Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie ervan?

Zo laten als het is.
25 (10%)
Punten grens iets verlagen bijv. 70 stijlpunten grens i.p.v. 75
98 (41%)
Terug naar het oude systeem.
115 (48%)

Totaal aantal stemmen: 238

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:51

Ik was bijna altijd foutloos. Punten 55-65. Dus de b was ik zo uit. Nu zal dat niet meer lukken? Nee ik rij echt niet slecht maar ben ook geen stijlruiter. Daar heb je working hunterklassen voor. Daar zou ik nooit aan mee doen dus. Er zit dus niets anders op dan toch een nieuwe paardensportbond op te richten die eerlijker is zonder diervriendelijkheid uit het oog te verliezen. Ook met dressuur. Oefenparcoursen krijg je hier geen feedback. Gelukkig rij ik geen wedstrijden meer als ik dit alles zo lees.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:58

Oh nee... Die regio zit ik niet helaas. Ik woon in Gelderland, beetje ver rijden voor oefenparcours. ;)

Ik snap wel wat je bedoeld, maar ik weet niet of het haalbaar is om het echt in te voeren. Misschien gewoon meer aan bekenden vragen? Ik merk vaak wel dat mensen je altijd wel willen helpen als je wat vraagt. :)

Ik vind die nieuwe stijljurering echt wel prima alleen zou ik idd zeggen meer feedback en zeggen dat je tussen de 60 en 75 stijlpunten ook een winstpunt krijgt met maximaal 4 strafpunten. Dan heb je denk ik al een stuk minder ontevredenheid.

madelein

Re: Wat vinden we nu van het B-springen? kwa punten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:51

@sannn: je rondje laten filmen kan niet iedereen. Ik ga 9 van de 10 keer alleen op concours dus wie moet het dan filmen? Ga niet aan zomaar iemand m'n telefoon geven. Dat is dus een probleem als je geen feedback krijgt op wedstrijd.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:22

Er is toch vast wel eens iemand die je kent op concours die je rondje kan filmen?
Snap dat feedback krijgen fijn is, maar iemand in het parcours zetten voor feedback kost ook weer geld. Het is voor verenigingen soms al amper rond te krijgen een wedstrijd organiseren met alle regelgeving en kosten. Als er echt zoveel vraag naar is dan is iets in de trend van een oefenparcours opzetten met feedback voor een bepaald bedrag misschien een optie?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:24

Hier in het oefenspringen is niet altijd iemand aanwezig, dat is zoals hierboven al gemeld gewoon niet haalbaar4 maar soms wel de jongens die met een vrachtwagen vol komen en hun ruiters begeleiden die even wat tips geven. Laatst op officiële wedstrijd leuke complimenten en een tip gekregen van de parcoursbouwer die het leuk vond om te kijken. Moet je echt een beetje geluk mee hebben.

Ik les op een andere locatie zodat ik daar parcourtjes spring en feedback krijg, misschien kan je daar eens naar kijken? Of er stallen zijn die springlessen hebben.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:25

Nee wie zou ik moeten kennen? Ik sta op een western stal en ben dus de enige die springt, verder zijn het grote concoursen waar ik rij, met volle rubrieken dus lastig mensen te leren kennen op die manier.
Er zit al een 3 koppige jury tegenwoordig, je kan mij niet wijs maken dat niet een van hen een paar opmerkingen en tips onder elk stijl protocol kan zetten

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:27

madelein schreef:
Nee wie zou ik moeten kennen? Ik sta op een western stal en ben dus de enige die springt, verder zijn het grote concoursen waar ik rij, met volle rubrieken dus lastig mensen te leren kennen op die manier.
Er zit al een 3 koppige jury tegenwoordig, je kan mij niet wijs maken dat niet een van hen een paar opmerkingen en tips onder elk stijl protocol kan zetten

Dan is mensen leren kennen lastig inderdaad, misschien kan je een stal vinden via google en bellen?

Dat laatste ben ik helemaal met je eens en zoals eerder gezegd hoop ik ook echt dat er daar wat mee gedaan gaat worden :j

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:32

Ik heb wel gewoon een spring instructeur hoor, dat gaat prima. Maar op wedstrijd snap ik soms niet hoe die punten gegeven worden en dan is meer feedback fijn.
Zo heb wel eens ik voor m'n gevoel een bagger rondje gereden en kreeg ik 76 punten, en bij fijne rondjes net aan 60. Voor mij is het lastig om te bepalen waar dat verschil dan in zit

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:34

Via je vereniging/ instructeur/ andere stal misschien? Of op wedstrijd met mensen spreken en ze paar keer tegenkomen loopt het allemaal vanzelf wel meestal.

