Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:54

setteke schreef:
Kohtje, de M is de voorloper van de Z, wil je in de toekomst geen Z starten dan?
(Niet dat ik het eens ben met alle ontwikkelingen :o )

En de L is voorloper van de M en de B van de L...
Alles maar meteen 20x60 dan? Lijkt me niet de bedoeling...

Om maar even een heel ander idee in het midden te gooien: waarom geen Bixie-beoordelingssysteem?
Dan wordt je op àlle onderdelen ook beoordeeld op je zit. En bijvoorbeeld rechtgerichtheid van het paard, kwaliteit van de betreffende gang, technische uitvoering van de oefening etc.

asjemenou

Re: Nieuwe KNHS dressuurproeven??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:00

Rechtgerichtheid van het paard, kwaliteit van de betreffende gang, technische uitvoering van de oefening wordt nu ook al elk onderdeel beoordeeld.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:01

asjemenou schreef:
Rechtgerichtheid van het paard, kwaliteit van de betreffende gang, technische uitvoering van de oefening wordt nu ook al elk onderdeel beoordeeld.

Niet specifiek... das alleen aan het einde. Je krijgt nu een gemiddelde.. en dat is dan je cijfer

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:02

Pearlie, als je gelijk alles onder één noemer schuift, waarom geen galopwissels in de bixie. Weten we gelijk waar we aan toe zijn (voor in de toekomst). Alles is een voorloper op de volgende klasse, de B voor de L, de L voor de M en de M voor de Z.
Welja, rechtgerichtheid van het paard in de Bixie, kwaliteit van de gangen etc en wie moet dat beoordelen dan?
Schei toch uit, het is al mooi dat een ruitertje er netjes op blijft zitten tijdens een Bixieproef :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:04

setteke schreef:
Pearlie, als je gelijk alles onder één noemer schuift, waarom geen galopwissels in de bixie. Weten we gelijk waar we aan toe zijn (voor in de toekomst). Alles is een voorloper op de volgende klasse, de B voor de L, de L voor de M en de M voor de Z.
Welja, rechtgerichtheid van het paard in de Bixie, kwaliteit van de gangen etc en wie moet dat beoordelen dan?
Schei toch uit, het is al mooi dat een ruitertje er netjes op blijft zitten tijdens een Bixieproef :D

Dat bedoel ik niet...
Ik bedoel in de reguliere dressuur een beoordelingssysteem zoals in de bixie.. Met UITERAARD andere aspecten die beoordeeld worden.
In de bixie wordt alleen de ruiter beoordeeld (hakken naar beneden, rechtop zitten, etc). Dat moet mooi zo blijven. De criteria die ik noemde gelden voor de klasse B t/m Z

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:04

pearlie schreef:
asjemenou schreef:

Niet specifiek... das alleen aan het einde. Je krijgt nu een gemiddelde.. en dat is dan je cijfer

Dus wordt het wel elk onderdeel beoordeeld. ;)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:07

asjemenou schreef:

Niet specifiek... das alleen aan het einde. Je krijgt nu een gemiddelde.. en dat is dan je cijfer[/quote]
Dus wordt het wel elk onderdeel beoordeeld. ;)[/quote]

Jawel maar je weet nooit of je die 5 nou hebt omdat je scheef zit of omdat je de oefening technisch minder goed uitvoerde (niet alle juryleden leveren braaf commentaar bij alle cijfers onder de 6...).
Bedoel ook meer het telsysteem, dus niet meer allemaal cijfertjes, maar kruisjes :)

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer, je compenseert je eigen zwakheden met je sterke punten en als de laatste overheersen rij je goede punten. Het gaat alleen om welk systeem het eerlijkst is en waarbij je als ruiter de meeste en beste feedback krijgt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:11

Welke systemen er ook losgelaten worden op het hedendaagse systeem, welke klasse dan ook, het valt of staat bij de jurering. En daar blijf ik bij.

Dus pearlie, bij een goede jury ;) En daar zit het 'm.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:08

setteke schreef:
Welke systemen er ook losgelaten worden op het hedendaagse systeem, welke klasse dan ook, het valt of staat bij de jurering. En daar blijf ik bij.

