Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:53

Askja schreef:
Janine1990 schreef:
Ik heb niks tegen op mensen die rustig trainen voor of na de hitte. Doe het zelf niet in verband met eerdere ziekte bij warmte.

Maar ik zie nu dat de marathon tijdens de paarden dagen gewoon doorgaat...
Ik heb amper nog een organisatie gezien die NIET aflast... En zoiets is in mijn ogen toch wel knap zwaarder dan een parcoursje springen of een proefje rijden...

Kwalijke zaak. Het dierenwelzijn staat duidelijk niet voorop. Ik denk dat de KNHS zich echt achter de oren moet krabben. Wat een slappe hap op de site: 'We adviseren organisaties om maatregelen te treffen'. De insteek zou moeten zijn om zo veel mogelijk af te gelasten. Men laat het nu te veel liggen bij de wedstrijdorganisaties zelf.
Dit is koren op de molen van mensen die toch al vinden dat paardensport (of zelfs paardrijden überhaupt) verboden moet worden.

Ik denk dat je de knhs weinig kan verwijten. Die doen en hebben alles gedaan wat in hun macht ligt. Ze kunnen echter geen verboden opleggen. Daar zijn ze gewoon niet toe gemachtigd.

Jammer dat de KNHS in dit geval de zwarte Piet toegespeeld krijgt. In mijn ogen niet nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:56

IsabelleN schreef:
We hebben onze trainingsklanten mail/app gestuurd dat we vandaag tot en met zaterdag geen trainingen met hun paard doen vanwege de hitte, die dagen berekenen we vanzelfsprekend ook niet. Paarden staan op wei met bomen en kunnen in onze eb en vloed bak die we onder water hebben laten lopen, (vinden ze prachtig!).
En wat denk je...? Twee boze eigenaren omdat hun paard niet getraind wordt deze week ;(
Het is hier tegen de veertig graden, je snapt sommige mensen toch echt niet :(

Bizar :')

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:57

Ik heb gelukkig zondag pas wedstrijd en dan is het weer een stuk kouder! :D Overigens train ik wel gewoon deze dagen hoor, wel pas om 10 uur s’avonds. Gisteren was het echt heerlijk om te rijden en mijn 22-jarig dressuurpaard had energie voor 10!

Overigens vind ik dit weer echt heerlijk, ga zelf ook gewoon hardlopen s’ochtends of s’avonds.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 14:59

Tja dat kun jij vinden Janine, maar de KNHS is wel de overkoepelende organisatie, en ze kunnen met een ander beleid e.e.a. veel meer sturing geven, en dat doet men dus duidelijk niet (zie de site). Het goede voorbeeld geven. Laissez-faire lijkt met in dit geval echt niet aan de orde , omdat het om het hier en nu gaat, en omdat er hier en nu paarden in de problemen kunnen komen door oververhitting tijdens deze concoursen. Plus wat ik al zei, wat voor signaal geef je hiermee af aan de buitenwereld? Tuurlijk moeten die organisaties zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen, maar als ze dat niet doen, wat dan? Wie moet er dan ingrijpen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:03

Askja schreef:
Tja dat kun jij vinden Janine, maar de KNHS is wel de overkoepelende organisatie, en ze kunnen met een ander beleid e.e.a. veel meer sturing geven, en dat doet men dus duidelijk niet (zie de site). Het goede voorbeeld geven. Laissez-faire lijkt met in dit geval echt niet aan de orde , omdat het om het hier en nu gaat, en omdat er hier en nu paarden in de problemen kunnen komen door oververhitting tijdens deze concoursen. Plus wat ik al zei, wat voor signaal geef je hiermee af aan de buitenwereld? Tuurlijk moeten die organisaties zelf ook hun verantwoordelijkheid nemen, maar als ze dat niet doen, wat dan? Wie moet er dan ingrijpen?

