Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
angell81 schreef:Mijn dochter wil al een tijdje een eigen pony.
Ik denk er dan ook aan om een oudere pony te kopen die al wat ervaring heeft.
Dit omdat het haar 1e pony is, maar ik hou de optie om een jongere minder ervaren pony te kopen
open. Wanneer het weer beter is ben ik van plan haar ervaren en minder ervaren pony's te laten proberen. Nadat ze deze heeft geprobeerd gaan we de keuze samen maken.
Wij zijn niet rijk maar een ervaren pony die al ouder is kost niet zoveel meer. Dit maakt er de keuze niet minder makkelijk op. Hoe hebben jullie de keuze gemaakt?
Kosta schreef:Ik vind het ook prachtig als ik een mooi opgetuigde pony zie. Dan zeg ik weleens die heeft een duurder zadel dan wij een pony hebben, maar dat bedoel ik niet jaloers hoor, ik vind het vaak zo een ontzettend gaaf zadel dan en eerlijk is eerlijk al ik het kon betalen zou ik het zeker voor mijn dochter kopen. Waarom niet ieder moet toch zelf weten wat hij met zijn geld doet.
Kosta schreef:Angell81, mag ik wat aanvullende info. Hoe oud is je dochter, hoeveel ervaring heeft ze en wat voor soort ruiter is ze (voorzichtig, angstig of juist niet)?
angell81 schreef:Wij hebbben eerst een pony gehuurd...
Kijken of ze wel wil poep scheppen
Na 1 jaar huren hebben we een pony gekocht..een oudje,heel braaf en een leermeesteres.
Daarna nog een wat jongere pony gekocht en daarna een groene...
Toen de overgang gemaakt naar de paarden en ook weer een leermeester gekocht!
Dat is ook wel een goed idee, heb je de pony op de manege gehuurd?
angell81 schreef:Ik denk dat ik maar eens bij onze manege ga informeren hierover.
Je hebt gelijk vandaag willen ze dit en morgen dat.
Vanmiddag is er ook een wedstrijd op de manege kan er wel even langs gaan.
Bedankt voor jullie advies!
crabbybitch schreef:Idd bonafide snapt de post van urielle niet helemaal..
Heel knap dat jij het kan,maar sommige paarden lopen Z2 en daar zit geen basis in.
Dan kun je een "knopje"wissel in drukken en dat doet hij braaf,maar hij loopt bijvoorbeeld wel scheef.
De basis is sowieso een uitgangspunt voor ieder paard en iedere dag.
Martie schreef:Angell81: prima idee, eerst een huurpony! Een pony kan pas wat van je dochter leren als zij het eerst van een ervaren pony geleerd heeft. En een oudere pony neemt het vaak ook niet zo kwalijk als ze eens wat fouten maakt. Ze rijdt pas een jaar dus dat gaat ook wel gebeuren, heel normaal. Dan is het fijn als je pony niet meteen bokt of door de bak schiet zodat je je vertrouwen verliest.
Wij zijn ook begonnen met paar jaar op de manege rijden, verzorgshetje, later grotere verzorgpony, toen 1,5 jaar een Welshpony gehuurd waarmee ze ook op de ponyclub is gegaan (inderdaad eerst kijken of ze trouw blijft komen en verzorgen en of ze het met school trekt) en sinds 1,5 jaar een eigen pony. Een grote E-pony, dan kan ik er ook mee rijden want ze kan met school niet iedere dag komen.
Ga maar eens vragen op de manege. Vraag ook of je zelf voor hoefsmid, wormenkuren en jaarlijkse influenza-inenting moet zorgen of dat de eigenaar dat doet! Soms zijn er ook pensionstallen waar ze pony's op maandbasis verhuren voor langere tijd. Wel belangrijk dat er voldoende ervaren mensen in de burut zijn die kunnen helpen en waar je iets aan kan vragen. Succes!
Urielle schreef:crabbybitch schreef:Idd bonafide snapt de post van urielle niet helemaal..
Heel knap dat jij het kan,maar sommige paarden lopen Z2 en daar zit geen basis in.
Dan kun je een "knopje"wissel in drukken en dat doet hij braaf,maar hij loopt bijvoorbeeld wel scheef.
De basis is sowieso een uitgangspunt voor ieder paard en iedere dag.
Dat bedoelde ik idd. Oefeningen zitten er goed op gemonteerd, maar paard moet sneller aan de hulpen, losser door het lijf, rechter, beter zijn bovenlijn gebruiken, sneller worden in het achterbeen en noem maar op. Daar gaat dan alsnog een hoop werk in zitten.
Maar ja, vanaf een schermpje kun je toch ook gewoon zo zien dat IK gewoon geen kont kan rijden...
Dat werkt voor kinderen met Z-pony's ook zo, ze zijn lang niet allemaal 'druk op de knop'.