Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:07

Ik heb inmiddels ook nog een clubje L2 paarden gekregen, die gaan dit weekend terug. Had net een L pony met hoge punten, kon zelfs een 9 kwijt. Die zijn in de 20 jaar dat ik jureer nog steeds op 1 hand te tellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:12

@ Sweet Vanille
Ik ben ook wel benieuwd naar wat jij benoemt als 'Z commentaar'.

(Wat ik basis vind, vinden anderen soms hogeschool werk...)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:00

Sweet Vanille: Jammer dat je mijn opmerking opvatte als sneu. Ik bedoelde hem heel serieus eigenlijk. Een jury die jou niet puntte zoals jij verwachtte hoeft niet altijd een ‘niet kundige’ jury te zijn. Je zou juist veel van de tips en het commentaar kunnen leren en in ieder geval het respect kunnen opbrengen om daar serieus naar te kijken in plaats van het zo naast je neer te leggen. Vooral als er zoals je zegt veel commentaar bij staat, daar heeft iemand moeite voor gedaan. Je kan het natuurlijk gewoon naast je neerleggen maar het kan uit oogpunt van zelfreflectie zeer nuttig zijn.
En wat vind jij Z commentaar? Paard moet meer in balans? Teveel op voorhand? Paard mag stiller in de aanleuning? Paard mag wat meer gesloten gaan?

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 22:18

@SuzanneF ik snap Sweet Vanille wel. Tuurlijk is niet elke proef winstpunt waardig. En de ene jury is misschien te lief, en de ander te streng en de juiste punten zullen dan ergens in het midden liggen.

Maar mag je een jury wel te streng vinden en bestaan er dan ook te strenge jury's? Soms krijg ik namelijk het idee dat hier gevonden wordt dat er nooit te strenge jury's bestaan en dat als je zelf het gevoel hebt echt een winstpuntwaardige proef te hebben gereden en de jury vind van niet dat het dan ook wel een slechte proef moet zijn. :+ Tuurlijk kun je bij een echt te strenge jury wat met het commentaar wat er bij staat, want dat is vaak commentaar van een wat hoger niveau en kan jou dus helpen om je paard nog beter te krijgen. Maar de punten moeten in dat geval daar niet al naar gepunt zijn, maar passen bij de proef die gereden is. In dat geval is de jury misschien dus juist wel te kundig voor de klasse waar hij/zij in jureert.

Sommige jury's verwachten nou eenmaal echt houding-, balans en gedragenheid van een m1/m2 paard in het L1 en daar streef je natuurlijk ook naar, maar wordt in die klasse nog niet vereist. Andere jury's zijn misschien weer veel te snel tevreden en daar compenseer je dan de punten van de te strenge jurys weer mee. Het is zoeken naar een middenweg.

Maar volgens mij mogen we hier niks negatiefs zeggen over een jury die echt te streng is geweest }:0

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 09:43

@sita_ xx ik begrijp je opmerking wel maar vindt het lastig om dat aan online starten te linken. Dit weekend nog 30 punten verschil gehad, 1ste ring 30punten meer dan in de 2de ring. Direct achter elkaar gereden, geen opmerklijke verschillen in de proeven en beide ringen 1ste geworden.
Ik ga dan echt niet naar de jury om uitleg vragen maar misschien zou iemand anders dat wel doen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:58

Laatst reed ik online een winstpunt, maar op concours 159 en 163 punten.
Die grote verschillen hou je toch.
Maar het werkt wel zeer demotiverend af en toe.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:16

Zo dat is wel een groot verschil. Maar wat dan natuurlijk ook meespeelt is thuis rijden of op een andere locatie. Een jury beoordeelt gewoon wat hij ziet op dat moment, en dat kan iedere keer verschillen. Als je op vreemd terrein net iets meer spanning hebt door de gehele proef dan mis je zo 20 punten.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:44

Zo... de mijne zijn allemaal beoordeeld retour. Helaas 2 terug moeten sturen, 1 zonder aftekeningenpagina en neusriemcontrole en 1 met datum 1 augustus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 11:55

carika schreef:
@sita_ xx ik begrijp je opmerking wel maar vindt het lastig om dat aan online starten te linken. Dit weekend nog 30 punten verschil gehad, 1ste ring 30punten meer dan in de 2de ring. Direct achter elkaar gereden, geen opmerklijke verschillen in de proeven en beide ringen 1ste geworden.
Ik ga dan echt niet naar de jury om uitleg vragen maar misschien zou iemand anders dat wel doen.