Is niet zo zeer een kwestie van vinden, maar een kwestie van gebonden zijn aan regels. Jurisdictie zou je het kunnen noemen.

Zeg nergens dat ik het niet met je eens ben wat betreft het imago.
Ik vind het gewoon oneerlijk om een organisatie ergens van op de kop te geven terwijl die bepaalde maatregelen niet mogen opleggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:05

Suzanne_J schreef:
Ik heb gelukkig zondag pas wedstrijd en dan is het weer een stuk kouder! :D Overigens train ik wel gewoon deze dagen hoor, wel pas om 10 uur s’avonds. Gisteren was het echt heerlijk om te rijden en mijn 22-jarig dressuurpaard had energie voor 10!

Overigens vind ik dit weer echt heerlijk, ga zelf ook gewoon hardlopen s’ochtends of s’avonds.

Nadat die van mij twee keer achter elkaar 40+ graden koorts heeft gehad met soortgelijk weer waag ik het er niet op. Het is niet alleen de warmte zelf, maar ook het herstellen van. Wat veel mensen naar mijn idee wel eens vergeten.

Het kost een paard niet minder energie dan ons. En ze eten ook minder, net als wij....

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:07

Het gaat niet om verbieden, het gaat om een andere insteek. Niet 'laten doorgaan met aangepast programma' maar 'zodra duidelijk is dat het te warm wordt, het evenement afgelasten'. Zo staat het niet op de site. Dat ze geen juridische mogelijkheden hebben om organisaties te dwingen om een evenement af te gelasten, wil nog niet zeggen dat ze daar niet op aan kunnen dringen. Als het KNHS uitstraalt dat men het als not done beschouwt om evenementen bij 30 plus door te laten gaat, zal dat echt wel zijn invloed hebben.

Dit is wel weer grappig trouwens in het licht van de eerder gevoerde discussie, dit staat ook op de KNHS-site: Wat doe je dan wel met je paard tijdens deze hitte?
Paarden zijn bewegingsdieren dus 24 uur op stal omdat het daar zo lekker koel is, is zeker niet de bedoeling. Sta lekker vroeg op en maak een heerlijke bosrit of zet je paard 's nachts buiten in plaats van overdag.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:11

Janine1990 schreef:
En ze eten ook minder, net als wij....
Die van mij niet hoor. Die vreten nog net zo veel als anders.
Meer dan 40 graden koorts is wel eng. Kan me voorstellen dat je het risico dan niet neemt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:12

Askja schreef:
Het gaat niet om verbieden, het gaat om een andere insteek. Niet 'laten doorgaan met aangepast programma' maar 'zodra duidelijk is dat het te warm wordt, het evenement afgelasten'. Zo staat het niet op de site. Dat ze geen juridische mogelijkheden hebben om organisaties te dwingen om een evenement af te gelasten, wil nog niet zeggen dat ze daar niet op aan kunnen dringen. Als het KNHS uitstraalt dat men het als not done beschouwt om evenementen bij 30 plus door te laten gaat, zal dat echt wel zijn invloed hebben.

Dit is wel weer grappig trouwens in het licht van de eerder gevoerde discussie, dit staat ook op de KNHS-site: Wat doe je dan wel met je paard tijdens deze hitte?
Paarden zijn bewegingsdieren dus 24 uur op stal omdat het daar zo lekker koel is, is zeker niet de bedoeling. Sta lekker vroeg op en maak een heerlijke bosrit of zet je paard 's nachts buiten in plaats van overdag.

Jij interpreteert de berichten duidelijk anders dan ik.

Misschien draag ik een andere bril ;)

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:20

Askja schreef:
Janine1990 schreef:
Meer dan 40 graden koorts is wel eng. Kan me voorstellen dat je het risico dan niet neemt.

Hier eten ze ietsjes minder hooi, maar echt minimaal. Als je paard echt flink minder eet kan dat wel een teken zijn dat hij flink moeite heeft met de warmte, dan is het wellicht handig om te koelen en/af hem ergens anders weg te zetten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 15:27

Janine1990 schreef:
Askja schreef:

Jij interpreteert de berichten duidelijk anders dan ik.

