Wedstrijden kletstopic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Wedstrijden kletstopic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:22

De vorige keer dat ik in Lisse startte was de E-pony twee keer eerste geworden, dus dat zegt niets :))

Bakker vind ik het losrijden een probleem (druk en klanten met manegepaarden die daar aan het opstappen zijn voor hun strandrit). Rijpwetering en Nieuw Vennep ken ik eigenlijk niet. Kleihoeve is buiten losrijden in de winter dus dat probeer ik te vermijden (en niet zo gezellig, maar dat is persoonlijk :+ ).

Uiteraard zie je wel wat 'dure dressuurpaardjes', maar in praktijk gaat het er gewoon om dat je zelf netjes je proefje rijdt. Vaak genoeg met De Dais (echt geen dressuurmodel) boven het dressuurpaard geëindigd en nu ik een paard heb dat wat meer in het plaatje past kom ik in de klassering onder de amazone met bospony terecht die haar pony wel goed voor elkaar heeft.

Uiteindelijk gaat het mij er om dat ik de proef goed genoeg rij voor een winstpunt (of 2 :+ ) en de klassering is dan bijzaak. Het is leuk om een rozet te winnen natuurlijk, maar uiteindelijk maakt dat niets uit (liever een winstpunt en geen klassering dan naar huis met een oranje rozet en 178 scoren :+ )

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:29

Dan zitten jullie allemaal redelijk bij mij in de buurt. Laat maar eens weten als jullie in nieuw Vennep starten. Kom ik ff kijken :D

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:31

MyWishMax schreef:
Fly_high schreef:
Thanks dames, het is helemaal duidelijk nu :j

Het wordt wel een vrij uitdagende oefening voor ons qua vlot wisselen van buiging denk ik, daar blinken we niet zo in uit. Maar wel leuk dat er iets meer te doen is dan in de B :)

Je hebt van de knhs ook een app waar alle proeven in staan. Zowel de protocollen, maar ook video's waar de proeven gereden worden en een jurylid uitlegt waar je op moet letten. Ik kijk die altijd als ik nieuw niveau of proef moet rijden. Is wat makkelijker dan alleen lezen.

Niet het beste weekend voor iedereen dus, jammer maar volgende keer beter!

Ik probeer de app te downloaden maar transactie wordt geweigerd. Google Play zegt dat het door de aanbieder wordt geweigerd. Iemand een idee?
Ik zoek proefje 29 op video of in ieder geval iets over het wijken vanaf de hoefslag, hoe dit (vporal de inzet) beoordeeld wordt

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:32

Apple schreef:
De vorige keer dat ik in Lisse startte was de E-pony twee keer eerste geworden, dus dat zegt niets :))

Bakker vind ik het losrijden een probleem (druk en klanten met manegepaarden die daar aan het opstappen zijn voor hun strandrit). Rijpwetering en Nieuw Vennep ken ik eigenlijk niet. Kleihoeve is buiten losrijden in de winter dus dat probeer ik te vermijden (en niet zo gezellig, maar dat is persoonlijk :+ ).

Uiteraard zie je wel wat 'dure dressuurpaardjes', maar in praktijk gaat het er gewoon om dat je zelf netjes je proefje rijdt. Vaak genoeg met De Dais (echt geen dressuurmodel) boven het dressuurpaard geëindigd en nu ik een paard heb dat wat meer in het plaatje past kom ik in de klassering onder de amazone met bospony terecht die haar pony wel goed voor elkaar heeft.

Uiteindelijk gaat het mij er om dat ik de proef goed genoeg rij voor een winstpunt (of 2 :+ ) en de klassering is dan bijzaak. Het is leuk om een rozet te winnen natuurlijk, maar uiteindelijk maakt dat niets uit (liever een winstpunt en geen klassering dan naar huis met een oranje rozet en 178 scoren :+ )

Het zegt inderdaad ook niks, het is echt iets wat persoonlijks tussen mijn oren zit. Rijpwetering is klein en ook niet interessant maar is meer een thuis basis omdat er daar ooit op stal gestaan hebben en we er veel mensen kennen.
Kleihoeve heb ik inderdaad gehoord van buiten losrijden maar had ze erover gemaild en zoals het er nu naar uitziet word het binnen losrijden ivm regen. Geen idee hoe ze dat precies doen want ze hebben uit mijn hoofd maar 1 rijbak dacht ik.
De rozetten geef ik vaak altijd aan de Manege kinderen hier bij ons die vinden dat spul leuk en ik heb al genoeg van die dingen.

Hoe is hillegom met starten?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:34

Hillegom is prima parkeren en prima starten. Mooie wedstrijdbanen en losrijdbanen met goede bodem. Alleen is degene die dat allemaal organiseerde daar weg gegaan dus zijn daar nog geen nieuwe wedstrijden gepland voor dit jaar (tenminste, de laatste keer dat ik keek op de kalender).