Naar de letter van de wet zou het het beste zijn als je beide proeven op film hebt en dan beide juryleden beide proeven liet zien.
... en daarna een ontspannen gesprek over 'wat zie je - en wat vind je er van?'

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 12:22

Janneke2 schreef:
carika schreef:

Naar de letter van de wet zou het het beste zijn als je beide proeven op film hebt en dan beide juryleden beide proeven liet zien.
... en daarna een ontspannen gesprek over 'wat zie je - en wat vind je er van?'

Ja precies en dat is dan weer het mooie aan online starten, dan kun je rustig nog een keer terug kijken en zie de proef uit hetzelfde perspectief als de jury. Dat heb je live niet :)

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:31

carika schreef:

Nee niet gelinkt aan online. Dat komt idd online en offline voor. Krijg alleen soms het gevoel dat hier helemaal niet afgegeven mag worden op het oordeel van een jury betreffende de online proeven, waar dit topic overgaat. :+

Ik heb dat idd ook wel es gehad. En dan zat de proef met de hoge punten ook nog vol fouten, zoals overspringen in de contra galop, tegen de hand bij achterwaarts etc, en de proef met lage punten zonder fouten... }:0

Misschien dat dat het verschil ook wel is. Je hebt nu 1 proef per keer en niet zo als offline 2 proeven bij verschillende jurys direct achter elkaar. In dat geval neem je de te lage punten voor lief en denk je eerder de te hoge punten middelen het wel weer.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:35

Natuurlijk kan een jury er ook naast zitten. Maar mij valt op dat een jury er eigenlijk nooit naast zat als er hoge punten zijn gereden. Maar wel als het een keer lager uitvalt dan verwacht. Want dan is de jury ineens niet kundig. Het kan ook gewoon zijn dat je dit keer juist wel een kundige jury getroffen hebt die gewoon rijtechnisch net wat kritischer is. En in plaats van het naast je neer te leggen en te denken: Pfff wat een zeikjury, volgende keer beter… kan je ook je proef terugkijken met het commentaar ernaast en kijken of je er wat van op kan steken en of er misschien toch wel een kern van waarheid inzit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:47

Suzanne F. schreef:
Natuurlijk kan een jury er ook naast zitten. Maar mij valt op dat een jury er eigenlijk nooit naast zat als er hoge punten zijn gereden. Maar wel als het een keer lager uitvalt dan verwacht. Want dan is de jury ineens niet kundig. Het kan ook gewoon zijn dat je dit keer juist wel een kundige jury getroffen hebt die gewoon rijtechnisch net wat kritischer is. En in plaats van het naast je neer te leggen en te denken: Pfff wat een zeikjury, volgende keer beter… kan je ook je proef terugkijken met het commentaar ernaast en kijken of je er wat van op kan steken en of er misschien toch wel een kern van waarheid inzit.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Al moet ik zeggen dat je van beide kanten echt kritisch moet zijn

Heb al een aantal x gehad met mijn beste vriendin.
"Wordt niks. Slecht gereden! Grote fouten. Kan niks zijn" en dan toch twee dikke winstpunten pakken.

Maar... Ik ben het wél met je eens. Over te hoge punten hoor je eigenlijk nooit iets.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 23:38

Als de punten te hoog zijn wordt dat idd te weinig gedeeld. Maar ook dan zit een jury er wel eens flink naast vind ik.

Laatst ook een proef van een vriendin, we vonden het beide geen winstpunt waard.

