[HK]M2 debuut: wie nog meer??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Re: [HK]M2 debuut: wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:15

Opzich wel lekker, liever om 19.00 dan om 13.00 :P
Pff lekker dan, hoop voor je dat die vandaag online komt!

Komt goed! Heeft tijd nodig natuurlijk dat hij die kracht krijgt. Kan niet met 3x oefenen.

Volgende keer ga ik die denk ik ook wel gebruiken, ook aankomend weekend met losrijden pak ik die er gewoon bij. Hij moet gewoon echt even doorheen geprikt worden

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 11:25

Zou ik lekker doen hoor, beetje jezelf helpen is wel fijn. En voor hem eigenlijk ook, je kan beter 1 x goed duidelijk zijn als heel lang maar alles halfbakken aan laten modderen ...

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:56

Ik start altijd eerst met de jonge paarden een keer onderling, of een paar keer als ze erg onder de indruk zijn. Maar als ik eenmaal officieel start eigenlijk nooit. Dit is een uitzondering haha, is bij mijn instructrice op stal dus deels voor de gezelligheid, en andere deel dat het niet verkeerd leek voor Karel om meer kilometers te maken op vreemd terrein omdat hij zich zo vreselijk misdroeg (gelukkig nu opgelost) en omdat ik al sinds mijn 16de ervan droom Z1 te rijden, en dacht voor ik weer pech krijg heb ik het dan onderling als eens gestart := Meeste onderlinge dingen komen bij mij langs op Facebook trouwens.

Veertje99: jammer zeg dat hij dan even zo vervelend wordt, dit zijn wel weer fijne dingen op met zweepje op te lossen. Kun je ook eens een tik tegen zijn schouder geven, is met spoor toch lastiger. Qua tijd hoef je dan niet lang te wachten op de prijsuitreiking :Y) En kun je ook nog eerst wat eten.
En hij is inderdaad wel wat klein haha.

Marietje35: hopelijk snel startlijst, waardeloos zo laat! En goede oplossing zo qua training, ik zou dan ook kiezen voor de mooie opbouw :j

Ja precies, dat is ook persoonlijk. Zelf vind ik vliegende wissel ook niet zo spannend, iets wat paarden in vrijheid eigenlijk constant doen, jonge springpaarden leren het direct aan. En mensen als Johan Hamminga adviseren het ook om het paard op jonge leeftijd al te leren wisselen, knopje bevestigen, en dan later uit te breiden. Ik zou het zelf ook in het vervolg jong aanleren, later zie je toch vaak dat paarden het moeilijker vinden aan te leren omdat je natuurlijk omspringen etc 'afleert'. Zo heeft iedereen inderdaad zijn eigen visie :D

Lon83: fijn dat ie het zo goed oppakte met stang en trens! En Karel heeft hetzelfde, die kan ook best sterk worden, met stang en trens nooit terwijl ik probeer de stang teugel altijd in een boogje te laten hangen :j Nee precies, voor beide opties is wat te zeggen! Kampioenschap is leuk, maar de overstap naar het Z ook. Ben benieuwd wat je instructeur zegt!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:42

Ik doe ook nooit mee aan onderlinge, dan rij ik liever oefendressuur.

@ Urosa; Het is niet dat ik het spannend vind hoor, maar ik vind zoiets moet je goed aanleren want eenmaal verpest is het best lastig weer goed te krijgen. De ruiters die er zo jong mee beginnen zijn 9 van de 10 x profs, die hebben zoveel ervaring.
En dan in jouw geval met een paard waarbij het dus al eens is misgegaan ... zou dat mijn keuze absoluut niet zijn.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:56

Marietje 35: dat kan, zoveel mensen zoveel meningen :o Hij is denk ik redelijk Z1 klaar, en ik werk liever graag wat vooruit. Dus dan is dat wel de volgende stap, maargoed ik vind mezelf ook wel een handige ruiter :+ en icm instructie als kaliber Nuno vertrouw ik daar wel op :j

We doen alles rustig, en ik wilde ook gaan werken met voedselbeloning, zag ik interessante dingen over. Ze schijnen dan moeilijke dingen veel beter te leren omdat de beloning sterker is. Denk dat ik dat volgende week weer op pak en dan straks met rijden even focus leg op de Z1 proeven en basiswerk.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 17:31

