Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:24

Moeni11 schreef:
Bizzybijtje schreef:
[

Aha. Dus als jij een paar keer een slechte Z-dressuurder hebt gezien, betekent dat dat we allemaal slecht zijn en niet kunnen rijden.
Maar als menig mens onvriendelijke springruiters heeft gezien, zijn dat toevallig de rotte appels?

Da's vreemd :)

Een paar :D
30 jaar lang minimaal 1 keer per week op wedstrijden. Wereldkampioenschappen, VION, Pavo enz.

Ik ben nogal een paardensportliefhebber dus als ik zelf niet start loop ik alle andere wedstrijden af.
Samengesteld, springen, dressuur enz. Ik vind namelijk ALLES leuk.

30 jaar?
In je profiel staat dat je 27 bent _O- ?

Maar ja. Ik vind springen juist vreselijk onvriendelijk :)
Maar da's mijn mening, daar hou ik het ook bij. Bovendien vind ik er ook niks aan... :=

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:28

Ayasha schreef:
jantergouw schreef:
Het komt omdat dressuurruiters en amazones over het algemeen banger aangelegd zijn en weinig zelfvertrouwen hebben. Ze hebben de bevestiging van iemand anders nodig om zich zekerder te voelen. Springruiters hebben dat niet, voornamelijk omdat die al van jongs af aan gewend zijn om het alleen te doen.

_O- _O- hoe kom je aan die onzin?

Omdat ik op veel concoursen kom en het opvallend is hoe vaak dressuurruiters om bevestiging vragen aan degene op de grond. Loopt hij goed? Strekt hij genoeg? Als 'ie maar rustig is vandaag en niet schrikt.
Dat hoor ik springruiters zeer zelden vragen. Die springen los, gaan de ring in en doen hun ding. Bevestiging van de grond hoor ik ze zelden vragen, en er hoeft ze zeker geen moed ingepraat te worden. Maar hee....dat is mijn ervaring en ik denk dat ik gemiddeld 3 concoursen per maand doe.

MyWishMax

Re: Waarom dressuurpaarden aan een touwtje, met ruiter er op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:29

Nee, maar met springen weet je zelf wel of hij een balk raakt of niet :+

mariellede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:30

hoeven ze ook niet echt te hebben he.
als die balk valt zien ze dat zelf ook wel.

je gevoel kan in de dressuur nog wel eens iets verschillen van het beeld

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:34

Bizzybijtje schreef:
[

30 jaar?
In je profiel staat dat je 27 bent _O- ?

\... :=

Denk je dat ik ook echt Moeni heet dan :+
Nee, je moet wat invullen dus dan doe je wat. Het is anoniem hier en dat wil ik graag zo houden, dus ook mijn leeftijd vertel ik niet.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:35

MyWishMax schreef:
Maar vooral in de lage basisklasses zie ik mensen (nouja vaker kinderen met pony's) die de beesten niet voor elkaar hebben. Flinke bitten erin, sporen om, en door het parcours jagen en trekken.

Dan wil ik wel eens weten wat voor soort bitten jij er in ziet hangen in de basis???
Volgens mij mag je alleen met dikke trens rijden, zowel bij de paarden als pony's.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:36

jantergouw schreef:
Omdat ik op veel concoursen kom en het opvallend is hoe vaak dressuurruiters om bevestiging vragen aan degene op de grond. Loopt hij goed? Strekt hij genoeg? Als 'ie maar rustig is vandaag en niet schrikt.
Dat hoor ik springruiters zeer zelden vragen. Die springen los, gaan de ring in en doen hun ding. Bevestiging van de grond hoor ik ze zelden vragen, en er hoeft ze zeker geen moed ingepraat te worden. Maar hee....dat is mijn ervaring en ik denk dat ik gemiddeld 3 concoursen per maand doe.

je kan ook stellen dat dressuurruiters perfectionisten zijn en dat het voor de springruiters "wel goed is".
En zo vaak hoor ik dat hier niet vragen en ga toch ook wekelijks op concours. :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:42