3 x paard in paniek, voltes in galop daardoor verpest, extra volte gereden omdat oefening niet kon worden uitgevoerd d etc.
Tussendoor wel hele mooie stukken erin. Maar te veel fouten en spanning voor een winspunt vonden wij beide. Toch 193 punten. We hadden echt zoiets heeft ie naar een andere proef zitten kijken? dit kan echt niet en had geen wp mogen zijn.

Maar onterecht geen winstpunt krijgen
voelt natuurlijk veel vervelender.

Met de online proeven beoordeeel ik mijn proeven altijd eerst zelf met een streng oog voor ik ze op stuur. En ik houd dan rekening met 5 punten verschil in de - of + van wat ik dan terug zou kunnen verwachten. In 80% van de proefjes kwam mijn eigen beoordeling overeen met die van de jury.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 06:30

carika schreef:

Prima gereden toch, en beide juryleden vonden je de beste van hun ring. Daarbij zijn twee verschillende proeven en idem juryleden altijd lastig te vergelijken. Je twee eerste plaatsten bevestigen wel dat je goed bezig bent.

BOTtraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:26

Even een vraagje voor alle juryleden onder ons...
Een niet bestaand scenario:
Je hebt op 1 dag 2 proeven opgenomen en je hebt proef 1 verstuurd, hier heb je de uitslag al van binnen. En nu wil je de 2e versturen, maar komt er dus achter dat je per ongeluk de eerste proef opnieuw hebt verstuurd.
1. wordt de proef gesignaleerd?
2. wordt hier actief op gecontroleerd?
3. moet de ruiter actie ondernemen?
4. wat als de ruiter het zelf niet gesignaleerd heeft, maar oprecht denkt dat hij 2 verschillende proeven verstuurd heeft.

[Edit]
Licht het even beetje toe. Deze vragen komen voort uit een discussie die ik onlangs had. En ben gewoon benieuwd hoe de juryleden hier naar kijken en wat er nou wel en niet mag en wat de eventuele consequenties zijn.
Ik ben zelf geen wedstrijdruiter overigens. Maar degene met wie ik de discussie had wel.
Laatst bijgewerkt door BOTtraining op 17-08-21 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:33

Als jury controleer je;
Gegevens combinatie
Opnamedatum
Paspoortgegevens + aftekeningen
Harnachement etc

Of een ruiter de betreffende proef al eerder heeft ingestuurd, of er al eerder is benoemd dat de neusriemcontrole bovenop het neusbot dient plaats te vinden etc krijg je als jury allemaal niet mee, tenzij specifiek aangegeven. Dat zit in het voortraject bij de KNHS. Zo kreeg ik laatst wel een mailtje van de KNHS dat er bij een bepaalde combinatie wel een specifieke waarschuwing gegeven moest worden. Er wordt dus zeker meegekeken.

Als ruiter zou ik zeker de KNHS benaderen om te bespreken wat er gebeurd is en of ik even een nieuwe mag uploaden/doorsturen. Eer aan jezelf houden denk ik dan.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:10

ff wat anders. Weet iemand of de mijnknhs.nl een storing heeft?
ik probeer mij al de hele avond in te schrijven voor een wedstrijd maar zowel de website als ook de app lopen de hele tijd vast :(

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 21:29

]

Ik had pas 2 gelijke proeven en 18 punten jury verschil op wedstrijd. Vond ik erg veel. Maar je kunt beter kijken naar het commentaar en er wat mee doen. Ja als ik commentaar kring “meer hals” dan doe ik er niks mee omdat mijn paard gewoon weinig hals heeft. Maar je kunt vaak wel een hoop leren van een proef met lage punten en veel commentaar. Dat heb ik liever als dat ze klakkeloos winstpunten weg gooien zonder commentaar

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:14

Ik dacht voor de jurycursus ook dat rond de 15 punten een flink juryverschil was. Tot iemand mij vertelde dat wanneer je dit over de 30 te beoordelen onderdelen verdeelt, het maar een half puntje per onderdeel is. Dus de ene jury geeft je een 6, een ander een 6,5. Dat gaf mij wel wat meer inzicht, zo is een juryverschil deels te verklaren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:19

En zelfs dan is 30 punten bij dezelfde proef ook nog niet eens zo heel veel. Dan heb je al te maken met 2 verschillende plaatsen waarop iets beoordeeld wordt dus ook dingen die je anders ziet.

