De spaanse schimmel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:11

sjonge zo had ik de proef nog niet bekeken eigenlijk....
ik zat er van te smullen, maar ik denk meer omdat ik het paard zo gaaf vond. De ruiter vond ik niet zo.... maar als je nu die stills bekijkt, zie ik idd buiging noch stelling in het paard. Eigenlijk best slecht dan. Sjonge zeg, eigenlijk raar dat ie zo hoog is gekomen. Ik vond de opmerking "dit heeft niks met dressuur te maken" eerst weer vreselijk kinderachtig, maar eerlijk gezegd, als ik zelf nu eens goed kijk he, kan ik niet anders dan het er mee eens zijn. Dit zijn aangeleerde kunstjes, en is geen dressuur eigenlijk. Tjee nooit verwacht, maar ik ben het er echt 100% mee ens.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:19

Sjuimpje schreef:
Wat een geneuzel,
snappen de Pro-Pre's dan niet dat het de minder positieve mensen niet te doen is om het feit dat het Barokke dieren zijn?
Het kan mij echt niets schelen wat voor dieren er naast Anky nog meer op het erepodium komen te staan, zolang ze maar een goede proef laten zien. Van mij part doet over 4 jaar Bent met een Pipi Langkous paard een gooi naar de titel.
Ik erger mij dood aan de PP's die de slechte dingen niet eens willen zien en dan notabene reageren met uitspraken als: "Mij kan het niet schelen, ik ben blij dat hij zo hoog staat" Rolleyes
Het gaat er helemaal niet om dat een Barok paard kostte wat kost zo hoog mogelijk moet eindigen, de beste moet gewoon winnen.

Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik vond de proef van Invasor (die van gisteren tenminste, die van vrijdag heb ik niet gezien) ook niet goed.
Zijn punten waren dan ook gewoon terecht lager vandaag. Nogmaals, over de punten van vrijdag kan ik niet oordelen, maar ik ga er van uit dat die punten toen ook gewoon terecht waren.
Ik kan er alleen niet tegen hoe er door sommigen over de deelnemende Iberische paarden gesproken wordt, nl. zonder respect.
Ik ga Salinero ook niet met de grond gelijk maken, dat is mijn stijl niet. Overigens vind ik het erg jammer dat Lingh er niet bij is, want die vind ik met Edward nog stukken leuker om naar te kijken dan een Anky met een Sali. Ja, ook leuker dan Vasie met Soto.

En wat je van Guizo slecht klopt imo ook, die heeft idd een erg hoogstaand kruis, maar dat is zijn bouw denk ik. Als hij daarmee nu gewoon goed zou lopen zou dat ook niet uitmaken. Die verruimingen leken idd nergens op, het enige wat hij deed was erg snel gaan lopen.De zijgangen hadden ook te weinig buiging.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:27

Idra schreef:
Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik vond de proef van Invasor (die van gisteren tenminste, die van vrijdag heb ik niet gezien) ook niet goed.
Zijn punten waren dan ook gewoon terecht lager vandaag. Nogmaals, over de punten van vrijdag kan ik niet oordelen, maar ik ga er van uit dat die punten toen ook gewoon terecht waren.
Ik kan er alleen niet tegen hoe er door sommigen over de deelnemende Iberische paarden gesproken wordt, nl. zonder respect.
Ik ga Salinero ook niet met de grond gelijk maken, dat is mijn stijl niet. Overigens vind ik het erg jammer dat Lingh er niet bij is, want die vind ik met Edward nog stukken leuker om naar te kijken dan een Anky met een Sali. Ja, ook leuker dan Vasie met Soto.

En wat je van Guizo slecht klopt imo ook, die heeft idd een erg hoogstaand kruis, maar dat is zijn bouw denk ik. Als hij daarmee nu gewoon goed zou lopen zou dat ook niet uitmaken. Die verruimingen leken idd nergens op, het enige wat hij deed was erg snel gaan lopen.De zijgangen hadden ook te weinig buiging.