Vanmiddag fijn gereden, even het tweede en meest lastige Z1 proefje gereden en dat ging eigenlijk boven verwachting goed :D Keertwendingen gingen zo goed als perfect, appuyeren mag nog met iets meer impuls. Schouderbinnenwaarts was nu na de les nog fijner dus ook helemaal happy met Nuno en de galop/stap en stap/galop ging ook echt niet verkeerd. Met galop/stap, 1 zo goed als perfecte overgang, andere keren had het nog wat vloeiender gekund, en stap/galop wel paar echt fijne overgangen. Erg benieuwd hoe het zaterdag gaat en een jury er tegen aan kijkt. Zou leuk zijn als het we het een beetje representatief kunnen rijden zoals het thuis ook gaat, en de mogelijkheid hebben even met de jury te praten.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:40

@Urosa, Fijn dat je proef boven verwachting goed ging! Moet vast goed gaan komen morgen! :D

Gisteren springles gehad, laten we zetten dat we het goed hebben afgesloten na een wat moeilijk begin te hebben gehad :+ Het begon al met de achterkant van de bak die opeens eng was doordat er iemand anders bij een huis bezig was. Dus daar kwamen we al even iets op 2 benen de bak door. Ook de sprongen die we moesten maken richting die kant van de bak wilde hij liever niet doen, kwam niet door de hindernis maar puur doordat hij daar spanning had. Aangezien hij blauwe tonnen met gemak springt en plankjes ook. We hebben het goed afgesloten en dat is belangrijkste :D

Vandaag heeft hij even vrij, twijfelde om wel te gaan rijden maar anders loopt hij 5x deze week en vind 4x toch wel prima voor hem :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:15

@ Urosa; Fijn dat het zo goed ging. Succes vast zaterdag! En is er een officiële jury? Dan zal er toch wel die mogelijkheid zijn?
Daar moet ik nou niet aan denken, die van mij krijgt na het werk wel een appel oid. Straks dan gaat hij om de haverklap staan kijken waar z'n beloning blijft. :')
@ Veertje: :+ Hij maakt het je niet makkelijk he! Maar goed dat je wel zo afgesloten hebt.

Hier ook de hele week heel fanatiek getraind, ging erg fijn! Vandaag dagje vrij.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:17

Fijn Urosa!! Klinkt goed. Succes morgen :)

Veertje :+ Zo zijn ze... Soms. weet nooit wanneer he? Goed dat je wil fijn hebt kunnen afsluiten!

ik had eergisteren met stalgenootje in de wind en regen een buitenrit gemaakt. Was niet ons beste plan. Ik heb 4 ontploffingen mogen uitzitten/ onder controle houden. Gelukkig gelukt, hij gaat dan echt met vier benen de lucht in, vliegende pirouette om op de plek galopperend te proberen weg te komen... Nooit grappig }:0 Ik rij buiten met hoefschoenen, en er was er 1 ook best wat gedraaid, zegt wel wat over zn rare toeren, want dat gebeurt nooit...
Al met al toch lol gehad, wel paar fietsers en wandelaars laten schrikken... :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:20

Oh jee Lon, dat klinkt niet als een lekker ontspannen ritje .... :+

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:16

Haha ja hij is me er een hoor! Soms kan ik hem wel achter het behang plakken, maar zoals gisteren sprong hij een ander lijntje (wat wel dik op 90 stond) weer met gemak dus het was puur het 'enge' achterin de bak :+

@Marietje, super zeg! Volgens mij gaan jullie weer in een stijgende lijn :D

@Lon, Oef dat is wel een heftige buitenrit dan! Hopelijk is het de volgende keer iets meer ontspannen voor jullie :)

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:21

Knap hoor! Ik durf het echt niet. :D :+
zou het wel willen, maar niet op deze. :')

Klopt, hij doet het ontzettend goed momenteel. :j
Ben echt heel erg benieuwd hoe het 't weekend gaat, als hij maar ontspannen blijft dan heb ik er wel vertrouwen in. :j

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:32

Heb je ondertussen je tijden al binnen?

