[HK] B-debuut in 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: [HK] B-debuut in 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:34

Je bedoelt gewoon knotten met naald en draad?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:39

AlwaysH schreef:
Je bedoelt gewoon knotten met naald en draad?

Yep. Daarvoor is het niet erg dat de manen langer zijn.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:39

Mijn paard heeft ook aardig lange manen gehad. Ik deed het ook met naald en draad.. Hier had hij ze ongeveer net zo lang als die van jou. Alleen richting de schoft waren ze wat verpest omdat er wat haar afgeschuurd was door deken met hals.
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:45

@Mighty, dat ziet er wel netjes uit inderdaad:)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:46

Ik zal gewoon even een paar keer oefenen.. Het valt best mee en op een duur weet je een beetje hoe je die grote knotten er een beetje fatsoenlijk uit kan laten zien :D

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:47

MightyJoe schreef:
Ik zal gewoon even een paar keer oefenen.. Het valt best mee en op een duur weet je een beetje hoe je die grote knotten er een beetje fatsoenlijk uit kan laten zien :D

Misschien kan ik zaterdag ochtend oefenen, en dan kijken of ze met rijden blijven zitten :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:52

Als ze niet willen blijven zitten: dotten met wat haargel aan je vingers, of na het dotten haarspray op doen, blijven ze meestal een stuk beter zitten.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:02

Pfft... ik wist al dat Paris' zadel eigenlijk niet goed paste, maar heb er deze week nog eens kritisch naar gekeken en het ligt echt met de week slechter lijkt wel. Ze begint ook duidelijk aan te geven er last van te hebben -O- Heb al een topicje gemaakt voor tips over een nieuw zadel, zien wat dat oplevert.
Vind het zo lastig... de eigenaresse gaat binnenkort behoorlijk wat veranderingen krijgen in haar privéleven, waar ik verder niet over uitwijk want dat zijn niet mijn zaken natuurlijk, maar durf daardoor niet met dingen aan te komen die eigenlijk anders moeten. Zoals bijvoorbeeld een nieuw zadel. Ik wil niet lastig zijn...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:10

Zie dat je in Leusden woont. In Leusden zit wel een hele goede zadelpasser. Die hebben wij er ook altijd bij als er iets met onze zadels is. Hij heeft als er een nieuw zadel moet komen ook grote keus uit tweedehands exemplaren dus het hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Hij komt ook aan huis, met een vrachtwagentje vol zadels.

Ik heb nu al spierpijn van de les van gisteravond. Moeilijke oefeningen gedaan of althans, wij vonden het moeilijk :')

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:45

Jij ook al? Ik was kapot. Adelin zocht veel meer mijn hand op, waardoor ik opeens mijn zit kwijt was.

Iemand nog voer advies voor wat extra uithoudingsvermogen? Momenteel krijgt ze onbeperkt goed hooi uit een slowfeeder (ca 14 kilo per dag), in de ochtend 3/4e basis sportbrok, in de middag een halve schep Pavo Mash slobber met wat zemelen en een volle schep Cavalor Perfomix, in de avond weer 3/4e basis sport. Qua extra mineralen krijgt ze vitamine E, magnesium en zeewier. Toch valt ze in een rap tempo in en heb ik niet het idee dat ze over houd om om te zetten naar spieren. Ze is niet te mager, maar moet dit ook niet worden.
Qua training wordt ze max 4x per week een half uurtje gereden, waarvan de donderdag les. Verder longe en los. In de winter staan ze op stal, maar ze staat wel vaak de ochtend in de paddock. Heb helaas niet genoeg weidegang om in de winter ook de wei open te houden, verkeerde omgeving.

Ze reageert niet hevig op voer, dus het hoeft niet specifiek voer te zijn met weinig suikers oid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:47

Wij hebben van de zomer in het SGW seizoen iets bijgevoerd voor spieropbouw, PAVO energy control was dat volgens mij. Krijgt hij soms nog na een zware training. Heeft bij ons goed geholpen.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:50

Een vriendin voert pavo muscle build bij aan haar paard, kan het resultaat alleen niet vertellen aangezien het paard heel ziek is geworden en daardoor is afgevallen.
Maar het gaat nu niet zo zeer om spieropbouw maar het vet neem ik aan?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 09:55

Valt ze vooral in in de bovenlijn? Als je meer spieren wilt zul je hoogwaardige eiwitten moeten gaan voeren. Dit kan bijvoorbeeld dmv lucerne (wel scheve verhouding) merriebrok, of een product als pavo topsport te gaan voeren

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 10:50

Ik vind dat je er best wat in stopt al :oo op hoeveel kilo krachtvoer komt dat per dag neer?