Amen
helemaal mee eens.
Ik ben verder niet eens een Pre-liefhebber, maar een KWPN-Ven Haha!
En inderdaad, de proeven van gister waren slecht en zo zijn ze ook beoordeeld nietwaar?
Van de proeven in de Grand Prix ga ik er vanuit dat ze op waarde zijn beoordeeld. Maar gelijk wordt er dan gesuggereerd dat de juryleden de Pre's hoog waarderen omdat ze niet weten wat ze ermee aan moeten... Zou wel een triest wereldje zijn als dat echt zo zou zijn.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:30

Nogal logisch dat je Salinero niet met de grond gelijk maakt, want daar valt niet veel op aan te merken Haha! Smaken verschillen en je hoeft hem niet mooi te vinden, maar je moet wel zo eerlijk wezen om een goede proef te erkennen. Ik vind de Spaanse schimmel verschikkelijk lelijk, Sjef heeft het nog heel lief over een worstje, ik vind het meer een Van Dobben kroket, niettemin zou ik een goede proef van hem kunnen waarderen. Gigolo vond ik ook een geit, maar ik kon wel genieten van een goede proef.

Ik doelde overigens niet specifiek op 1 persoon, ik heb eigenlijk niet eens echt de usernamen gelezen die bij de reacties stonden, ik zag alleen een aantal van dat type opmerkingen voorbij komen en dat heb ik dus neergezet

Waar ik mij aan stoor is dat de uitlatingen over de Spaanse paarden op de OS in dit topic gelijk worden gegeneraliseerd. Nogmaals, niemand heeft het er over dat Barokke paarden niet op de OS thuis horen

Guizo heeft niet alleen een hoogstaand kruis, erger is dat hij hem niet laat zakken. hij hoeft van mij niet onder de hoogte van de schoft te komen, maar hij moet hem er wel onder schuiven en dat doet hij niet
Het enige wat hij doet is het hoog optrekken van de achterbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:37

Guizo heeft in de GP zijn kruis ook geen moment laten zakken, viel mij op. Mede daarom is hij iets overbetaald in de eerste ronde.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:39

Sjuimpje schreef:
Nogal logisch dat je Salinero niet met de grond gelijk maakt, want daar valt niet veel op aan te merken Haha!

Wat een voorspelbaar antwoord zeg, ik wist gewoon al dat je dat ging zeggen.
Ik vind die Salinero niet mooi, en ik heb de sterke indruk dat hij zijn rechterknie altijd hoger optrekt dan de linker. Maar blijkbaar zijn jullie verblind door oranje ofzo om dat te zien. Zou ik misschien ook zijn als het een Belg was. Het kan natuurlijk ook dat ik het helemaal verkeerd heb, maar het bleef mij maar opvallen.

Citaat:
Smaken verschillen en je hoeft hem niet mooi te vinden, maar je moet wel zo eerlijk wezen om een goede proef te erkennen.

Waar doe ik dat niet? Lees mijn reactie nog eens opnieuw.

Citaat:
Waar ik mij aan stoor is dat de uitlatingen over de Spaanse paarden op de OS in dit topic gelijk worden gegeneraliseerd. Nogmaals, niemand heeft het er over dat Barokke paarden niet op de OS thuis horen

Dat doen idd sommige bokkers, maar dan in de zin van "die rassen horen niet thuis op de OS", dus niet van bijv. mijn kant.
Ik heb altijd erg positieve reacties op het uiterlijk van mijn paard, dus ik ga er niet van uit dat iedereen mijn paard nu plots lelijk vind, dat zou me ook niet veel kunnen schelen Knipoog

Citaat:
Guizo heeft niet alleen een hoogstaand kruis, erger is dat hij hem niet laat zakken. hij hoeft van mij niet onder de hoogte van de schoft te komen, maar hij moet hem er wel onder schuiven en dat doet hij niet
Het enige wat hij doet is het hoog optrekken van de achterbenen.

