastig vindt is op volte misschien wat makkelijker, begin met wat kleine stukjes en dan wat uitbreiden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:27

Ja hoor helemaal over. Dus gelukkig niet naar de slacht gebracht. :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:33

:)) :=
Heb er ook zo een gehad, maar die heb ik weggedaan toen het te gevaarlijk werd, ben geen 18 meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:36

Ik had het gelukkig alleen met opstappen bij mijn Ztje, maar daar heb ik wel flinke klappers afgemaakt. Die ging dan echt af.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:41

Heb het dus nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om hem te verkopen (of te laten slachten :') )
Hij was altijd zo bliksemsnel. :=