Toegestane bitten;
– bitten in bus- , water-, D- en kneveltrens uitvoering.
– Ongebroken, gebroken, dubbel gebroken bitten en bitten voorzien van een roterend mondstuk, een cilindervormige tussenschakel of een tongboog
– Pessoabitten voorzien van maximaal 1 ring onder de bitring. Wanneer gebruik gemaakt wordt van een pessoa-bit met meerdere ringen is het alleen toegestaan de grote bitring en de ring direct onder de bitring te gebruiken.
Het gebruik van een “vorkje” dat de bitring en de ring eronder met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.
– Pelhambitten met een gebroken mondstuk. Het gebruik van een “vorkje” dat de twee bitringen met elkaar verbindt en waar de teugels aan bevestigd worden is hierbij verplicht.

Een pessoabit vind ik een best scherp bit :) In onervaren handen dan he?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:07

Een Pessoabit waar je alleen de teugel aan de bitring en/of de ring daaronder mag bevestigen, is helemaal geen scherp bit!
Heb je er wel eens mee gereden? Is op de manier zoals in de reglementen beschreven niet veel meer dan een gewone trens.
Desondanks is jouw uitspraak dat je 'flinke bitten' er in ziet, schromelijk overdreven.

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:29

Dat hoor ik springruiters zeer zelden vragen. Die springen los, gaan de ring in en doen hun ding. Bevestiging van de grond hoor ik ze zelden vragen, en er hoeft ze zeker geen moed ingepraat te worden. Maar hee....dat is mijn ervaring en ik denk dat ik gemiddeld 3 concoursen per maand doe.[/quote]

Natuurlijk vragen we dat... wij kunnen niet zien of ons paard strekt als we rijden de gene op de grond kan dat wel zien... en bij springen hoef je paard niet aan de teugel te lopen en weet ik het wat allemaal en als er een balk afvalt horen ze dat en weten ze dat zelf toch wel??? en dit soort dingen vragen heeft helemaal niks met moed in praten te maken.... onzin dus...

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:59

CasanovaLY schreef:
Jantergrouw schreef:

Natuurlijk vragen we dat... wij kunnen niet zien of ons paard strekt als we rijden de gene op de grond kan dat wel zien... en bij springen hoef je paard niet aan de teugel te lopen en weet ik het wat allemaal en als er een balk afvalt horen ze dat en weten ze dat zelf toch wel??? en dit soort dingen vragen heeft helemaal niks met moed in praten te maken.... onzin dus...

als we dan toch kort door de bocht bezig zijn;
je kunt toch voelen als een paard strekt, je rijd het 'er toch zelf uit'.
en zo te horen heb je weinig verstand van springen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:12

Maar soms voelt het beter dan het eruit ziet. Dan heb je een goed gevoel en zie je de video terug en denk je Ahummmmmm :=

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:14

Urielle schreef:
Maar soms voelt het beter dan het eruit ziet. Dan heb je een goed gevoel en zie je de video terug en denk je Ahummmmmm :=

heb je dan daar elke keer iemand bij nodig ?
je neemt toch ook les?
tja dat vind ik echt klink klare bullshit :')
Laatst bijgewerkt door GQMMS op 23-08-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:14

Als ik eerlijk ben, vind ik dat er niet meer zo leuk gereageerd wordt. In mijn ogen worden de springruiters en dressuurruiters nu echt van elkaar gescheiden en wordt er tegen elkaar gereageerd.

Iemand zegt wat over dressuurruiters, vervolgens reageert weer een dressuurruiter en die zegt weer wat over springruiters. Er word steeds een beetje bovenop geschept.

Sommige dingen zijn ook wel kort door de bocht en ook niet helemaal eerlijk, waardoor ik eigenlijk niet meer zo goed durf te reageren.

Ik rij zoveel dressuur als springen en mijn voorkeur gaat toch wel uit naar springen. Ondanks dat voel ik me niet aangesproken door jullie omdat ik weet dat ik niet zo ben als sommige de dressuur/springruiters omschrijven.

