Z2 debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romy46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:27

IK heb het aangeleerd zoals horseyfries, het aangeeft, met de nodige irritaties, bokken en trappen naar mn been, en er vervolgens nog tussenuit rennen!
Toen ik dat onder controle ha, kwam ze met een nieuw foefje, wel de stelling om kunnen zetten, maar niet haar schouder waarmee ik haar dus never niet kon laten omspringen :( . Nu gaan ze redelijk, gister voor het eerst in de les de z2 proeven meegenomen, en het viel me en mn instrictrice niet tegen!

Helaas mag ik haar op dit moment niet echt bergopwaarts rijden, want dan bouwt ze teveel spanning op.... ik twijfel dus of ik binnenkort z2 zal starten.
Ohja, bij ons is de linkergalopappuyement, nog niet echt lekker..

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:32

Mooi uitgelegd horseyfries. Zo doe ik dat ook in de uitgestrekte draf. Als m'n inzet niet goed is raak ik ook de oprichting iets kwijt. Ik doe daarom ook in de hoek al doorverzamelen waardoor hij op de diagonaal echt eruit kan knallen zeg maar (maar wel op het achterbeen uiteraard).

Verder is het goed om korte stukjes te schakelen, zodat hij er sterker in wordt. Dus als het nog niet meteen op een diagonaal van 60 m. lukt, doe dan gewoon een paar meter en weer terug naar verzamelde draf. Probeer het vervolgens eens op een kortere diagonaal en zo oefen je door tot je hem op een diagonaal van 60 meter opgericht kan houden. Als je paard echt duikt kun je misschien ook meer been geven en een kleine ophouding omhoog maken. Klinkt misschien wat onaardig, maar vaak is het dan wel even duidelijk voor ze.

Ik heb het gehad met de overgang draf-stap. Kleine ophouding omhoog gemaakt en hij snapte dat hij dus niet zo erin mocht zakken.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:34

Vandaag heerlijk les gehad. Alles gaat goed meot alleen nog de puntjes op de i. De wissels zijn alleen nog niet bevestigd(ligt ook aan mijn eigen timing). Hij gaat steeds beter zitten en de draf is al erg sterk. Ik hoop dat we in december er klaar voor zijn.

Ik vind de wissels gewoon zo moeilijk... moet er altijd zoveel over nadenken XD

@romy gewoon lekker door blijven trainen komt het debuut vanzelf wel!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:48

romy46 schreef:
IK heb het aangeleerd zoals horseyfries, het aangeeft, met de nodige irritaties, bokken en trappen naar mn been, en er vervolgens nog tussenuit rennen!
Toen ik dat onder controle ha, kwam ze met een nieuw foefje, wel de stelling om kunnen zetten, maar niet haar schouder waarmee ik haar dus never niet kon laten omspringen :( . Nu gaan ze redelijk, gister voor het eerst in de les de z2 proeven meegenomen, en het viel me en mn instrictrice niet tegen!

Helaas mag ik haar op dit moment niet echt bergopwaarts rijden, want dan bouwt ze teveel spanning op.... ik twijfel dus of ik binnenkort z2 zal starten.
Ohja, bij ons is de linkergalopappuyement, nog niet echt lekker..

Bij twijfel niet doen! Z2 is wel een klasse waarin je fouten kan aanleren tijdens je proeven, dus je kunt beter thuis nog wat verder dooroefenen dan tot je haar ook in een mooi wedstrijdframe bergopwaarts kan rijden in een proef.

sharon_quiz

Re: Z2 debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:52

Mee eens, bij ons op stal gaan er ook mensen over terwijl de wissels er nog niet goed in zitten. Met het argument: De rest gaat goed, dus daarmee kan ik onvoldoendes voor de wissels ophalen en toch winst rijden. De meeste paarden kunnen echter nog steeds geen nette wissel springen (wordt soms alleen maar slechter) en inmiddels mogen ze (bijna) het ZZ-licht in.

Lekker thuis houden tot je het gevoel hebt dat je het niveau aan kan en met winst thuis kan komen :) Dan ga je ook fijner op wedstrijd!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:54

Veel schakelen doe ik al met hem, maar hij vind het gewoon erg moeilijk om het zo`n eind vol te houden. De eerste 10 meter op de diagonaal gaan goed en dan loopt hij langzaam van het achterbeen af.

Sharon: Dat met die ophouding omhoog/been ken ik en geprobeerd alleen heeft het weinig effect. Hij komt hierdoor niet meer omhoog maar word eerder ronder waardoor hij nog meer in mn hand gaat hangen.

Het is wel heel stom dat ik het met lichtrijden beter voor elkaar krijg als met doorzitten. Met doorzitten zet ik mezelf ook soms vast omdat hij niet zo makkelijk zit en misschien zit ik hem daardoor ook wel wat in de weg ofzo. Het zal wel een kwestie van doen zijn en veel herhalen ben ik bang.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:05

Misschien kan er iemand je vanaf de grond een beetje helpen met een zweepje, beetje achter bij tikken om door te verzamelen voor je wegrijdt? Of bijv. vanuit een schouderbinnenwaarts, een paar passen doorverzamelen op een kortere diagonaal en dan wegrijden, dat helpt soms ook omdat ze meer hun achterbeen onderbrengen in een goede schouderbinnenwaarts, en die probeer je dan als het ware mee te nemen naar de uitgestrekte draf toe.

