Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:50

Hij is echt niet aansprakelijk voor het zien van ongelukken hoor!

liedje89

Re: Geen dressuurhoedje meer per 01-01-2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:55

Hoezo niet?? Als hij (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor het ongeluk waarom zou hij dan niet aansprakelijk zijn voor de (psygische) schade aan omstanders??

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:23

Geloof me, dat hebben mensen hier op de manege al eens geprobeerd en die zijn niet in gelijk gesteld door de rechter, dus nee, hiervoor is hij niet aansprakelijk en de ruiter ook niet.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:38

liedje89 schreef:
Hoezo niet?? Als hij (gedeeltelijk) aansprakelijk is voor het ongeluk waarom zou hij dan niet aansprakelijk zijn voor de (psygische) schade aan omstanders??

omg ! het gaat hier steeds meer op amerika lijken.. we claimen en claimen maar... :n

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:43

Maar helaas!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:54

Tendance schreef:
Geloof me, dat hebben mensen hier op de manege al eens geprobeerd en die zijn niet in gelijk gesteld door de rechter, dus nee, hiervoor is hij niet aansprakelijk en de ruiter ook niet.

Je kan echt niet vanuit een zaak bepalen of dit wel of niet mogelijk is. Er zijn bij iedere zaak zoveel nuance verschillen en factoren die een uitspraak net iets anders uit kunnen laten vallen. Bovendien gaat het me gewoon om de uitspraak "een manege betreden is op eigen risico" veel manege houders laten je dit graag geloven maar dat is absoluut niet waar :n .

Tja, dat claimen valt wel mee hoor. Dit gaat vaak tussen verzekeringen en het zijn echt niet zulke bizarre zaken en belachelijke bedragen als in Amerika. Zo vaak gebeurt het ook niet in Nederland denk ik maar het zou erg dom zijn wanneer je als stal/manege/paardenhouder niet op de hoogte bent van je verantwoordelijkheden en geen rekening houd met de mogelijkheid van dit soort situaties. Bij onze vereniging zijn we ook op zoek geweest naar een goede verzekering en er zijn er ook een paar waarbij gesteld word dat iedereen op de wagen of op het paard een cap op moet en dan kan je dus geen uitzonderingen meer maken voor mensen die het heel goed kunnen of hele brave paarden omdat de verzekering het niet toelaat. Als er dan wel iets gebeurt ben je dan niet goed verzekerd. En niet goed verzekerd zijn loopt bij letselschade zo in de papieren #) .

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:56

Het ging over het voorbeeld: Meisje dat met haar hoofd op de kant viel van een aantal pagina's terug.
Dat is hier dus gebeurd. Meisje had gat in haar hoofd en moeder, die met dochter aan de kant stond claimde dat manegeeigenaar aansprakelijk was voor het geen haar dochter had gezien.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:04

TinekeHorses schreef:
Gaat het om het hoedje dat je dan mag dragen of om het behaalde niveau?

Het hoedje markeert de mijlpaal van het Z. Van oudsher uit keek je al reikhalzend uit naar de dag dat je eiiindelijk Z mocht starten (en vermoedelijk krijg je erna een ander doel hahaha), de hoogste twee klassen van de basissport. Maar met het verdwijnen van het hoedje en de ZZ bij de basissport erbij, is het Z niet veel bijzonderder meer dan het M vind ik. En die slipjas is écht wel heel ver weg om van te dromen :+ Je moet wel enigszins haalbare doelen in zicht hebben als je bezig bent :P

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:05

Dan wordt het net zo doelloos als het Z springen.... flauw!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:08

Vala schreef:
Tendance schreef:
Ik niet! Maar goed ik denk sowieso, dat mensen, die niet weten hoe het voelt om met een hoedje te rijden juist diegenen zijn, die vinden dat je een cap op moet!
Ik hoor hier amper een Z ruiter zeggen, dat je een cap op zou moeten!

Jawel hoor, deze ex-Z-ruiter die ook met hoedje heeft gereden destijds vind een cap ook een beter en veiliger idee.