Ik had het over feedback geven face to face wat Snorlex aan gaf, niet over iets onder aan een protocol schrijven. Dat zou idd fijn zijn als ze zeggen wat er verbeterd moet worden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:42

Oh het mag ook op protocol hoor. Het gaat gewoon om feedback, hoewel ik tussendoor feedback wat fijner vind dan achteraf.
Als je toch een rondje moet stappen ivm andere combinatie en de parcoursbouwer/omstander zegt tegen je "joh, volgende rondje even iets meer dit", dan vind ik dat ook helemaal prima.
Dan kun je het direct in je tweede rondje toepassen.
Het gaat me voornamelijk om het direct toe kunnen passen, dan voel je vaak het verschil :)

Maar nu hoor ik niets en staat niets op mijn coupon. Ik ken weinig mensen en vaak geen mogelijkheid tot filmen.
Hoe komt de jury aan de stijlpunten? Ik heb een vermoeden maar mijn vinger kan ik er niet op leggen.
Hoe het voelt/hoe is het beeld... zeker als beginneling leg ik niet altijd de juiste link :Y)

Ook ik les overigens op een andere locatie :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 23:34

Sannnn schreef:
Voor verenigingen word het ook niet leuker als er BB moet komen met iemand erbij. Kost hun ook weer geld en BB levert eigenlijk al vrij weinig tot niets op.
Volgens mij is BB super gunstig voor de verenigingen. Inschrijfgeld is vaak 7-8 euro, maar ook regelmatig gewoon 10. Klassement wordt niet overal opgemaakt en als dit wel wordt gedaan gaat het vaak om een lintje of evt gebruiksvoorwerpen.
En de officials moeten er toch al zijn voor de overige rubrieken....

Snorlex schreef:
Laatst kreeg ik van een omstander na mijn eerste rondje te horen "laat haar in het tweede rondje iets meer lopen".
Dat ter harte genomen en een super tweede rondje gereden.
We springen hier vaak geen twee rondjes achter elkaar, meestal zitten er één/twee combi's tussen.
Het kostte nog geen 10 seconde om deze kleine tip mee te geven, dat past prima :)

Toch handig he dat bokt ;)

Als het goed is kijkt de jury naar de prestatie die de combinatie op dat moment neerzet. Er zijn een aantal criteria die per onderdeel meegenomen worden (deze staan ook op het standaard protocol), natuurlijk kan er verschil in zitten en ziet de ene jury liever het een dan het ander, maar hele grote verschillen zouden er niet mogen zijn.
De praktijk is helaas weerbarstiger en ik had zelf ook weleens het idee dat ik bij sommige juryleden net zo goed achterstevoren kon gaan zitten, daar had ik altijd zelfde punten, die stonden volgens mij al als ik binnen reed. En dan gebeurt het vast ook nog weleens dat er aan het einde van de rubriek gekeken wordt wel eindtotaal er nog niet is en daar worden dan de cijfers bij gezocht :+

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 00:46

Snorlex schreef:
Ik weet eigenlijk geen oefenparcoursen te vinden met begeleiding hier in de buurt.
Gaat vaak een beetje "spring je rondje en ga naar huis", maar misschien kijk ik scheel :')

Ik wil gewoon weten wat ik kan verbeteren, kleine tips, eventueel tussen de parcoursen in.
Net als een coupon bij de dressuur alleen dan nu even kort mondeling. Als een prof daar geen behoefte aan heeft, dan heb ik daar toch niets mee te maken.
Het is verdorie BB :')
Techniek en lijntjes oefenen doe ik wel tijdens mijn springles.
Even iets meer handvaten na mijn rondje BB vind ik prettig, thats all (wat kan ik doen om stijlpunten te verbeteren). Het hoeft geen clinic te worden ;)

Voor zover ik weet kun je een protocol voor je stijlpunten vragen voor de BB en de B. Maar bijna niemand vraagt het dus doet de jury het standaard niet. Maar als je het voor het parcours even vraagt of ze voor jou rondje een protocol willen schrijven zijn ze dat volgens mij verplicht. Als je het na je parcours vraagt schrijven ze maar iets op om de punten te verantwoorden, dus beter even van te voren vragen :)