Misschien draag ik een andere bril ;)
Ik heb lenzen :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:16

Nikass schreef:
Gini schreef:
Ik snap het echt niet. Zaterdag is het alweer een aangename 25 graden. In totaal duurt de extreme hitte dus amper 3 dagen. Dat je die 3 dagen niet even zegt: he knollie, ik laat je even met rust. Dat gaat er bij mij niet in. Of zelfs 2 dagen, want vrijdag is het nog wel boven de 30, maar niet meer die extreme recordbrekende temperaturen. Dus als je er vrijdagavond bij een heerlijke 25 graden op zou kruipen, is er geen probleem in mijn ogen. Maar deze woensdag en deze donderdag je paard de rust niet gunnen, zoals ik eerder zei, dat gaat er bij mij niet in.

Ik snap het ook niet (met uitzondering van MWM, dat vind ik echt iets anders), maar je weersvoorspelling klopt niet voor alle regio's in het land.
Hier wordt voor vrijdag nog steeds 38 graden voorspeld en voor zaterdag 31 en zondag 30. Na een koelere maandag loopt de temperatuur (helaas) alweer op...

Kan zijn dat mijn weersvoorspelling niet voor heel België en Nederland klopt hoor. Kustregio's zullen het sowieso beter hebben. :D
Maar 31 en 30 graden is welgeteld 10 graden minder met nu he!! Vergis je niet wat een effect dat heeft op mens en dier. Dat is hetzelfde als 20 (heerlijk eerste lenteweer) en 10 graden (truitje aandoen). En waarschijnlijk is er tussen nu en het weekend ook wel een verkoelend onweer geweest.
Dus dit het weekend rijden in de ochtend of in de avond, dat snap ik, want dan is het nog best wel ok. Maar nu deze dagen, gisteren en vandaag, dat snap ik niet. Het was na 22 uur nog 30 graden gisteren, paardlief heeft dus veel minder tijd om te recupereren van de hitte en hoppakee, daar staat zijn ruiter alweer om lekker vroeg in de ochtend wanneer het nog koel is te rijden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:32

Askja schreef:
Ik heb lenzen :D

Dat is het! Ik heb namelijk gewoon een ouderwetse bril :P :D

Nee even serieus hoe ik het bekijk...
De KNHS is naar mijn idee best wel hard aan het werk met een slag maken inzake een positiever imago. Dat gaat nog een hele kluif worden, maar hun manier van communiceren op social media doet naar mijn idee wel recht aan een positiever imago. En zeker in het kader van de hitte pakken ze het slim aan.

Er is namelijk voor organisaties geen enkele financiële reden om een wedstrijd ondanks de hitte door te laten gaan. De KNHS laat de afdracht vervallen.

Citaat:
Als sprake is van een op betreffende plaats in Nederland voorspelde buitentemperatuur > 35°C, moet een evenement zo mogelijk worden afgelast.

Hierin wordt in mijn ogen een absolute aanbeveling gedaan. Niet slechts een advies.
En wat is er nu niet mogelijk? ;) Als de KNHS zelf het NK programma (vorig jaar) kan inkorten vanwege de hitte, dan kan toch elke andere organisatie aflasten? En als ik me niet vergis was het tijdens het NK vorig jaar niet zo vreselijk warm als nu...

Maar de KNHS moet niet gaan bemoederen, waar ze altijd al op werden afgezeken. En dus geven ze ook nog een positief advies af, wat ik helemaal niet zo gek vind... Vroeg een bosrit maken is een stuk minder inspannend dan vroegop trainen ;) Bovendien zou adviseren tot 24 uur op stal ook een hele hoop mensen boos maken... ;)

Ik vind het slim gecommuniceerd in ieder geval. En zeker in het kader van een goed imago waarbij de KNHS bestaansrecht onder de leden dient te behouden (zeker na het fiasco van vorig jaar) én bestaansrecht onder de leken...

