Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Ik hoor vrijwel nooit iemand miepen over het gewicht van bekende mannelijke springruiters. Daar zitten er toch ook echt een aantal tussen van 90+ kg... Maar geen grammetje vet en dus valt het zo voor het oog niet op.
Loetie84 schreef:Anoeska schreef:Wie zegt dan dat een man er wel op magTe zwaar is te zwaar. Als een paard er last van heeft (minder nageeflijk, minder impuls, minder makkelijk de rug ontspannen), dan moet je er gewoon niet aan beginnen.
Ik hoor vrijwel nooit iemand miepen over het gewicht van bekende mannelijke springruiters. Daar zitten er toch ook echt een aantal tussen van 90+ kg... Maar geen grammetje vet en dus valt het zo voor het oog niet op.
Waratje schreef:Maar om toch terug te komen op de originele vraagstelling, mag een jury ook geen opmerking maken over niet passende tuigage? Want als de billen van de ruiter over het zadel puilen kun je zonder meer stellen dat het zadel (de ruiter) niet past. Dat lijkt mij toch een net criterium om te hanteren zonder direct naar het gewicht/vorm van ruiter te verwijzen
listiglistje schreef:nee want een jury is ook geen zadelpasser, evenals geen dierenarts en geen gewone arts!
een jury kan niet beoordelen of een zadel wel of niet past, of een paard kreupel is of niet, en of een ruiter te dik/zwaar is of niet.
Jury mag alleen ingrijpen op welk harnachement reglementair is toegestaan of niet.
Ook die regels worden gemaakt door de KNHS zelf.
Citaat:Daarbij is het dan ook nog een voorwaarde dat de ruiter niet veel vet op zijn lichaam heeft. Omdat vet meestal niet strak verpakt zit, komt het achter de beweging aan en landt het als ware later in het zadel dan de rest van het lichaam. Hierdoor moeten de krachten die op de rug komen over een langere tijd worden opgevangen, wat zwaarder is voor de spieren van het paard.
Dit is dan ook de reden waarom het belangrijk is dat ruiters die we gewoon te 'dik' noemen er voor moeten zorgen dat ze overgewicht (vet) verliezen (afvallen). Dat is dus niet alleen belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van ruiters maar ook voor die van het paard!
Caatje87 schreef:cp112 schreef:
Lijkt mij ook geheel logisch.
Even ander vraagje. Laatst zag ik op concours een paard dat bij vlagen nét niet helemaal rad liep.nu vertelde iemand mij dst een jury deze niet snel de ring uit stuurt. De jury is immera geen dierenarts en mag ook niet op die plek gaan zitten. Klopt dat?
Klopt ook, je moet heel erg zeker van je zaak zijn dat het paard pijnlijk kreupel is en dat het niet een onregelmatigheid is vanuit een aanleuningsprobleem. Je kunt dit goed toetsen door het paard even een rondje te laten draven met een losse teugel of bij het onderdeel halsstrekken. Loopt het paard dan regelmatig, dan laat je de proef doorgaan.
Bon_ita schreef:Interessant onderwerp. Ik heb zelf vorig jaar een nare ervaring gehad met een jurylid en die heeft na aanleiding hiervan ook een waarschuwing gekregen.
Ik ben chronisch ziek en slik hiervoor ook dagelijks de nodige medicijnen. De combinatie van mijn ziekte en mijn medicijnen zorgen voor een constante wisseling in mijn gewicht. Ondanks dat ik momenteel erg tevreden ben met mezelf mag er best nog wel een kilootje of 5 af. Ook ik val onder de categorie forse ruiter en ik vind zelf dat ik hier prima mee om kan gaan.
Inmiddels ben ik bijna de B uit maar door het jurylid waar ik het in het begin van mijn bericht over had is mijn motivatie voor wedstrijden bijna compleet verdwenen. Ik vraag mij af wat die vrouw gedacht moet hebben, maar de dingen die op mijn protocol stonden zijn nog niet eens geschikt om hier op bokt over te typen. Gezien ik niet de enigste was waar zij verschrikkelijke dingen over geschreven heeft is er vanuit de rijvereniging een klacht naar het knhs gegaan en deze hebben de klacht ook serieus opgenomen (mijn complimenten). Ondanks dat er actie ondernomen is en er verder nooit bij andere juryleden rare dingen op mijn protocol staan (in tegenstelling juist) heb ik nogsteeds angst om deel te nemen aan wedstrijden. Puur omdat ik bang ben afgekeurd te worden op mijn figuur.
Wat ik eigenlijk mee wil geven is dat het niet de verantwoording is van de jury om hier iets van te zeggen. De omgeving van de ruiter zou eerder moeten ingrijpen voordat het zover moet komen dat een jury actie moet ondernemen. En mocht een jury dan toch denken er iets van te moeten zeggen, dan kan dat ook op een normale menselijke manier.