Ik vind een helm ook een veiliger idee.
In het verleden reed ik ook met hoedje en thuis ook altijd zonder helm/cap. Maar tegenwoordig draag ik hem altijd, ook op concours. Ik vind het prima als de helm voor iedereen ingevoerd wordt.
Van een hoedje wordt het rijden echt niet anders hoor! :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:09

Misschien moeten ze dan maar iets vervangends bedenken, dat je paard voortaan in het Z een hoedje op mag bijvoorbeeld :P . Hoeven al die dure hoedjes ook niet weggegooit te worden :Y)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:29

Gevoelsmatig voor jou misschien niet, maar voor mij wel!
Ik voel me echt wel stoer met mijn hoedje. Iedere keer dat ik hem op heb denk ik: Dat het ik maar mooi voor elkaar gekregen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:27

Ik bedoel het niet al te rot hoor Tendance maar als ik zo'n reactie lees heb ik toch zoiets van: get a life... Er zijn toch wel een miljoen dingen bealngrijker dan zo'n snerthoedje, daar raak je toch niet van over de kook hoop ik..
En zo bijzonder is Z rijden nou ook weer niet, neem een normaal gebouwd gezond paard en een ruiter met doorzettingsvermogen en voila, je komt in het Z!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:46

Nouja het heeft bij sommige ruiters een hele poos geduurd, en ik snap best dat je dan trots op jezelf en je paard mag wezen.
Ik vind dat het eigen keus moet wezen, zelf heb ik niet een jeugdsentiment en zou ik ook niet zo snel een hoedje willen dragen.. maar dat is mijn keus!
Vind het wel heel belangrijk dat de veiligheid voorop komt te staan en dat is dan ook weer een eigen keus! :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:20

Er zijn 1000 belangrijkere dingen, maar mag ik ook 1 enkel pennymomentje in mijn leven hebben?

Verder heb ik een paard, die hartritmestoornissen heeft gehad en toch rijden we nu weer Z...
Dat hoedje maakt het af!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:28

Vala schreef:
Ik bedoel het niet al te rot hoor Tendance maar als ik zo'n reactie lees heb ik toch zoiets van: get a life... Er zijn toch wel een miljoen dingen bealngrijker dan zo'n snerthoedje, daar raak je toch niet van over de kook hoop ik..
En zo bijzonder is Z rijden nou ook weer niet, neem een normaal gebouwd gezond paard en een ruiter met doorzettingsvermogen en voila, je komt in het Z!

Nou, dat laatste is ook niet helemaal waar hoor. Anders kwam dus IEDEREEN in het Z en dat is dus echt niet zo.
Ik heb toch echt wel ff een traantje gelaten toen ik eindelijk na 2 jaar ploeteren mijn laatste puntje in de M2 reed (mede door een bijrijdster die mijn paard zwaar verkl**tte en zelfde merrie die opeens vanuit het niets over de rooie kon gaan, vooral in de proef, maaaaarrr dat terzijde).
Met haar was het ook mijn 'pennydroom' om met haar met hoedje te rijden, dat was mijn streven, mijn doel. Niet lang daarna moest ze gedwongen met pensioen, toen kon het hoedje weer de kast in..

Noem het 'get a life', ik blijf er bij dat ik liever met hoedje rij. En er toch zeker wel een bepaald 'jippie' gevoel bij mij opkomt als ik um weer op mag zetten :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:32

Ik vind het ook helemaal niet erg, dat iemand dat zegt hoor!
Zo denk ik over iedereen, die altijd maar weer die merkjes moet hebben of ik weet niet hoeveel merkdekjes heeft hangen of glimlaarzen...
Ieder zijn ding!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:45

Nooit die pennydroom met hoedje gehad, overigens, reed toen nog geen paard.

Toen ik eindelijk paard had en er een Z fjord op de manege stond,
vond ik dat die van mij dat ook moest kunnen. (dat was reden 1 om het Z in te willen)
Reden 2 was beetje aparte... instructie die beweerde dat ik en de fjord nooit het B uit zouden komen.
Ieder zijn inspiratie komt van iets anders niet waar?
En ik ben het bewijs samen met mijn wereld fjord, dat je echt niet briljant hoeft te kunnen rijden om Z te worden
en ook geen paard nodig hebt met mega capaciteiten, wel eentje met werelds karakter!

Hoedje was voor mij niet iets om naar uit te kijken, heb ook nog tijd in het Z gestart met cap.
Pas later een hoedje aangeschaft, wat ik dan nog niet eens altijd op had, fjord blije bui? op trailer, ik cap op.

Mijn Z is er niet meer of minder om of het nou zonder of met hoedje is.

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:48

Roxxiejj schreef:
Vala schreef:

Nou, dat laatste is ook niet helemaal waar hoor. Anders kwam dus IEDEREEN in het Z en dat is dus echt niet zo.
Ik heb toch echt wel ff een traantje gelaten toen ik eindelijk na 2 jaar ploeteren mijn laatste puntje in de M2 reed (mede door een bijrijdster die mijn paard zwaar verkl**tte en zelfde merrie die opeens vanuit het niets over de rooie kon gaan, vooral in de proef, maaaaarrr dat terzijde).
Met haar was het ook mijn 'pennydroom' om met haar met hoedje te rijden, dat was mijn streven, mijn doel. Niet lang daarna moest ze gedwongen met pensioen, toen kon het hoedje weer de kast in..