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:10

Vanuit een schouderbinnenwaarts doe ik inderdaad vaak, dan stel ik hem recht en rijd weg. Het word ook wel beter hoor maar het is naar mn zin nog niet goed genoeg haha.

Bij tikken met een zweepje gaan we eens proberen.

Lynnwossink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:38

sharon_quiz schreef:
Lynnwossink schreef:
Ik ga zaterdag ook mijn debuut maken in de Z2 pony's met de dressuurcompetitie in de Lutte dus ben benieuwd :D

Spannend hoor! Welke oefeningen zijn er dan nieuw voor jou? Dat weet ik eerlijk gezegd niet bij de pony's :o :D

In de Z2 gaat alles net wat sneller achter elkaar, maar volgensmij zit er in de Z2 alleen überstreichen extra in en verder is het vergelijkbaar met de Z1.
Dankjewel! ;)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:11

überstreichen??? En dat houd in?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:11

odenxia schreef:
Vanuit een schouderbinnenwaarts doe ik inderdaad vaak, dan stel ik hem recht en rijd weg. Het word ook wel beter hoor maar het is naar mn zin nog niet goed genoeg haha.

Bij tikken met een zweepje gaan we eens proberen.

Denk je er wel aan als je uit een schouderbinnenwaarts de korte diagonaal opgaat, eerst nog een paar passen door te verzamelen voor je wegrijdt?

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:38

odenxia schreef:

volgens mij is dat in de galop dat je je handen toe steekt en de pony hetzelfde moet blijven lopen

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:55

Wat leuk om te weten hoe dat bij jullie zit!
Bedankt voor de uitleg!
Ik denk dat ik eens Duitse proefjes ga zoeken op internet. Haha. Leuk!

Succes allemaal dit weekend!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:33

Yes, gelukt!!! Niet alle keren maar heel zachtjes bijtikken werkt goed!!!!

Lynnwossink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 21:36

odenxia schreef:

Je moet idd je handen naar voor brengen en dan moet de pony in hetzelfde ritme blijven lopen. Ik heb ook geen idee waarom ze het bij de pony's ingevoerd hebben. Maargoed ik ben benieuwd morgen ;)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:05

Ik hebben paard die vaak achter sneller is als voor.. Ze zeggen een ruiterfout :o . Ik oefen mijn wissels vanuit de contragalop.. Veel schakelen, en probeer in de contra af te wisselen wat betreft de buiging. Zodat ik hem recht heb, dan springt hij ze meestal goed.. Maar er zit nog zat werk in.. Volgende week na 3 weken weer lessen! Ik hoop in november weer eens een wedstrijden mee te pikken..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:17

Is je paard dan wel nageeflijk op twee teugels? Dus kun je bijv. in contragalop omstellen naar binnen en naar buiten? Als dat het niet is kan het ook zijn dat hij iets teveel met zijn gewicht naar binnen blijft hangen, dus dat je je paard iets van je binnenbeen af naar buiten moet tikken zodat zijn binnenschouder mooi vrij is, een beetje hol op de nieuwe binnenkant, en dan heel goed erop letten dat je bij het vragen van de wissel je buitenteugel eraan houdt en niet aan je binnenteugel trekt.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:22

Daar ben ik idd juist mee bezig, afwisselen in de buiging... Voorheen sprong hij hem al voor ik hem om had gesteld, nu wacht hij veel beter.. Alleen zitten er nog missers tussen. Ik ben zelf ook geen natuurtalent, moet het naast mijn paard ook mijzelf het juiste aanleren...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:30

Dat moeten we allemaal joh! Blijven oefenen, komt vanzelf goed!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:31

daffodil schreef:
Yes, gelukt!!! Niet alle keren maar heel zachtjes bijtikken werkt goed!!!!

Super!!

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 23:12

Mooi daffodil dat het helpt en lukt.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:01

Leuk daffodil! Wat een handig topic is dit toch! En gezellig :D Ik heb nog nooit zoveel gebokt ;)

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:25

Wat een zeik regen zeg. Ik wil Urban toch echt nog ff rijden voor morgen. Hopelijk word het nog een btje droog eind vd middag.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:19

Wat heb ik dan weer een geluk met de accomodatie waar ik gebruik van maak! Ik kan altijd rijden, of het nu 40 graden of -40 is.. Ik ben blij dat ik uiteindelijk daar voor gekozen heb! Heb echt respect voor de altijd buiten rijdende dressuurruiters :j
odenxia schreef:
Wat een zeik regen zeg. Ik wil Urban toch echt nog ff rijden voor morgen. Hopelijk word het nog een btje droog eind vd middag.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:39

Ik ben ook blij met de binnebanen die we hebben :) Alleen was de planning een buitenrit vandaag en dat is 'm dus niet geworden. Lekker getut dan maar en z'n manen gekortwiekt :D

Heel veel succes morgen odenxia!!