Dus pearlie, bij een goede jury ;) En daar zit het 'm.

eeh helemaal mee eens!! :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:03

pearlie schreef:
Nibbit schreef:
pearli maar dan gaat het de ruiters nog meer kosten, er zijn genoeg die de klasses doorrijden met gemiddeld 185 unten.

Halve punten lijkt me niet handig, dat zal destijds wel niet voor niks afgeschaft zijn. Ook denk ik dat het in de totale punten niet een groot verschil zal zijn.

Hoezo gaat het de ruiters nog meer kosten? Of bedoelde je dat het ruiters gaat kosten... ?

Halve punten vind ik ook niks, vind nu dat 5je 6je gedoe al zo onnozel. Geef gewoon 4-en en 8-en, dan weet je waar je aan toe bent. Het is zo jury-afhankelijk wat voor cijfer je krijgt, met een 6 en een 6,5 kun je je vooruitgang helemaal niet meer reeel bekijken.

Ik bedoel het startgeld wat ze extra moeten betalen om dan boven die 190 te komen, ik ken er genoeg die met gemidddeld 185 best ver komen ;)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:09

Als je 3 keer boven de 190 uit zou moeten komen...... Dan krijgen we echt een file in de M2!

Zoals zovelen is ook onze ervaring dat je in de M2 gewoon geen punt cadeau krijgt om vervolgens in de Z1 weer dezelfde hoge punten te scoren als die je had in de B,L.M1.....

KNHS moet zich echt concentreren op het probleem M2, of dat probleem bij de juries ligt of bij de ruiter, dat weet ik niet... Maar dat is ook niet mijn probleem.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:06

Hmm, misschien is het huidige systeem toch zo slecht nog niet.. ;)
Wat de proeven betreft, geef mij de 'gouwe ouwe' maar!
AX binnenkomen en gewoon groeten bij het begin. Geen halve lange zijde voor een overgang maar gewoon bij een letter. Echt nogmaals, de proeven die ik reed in mijn ponytijd (1990-1996) vond ik veel leuker.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:08

en de oude harde kaft wil ook weer terug. Het huidige boekje gaat zo snel kapot :=

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:15

boekje kan ook alleen mee als het niet regent, geen zweet etc is.

Toen het nw boekje er net was heb ik het helemaal uit elkaar gehaald en met een perforator pas gemaakt voor de oude omslag.

kon je ook nog mooi je aanpassingen( zoals veel juries niet wisten moeten er punten dubbel geteld worden in de Z pony's die niet in het boekje staan, maar alleen op de website vd knhs....) er tussen plaatsen!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:17

mijn moeder heeft hem in een plastic omhulsel gezet. Dus het gaat redelijk met ons boekje. Maar de oude kaft was veel fijner :=

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:06

Ik heb er gewoon geen boekje gekocht. :)
Heb een boekje geleend, alle proeven gekopieerd, en ze daarna allemaal gelamineerd. Kan het regenen zo hard als het wil. :D

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:08

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:14

Die zijn zo groot en breed, vind de boekjesversie fijner. :)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:37

Frantic schreef:

Heb eens een L1 proef uitgeprint en die klopte helemaal niet, dus pas op hoor! :oo
(was van de vorige maanden)

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:03

ik print hem altijd uit op dressuurproeven.nl en dan lamineer ik hem.
echt ideaal

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:10

maar is het nou echt zo dat er nieuwe dressuurproeven komen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:12

Er komen zeker nieuwe proeven.Heb wel al gehoord dat de 20 x 60 M2 niet door gaat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:13

lijkt mij ook niet nee. zou het ook raar vinden want de meeste verenigingen hebben dit helemaal niet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 00:28

Nee, lott, net zomin er 20 x 60 banen bestaan voor de opvolgers, haha. Laat me niet lachen.

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:10

Ik had hier ook al wat dingen over gehoord. Maar opzich ben ik wel blij met deze proeven hoor. En veel mensen zeggen dat de M2 nu veel te moeilijk is en zoveel verschilt enzo, maar daar heb ik totaal geen problemen mee gehad. Ik vond het eerder de leukste klasse van allemaal :+

Met de vliegende galopwissel in de Z1 zit ik wel een beetje.. Dan kan ik nu al wel beginnen met leren volgens mij :+ Alleen hoor ik ook wel dingen over de Z2, maar Z2 pony's? Weet iemand of ze dit nogsteeds apart houden?