Dus wat ik zei: als hij beter liep, zou dta kruis geen probleem zijn Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:56

Ik zei niet dat er niets op Salinero aan te merken was ik had het over 'niet veel op aan te merken', een Rusty kan in de piaffe bv. geen tact houden, een foutloos paard moet nog steeds gefokt worden. Alleen is het vele klasses beter dan wat de Spanjaarden hebben laten zien.

Nogmaals Idra, ik doel helemaal niet op jou persoonlijk, ik reageerde in het algemeen op alle Pro-PRE reacties. Ziek Ik snap niet waarom jij je zo aangesproken voelt, toch niet alleen omdat we niet positief waren over die 2 paarden? Moet je kijken hoe sommige pro-Pre's menen hun gelijk te moeten hallen door dingen als KWPN-trutten te plaatsen (volgens mij was dat trouwens wel een opmerking van jou) Dat gaat echt volledig langs mij heen hoor.

Als 'Die Rassen' correcte proeven neer zouden zetten zou je trouwens niemand er over horen hoor, het gaat erom dat het gewoon geen correcte proeven zijn.

Àls Guizo beter liep zou hij dat kruis wèl laten zakken, maar wat nou 'als':?
Als ik Anky was en Ozep kon de pi/pa als Weltall, het uitstrekken als... Nou ja, je begrijpt mij punt vast wel.
Het laten zakken van het kruis heeft te maken met de totale verzameling, die is dus niet voor elkaar, we waren het er al over eens dat hij niet kon strekken. Hoe kan het dan in godsnaam dat zo'n paard meer gewaardeerd wordt als een Barclay?
Ik denk overigens niet dat het zozeer aan de jury ligt, wellicht dat de FEI voorschriften eens onder loep zouden moeten worden genomen zodat dit soort zware basisfouten veel zwaarder kunnen worden gestraft.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:02

Sjuimpje schreef:
Nogmaals Idra, ik doel helemaal niet op jou persoonlijk, ik reageerde in het algemeen op alle Pro-PRE reacties. Ziek Ik snap niet waarom jij je zo aangesproken voelt, toch niet alleen omdat we niet positief waren over die 2 paarden? Moet je kijken hoe sommige pro-Pre's menen hun gelijk te moeten hallen door dingen als KWPN-trutten te plaatsen (volgens mij was dat trouwens wel een opmerking van jou) Dat gaat echt volledig langs mij heen hoor.

Ik voel mij helemaal niet persoonlijk aangevallen, ik reageer op berichten van jou.

Ja, idd ik heb het woord KWPN trutten in mijn mond genomen omdat er idd sommige mensen zijn die echt niks anders dan warmbloeden in de ring willen zien, en die wèl veralgemenend over de PRE etc. praten. Dàt noem ik dan KWPN trutten.
Dat slaat dus niet op iedereen die een warmbloed rijdt, ik zou er ook nog eentje kopen als ik nu een geweldig exemplaar tegenkwam, dus ik ben helemaal niet anti ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:08

Idra schreef:
Ja, idd ik heb het woord KWPN trutten in mijn mond genomen omdat er idd sommige mensen zijn die echt niks anders dan warmbloeden in de ring willen zien, en die wèl veralgemenend over de PRE etc. praten. Dàt noem ik dan KWPN trutten.

Volgens mij maak je het er zelf een beetje van. Overdrijven kun je goed in ieder geval.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:14

Ik heb echt geen zin om het hele topic door te spitten op zoek naar quotes door welke ik deze (ik weet het, niet-lieve) term in mijn mond genomen heb.
Ik geloof dat het ook al 5 uur in de ochtend was toen ik dat ene zinnetje getypt heb, en ja, als je een hele nacht bent uitgeweest zijn er al wat emoties die meespelen in gebok. Slecht plan, zal ik nooit meer doen.
Zelf heb ik overigens nog nooit last gehad van vooroordelen mbt mijn PRE, dus ik heb deze opmerkingen nooit doorgetrokken tot mezelf.