Noem het 'get a life', ik blijf er bij dat ik liever met hoedje rij. En er toch zeker wel een bepaald 'jippie' gevoel bij mij opkomt als ik um weer op mag zetten :j

Amen! Anders zouden er niet zoveel ruiters zijn die jaren in de b/l/m klasse blijven rijden.. Ik denk dat je met sommige paarden wel degelijk harder dan hard moet werken wil je het Z bereiken en dat is niet voor iedereen weg gelegd..

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:14

Bonnelover schreef:
X_Michelle_X schreef:
ik heb op voltige gezeten..
Dàt vind ik ook zo gek, met voltige doe je ontzettend rare dingen op een galoperend paard, en dan heb je geen bescherming, en met dressuur zit je en moet je een cap op..

Er is onderzoek naar het gebruik van een cap tijdens voltige, maar het blijkt dat dit gevaarlijker is met cap dan zonder cap.

I know, maar het is meer het idee..
Oke, met inrijden nog cap op, en in proef alleen met hoedje, prima, leeftijden van paard & ruiter meenemen in het besluit, ook prima, logisch.

Maar helemaal eruit.... NEEEEEEE!!!!! Mijn doel was ooit Z te rijden, Z krijgt gewoon een andere betekenis, een hoedje, grote baan... T geeft gewoon een kick.. Heb laatst onderling Z gereden, met hoedje, dat was zooo leuk, met hoedje toont het allemaal heel anders! Ik vind het echt zoooo jammer, als het echt doo gezet word.. Is er een topic met een poll met voor of tegen hoedje in de Z? :P

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:15

Conny_ schreef:
Roxxiejj schreef:

_________________________________________________________________________________________________________________________
Amen! Anders zouden er niet zoveel ruiters zijn die jaren in de b/l/m klasse blijven rijden.. Ik denk dat je met sommige paarden wel degelijk harder dan hard moet werken wil je het Z bereiken en dat is niet voor iedereen weg gelegd..

_/-\o_ :j :j

Preciess!!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:27

Conny_ schreef:

Met het ene paard gaat het makkelijker dan met het andere paard, dat is zeker waar. Het ene paard heeft meer talent dan een ander, maar bijna ieder paard dat gezond is moet tot Z-niveau afgericht kunnen worden.
Maar kijk eens goed om je heen, veel ruiters hebben weinig tot geen talent, hebben (vaak) geen idee waar ze mee bezig zijn en doen maar wat en investeren niet in fatsoenlijke lessen bij een goede instructeur.
Bovendien moet je veel tijd en moeite investeren in jezelf en je paard om verder te komen, niet iedereen wil dat, kan dat en niet iedereen heeft daar zin aan...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:55

Vala schreef:

Ik hoop het, heb al veeeeel gehoord dat ik met de spikkel nooit uit het L zou komen en heb nu bijna mijn M-puntjes bij elkaar. Ik merk toch wel dat die het een stuk moeilijker bij elkaar loopt dan de zwarte hoor! Ik weet nog niet wat ze er in het M van gaan vinden volgend jaar.. :=

Conny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:51

KarinvdM schreef:
Conny_ schreef:

Met het ene paard gaat het makkelijker dan met het andere paard, dat is zeker waar. Het ene paard heeft meer talent dan een ander, maar bijna ieder paard dat gezond is moet tot Z-niveau afgericht kunnen worden.
Maar kijk eens goed om je heen, veel ruiters hebben weinig tot geen talent, hebben (vaak) geen idee waar ze mee bezig zijn en doen maar wat en investeren niet in fatsoenlijke lessen bij een goede instructeur.
Bovendien moet je veel tijd en moeite investeren in jezelf en je paard om verder te komen, niet iedereen wil dat, kan dat en niet iedereen heeft daar zin aan...

Dat klopt helemaal en daarom is het voor sommige mensen bijzonder om Z te rijden.. Omdat ze naar jaren lang intensieve les, doorzettingsvermogen, in weer en wind hun paard gaan trainen en ondertussen van andere mensen horen dat dat paard toch niet goed genoeg voor de Z klasse is.. En als je dan uiteindelijk wel dat laatste puntje in het M2 haalt dan ben je trots dat je die grote baan mag rijden, dat hoedje op mag en je doel bereikt hebt!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:53

Mijn paard was er zeker wel toe in staat en ik was ook binnen 1,5 jaar van de L1 naar de Z1, maar dat neemt niet weg, dat het hoedje voor mij toch zeer bijzonder is!