Ik zal mijn notities over voeding eens erbij pakken :p

Ik vind de Perfomix zelf een mooie muesli :j voor spieropbouw idd eiwitten, maar Let er wel op dat het VREp gehalte goed is en niet alleen het RE. RE gaat namelijk om het totaal aantal ruw eiwit maar dit gaat dus ook om eiwitten die ze niet kunnen verteren. De VREp vertelt je de hoeveelheid Verteerbaar Ruw Eiwit, dus de eiwitten waar je paard daadwerkelijk iets mee kan.
De gemiddelde basisbehoefte aan VREp is 0.62 gram per kg lichaamsgewicht. Voor werkende paarden is dit 0,8 tot 1,44 gram per kg lichaamsgewicht, afhankelijk van de mate van training. Paard van 500kg -> 500x0,8= 400gram per dag tot maximaal 500x1,44= 720gram per dag- aldus mijn aantekeningen :p

Zal ik het nu even nagekeken :)*
In Perfomix zit zo'n 85,5 gram per kilo, wat normaal is. De gemiddelde basisbrok zit hier ook aan. Gemiddeld grashooi geeft daar zo'n 17gram per kilo bij (14kg = 238gram).
De Pavo slobber is vrij rijk, daar zit 100gram per kilo in. Als ik dit dus zo optel, er voor het gemak vanuitgaande dat 1 schep grofweg een kilo is: 128 uit de sportbrok + 85 Perfomix + 50 slobber + 238 hooi = 501 gram per dag. Voor een paard van 500kg welke gemiddelde arbeid verricht zou dit toch genoeg moeten zijn.
Wanneer heeft je paard rust?
En hoe zijn de verhoudingen tot calcium, fosfor en magnesium? Deze moet ongeveer 3:2:1 zijn.

Hoop dat je er wat aan hebt :) als me nog iets te binnen schiet wat een mogelijkheid kan zijn, laat ik het weten :)

Edit: ik zie dat Perfomix een calcium/fosfor/magnesium verhouding heeft van 8,5:5,9:3 -> 1,44:1:0,5 heeft. Fosfor/magnesium is dus wel goed,maar calcium wat weinig. De ondergrens die ik geleerd heb is 1,5:1 (ipv 2:1). Maar dan moet je even kijken wat de verdere verhoudingen zijn in het voer door alle calcium, alle fosfor en alle magnesium in alles wat je voert op te tellen en opnieuw de verdeling uitrekent. :Y)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:20

Wat een reacties!

Bespiering op de bovenlijn is juist mooi strak aan het worden, het is vooral bij haar flanken waar ze wat voller mag worden.

Ze krijgt inderdaad een hoop voer, maar kan dit wel hebben. Ben zelf ook niet van het veel krachtvoer erin, alleen bekijk ik het per paard, en Adelin heeft het nu nodig, ook omdat het veulen vrij veel van haar gevraagd heeft.

Moet eerlijk zeggen dat de berekeningen er vaak bij inschieten, ik voer op gevoel en resultaten. Maar ik zal als ik tijd heb er eens voor gaan zitten.

In principe "werkt" ze om de dag. "Werkt", omdat ze puur en alleen nog wat conditie training krijgt met een beetje krachttraining, ze heeft een hele tijd stilgestaan. Dagje werken, dagje ontspannen. Alleen als ik op zondag wedstrijd heb, word ze op zaterdag nog even 20 minuten gereden, 10 minuten losrijden en de proefjes oefenen.

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:38

Kan me voorstellen dat een veulen veel vraagt van Adelin :P

Misschien zou je wel kunnen kijken om de hoeveelheid voedingstoffen die je erin stopt, goed te houden zoals je die wilt, maar om daarvoor een samenstelling van voer te zoeken die wat minder volume heeft :)
Teveel krachtvoer is enorm belastend voor haar maag en darmen, in die zin dat ze er maagzweren en verstoppingen van kan krijgen. Nu krijgt ze het zoals ik lees wel goed verdeeld over de dag :) Dus dat scheelt wel, maar kijk er wel mee uit. De grens van 2-3 kg krachtvoer per dag die men stelt, vind ik persoonlijk nog vrij veel. :o

Trainingsschema lijkt mij niet het probleem als ik het zo lees. +:)+
Mensen vergeten nog weleens dat ook voldoende rust een deel van de training is... maar ik twijfel er niet aan dat jij dat belang wel snapt :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 15:46

Wat zijn jullie opeens stil!

Ik had vandaag een jury waarvan ik wist dat het lastig zou worden. Tel daarbij op dat Adelin met losrijden een paar keer ervandoor ging (er kwam een paard te dichtbij) en liep te etteren, dus de koek was tijdens de proef een beetje op. Ze liep haar rondje, maar spetterend was het niet.

Uiteindelijk toch nog 2x eerste met 186 en 187. Teller staat nu dus op B+7. Volgende week weer een keertje en dan afhankelijk van de punten even rust tot eind december.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:59

Jullie gaan hard!! super

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 06:37

Wat goed Utixo! gefeliciteerd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:37

Netjes Utixo! Wij gaan als het goed is 27 december weer op wedstrijd. Mag hij 4 keer lopen want mijn man wil ook nog een dressuurwedstrijdje meepakken. Hij kijkt nog of hij L1 start, of nog een keer B. Hangt er vanaf hoe ze de dag indelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 09:45

Gefeliciteerd Utixo!

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 10:27

Goed bezig Utixo!! +:)+

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 11:43

Verliest jou paard geen impuls bij 4 keer een proef doen? Mijne verliest de 2e al impuls haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:30

Is een crosspaard, dus conditie zat :) op een SGW moet hij aanmerkelijk meer doen.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:35

Oh haha ja dan snap ik het