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:38

@draver Dirk: op dat protocol staat niks anders dan de punten, die worden ook omgeroepen dus wat heb je dan aan dat protocol? zinloos systeem

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:24

madelein schreef:
@draver Dirk: op dat protocol staat niks anders dan de punten, die worden ook omgeroepen dus wat heb je dan aan dat protocol? zinloos systeem

Ik heb toch echt wel protocollen gezien waar commentaar/ tips bijgeschreven zijn. Bijvoorbeeld denk aan je goede galop, rij je lijnen netjes, dat scheelt in je punten. Maar zoals ik al zei hebben de meeste juryleden daar niet zoveel zin in :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:46

Ik ben er mee gestopt toen ik er achter kwam dat die coupons aan het einde van de dag allemaal de vuilnisbak ingingen, omdat niemand ze ooit ophaalde. Het is met de B best doorwerken op de jurywagen, want die derde man die hier genoemd wordt staat op het voorterrein en je moet je schrijfster en omroep vaak flink aansturen, omdat ze lang niet altijd weten hoe het werkt. Dan kom je er echt niet aan toe om ook nog commentaar op de coupon te zetten.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:54

gomir schreef:
Sannnn schreef:
Voor verenigingen word het ook niet leuker als er BB moet komen met iemand erbij. Kost hun ook weer geld en BB levert eigenlijk al vrij weinig tot niets op.
Volgens mij is BB super gunstig voor de verenigingen. Inschrijfgeld is vaak 7-8 euro, maar ook regelmatig gewoon 10. Klassement wordt niet overal opgemaakt en als dit wel wordt gedaan gaat het vaak om een lintje of evt gebruiksvoorwerpen.
En de officials moeten er toch al zijn voor de overige rubrieken....

Ik doelde erop als er iemand in het parcours moet staan voor feedback. Hier in de buurt is het BB gelukkig nog 7-8 euro. Officials moeten er idd zijn, maar bij oefenparcoursen niet dus dat scheelt dan weer. :)

Ik heb wel eens geschreven commentaar naast mijn cijfers gezien, niet vaak maar ik denk wel 1 of 2x. Tegenwoordig liggen de coupons er niet meer uitgeprint en hoor je de cijfers alleen of je moet er naar vragen.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:33

Draver_Dirk schreef:
madelein schreef:

Ik heb toch echt wel protocollen gezien waar commentaar/ tips bijgeschreven zijn. Bijvoorbeeld denk aan je goede galop, rij je lijnen netjes, dat scheelt in je punten. Maar zoals ik al zei hebben de meeste juryleden daar niet zoveel zin in :)

Weet niet waar jij start maar de keren dat ik mijn protocol opgehaald heb stond er niks. Er waren ook keren dat ik om het protocol vroeg en deze gewoon niet beschikbaar was omdt alles digitaal ingevoerd werd ( hoofddorp). Ik haal ze tegenwoordig dus idd niet meer op.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:36

gomir schreef:
Ik ben er mee gestopt toen ik er achter kwam dat die coupons aan het einde van de dag allemaal de vuilnisbak ingingen, omdat niemand ze ooit ophaalde. Het is met de B best doorwerken op de jurywagen, want die derde man die hier genoemd wordt staat op het voorterrein en je moet je schrijfster en omroep vaak flink aansturen, omdat ze lang niet altijd weten hoe het werkt. Dan kom je er echt niet aan toe om ook nog commentaar op de coupon te zetten.

Zie mijn boven genoemde opmerking. Daarbij word ik echt heel debiel aangekeken als ik na mijn rubriek om het protocol vraag.
Hier zitten toch echt minimaal 2 juryleden en nog wat aanhang in de jurywagen. Het kan toch net zo als in de dressuur? Kort commentaar bij lage punten laten schrijven door een assistent? Snap het punt niet zo goed. Dan de bel voor de volgende start wat later luiden, is toch geen probleem? En de ruiters zijn er blij mee!

Ik denk dat ik de volgende wedstrijd vooraf maar naar de jury loop en vraag of ze tips mee willen geven. Misschien dat dat werkt. Maar het is jammer dat het zo moet.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:50

Idd, de protocollen werden maar door een enkeling opgehaald.
En het is inderdaad hard doorwerken in de jurywagen. Zeker als je in een regio woont waar enorm veel gesprongen wordt.
100 starts in de B is hier geen uitzondering. Dan moet er echt rap achter elkaar gestart worden om alle starts te verwerken.