Iedereen mag zeggen wat je vind, maar ik vind wel dat je je uitspraak moet ondersteunen en dat het soms op een iets vriendelijkere manier gezegt kan worden.

We hebben allemaal een gezamelijke hobby en dat is paardrijden. De een recreatief, de ander op dressuurgebied of op springgebied. Iedereen doet wat hij/zij leuk vind om te doen.

Er zijn gewoon veel verschillen tussen de springsport en de dressuursport. Maar voor de springsport is de dressuur de basis en dus ook belangrijk. Voor de dressuurruiter is het leuk voor de afwisseling om soms eens te springen.

Ik wilde dit graag even kwijt omdat ik me eigenlijk niet meer zo fijn voel in dit topic.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:18

ginouque schreef:
je neemt toch ook les?

Het is toch wel erg fijn als er juist op wedstrijd iemand bij is om je paard optimaal voor te bereiden voor je proef. Mijn instructeur doet het helaas niet dus ik heb geen begeleiding maar ik zou zo minstens 10 punten hoger zitten hoor. Iemand (deskundigs) langs de kant kan je gewoon net dat beetje scherper krijgen.
Maar hoe komen we hier vanaf dat touwtje?! :oo

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:23

Urielle schreef:
ginouque schreef:
je neemt toch ook les?

Het is toch wel erg fijn als er juist op wedstrijd iemand bij is om je paard optimaal voor te bereiden voor je proef. Mijn instructeur doet het helaas niet dus ik heb geen begeleiding maar ik zou zo minstens 10 punten hoger zitten hoor. Iemand (deskundigs) langs de kant kan je gewoon net dat beetje scherper krijgen.
Maar hoe komen we hier vanaf dat touwtje?! :oo

dat zeg ik ook niet, al moet ik er niet aan denken om bij alles begleid te moeten worden :n
een wedstrijd is ook iets waar je in de les naar toe werkt en dan moet je het kunnen, en dan moet niet iemand aan de kant staan schreeuwen hoe of wat.
het zit er in of niet. maar goed das weer eigen mening ;)

touwtje kan gewoon in de broekzak :')

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 17:50

misschien kunnen we dit topic beter noemen: 'dressuurruiters komen van mars, springruiters van venus' :D

CChanell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:51

als we dan toch kort door de bocht bezig zijn;
je kunt toch voelen als een paard strekt, je rijd het 'er toch zelf uit'.
en zo te horen heb je weinig verstand van springen.[/quote]

Ja ik heb niet zoveel verstand van springen maar ik vind het onlogisch dat wij dan minder lef hebben omdat wij dingen vragen... en als nog wij kunnen niet zien wat ons paard doet en niet ieder paard strekt super of doet dit super dan zou het toch wel fijn zijn als je weet dat hij het goed doet of net niet??? maar dat is dan weer mijn mening... en ik vind gewoon dat dressuur en springen hele andere disciplines zijn en ze dus niet te vergelijken zijn, maar goed als ik dat zeg is het nog niet goed... en wat maakt het eigenlijk uit als dressuurruiters dingen vragen en aan een "touwtje" worden geleid??? gaat niemand dood van hoor.. en we worden niet bij alles begeleid het zijn maar kleine dingen die we vragen en ze staan niet te schreeuwen :)

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:53

schoentje schreef:
misschien kunnen we dit topic beter noemen: 'dressuurruiters komen van mars, springruiters van venus' :D

haha +:)+ wanneer komt er een boek/film over?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:54

jantergouw schreef:
Een Pessoabit waar je alleen de teugel aan de bitring en/of de ring daaronder mag bevestigen, is helemaal geen scherp bit!
Heb je er wel eens mee gereden? Is op de manier zoals in de reglementen beschreven niet veel meer dan een gewone trens.
Desondanks is jouw uitspraak dat je 'flinke bitten' er in ziet, schromelijk overdreven.