Wat betreft die wedstrijd die ik heb benoemd... Ik vind het van de zotte. Ik lees nu dat het vorig jaar niet afgelast werd maar ingekort. Bij 30 graden... Nu een volle marathon bij 34 graden...

En jij en ik zouden ons natuurlijk afmelden, (oké ik men niet, maar bij wijze van spreken) en een heleboel andere deelnemers ook... Maar dat maakt het voor anderen wel weer aantrekkelijk om te gaan rijden zodat ze kunnen winnen. Maar net welke verleidingen je kan weerstaan en hoe goed je de risico's in kan schatten...

Je hoopt in het kader van de sport natuurlijk dat er niets gebeurt... Maar ik vind er wel een beetje van dat mensen hier mee weg gaan komen... Uiteraard zonder organisatie daarvan te betichten, het is uiteindelijk ieders eigen verantwoordelijkheid. Maar we weten allemaal dat er altijd mensen blijven, in welke situatie dan ook, waar keuzes voor gemaakt moeten worden.

Askja schreef:
Janine1990 schreef:

Die van mij is echt een stuk minder schrokop. Maar goed, het is ook een Fries, die hebben vaker een kwaaltje. Het eerste jaar leek het een insectenbeet in de lies. En was het met drie dagen weer weg. Vorig jaar duurde het langer, heeft hij ook nog een shock gehad door verkeerde toediening AB. En wederom die bult in de lies, op exact dezelfde plek. Hij droeg toen een deken, dus het was iets té toevallig zeg maar.

Gisteravond werd ik heel blij toen ik hem temperatuurde en hij keurig 37,6 had. Lekker afgespoeld terwijl hij best zweette. Straks ga ik weer heen te kliederen. Eigenaar appte dat de twee onder de deken wel kletsnat waren. Nouja, kiezen of delen zeg maar...
Hier in ieder geval nog even vakantie :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 16:52

Citaat:
En dus geven ze ook nog een positief advies af, wat ik helemaal niet zo gek vind... Vroeg een bosrit maken is een stuk minder inspannend dan vroegop trainen ;) Bovendien zou adviseren tot 24 uur op stal ook een hele hoop mensen boos maken... ;)
Bosrit vind ik een prima optie, daarom citeerde ik het juist. Moet je alleen wel een bos bij de hand hebben ;)
Verder, wat betreft die wedstrijden, het blijft gewoon een lastig verhaal. Maar hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk ligt de echte verantwoordelijkheid bij de ruiters zelf. En er zijn blijkbaar een aantal die gek genoeg zijn om met dit weer te starten. Hopelijk komt er op dat vlak een mentaliteitsverandering. Daarin zou de KNHS dan wel weer een rol kunnen spelen.
Citaat:
Het eerste jaar leek het een insectenbeet in de lies. En was het met drie dagen weer weg. Vorig jaar duurde het langer, heeft hij ook nog een shock gehad door verkeerde toediening AB. En wederom die bult in de lies, op exact dezelfde plek.
Heeft hij geen tekenbeet gehad?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:02

Askja schreef:
Citaat:
En dus geven ze ook nog een positief advies af, wat ik helemaal niet zo gek vind... Vroeg een bosrit maken is een stuk minder inspannend dan vroegop trainen ;) Bovendien zou adviseren tot 24 uur op stal ook een hele hoop mensen boos maken... ;)
Bosrit vind ik een prima optie, daarom citeerde ik het juist. Moet je alleen wel een bos bij de hand hebben ;)
Verder, wat betreft die wedstrijden, het blijft gewoon een lastig verhaal. Maar hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk ligt de echte verantwoordelijkheid bij de ruiters zelf. En er zijn blijkbaar een aantal die gek genoeg zijn om met dit weer te starten. Hopelijk komt er op dat vlak een mentaliteitsverandering. Daarin zou de KNHS dan wel weer een rol kunnen spelen.
Citaat:
Het eerste jaar leek het een insectenbeet in de lies. En was het met drie dagen weer weg. Vorig jaar duurde het langer, heeft hij ook nog een shock gehad door verkeerde toediening AB. En wederom die bult in de lies, op exact dezelfde plek.
Heeft hij geen tekenbeet gehad?