Neemt niet weg dat er idd een manier gevonden moet worden om feedback te krijgen. Het zou bij ons al schelen als je in de BB stijlpunten zou krijgen. Dan weet je iig een beetje waar je staat voor je B gaat springen.
Maar helaas, hier in de kring eigenlijk nooit stijlpunten of een klassement in de BB

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:00

Dressuur is natuurlijk 6 minuten en springen 1- 2 minuten.. Scheelt wel een paar minuten tijd om commentaar te geven. Daarnaast is er voor de dressuur echt een schrijver en voor het springen is degene die omroept vaak ook degene die de punten invoert in de computer (en dus dan ook nog het zou moeten opschrijven). Natuurlijk zou er iemand bij moeten kunnen maar het is voor verenigingen vaak al lastig om de vrijwilligersdiensten rond te kunnen krijgen....
Als ik boven in de jurywagen zat bij de B was ik altijd even blij als er een HC start was, kon je tenminste even ademen. :P

Opzich is het toch niet erg als het zo moet Madelein? Als je het van te voren aangeeft zullen de juryleden vast extra goed kijken en je van feedback voorzien omdat ze weten dat je dat wilt. Veel willen dat blijkbaar niet want anders was de start van dit systeem met de uitgeprinte stijlformulieren wel geslaagd en bleven niet al die formuleren liggen.
Bel voor de volgende start wat later luiden klinkt heel makkelijk maar als je 300 of meer starts op 1 dag hebt moet je snel werken en telt elke 10 seconden. Als vereniging zijnde wil je zoveel mogelijk starts op 1 dag om al het werk toch niet voor niks te laten zijn.

edit: Begrijp me niet verkeerd, het zou idd fijn zijn als er feedback gegeven word met dit systeem. Ik bedoel alleen maar dat het nog niet zo makkelijk is en dat er blijkbaar ook genoeg ruiters zijn die geen feedback hoeven.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:13

Om even op bovenstaande in te haken; er zijn 3 "soorten" rijstijlwedstrijden die men uit kan schrijven (zie onderstaand)

Afbeelding

Jammer dat ze bijna overal "a" doen.
Heb wel eens meegemaakt dat ze "b" deden; was ik echt súper blij mee!! Was alleen bijna de enige die bij de jury bleef staan om het commentaar te beluisteren. Bijna iedereen liep gelijk de ring uit en zat de jury voor jan met de korte achternaam commentaar te geven..
Dus ik snap best dat de meeste verenigingen het niet meer doen, maar wel echt super jammer. Ik had er heel erg veel aan!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:15

Ik snap idd dat het niet zo makkelijk is, maar het zou toch fijn zijn als er een oplossing gevonden wordt.
Daarbij, door deze regeling worden de rubrieken in de B alleen maar groter doordat de doorstroom langzamer gaat.

Idd vooraf vragen is het proberen waard. Ik moet eerst even een kind werpen in januari, dus ga dat in de zomer wel eens proberen ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 12:20

Heb ook als ruiter vaak genoeg als jan met de korte achternaam op mijn coupon staan wachten. Zoiets werkt echt twee kanten op. Of op internet moeten zoeken wat de stijlpunten nou eigenlijk waren.

Lisanieuw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 12:42

gewoon zo laten, In de B is het ook al belangrijk dat de ruiters de basis beheren en niet als een race monster door het parcours heen crossen. door het hooger aantal punten worden de ruiters verplicht om op stijl te rijden waardoor het ook veiliger is voor de combinatie.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:21

Helaas wordt er door de jury niet alleen op stijl beoordeeld, maar ook of de combinatie ze aanstaat. Mijn zoon reed al Z met zijn C pony, toen hij ging starten met zijn jonge pony (toevallig een draver :) ) in de B. Altijd lage stijlpunten ondanks dat hij bijna altijd foutloos was. Hij had net voor afgelopen april 2015, toen die 75 stijlpunten regeling in werking ging zijn punten voor de L binnen. Daarvoor kreeg je bij foutloos nog gewoon 2 winstpunten. Nu inmiddels op één punt na Z startgerechtigd, maar hij heeft nu een jonge New Forest voor het eerst B gestart, keurig parcourtje, één balk en 65,5 stijlpunten, dus geen winstpunt. Gelukkig mag hij de B niet uitrijden als hij met de andere Z gaat starten. Dan zijn we van dat stijlpunten gezeur af :)