Ja ik heb er idd mee gereden en heb er ook mensen mee zien rijden, waar toch paard vreselijk mee in verzet kwam, mond open, hoofd omhoog. :) Ik zeg toch ook, in onervaren handen. En ja, dan kan elk bit onvriendelijk zijn.

Maar daar gaat het niet om, je valt nu over 1 ding en de rest van de post wordt gewoon genegeerd.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:01

Urielle schreef:
Wat ik WEL denk dat invloed heeft, is dat je van springen een goede onafhankelijke zit krijgt, en daardoor ook makkelijker onafhankelijk je hulpen geeft en met een goede zit zul je ook minder snel onder de indruk zijn van een bokkesprong. Maar goed, ook dressuurders besteden vaak veel aandacht aan hun zit en het is niet gezegd dat ze thuis nooit een huppel maken met hun paard, ook al starten ze dan op wedstrijd alleen dressuur.

Sorry, maar ik denk dat een dresuurruiter meer met zijn zit rijd als een springruiter. Ik gebruik mijn zit voor bijna alles met rijden.

Moeni11 schreef:
30 jaar lang

Volgens je profiel ben je 27? of ben ik nu gek? :Y) edit: iemand was me voorr, sorry!

-

Ik denk dat dit een eindeloze discussie is. Springen en dressuur zijn gewoon 2 verschillende disciplines die steeds verder uit elkaar raken. Het lijkt er nu op dat de springruiters ervanuit gaan dat dressuur ruiters niet springen omdat ze te bang zijn en dus maar dressuur rijden. En dressuur ruiters vinden dat springruiters teveel rukken en plukken. (globaal gezien)

Het touwtje zal in combi zijn met dat dressuur ringen op een open veld zijn, en niet in een losrijbak(omheind dus) op zand ( wat met springen vaak het geval is), dressuur zonder hulpteugels gereden wordt, dat je met een dressuurzadel minder makkelijk dingen uitzit als op een springzadel, en ook vast omdat er ruiters bij zijn die sneller iets eng vinden. En zo zijn er nog een tal van redenen

Kortom, leven en laten leven! Wie zich er fijn bij voelt moet lekker met een touwtje lopen. Who cares?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:16

Wat een discussie's! Bravo voor oa Schoentje, die proberen het geen: dressuur versus springruiters topic van te maken.
Blijf erbij dat springruiters vaak relaxter zijn en hun paarden sneller verschillende situaties zien met meer lawaai etc.
En voordat we mensen als penny - of zeurderig gaan bestempelen: oa Mister A ( die echt wel weet waar hij het over heeft) heeft echt een punt wbt bijvoorbeeld Ermelo afgelopen vrijdag. Paarden moeten over smalle weggetjes en doorgangen vlak langs het publiek, waarvan de meeste mensen geen stap wijken, onder het lopen nog even die kinderwagen heen en weer slingerend. Zo'n dier hoeft maar 1 keer weg te springen ( en of hij dat wel of niet mag maakt even niet uit - het gebeurt) en dan is er de grootste ellende.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:20

ik vind trouwens niet dat dressuur en springen niet te vergelijken zijn. Deze gaan hand in hand, de basis is in principe hetzelfde.
Slechte ruiters zijn er ook in beide disciplines.
Ik denk wel dat er in dressuur meer spanning voor komt bij ruiter en paard, mede doordat het 'plaatje' moet kloppen. Als een springpaard liever met z'n hoofd laag loopt, mag ie dat gewoon. Voor een drssuurruiter kan dat frustrerend werken, omdat die de oprichting wil zien.

paardenschat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:24

Kun je alfjeblieft een beetje duidelijker praten want ik snap geen bal van wat je zegt want ik ben nog maar 11 :-)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 18:40

paardenschat schreef:
Kun je alfjeblieft een beetje duidelijker praten want ik snap geen bal van wat je zegt want ik ben nog maar 11 :-)

:(:) ;)