Haha ik interpreteerde je bericht verkeerd... Toch weer dat verschil tussen bril en lenzen he ;)

Ja, dat bos hebben wij helaas ook niet bij de hand... :P

Als ik de (ellenlange, laatste start om kwart voor 2, eerste om 8 uur) startlijst van het betreffende evenement zie... En dat vergelijk met een selectiewedstrijd dressuur eind juni waarbij het uiteindelijk nog geen 28 graden werd, en waarbij de organisatie communiceerde dat ze geen startgeld zouden vragen bij afmeldingen vanwege het weer, dan is het wel duidelijk dat dressuurruiters gemakkelijker afzeggen dan menners in dit geval...

Als ik het zo op Bokt een beetje lees en om me heen zo bekijk, gaan er amper mensen op concours met dit weer. Of het nu geld kost of niet... Springers heb ik niet echt weet van, bevind ik me niet echt onder :P Maar ik heb wel de indruk dat de mentaliteit onder heel erg veel ruiters aan het veranderen is. Op vele vlakken overigens :j En ten goede :)

Tekenbeet hebben we niets van terug kunnen vinden. (beet was gebaseerd op de dikke bult in de lies) Meerdere dingen voorgelegd aan de dierenarts, maar bleef onduidelijk. Volgende keer gaan we eerst bloedonderzoek doen (een maandje nadat hij ziek was vorig jaar hebben we sowieso bloedonderzoek gedaan omdat hij niet lekker presteerde thuis, bleek bij bloedarmoede te hebben), maar we willen het er natuurlijk niet op aan laten komen cq. het opzoeken. Ik blijf lekker voorzichtig. Je paard één keer in shock zien raken is al heftig genoeg... :7

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:02

Askja schreef:
Nikass schreef:
Als je het over training hebt ga ik er wel vanuit dat je paard enige inspanning levert, anders kun je het beter rondhobbelen noemen ;)
Nee hoor, geen rondhobbelen. Je kunt ook in stap werken aan zaken als balans en coördinatie, door middel van heel precieze oefeningen. Dat vergt veel concentratie en finetuning van zowel ruiter als paard. Fysiek vergt het vooral lichaamsbewustzijn en -beheersing. Hijgen en zweten komen er niet bij kijken. Maar training is het wel degelijk.
Maar vandaag hebben mijn paarden (uiteraard) vrij, net als gisteren, en morgen idem.

Iedereen veel succes met het dealen met de hitte, hopelijk zijn we er na vrijdag vanaf ...

Verder maak ik me vooral zorgen om paarden in achteraflandjes in de brandende zon, hopelijk wordt daar ook voldoende op gecontroleerd.

Ik heb het nergens over hijgen en zweten gehad. Wat jij benoemd is volgens mij wèl inspanning.

Ben bang dat het hier morgen nog 39 graden wordt en hopelijk missen we de regen niet zaterdag. We zullen zien..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:17

Citaat:
Ik heb het nergens over hijgen en zweten gehad. Wat jij benoemd is volgens mij wèl inspanning.
Dat is het ook, maar dan vooral mentaal. Fysiek valt het erg mee mee voor goed getrainde paarden.
Maar ook deze vorm van training doen we hier gedurende deze hitte niet. Paarden hebben even vakantie.