Haha ik durf het ook niet op ieder paard hoor :P Donner heeft het ook moeten 'leren', hij kon wel springen maar niet zoals hij dat nu doet :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:33

Ja, eindelijk!

Nou, ik vind het knap. :j Ben geen 18 meer dus laat het lekker voor wat het is.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:51

Heb je fijne tijden om te rijden?

Haha dankje! Ieder zijn/haar ding toch? :D

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 15:41

Marietje35: fijn dat het zo goed gaat de laatste tijd, komt het vast goed zondag!
Haha, misschien kom ik er nog wel op terug, laat het jullie wel weten hoe het gaat met de voedselbeloning :') Volgens mij wel officiële jury altijd daar, had even de naam gevraagd maar kan ik niks over vinden.

Lon83: oef, dat was dan weinig ontspannen voor je, gelukkig kon je er nog om lachen :')

Veertje99: jammer dat ie net wat kijkerig was, maar fijn dat je het wel goed afgesloten hebt dat is inderdaad het belangrijkste!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:14

Vanavond dus ons M2 debuut gehad. Eerste proef erg dure fouten en de voorlezer was de weg kwijt en ik wist niet wat ik moest doen, dus moest een volte draaien helaas. Verder zaten er nette stukken tussen en zeker voor de eerste keer niet slecht. Tweede proef echt enorm tevreden, kleine fout in de contra galop helaas. Verder echt een fijne proef. Jury was het er niet mee eens, tweede proef had ook niemand winst gereden. Ik had zelf een 6'jes protocol wat erg jammer was. 175 & 178 (hiermee tweede geworden, eerste had 178,5) punten, dus op zich voor een eerste keer M2 niet slecht. Over 2 weken hebben we weer wedstrijd, denk dat ik in oktober even geen wedstrijden opgeef. Wil dan ook graag richten op het springen en ga zelf nog op vakantie :)

Had wel voor m'n travers een 6,5 gekregen. Rare was ook dat ik voor de ene stap galop overgang een 5 kreeg en de andere waar een draf pas tussen zat een 6,5 dus die snap ik niet helemaal :+ Keert/kwartwendingen ook allemaal voldoende gelukkig. Volgende keer beter en ik ben trots op Donner <3

Dit zijn nog wat foto's van vanavond
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:47

Veertje99: heel net debuut, goed gedaan! Leuk dat de M2 specifieke oefeningen voldoende waren. En jammer van de jury in de tweede proef, volgende keer beter! En die eerste galopfoto <3

Ik ben echt tevreden over ons onderling Z1 debuut, was heel leerzaam. Hij was helaas niet zo braaf, maar het was ook wat rumoerig en als hij dan al wat gespannen is vind hij dat blijkbaar nog wat teveel. Wel goed kunnen oplossen, dus blij dat ik het gedaan heb, hij heeft weer veel geleerd :D Ik had 214 en 221. Helaas was de jury al weg toen ik klaar was met Karel na verzorgen had graag even gevraagd hoe het officieel zich gehouden zou hebben. Het zag er qua punten per onderdeel niet raar uit want ik had ook 4en, 5en en zelfs een 3 voor de dingen die niet goed gingen. Maargoed, maakt ook niet zoveel uit. Ik heb wel veel nuttige feedback en informatie gekregen om meer de puntjes op de i te zetten :D Kwam vooral naar boven dat de eenvoudige wissel meer bevestiging nodig heeft, en de keertwending die thuis echt heel goed gaan, gingen nu super prut. Dus dat ga ik ook al eens meenemen met het losrijden op wedstrijd :o Had ook leuk commentaar "Leuk paard, paard met mogelijkheden" en bij de tweede proef "paard wederom weer leuk voorgesteld". Nu lekker door oefenen en zondag starten we weer officieel in het M1.

Filmpje met wat mooie stukken

En wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:27

Ben ook zeker blij met hoe het ging. Over 2 weken hebben we tussen de koudbloeden weer dressuur en in oktober denk ik eventjes niks i.v.m springen & vakantie enz. Dan kan ik lekker door trainen. Had nog wel 1x een 8 op m'n protocol voor m'n uitgestrekte stap haha :+

Super goed zeg! In het Z1 is 205 winst toch? Filmpje ziet er goed uit! Overgangen mogen soms iets vloeiender na mijn idee. Vind je appuyement er echt netjes uit zien! Knap hoe je hem zo rond stuurt :D
Grappig dat je dan nu Z1 start en straks nog weer officieel M1 haha :)

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 16:44

Veertje99, zo tussen de koudbloeden zijn jullie wel de meest ranke verschijning zeker? Leuk om dan nog even een keer te starten voordat je zo'n trainingsmaand ingaat!