Ach ja, eigenlijk gaat dit al helemaal nergens meer over, laten we morgen gewoon genieten van de kürs en de besten zullen zeker winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:15

Jij had toch laatst die foto's van een training bij De Bodt?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 11:23

Idra schreef:
Ach ja, eigenlijk gaat dit al helemaal nergens meer over, laten we morgen gewoon genieten van de kürs en de besten zullen zeker winnen.

Laten we dat vooral gaan doen OK dan!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:05

aAaahh ik heb me dood zitten lachen om die spaanse schimmel Haha! Schijnheilig

Echt ik vond dat paard zo lelijk, de combinatie ook trouwens. En ik vond de gereden proef ook maar k*t

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:06

oh neeej he, nu begint de discussie weer op nieuw!!
kunnen we niet wachten tot ná de kür!?
nadat ie zijn hoedje weer in het publiek gooit??

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:08

FuRyoMaRLoeS schreef:
. En ik vond de gereden proef ook maar k*t

Allemachtig, dit bedoel ik nou Haha!
Echt waar, mensen die goed onderbouwd uitleggen waarom het slecht was, daar heb ik respect voor, maar dit..... >;)
verder eens met idra, de beste zal morgen winnen Lachen
En we hopen natuurlijk dat dat Anky zal zijn! *LOL*
Laatst bijgewerkt door Guess001 op 24-08-04 12:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:08

Ragne schreef:
oh neeej he, nu begint de discussie weer op nieuw!!
kunnen we niet wachten tot ná de kür!?
nadat ie zijn hoedje weer in het publiek gooit??

Yuk, je zal zo'n zweterig ding in je schoot krijgen... Scheve mond .

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:10

*LOL* ja ieeeeeel!!!!

en om maar niemand te beledigen: alle hoedjes zullen nat van het zweet zijn, niet alleen van de spanjaard... Knipoog

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:13

Sjuimpje schreef
Citaat:
Van mij part doet over 4 jaar Bent met een Pipi Langkous paard een gooi naar de titel.

Owwww dat zou ik erg leuk vinden geloof ik . Niet zozeer vanwege Bent maar wel vanwege de stipjes Tong uitsteken
Ik denk alleen niet dat Bent zich laat verleiden af te dalen naar het strijdtoneel van de dressuurring. Daar staat hij mijlenver boven.

Maar dit topic ging over 'De Spaanse Schimmel'.

Weet je wat mij juist opviel: dat er een aantal paarden bijliepen die in de appuyementen zoveel stelling aan de voorkant namen dat de achterhand uitzwaaide. Wat logisch is: als je overdreven stelling vraagt in hoofd-halshouding, loop je in de rest van het lijf tegen de beperkte buigingsmogelijkheden van de wervel-kolom aan wat dan gecompenseerd moet worden door de achterhand wil het paard niet omvallen.
Misschien moet je het zelfs wel zo zien: Invasor had een goede stelling en buiging genomen over het hele lichaam, gerekend vanuit zijn lichaam; de andere paarden haddden zoveel stelling in hoofd-halshouding dat het lijf daar niet in mee kan komen.

Verder: is het iemand opgevallen hoe netjes de overgangen draf-passage passage-piaffe en vv gereden werden door Invasor? Het gaat mij niet om de kwaliteit van de uitgestrekte draf (want die is bij dit paard magertjes), maar om de kwaliteit van de overgangen. Bij veel andere paarden vond ik daar toch behoorlijk wat haperingen in zitten. Logisch: zo'n compacter vierkantsmodel paard heb je nu eenmaal sneller terug naar de maximale verzameling dan een rechthoeksmodel paard, maar dan nog: het paard moet die schakeling wel aan kunnen.

Natuurlijk ben in een Barokke paarden liefhebber, maar ik zie ook heus de tekortkomingen van deze paarden, gemeten naar de huidig geldende maatstaven in de dressuursport.
Alleen waar ik altijd weer moeite mee heb is dat de dressuursport naar mijn idee bekeken wordt vanuit een rechthoeksmodel-paard omdat dat nu eenmaal zo gegroeid is in de historie. Doordat dat rechthoeksmodel-paard zo algemeen is geworden, worden vergelijkingen altijd daar op gebaseerd, ook als die vergelijking eigenlijk niet te maken is.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:22

abby schreef:
Ik denk alleen niet dat Bent zich laat verleiden af te dalen naar het strijdtoneel van de dressuurring. Daar staat hij mijlenver boven.

