Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:37

Zucht... Heb jij het idee dat die paarden van bekende mannelijke springruiters er last van hebben? Ik namelijk niet, dus mijn conclusie blijft hetzelfde. Als het paard aangeeft dat de ruiter te zwaar is, dan zou je naar mijn mening niet meer op moeten stappen. Ik kan het echt niet simpeler omschrijven. Geldt ook voor mannen, ook voor vrouwen, ook voor mensen die er niks aan kunnen doen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:42

Oke ja dat vind ik wat anders.
Maar ik heb het ook over alle andere mensen in dit topic.
Zag al voorbij komen als iemand 5 kilo overgewicht had dat ze niet meer mogen rijden haha.
Dan denk ik dat half bokt wel mag stoppen.

Als het paard he5 gewicht gewoon kan dragen heb ik er geen moeite mee.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:46

Citaat:
Ik hoor vrijwel nooit iemand miepen over het gewicht van bekende mannelijke springruiters. Daar zitten er toch ook echt een aantal tussen van 90+ kg... Maar geen grammetje vet en dus valt het zo voor het oog niet op.

Vet zit niet mee, blijft achter in de beweging dus die vlieger gaar ook niet helemaal op. Daarnaast heel veel topruiters naast het rijden en.promoot knhs niet voor niks ruiterfitheid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 15:48

Als je een grote man bent zal je over het algemeen ook niet uit je zadel puilen als uit een te kleine spijkerbroek.

Er zijn echt wel redenen waarom een dik persoon meer in het nadeel is dan een lang persoon. Maar sowieso lijkt het me inderdaad dat je beste naar het paard kan kijken.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:00

Ik ben ook niet mager, absoluut niet, ben aan de stevige kant, maar moest iemand tegen mij zeggen, je paard heeft er last van, zou ik alles in mijn kracht doen om deze situatie te veranderen.

Ik kom elke week een specifieke combinatie tegen op wedstrijd, waarvan ik elke keer als ze de ring binnenrijden gewoon MOET wegkijken, de paard heeft elke pas zo'n pijn, en van het moment dat desbetreffende ruiter gaat DOORZITTEN, krimpt het paard totaal ineen... Ik vind het eerlijk gezegd ronduit scandalig. Deze ruiter is gewoon in combinatie met haar gewicht en weinig evenwicht, een ontzettend last voor haar paard. Verder een lief meisje hoor, maar ik kon gewoon nooit naar haar kijken als ze reed. Eenmaal heeft een jury commentaar gegeven, dat was de eerste en laatste keer, de jury werd zo belachelijk zwart gemaakt.

Ik heb meerdere ruiter gekent dat best wel zwaar waren, maar hun konden met hun paard meebewegen zodat de last toch iets verlicht is, en deze paarden leken dan minder last te hebben.

Ja ik vind dat een jury er iets op een correct, vriendelijk en opbouwend manier, commentaar over het ruitergewicht mag geven.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:05

Loetie84 schreef:
Anoeska schreef:
Wie zegt dan dat een man er wel op mag :? Te zwaar is te zwaar. Als een paard er last van heeft (minder nageeflijk, minder impuls, minder makkelijk de rug ontspannen), dan moet je er gewoon niet aan beginnen.

Ik hoor vrijwel nooit iemand miepen over het gewicht van bekende mannelijke springruiters. Daar zitten er toch ook echt een aantal tussen van 90+ kg... Maar geen grammetje vet en dus valt het zo voor het oog niet op.