Bedankt :D 204 is winst in de Z1, met 221 heb je 2 en met 238 3.
@overgangen, door de spanning een beetje te reactief ja :+ in de tweede proef kreeg ik hem door de vermoeidheid (denk ik) juist net weer wat te weinig op het achterbeen in de overgangen. Vind het ergens ook wel beetje jammer dat ik de hele M nog door moet terwijl ik graag verder zou willen in de Z1 omdat het veel meer uitdaging biedt. Aan de andere kant is wat minder druk en meer tijd om te finetunen natuurlijk ook niet verkeerd. Wat meer kracht in de galop/stap overgangen opbouwen en minder mentale spanning in het hoge werk is wel nog een aandachtspunt.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:44

Verschilt enorm welke rassen ermee doen :P Tussen de Tinkers zijn we wel de rankste, maar er zijn ook genoeg ranke Haflingers en Friezen die mee doen haha.

Dan had je ruim winst! Super goed! Snap wel dat het lastig is als je nu al een Z proef hebt gereden dat je het M door moet gaan. Maar zoals je zegt is het wel fijn om de tijd te hebben om de puntjes op de i te zetten :D

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 09:33

@ Veertje: Fijn dat de kop eraf is! Jammer dat je geen winst had, maar zijn geen drama punten.
Had je nog iets aan het commentaar? En hoe vond je de nieuwe protocollen?
@ Urosa: Jammer dat de jury al weg was, maar mooie oefening zo als hij zo stout werd.
Waarom is dat jammer? Als hij goed voor elkaar is, dan vlieg je er toch zo doorheen?
Zolang er nog geen 10-en op je protocol staan is er altijd uitdaging vind ik.

Hier ook het weekend voor het eerst M2 gestart. Was alweer lang geleden dat hij mee was en dat was te merken ook! Hij had veel spanning.
Gelukkig redelijk door de proef kunnen loodsen. Mooie 2e prijs met 194! En dat met een flinke storing dus dat biedt perspectief!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:38

@Marietje, nieuwe protocollen heb ik al een tijdje haha. Die vind ik op zich wel fijn :) Commentaar was ik het niet altijd mee eens als er al wat bij stond. Overgangen die gewoon netjes waren kreeg ik een 6'je voor en dan niks geen commentaar erbij. Waar commentaar bij zat wist ik eigenlijk al of er zat een fout in waardoor het logisch was dat ik dat cijfer kreeg :+

Wauw super zeg! Voor een eerste keer mag je enorm tevreden zijn, gefeliciteerd! :D

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:42

Veertje99: haha ja soms vind ik dat bij die rassen wel eens jammer. Zag laatst ook een Fries, zo rank dat bij een slanke niet zo grote vrouw de benen er eigenlijk al tever er onderuit kwamen voor het mooie.

Marietje35: dat is ook zo! Ben een beetje getraumatiseerd door onze paarden pech denk ik :+ mijn doel is nu zo dichtbij dat ik hoop dat ie heel blijft (maargoed hij is al 17 jaar heel, nooit blessures gehad) en dan zit ik ook nog met de onzekerheid van mijn eigen gezondheid. Soms wel eens lastig. Aan de andere kant weet je het ook nooit, en train ik al wel op dat niveau dus daar geniet ik ook van!

Super debuut zeg, gefeliciteerd! Helemaal met storingen echt een top score. Heb je maar 1 proef gereden?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:59

Maar dat kan iedereen overkomen, zulke dingen heb je niet in de hand.
En je geniet toch niet alleen maar omdat je een bepaald niveau rijdt?!
Het is juist de hele weg ergens naartoe, voor mij althans.

Ja, 1 proef. Vond ik wel even genoeg, het was ook warm zat.
Maar eens even een verdere planning maken, had nog niets opgegeven.