Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Bitloos en wedstrijden: is er animo om...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:54

Japke_Z schreef:
nog even een opmerking over dat gedoe dat bitloos niet klassiek is: Boomloos wordt tegenwoordig ook toegestaan en lichtrijden is ook niet écht klassiek...

bovendien: alles wat nu klassiek is, was ook eens NIEUW, en tradities zijn ook ooit geboren Knipoog .

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:57

Germie wordt nog echt beroemd nu, ze staat erop:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:59

Loyl schreef:
Als jullie eventueel nog een spring demo nodig hebben zou ik graag mee willen doen!
misschien kunnen we een groepje van zo'n vijf samen stellen voor een spring-demo?
Dan kan er ook uitleg bij gegeven worden misschien.

Het is wel de intentie dat er naast de bitloze wedstrijd ook enige activiteiten georganiseerd worden rondom bitloos rijden in het algemeen. Dus dat kan ook springen of western zijn.

We hebben al diverse aanmeldingen binnen, en ook hebben we al mensen die een demo, clinic of workshop bitloos dressuur willen geven.
Nu zoeken we nog iemand die een clinic/workshop bitloos springen wil geven.

Wie biedt zich aan?
En wie kent iemand die thuis is in de springsport en zou je het aan diegene voor willen leggen?

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 01:15

Ik ben ook zeker voor die keuzevrijheid. ik heb daarom ook getekend. wat mij opviel toen ik het mailtje las van iemand van de KNHS die uitlegde waarom bitloos niet is toegestaan in de dressuur (dat het niet klassiek is), is dat dat gewoon niet waar is! Ik ben klassieke ruiter, en ben door mijn instructeur zo opgevoed. Klassiek rijden is het proces waarbij je zoveel mogelijk kan weglaten. Dus minder hulpen en hulpstukken, maar nog wel correct natuurlijk. dan bedoel ik dus niet het buitenritje op je halster en zonder zadel het bos is. Voor mij valt een bit onder hulpstuk...Maar goed, als DAT het argument is dan denk ik dat de kortste klap is om gewoon naar de rechter te stappen. Vraag klassiek opgeleide mensen, grote namen en experts om de rechter te vertellen wat klassiek rijden inhoudt. Ik snap best dat het makkelijker gezegd is dan gedaan,maar waarom eigenlijk niet? waarschijnlijk komen ze (KNHS) wel met een ander argument, dus van te voren moet uitgezocht worden of dit echt hun enige bezwaar is tegen bitloos wedstrijddressuur rijden.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:36

wat een leuk paard heb je zeg Lachen
het ziet er echt uit als bitloos dressuur Ja
heb je ook les met je bitloze hoofdstel en is dat van een "standaard dressuur ruiter?

zelf rijd ik ook bitloos maar ik rijd(nog)niet met aangenomen teugels
al hoop ik wel een instructrice te vinden die me op de juiste manier kan leren hoe ik mijn paard bitloos nagevelijk kan rijden..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:24

Riëtte schreef:
Leuke foto's Germie! Net zoals geluksvogel zegt, als we tegen elkaar moeten rijden win je met gemak (al is het al omdat ik geen witte wijbroek, jasje en wit sjabrak heb....)

Nou, dit paard heeft nog geen ervaring met het 'van huis weg zijn', ze heeft geen wedstrijdervaring. Paard is 3, heeft dus nog niets van de wereld gezien. En een startkaart heb ik er ook nog niet mee.

Bitloos springen doe ik ook, maar niet met dit paard. Hier heb ik geen foto's van.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 12:57

Riëtte schreef:
Leuke foto's Germie! Net zoals geluksvogel zegt, als we tegen elkaar moeten rijden win je met gemak (al is het al omdat ik geen witte wijbroek, jasje en wit sjabrak heb....)

whaha idd dat heb ik ook niet. mag het dan ook in lichtblauwe rijbroek en ander kleur dekje? ik heb nooit wedstrijden gereden en zal dat niet gaan doen ook. ten 1e omdat het dan finaal fout gaat Nagelbijten / Gniffelen ten 2e omdat ik geen kleding heb en er ook zeer geen zin in heb. ten 3e omdat ik waars. in de proef de slappe lach krijg en hem niet eens af krijg Sigaar

maar dit vind ik wel een leuk idee. lekker klooien met je paard. ik denk dat ik melody nog heel wat moet trainen wil ik haar in een gewone galop krijgen Tong uitsteken ach het gaat erom dat we bitloos in de dressuursport krijgen en als ik mee kan doen en zo andere ruiters kan helpen die bitloos rijden en ook willen starten, prima Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 13:41