Deze mannen hebben wel een enorme techniek en houding en balans.. Dat verlicht de belasting ook enorm..
En dan natuurlijk als een vrouw van dezelfde gewichtsklasse valt. same story.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:25

Maar om toch terug te komen op de originele vraagstelling, mag een jury ook geen opmerking maken over niet passende tuigage? Want als de billen van de ruiter over het zadel puilen kun je zonder meer stellen dat het zadel (de ruiter) niet past. Dat lijkt mij toch een net criterium om te hanteren zonder direct naar het gewicht/vorm van ruiter te verwijzen :j

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:28

Waratje schreef:
Maar om toch terug te komen op de originele vraagstelling, mag een jury ook geen opmerking maken over niet passende tuigage? Want als de billen van de ruiter over het zadel puilen kun je zonder meer stellen dat het zadel (de ruiter) niet past. Dat lijkt mij toch een net criterium om te hanteren zonder direct naar het gewicht/vorm van ruiter te verwijzen :j

nee want een jury is ook geen zadelpasser, evenals geen dierenarts en geen gewone arts!
een jury kan niet beoordelen of een zadel wel of niet past, of een paard kreupel is of niet, en of een ruiter te dik/zwaar is of niet.

Jury mag alleen ingrijpen op welk harnachement reglementair is toegestaan of niet.

Ook die regels worden gemaakt door de KNHS zelf.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:31

je kan misschien te dik voor een paard zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat je te zwaar bent ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:47

listiglistje schreef:
nee want een jury is ook geen zadelpasser, evenals geen dierenarts en geen gewone arts!
een jury kan niet beoordelen of een zadel wel of niet past, of een paard kreupel is of niet, en of een ruiter te dik/zwaar is of niet.

Jury mag alleen ingrijpen op welk harnachement reglementair is toegestaan of niet.

Ook die regels worden gemaakt door de KNHS zelf.

Je bent misschien geen zadelpasser of dierenarts maar je hebt toch gewoon ogen in je hoofd, als iets echt overduidelijk niet in orde is vind ik het echt raar dat de regel is om niet in te grijpen?
Waarom is eigenlijk niet gewoon een veterinair bij de dressuur?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:54

Er lopen hier weer allemaal zaken door elkaar, en het zou fijn zijn als mensen eens gingen rekenen.
Als gezond gewicht wordt de BMI richtlijn aangehouden, waarbij een BMI tussen 20 en 25 als gezond wordt beschouwd. Voor een persoon van 2 meter komt dat uit op een gewicht tussen 80 kg (BMI 20) en 100 kg (BMI 25). Bij een lengte van 1.85 mtr kom je uit op 68-86 kg. In vele gevallen kun je dat “geen grammetje vet” bij 90+ kg dan ook met een korrel zout nemen. Ik vraag me dus wel eens af of we nog wel een goed beeld hebben bij “geen grammetje vet”.

Dan de discussie "groot persoon 85 kg gewoon postuur" of "klein persoon 85 kg overgewicht". Dit vond ik op de site van Fijne Rijkunst (http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ardrijden/), en verwoordt heel mooi waar het om gaat:
Citaat:
Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters die we gewoon te 'dik' noemen er voor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!

De ‘dikke’ ruiter zal dus nooit 100% mee kunnen zijn met de beweging. En daarom is een persoon van 85 kg met normaal postuur voor het paard dus verre te verkiezen boven een te dikke persoon van 85 kg.
Sinds ik dit artikel heb gelezen zet ik standaard bij deze ruiters op de coupon bij houding en zit “is achter de beweging aan”.
En ja, ik vind wel dat een ieder die van mening is op een paardenrug te moeten gaan zitten de verantwoordelijkheid heeft zijn/haar gewicht in de gaten te houden. Naast de gezondheidsaspecten: het ziet er gewoon mooier uit, en je zult zien dat het rijden je gemakkelijker afgaat. En nee, dat is niet gemakkelijk. Ik ben zelf als kind te dik geweest en blijf daardoor aanleg houden. Bovendien heb ik een stofwisselingsstoornis waardoor ik al >14 jaar een dieet volg en nog zo'n 55 jaar moet blijven volgen.
Spoiler:
tot aan mijn dood
Kom mij dus niet aan met "ja, maar het zo moeilijk een dieet".

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:18

Schrijf je dat ook op de coupon bij een cup E?

_Anjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:19

Ik vind dat de jury er wel een opmerking over zou mogen maken als het belastend is voor het paard.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:22

zit achter de beweging aan is inderdaad een mooie manier om er iets over te zeggen zonder op het gewicht in te gaan.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:42

Het was niet mijn bedoeling off topic te gaan met mijn laatste post :-) Ik vroeg het mij alleen af. Maar de post hier boven van roodvos klinkt erg duidelijk en logisch. Bedankt daarvoor!

Hihi loetie84 dat jij het ook niet had verwacht Is alleen maar positief. Dan oogt het gewoon als een "gezonde" combinatie :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:46

schrikdraad schreef:

Gemakkelijk te 'verhelpen' ; sportbh aan! En dan 1 met maximale ondersteuning.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:54

Caatje87 schreef:
cp112 schreef:

Lijkt mij ook geheel logisch.

Even ander vraagje. Laatst zag ik op concours een paard dat bij vlagen nét niet helemaal rad liep.nu vertelde iemand mij dst een jury deze niet snel de ring uit stuurt. De jury is immera geen dierenarts en mag ook niet op die plek gaan zitten. Klopt dat?

Klopt ook, je moet heel erg zeker van je zaak zijn dat het paard pijnlijk kreupel is en dat het niet een onregelmatigheid is vanuit een aanleuningsprobleem. Je kunt dit goed toetsen door het paard even een rondje te laten draven met een losse teugel of bij het onderdeel halsstrekken. Loopt het paard dan regelmatig, dan laat je de proef doorgaan.

hmm, zo deden ze dat bij mij niet hoor... mocht a-c binnendraven en weer vertrekken :+ :o en niet eens onregelmatig ( 15 minuten later laten checken door da , uur later mocht ik opnieuw starten )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:57

Het gaat toch niet om bmi, de meeste volwassen met een gezonde bmi gaan echt niet op een shetlander passen.
Volslanke dames op een relatief (!) groot paard is ook geen probleem mits ze in het zadel passen.
Maar de grens kan soms wat dun zijn aangezien niet iedereen hetzelfde vind.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:57

Interessant onderwerp. Ik heb zelf vorig jaar een nare ervaring gehad met een jurylid en die heeft na aanleiding hiervan ook een waarschuwing gekregen.

Ik ben chronisch ziek en slik hiervoor ook dagelijks de nodige medicijnen. De combinatie van mijn ziekte en mijn medicijnen zorgen voor een constante wisseling in mijn gewicht. Ondanks dat ik momenteel erg tevreden ben met mezelf mag er best nog wel een kilootje of 5 af. Ook ik val onder de categorie forse ruiter en ik vind zelf dat ik hier prima mee om kan gaan.

Inmiddels ben ik bijna de B uit maar door het jurylid waar ik het in het begin van mijn bericht over had is mijn motivatie voor wedstrijden bijna compleet verdwenen. Ik vraag mij af wat die vrouw gedacht moet hebben, maar de dingen die op mijn protocol stonden zijn nog niet eens geschikt om hier op bokt over te typen. Gezien ik niet de enigste was waar zij verschrikkelijke dingen over geschreven heeft is er vanuit de rijvereniging een klacht naar het knhs gegaan en deze hebben de klacht ook serieus opgenomen (mijn complimenten). Ondanks dat er actie ondernomen is en er verder nooit bij andere juryleden rare dingen op mijn protocol staan (in tegenstelling juist) heb ik nogsteeds angst om deel te nemen aan wedstrijden. Puur omdat ik bang ben afgekeurd te worden op mijn figuur.

Wat ik eigenlijk mee wil geven is dat het niet de verantwoording is van de jury om hier iets van te zeggen. De omgeving van de ruiter zou eerder moeten ingrijpen voordat het zover moet komen dat een jury actie moet ondernemen. En mocht een jury dan toch denken er iets van te moeten zeggen, dan kan dat ook op een normale menselijke manier.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:02

Een corrigerend hemd doet dat ook bij vet.
Winged schreef:
schrikdraad schreef:

Gemakkelijk te 'verhelpen' ; sportbh aan! En dan 1 met maximale ondersteuning.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:33

Ik heb ook zeer weinig zelf vertrouwen.
Ben al erg blij dat als ik ontspannen op het paard kan zitten.
Zelf droom ik er ook van om weer op concour te gaan.
Dit heb ik jaren terug wel gedaan.