Citaat:
Als ik de (ellenlange, laatste start om kwart voor 2, eerste om 8 uur) startlijst van het betreffende evenement zie... En dat vergelijk met een selectiewedstrijd dressuur eind juni waarbij het uiteindelijk nog geen 28 graden werd, en waarbij de organisatie communiceerde dat ze geen startgeld zouden vragen bij afmeldingen vanwege het weer, dan is het wel duidelijk dat dressuurruiters gemakkelijker afzeggen dan menners in dit geval...

Als ik het zo op Bokt een beetje lees en om me heen zo bekijk, gaan er amper mensen op concours met dit weer. Of het nu geld kost of niet... Springers heb ik niet echt weet van, bevind ik me niet echt onder :P Maar ik heb wel de indruk dat de mentaliteit onder heel erg veel ruiters aan het veranderen is. Op vele vlakken overigens :j En ten goede :)
Dat laatste klopt volgens mij wel, alleen dus kennelijk niet bij een bepaalde groep die wel blijft starten. Maar in het algemeen is er zeker een mentaliteitsverandering gaande, en die bestrijkt alle facetten van paardrijden en paarden houden. Dat merk ik steeds meer. Heel positief.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:22

Het is voor jezelf toch ook geen plezier om met 30 graden op te zitten om 2 proeven te rijden...
Als je dan wat zou moeten doen kies is toch ook voor dat bosritje ‘s morgens vroeg...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:28

Die bepaalde groep wordt gevoedt door dit soort koppen:
https://www.horses.nl/springen/dierenar ... VgeNqAXCC4

En uiteraard de veelgehoorde uitspraak: "Dieren kunnen veel beter met warmte omgaan."
Beter dan wat? Wij mensen? Die voornamelijk op onze kantoren zitten met airco? Of gewoon in huis?
Of bij de vele bedrijven die hun mensen uit de buitenlucht halen om ze te beschermen tegen zonnesteek?

Kijk, ik wil niet zeggen dat ze op De Wolden niet hun best doen, het is wel duidelijk dat er maatregelen zijn getroffen om het paard en ruiter zo aangenaam mogelijk te maken. Maar ik vind wel dat mensen goed moeten nagaan wat er op hun evenementen is geregeld.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:28

ElviraKelan schreef:
Askja schreef:
Jammer maar dat is dan jouw mening.
En wat ik hiermee hoop te bereiken? Dat jullie ogen eens open gaan dat er niets mis mee is om eens je paard vrijaf te gunnen in deze bloedhitte en dat het welzijn van je paard boven de leuke setjes, wedstrijdjes, trainingen daarvoor gaat. Omdat je je paard graag gezond oud wilt laten worden.

Toch wel raar dat je je wel als beest laat uitmaken ...
Maar mijn woorden er weer uit pikt

Je haalt er echt van alles bij wat niet gezegd is, tevens niet relevant is en daarbij negeer je hele berichten van mensen, alleen om te kunnen schreeuwen hoe dom mensen zijn en dat ze hun dieren mishandelen. Helaas voor jou kom je zo niet erg volwassen over en al helemaal niet als iemand om wat van op te steken.

Daarnaast. Kom nou eens met voorbeelden van paarden die niet gezond oud zijn geworden door 's ochtends vroeg of 's avonds laat getraind te zijn geweest op warme dagen. Je beweert een hoop, maar met aantoonbare feiten kom je niet. Ik weet wel dat degene waarbij mijn eerste pony op stal stond al tientallen jaren 's ochtends om 6 uur ging trainen tijdens een hittegolf. Haar wedstrijdpony werd gezond 37, haar wedstrijdpaarden werden op een na allemaal ouder dan 20. Die ene is op een winterdag met kapotte knieën van de wei gekomen dus dat is hier ook weinig relevant. Maargoed zij zal ook wel haar paarden kapot gereden hebben, geen verstand van paarden hebben gehad en ze was het ook niet waard om paarden te houden. Dierenmishandeling noem je het zelfs. Nou als het dierenmishandeling is om paarden zo lang goed te houden dan doe ik daar graag aan mee.