Hillegom is van alle locaties die ik net noemde wel de meest 'imponerende' als het gaat om locatie en dressuurpaardjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:36

Kev, gewoon zoals normaal de inzet? Je mag 2 meter van de hoefslag af beginnen, maar er is qua beoordeling niks anders als wijken vanaf de ac lijn, eigenlijk? Hoek uitkomen, stelling vragen en wijken naar het midden.

Meeste mensen houden paard niet paralel genoeg, gaan te veel stelling en buiging vragen, maar het is qua beoordeling en eigenlijk ook rijden niks anders als vanaf de ac lijn. Even kort recht, stelling en gaan met die banaan haha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-23 14:48

Oh grappig zeg Spaansepony!
Dit weekend zijn we in Woubrugge geweest, 3G/Woodbridge/hoe het tegenwoordig ook mag heten ;)

Best een krap terrein en bodem in de losrijbaan is zachtjes gezegd niet zo geweldig, maar voor de rest prima kleinschalige wedstrijd, waar je ook koudbloeden, spanjaarden, pony's etc ziet en niet alleen allemaal super duper luxe dressuurpaarden. Kleihoeve heb ik ook weleens gedaan, het is alleen jammer dat losrijden buiten moest. Ze hebben maar een 20x60 rijbaan dus binnen zou om en om moeten tussen de proeven door denk ik of op dat 20x20 stukje wat er overblijft?

Lisse en Hillegom heb ik tot nu toe vooral springen gestart en dat beviel wel prima :j netjes geregeld, goede bodems en al. Geen idee wat voor paarden er komen want met springen boeit het me echt niet ;)

We hebben in Nieuw Vennep nog gewonnen tegen paar echte dressuurpaarden dus ik probeer me er niets van aan te trekken. Plus ik denk dat het in ons geval veel meer aan mijn zit en slordige hulpen ligt dan aan het feit dat ik op een pocket maat springpaardje zit met een springzadel onder mijn reet :=

Autumnn schreef:
Dan zitten jullie allemaal redelijk bij mij in de buurt. Laat maar eens weten als jullie in nieuw Vennep starten. Kom ik ff kijken :D

Oh grappig ik dacht altijd dat je ergens in het oosten van het land woonde ;) vanwege de vele buitenrit foto's denk ik?

Ik heb in ieder geval nog 1 gratis startkaart voor Nieuw-Vennep liggen dus we gaan er in de toekomst nog minstens een keer verschijnen :j

Apple schreef:
Hillegom is prima parkeren en prima starten. Mooie wedstrijdbanen en losrijdbanen met goede bodem. Alleen is degene die dat allemaal organiseerde daar weg gegaan dus zijn daar nog geen nieuwe wedstrijden gepland voor dit jaar (tenminste, de laatste keer dat ik keek op de kalender).

Hillegom is van alle locaties die ik net noemde wel de meest 'imponerende' als het gaat om locatie en dressuurpaardjes.

Er staat wel 3 maart een dressuurwedstrijd gepland in Hillegom, B t/m GP, we zijn van de partij :) leek me leuk om een keertje zo'n echte grote wedstrijd mee te maken ook al gaan we dan zeker niets winnen.

Voor de rest nog niets gezien, ook geen springen lijkt het

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:09

Grappig, ik heb een tijd in de Bollenstreek gezeten toen ik studeerde, dus ken een aantal van die locaties wel. Daar 'ken' ik Apple ook nog van, weleens samen gestart bij de kleihoeve :D Lisse vond ik altijd heel fijn idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 15:15

Weer een mooie locatie erbij om wedstrijden te rijden. Ruime parkeergelegenheid. 20x60 overdekte dressuurbaan, 20 x 40 buitenbaan. Perfecte bodems.

Op Stal De Braassem in Woubrugge (waar onze paarden staan) kunnen binnenkort ook KNHS wedstrijden worden gereden. Superfijn, want nu kunnen we dan ook thuis starten. *\o/*

7 april
5/6 mei
2 juni
7 juli
4 aug
1/2 sept

Op de vrijdagen wordt gestart vanaf/rond 17u en op zaterdag 's morgens.
Je vindt de wedstrijden nog niet op startlijsten, maar al wel op de KNHS site
https://www.mijnknhs.nl/Games/SearchGam ... um=9&pos=0

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:22

O leuk, dat is ook dichtbij :-)

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:28

Oh idd leuk, die gaan we even onthouden! Is het alleen B t/m M2?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:34

MyWishMax schreef:
Kev, gewoon zoals normaal de inzet? Je mag 2 meter van de hoefslag af beginnen, maar er is qua beoordeling niks anders als wijken vanaf de ac lijn, eigenlijk? Hoek uitkomen, stelling vragen en wijken naar het midden.