Wedstrijden rijden is niets bijzonders, het gaat bij iedereen wel eens fout. Ik heb op de tweede wedstrijd ooit in m'n leven ook iets stoms gedaan waaar ik door de jury niet voor gestraft ben: witte hekjes. Paard dacht na het groeten dat het over de hekjes moest springen. Dus de ring uit gesprongen. iK heb paard omgedraaid en ben er weer ingesprongen en doorgereden. Jury vond het netjes opgelost.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:30

geluksvogel schreef:
Riëtte schreef:

whaha idd dat heb ik ook niet. mag het dan ook in lichtblauwe rijbroek en ander kleur dekje? ik heb nooit wedstrijden gereden en zal dat niet gaan doen ook. ten 1e omdat het dan finaal fout gaat Nagelbijten / Gniffelen ten 2e omdat ik geen kleding heb en er ook zeer geen zin in heb. ten 3e omdat ik waars. in de proef de slappe lach krijg en hem niet eens af krijg Sigaar

maar dit vind ik wel een leuk idee. lekker klooien met je paard. ik denk dat ik melody nog heel wat moet trainen wil ik haar in een gewone galop krijgen Tong uitsteken ach het gaat erom dat we bitloos in de dressuursport krijgen en als ik mee kan doen en zo andere ruiters kan helpen die bitloos rijden en ook willen starten, prima Haha!

Ik vind het leuk dat je mee wilt doen en ik waardeer ieders inzet en enthousiasme, maar het is nadrukkelijk NIET de bedoeling "lekker te gaan klooien met je paard". Het wordt een SERIEUZE dressuurwedstrijd waarvan het de bedoeling is dat die qua niveau niet onderdoet voor een "normale" dressuurwedstrijd. We moeten wel voor vol aangezien worden. Als er ruiters bij zitten die niet serieus bitloos rijden en die niet zeker weten hun paard volledig onder controle te hebben, is dat vragen om ongelukken (of in ieder geval "toestanden"). Hiermee bereiken we alleen maar het tegenovergestelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:46

Speedster schreef:
Ik vind het leuk dat je mee wilt doen en ik waardeer ieders inzet en enthousiasme, maar het is nadrukkelijk NIET de bedoeling "lekker te gaan klooien met je paard". Het wordt een SERIEUZE dressuurwedstrijd waarvan het de bedoeling is dat die qua niveau niet onderdoet voor een "normale" dressuurwedstrijd. We moeten wel voor vol aangezien worden. Als er ruiters bij zitten die niet serieus bitloos rijden en die niet zeker weten hun paard volledig onder controle te hebben, is dat vragen om ongelukken (of in ieder geval "toestanden"). Hiermee bereiken we alleen maar het tegenovergestelde.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

We bereiken er niets mee wanneer er veel ruiters aan meedoen die meedoen 'voor de lol' en weinig tot geen ervaring hebben met serieus dressuurmatig rijden.
Het wordt een 'echte' dressuurwedstrijd; niet officieel weliswaar, maar wèl serieus en niet alleen B niveau, maar juist ook op L, M en Z niveau.

Bij de daadwerkelijke inschrijving straks (de website is in de maak, thanks to Evita), gaan we ook vragen naar ervaring/niveau en leeftijd.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:15

maar waneer krijgen we eigelijk bericht?

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:20

taffy schreef:
wat een leuk paard heb je zeg Lachen
het ziet er echt uit als bitloos dressuur Ja
heb je ook les met je bitloze hoofdstel en is dat van een "standaard dressuur ruiter?

zelf rijd ik ook bitloos maar ik rijd(nog)niet met aangenomen teugels
al hoop ik wel een instructrice te vinden die me op de juiste manier kan leren hoe ik mijn paard bitloos nagevelijk kan rijden..

geen idee hoe mijn reactie in het verkeerde topic is verzeild Verward
hij was bedoeld in het aparte topic van germie Nagelbijten / Gniffelen

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:05

arans schreef:
maar waneer krijgen we eigelijk bericht?