Misschien moet je het zelfs wel zo zien: Invasor had een goede stelling en buiging genomen over het hele lichaam, gerekend vanuit zijn lichaam;

De eerste is wel een hele flauwe uitspraak zeg. Hoezo 'afdalen'?

Wb de tweede uitspraak. Je kunt toch niet bij elk paard rekening gaan houden met zijn tekortkomingen? Je moet een beeld hebben van hoe een perfecte oefening er uit komt te zien en daarmee vergelijken.
Ik zie mezelf al naar de jury gaan als ik een 5 krijg voor mijn middendraf:
"ja maar mevrouw; ik hoor minstens een paar punten hoger te scoren want meer kan hij nu eenmaal niet" Clown

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:23

essie79 schreef:
Ik zie mezelf al naar de jury gaan als ik een 5 krijg voor mijn middendraf:
"ja maar mevrouw; ik hoor minstens een paar punten hoger te scoren want meer kan hij nu eenmaal niet" Clown

dát zou zo mooi zijn.... Knipoog dat wil ik ook Haha!

maar idd zo werkt dressuur niet...

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:32

ik vind barokke paarden best mooi, maar dit paard vind ik iets te grof en vindt de combi niet mooi.

in de uitzending van vorige week met anky bij sonja barend zei anky het volgende:
Citaat:
de ruiter moet niet opvallen, het paard wel
of zoiets dergelijks was het. ik heb hier eens over nagedacht, maar ik vind de gene die deze schimmel rijdt meer dan storend als ik ze in de ring zie, het paard vindt ik ook iets wat rommelig op een of andere manier.

ik vind het overgens wel knap van m wat ie presteerd maar toch.
er liep nog een barok paard mee als ik me kan herinneren dat vond ik een veel en veel mooier beeld.

tja het oog wil ook wat toch.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:36

Essie79: dat heeft te maken met Bent Branderup en niet met mijn mening over Dressuursport.

Essie79 en Ragne: kijk, dit is precies wat ik bedoel. Vierkantsmodel-paarden of paarden met knie-actie hebben geen tekortkomingen. Ze bewegen alleen anders dan paarden met een Rechthoeksmodel. Als een PRE bijvoorbeeld een perfect uitgestrekte draf toont, dan is die draf anders dan de perfect uitgestrekte draf van een sportpaard. Doordat het rechthoeksmodel-paard gangbaar is geworden in de sport is de uitgestrekte draf van dat paard als maatstaf en meetlat gaan gelden.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:44

ja, maar dan ga je dus rekening houden met zijn tekortkomingen per paard. En dat lijkt me gewoon niet juist. Want ieder paard heeft zijn tekortkomingen en kan het gevraagde op een voor zijn doen perfecte manier uitvoeren, maar dat wil niet zeggen dat het dan ook met een 10 beoordeeld moet worden.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:44

Precies..we hebben het maar te accepteren. Maar in de reglementen staat wat er getoond moet worden en paarden in het rechtshoekmodel tonen nu eenmaal die 'echte strek' in de gangen. Ze beslaan meer bodem en dat zie je vierkantsmodelpaarden niet gauw doen, door korte stekerige bewegingen.
De vierkantjes kunnen vaak beter verzamelen, maar zoals ik al eerder in dit topic schreef, het gaat om de ultieme verzameling en de ultieme verruiming. De paarden die beide kunnen zijn échte toppers!

zijn de reglementen nu gemaakt op basis van het rechthoeksmodel, of op basis van het ideale dressuurpaard met hoogontwikkelde gangen?
ik denk dat laatste...

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 12:49

Lovely schreef:
Jij had toch laatst die foto's van een training bij De Bodt?

Euh ja, waarom?