Meeste mensen houden paard niet paralel genoeg, gaan te veel stelling en buiging vragen, maar het is qua beoordeling en eigenlijk ook rijden niks anders als vanaf de ac lijn. Even kort recht, stelling en gaan met die banaan haha

Als je 2 meter naast de hoefslag begint, dan moet je denk ik ook eerder afwenden? En waar mag je dan omstellen, net op het rechte stuk denk ik?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:35

Vergeten jullie ook niet van been te wisselen bij het naar binnen wijken? Mits je licht blijft rijden natuurlijk.

Kev, hoe bedoel je eerder afwenden?

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 16:40

Ik weet niet meer wat ik deed, volgens mij dan van been wisselen net voor C dus dat is nog even een aandachtspuntje om te oefenen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:01

PSvanLot schreef:
Vergeten jullie ook niet van been te wisselen bij het naar binnen wijken? Mits je licht blijft rijden natuurlijk.

Idd!

Als je op de binnenhoefslag, wat volgens knhs circa 2 meter is, begint wend je idd net iets eerder af. Verder gewoon hetzelfde, dus eerst recht op lange zijde, op dat moment zou ik been verwisselen, wat stelling vragen en dan opzij.

Bij c van been verwisselen maak je de hoek/wending lastiger voor jezelf. Je moet op lange zijde toch omstellen dus daar wissel ik pas.

Je wilt de hoek en wending wel correct rijden en niet met contra stelling. Het wijken onderdeel begint ook pas op de lange zijde.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:04

PSvanLot schreef:

Dat deed ik laatst, en toen kreeg ik “niet onnodig van been wisselen” als commentaar :+

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:41

PSvanLot schreef:

Je mag 2m van de hoefslag af beginnen met wijken, dan zul je dus moeten afwenden 2m voor de lange zijde anders krijg je een rare lijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:28

LaDonna75 schreef:
PSvanLot schreef:

Dat deed ik laatst, en toen kreeg ik “niet onnodig van been wisselen” als commentaar :+

Wat zei je tegen de jury, probeer eens te wijken op het binnenvoorbeen? haha

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:28

Kev schreef:
PSvanLot schreef:

Je mag 2m van de hoefslag af beginnen met wijken, dan zul je dus moeten afwenden 2m voor de lange zijde anders krijg je een rare lijn.

O dat leek me niet meer dan logisch, anders kom je niet aan de '2 meter van de hoefslag'

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:02

Het is toch max 2 meter.. ( die kan je gebruiken om om te stelen en de inzet)

Ik zet van af de hoefslag in..

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:13

snorkel1986 schreef:

Klopt, en dat is voor veel mensen best moeilijk gokken. Had vorig weekend het L2 te jureren en daar waren een flink aantal combinaties die meer richting de 5 dan 2 meter vanaf de hoefslag zaten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:50

Het is natuurlijk ook wel makkelijk smokkelen als het wijken nog net niet helemaal is bevestigd.

Wat mij trouwens opviel toen ik moest schrijven bij de M1, is dat veel de gebroken lijnen rijden met stelling met de bocht mee ipv stelling die bij de contra hoort. Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:05

Bowo schreef:
Het is natuurlijk ook wel makkelijk smokkelen als het wijken nog net niet helemaal is bevestigd.

Wat mij trouwens opviel toen ik moest schrijven bij de M1, is dat veel de gebroken lijnen rijden met stelling met de bocht mee ipv stelling die bij de contra hoort. Dat lijkt me ook niet de bedoeling toch?

Dat is zeker de bedoeling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:05

PSvanLot schreef:
snorkel1986 schreef:

Klopt, en dat is voor veel mensen best moeilijk gokken. Had vorig weekend het L2 te jureren en daar waren een flink aantal combinaties die meer richting de 5 dan 2 meter vanaf de hoefslag zaten.

Ja, het is toegestaan vanaf de binnenhoefslag en dat is circa 2m. Hoewel mijn binnenhoefslag niet 2 m naast de hoefslag ligt :') eerder 0,5m ernaast ofzo. Die 2 meter houd ik aan qua afstand met losrijden, maar dat voelt meer als 2e binnenhoefslag dan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:45

Bowo schreef:

Je bedoelt de bocht op x? Het is niet de bedoeling dat ze in de linkergalop de hals naar rechts hebben. Ze houden iets stelling links. Maar ook niet zoveel dat ze de bocht niet omkomen en helemaal door het been heenvallen. Het mooiste is de hals er zo recht mogelijk voor houden met een lichte stelling naar de kant van de galop.