Ze zijn nog geeneens een week er zo publiekelijk mee bezig! En de tamtam moet even de tijd hebben om zijn werk te doen, zodat veel mensen op de hoogte zijn en zich kunnen inschrijven en/of de petitie kunnen tekenen. Haastige spoed is zelden goed, zeker als je geschiedenis gaat schrijven Knipoog

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:05

Lukt het trouwens met de site? Anders vrijwilliger ik me voor dit. Heb alles (geloof ik) gelezen en ik heb getekend. Echter kan ik niet komen want zoals ik op de petitie ook al zei, ik rijd alleen nog maar op manegepaarden.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:26

Mizora schreef:
Lukt het trouwens met de site? Anders vrijwilliger ik me voor dit. Heb alles (geloof ik) gelezen en ik heb getekend. Echter kan ik niet komen want zoals ik op de petitie ook al zei, ik rijd alleen nog maar op manegepaarden.

Je hebt ook een pb.

Ben je bekend met websites maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:32

ik heb weer heel wat bitten derevue zien passeren Haha! Haha! ben net terug van 5 dagen NK springen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:41

ik rij geen wedstrijden (meer) en ben niet van plan die nog te gaan rijden, maar ik vind het van de zotte dat het niet mogelijk is bitloos te rijden.. tenslotte loopt een paard 'aan de teugel'als hij ontspannen is en niet door te zagen aan een bit, ik ben ervan overtuigd dat je bitloos net zo goed kan rijden als met bit... heb getekend

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 23:50

KiWiKo schreef:
ik heb weer heel wat bitten derevue zien passeren Haha! Haha! ben net terug van 5 dagen NK springen

Hoe leuk ik springen ook vind. Ik vind er elke keer weer ruiters tussenzitten die je het bit in hun eigen bek wilt duwen. Ze gebruiken het bit af en toe gewoon als takelmiddel om zo het paard over de hindernis te krijgen..

kellybelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 00:00

Ik ben helemaal voor!! Ik rij zelf met touwhalster, en krijg les van Wim Vonck. Ik ben langzaamaan steeds meer dressuur erin aan het bouwen, en zou wel mee willen doen aan de wedstrijd, maar verder dan B kom ik dit jaar nog wel niet. Deze zou dan wel plaats moeten vinden in Noord-Zuid Holland of Utrecht, anders wordt het me wel wat te ver, en Kel houdt niet van lange afstanden in de trailer. Ik heb nog wel wat foto´s van bitloze dressuur, dat ze netjes aan de teugel loopt, maar niet met dressuurpakje aan.
Zondag ga ik meedoen aan een onderlinge wedstrijd met touwhalster of neckrope, misschien dat ik dan kan vragen of iemand wat foto´s wil maken!
Oh en de petitie is getekend!!!

Phileine83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 01:36

Hier teken ik zeker voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:03

edit

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:11

Woensdag zal ik de foto's maken van mijn vriendin die Z rijd
ze heeft dan les van de (ex) intermediaire amazone
dan bespreek ik gelijk of er mogelijkheden zijn om een aantal bitloze ruiters die op hoger nivau rijden mee te laten doen

@geluksvogel
dat aanklooien met je paard lijkt me de ideale manier om de dag te doen mislukken
het is juist de bedoeling dat we serieus genomen worden (met wij bedoel ik natuurlijk alle bitloze ruiters Vork )

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 09:13

unamie schreef:
Woensdag zal ik de foto's maken van mijn vriendin die Z rijd
ze heeft dan les van de (ex) intermediaire amazone
dan bespreek ik gelijk of er mogelijkheden zijn om een aantal bitloze ruiters die op hoger nivau rijden mee te laten doen

OK dan!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:14

nog een vraagje speedster
zal ik foto's zal maken in (zomer) wedstrijdtenue of in gewone kleding

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:24

Wedstrijdtenue zou top zijn...
We hebben nu een foto van germie op de site van de petitie staan, maar we kunnen er natuurlijk altijd meer gebruiken, ook eventueel voor later op flyers of ergens anders voor.