Ook jouw voorbeeld klopt natuurlijk niet.
Ooit van klimaatverandering gehoord??
Daardoor is vroeger totaal niet relevant

In het algemeen een bosrit maken? Hoe lang? Hoe intensief? Ook hier zit veel verschil in natuurlijk

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:53

Janine1990 schreef:

En uiteraard de veelgehoorde uitspraak: "Dieren kunnen veel beter met warmte omgaan."
Beter dan wat? Wij mensen? Die voornamelijk op onze kantoren zitten met airco? Of gewoon in huis?
Of bij de vele bedrijven die hun mensen uit de buitenlucht halen om ze te beschermen tegen zonnesteek?

Kijk, ik wil niet zeggen dat ze op De Wolden niet hun best doen, het is wel duidelijk dat er maatregelen zijn getroffen om het paard en ruiter zo aangenaam mogelijk te maken. Maar ik vind wel dat mensen goed moeten nagaan wat er op hun evenementen is geregeld.

Ik vind het vooral kwalijk (ook in dat eerdere artikel) dat er voorbij wordt gegaan aan het feit dat er nogal een wezenlijk verschil zit tussen een management van een paard wat een internationale wedstrijd start en dat van een paard wat in de basissport start. Dat maakt toch in dit geval wel het verschil tussen niet meest comfortabel en ronduit onverantwoord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:00

Vanitas schreef:
Janine1990 schreef:

Ik vind het vooral kwalijk (ook in dat eerdere artikel) dat er voorbij wordt gegaan aan het feit dat er nogal een wezenlijk verschil zit tussen een management van een paard wat een internationale wedstrijd start en dat van een paard wat in de basissport start. Dat maakt toch in dit geval wel het verschil tussen niet meest comfortabel en ronduit onverantwoord.

Oooh absoluut!

Hele goede en belangrijke toevoeging!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:03

Elvira, je maakt een potje van je quotes, ik snap er geen hout van, je zet mijn naam bij een quote van jezelf en quote vervolgens iemand anders onder jouw eigen naam, en daar reageer je dan weer op.
Het is blijkbaar echt te warm.

Vanitas, daar ben ik het mee eens. Ook de faciliteiten op die grote internationale toernooien zijn totaal anders. Hooguit kun je zeggen dat de internationale sport ook een voorbeeldfunctie heeft, en dat mensen in de basissport gaan redeneren in termen van 'als zij starten met 30 graden, dan kan ik dat ook doen'.

Blazy

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:13

Askja je hebt gelijk excuses

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 18:17

Vanitas schreef:
Daarnaast. Kom nou eens met voorbeelden van paarden die niet gezond oud zijn geworden door 's ochtends vroeg of 's avonds laat getraind te zijn geweest op warme dagen. Je beweert een hoop, maar met aantoonbare feiten kom je niet. Ik weet wel dat degene waarbij mijn eerste pony op stal stond al tientallen jaren 's ochtends om 6 uur ging trainen tijdens een hittegolf. Haar wedstrijdpony werd gezond 37, haar wedstrijdpaarden werden op een na allemaal ouder dan 20. Die ene is op een winterdag met kapotte knieën van de wei gekomen dus dat is hier ook weinig relevant. Maargoed zij zal ook wel haar paarden kapot gereden hebben, geen verstand van paarden hebben gehad en ze was het ook niet waard om paarden te houden. Dierenmishandeling noem je het zelfs. Nou als het dierenmishandeling is om paarden zo lang goed te houden dan doe ik daar graag aan mee.

Ooit van klimaatverandering gehoord
Voorbeelden van vroeger zijn daardoor totaal on relevant

De rest zie ik als persoonlijke aanval waardoor ik er niet op reageer

In het algemeen
Bosrit in de vroege ochtend wordt benoemd. Prima. Hoe lang? Hoe intensief? Hoe laat?
Allemaal zaken die meespelen