2 verschillende proeven kan je niet met elkaar vergelijken. Het zijn andere onderdelen, andere plek en noem maar op.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 22:27

MyWishMax schreef:
En zelfs dan is 30 punten bij dezelfde proef ook nog niet eens zo heel veel. Dan heb je al te maken met 2 verschillende plaatsen waarop iets beoordeeld wordt dus ook dingen die je anders ziet.

2 verschillende proeven kan je niet met elkaar vergelijken. Het zijn andere onderdelen, andere plek en noem maar op.

Als beginnende wedstrijd ruiter vind ik dit wel lastig. Ik heb niemand bij om te filmen alleen iemand om te lezen, dus ik kan het niet terugkijken.
Soms raak ik door het verschil in punten wel in de waar: heb ik nou echt beter/slechter gereden dan de proef ervoor!?
Maar ik begrijp volledig dat de verschillen er bijhoren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 05:49

carika schreef:
MyWishMax schreef:

Als beginnende wedstrijd ruiter vind ik dit wel lastig. Ik heb niemand bij om te filmen alleen iemand om te lezen, dus ik kan het niet terugkijken.
Soms raak ik door het verschil in punten wel in de waar: heb ik nou echt beter/slechter gereden dan de proef ervoor!?
Maar ik begrijp volledig dat de verschillen er bijhoren.

Maar dat is dus het lastige. Het gevoel kan hetzelfde zijn, maar misschien zijn de onderdelen in de ene proef beter dan de andere onderdelen in de andere. Of zit er in proef 1 een onderdeel waar jullie goed in zijn en in 2 niet.
Of heel simpel, jullie worden wat moeier of juist in de 1e proef nog niet helemaal goed genoeg losgereden.

Je moet die 2 proeven niet vergelijken, maar voor jezelf per proef nagaan hoe je het vond gaan. Niet alleen het algemene gevoel, maar ook wat er misschien minder ging Of juist goed per onderdeel. Verschil in punten wil niet perse zeggen dat je beter of slechter gereden hebt. Vooral niet als je echt per onderdeel gaat kijken. Ene proef vooral 6jes en de andere bijvoorbeeld 6,5 geeft al een groot verschil, terwijl er per onderdeel maar een half puntje verschil is. En kijk ook naar het commentaar.

En ja, het is lastig. Dat moet je ook leren. Het kan echr enorm helpen om eens te gaan schrijven bij een jury. Daar leer je enorm veel van.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:36

Ik heb meerdere keren geschreven bij juries.
Ik vind het interessant, je ziet het weer eens van een andere hoek - maar de raadsels als 'het gevoel was hetzelfde, maar jury 1 geeft andere punten dan jury 2' los je er niet mee op.

Het kan idd zijn dan ivm vermoeidheid het uitgestrekken in draf ('middendraf', verruimen) er niet zo uitkomt - en een jury die daar veel waarde aan hecht zal dan de hele proef in een ander perspectief zien.

(Zo vind ik halsstrekken de belangrijkste oefening. Graag een redelijk prompte reactie, neus voor de loodlijn en ter hoogte van de polsen - aka voorknie of handwortel. Mislukt die oefening, stel ik voor dat de hele proef rond de 50% wordt gewaardeerd.)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 09:52

Ik zie het al bij het rondje om de baan (of in de bak). En ik zit er bijna nooit naast. Je ziet dan al hoe een paard rijtechnisch voor elkaar is. En dan kan het soms nog meevallen als er supernetjes op de letter wordt gereden. Of juist tegenvallen als hij ineens gaat staken of zijn kop in de lucht steekt. Maar doorgaans weet ik al precies wat voor een proef het is bij het eerste rondje om de baan en het binnenkomen.