Rn nee ik ben ook zekers niet de dunste persoon.
Rn het zal voor mij dan ook een hele grote stap zijn als ik weer überhaupt op wedstrijd ga.
Als er dan wel iets op mijn coupon zal staan denk ik dat ik niet eens meer zal gaan rijden bang voor dat er weer wat iemand gaat zeggen.

Zelf persoonlijk zal ik dus niet iets op de coupon zetten van je mag afvallen of je bent te dik of in die richting.
Geef dan minder punten.
Of op een manier dat niet iemand het gelijk heel erg aantrekt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:37

Bon_ita schreef:
Interessant onderwerp. Ik heb zelf vorig jaar een nare ervaring gehad met een jurylid en die heeft na aanleiding hiervan ook een waarschuwing gekregen.

Ik ben chronisch ziek en slik hiervoor ook dagelijks de nodige medicijnen. De combinatie van mijn ziekte en mijn medicijnen zorgen voor een constante wisseling in mijn gewicht. Ondanks dat ik momenteel erg tevreden ben met mezelf mag er best nog wel een kilootje of 5 af. Ook ik val onder de categorie forse ruiter en ik vind zelf dat ik hier prima mee om kan gaan.

Inmiddels ben ik bijna de B uit maar door het jurylid waar ik het in het begin van mijn bericht over had is mijn motivatie voor wedstrijden bijna compleet verdwenen. Ik vraag mij af wat die vrouw gedacht moet hebben, maar de dingen die op mijn protocol stonden zijn nog niet eens geschikt om hier op bokt over te typen. Gezien ik niet de enigste was waar zij verschrikkelijke dingen over geschreven heeft is er vanuit de rijvereniging een klacht naar het knhs gegaan en deze hebben de klacht ook serieus opgenomen (mijn complimenten). Ondanks dat er actie ondernomen is en er verder nooit bij andere juryleden rare dingen op mijn protocol staan (in tegenstelling juist) heb ik nogsteeds angst om deel te nemen aan wedstrijden. Puur omdat ik bang ben afgekeurd te worden op mijn figuur.

Wat ik eigenlijk mee wil geven is dat het niet de verantwoording is van de jury om hier iets van te zeggen. De omgeving van de ruiter zou eerder moeten ingrijpen voordat het zover moet komen dat een jury actie moet ondernemen. En mocht een jury dan toch denken er iets van te moeten zeggen, dan kan dat ook op een normale menselijke manier.

Ben toch wel benieuwd wat voor opmerking dat dan was, die zo hard aan kan komen :o

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:03

Ik (een stevige ruiter die druk aan het werk is met het overgewicht is.zit nu rond de 85 kg) heb zelf ook last van mijn niet evenwichtige zit. Ik vind zeker dat een jury een aantekening neer mag zetten als jij het paard hindert. Ik heb het nog niet op wedstrijd mee gemaakt, maar wel toen we met de paarden een week op vakantie gingen. We hadden toen eigen paarden mee en de gene zonder paard konden een paard huren. Wij hadden iemand mee die geen paard gehuurd kreeg door haar overgewicht. Het was op dat moment even pijnlijk maar t is wel eerlijker naar het paard toe.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:34

maar ik vind als je het neer zet zet het er dan zo net dat de ruiter een wat opbouwende kritiek krijgt.
en niet dat het onbeschoft is.
ik vind dat het er ook helemaal aan ligt hoe iemand het brengt.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:51

@Unihorses: Tja.. niet iedereen houdt zich altijd aan de afgesproken procedure. Maar dat is een ander verhaal :)