[HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orthos

Re: [HK]L1 Debuut Hoe gaat het bij jullie bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:11

NOu, mijn L1 debuut was niet wat ik hoopte :')
178,5 en 179,5.... wel alles op film, dus nu proberen alles te verbeteren, zodat ik zaterdag kan knallen!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:12

ahh joh de eerste L1 proef van mijn dochter kreeg 175 punten, dit terwijl ze zelf zei ik heb nog nooit zo'n fijne proef gereden. Blijven oefenen en wedstrijden blijven rijden dan komt het wel goed

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:20

Komt wel goed inderdaad!

Wij mogen zondag weer, hopelijk krijg ik hem er wat actiever aan. Vanavond in de les eens goed op gelet en dan hoef ik lang niet zo te werken als op concours.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 10:32

Dat valt toch best mee Orthos! Wat waren de punten van commentaar?

@ Shelly; dat is en blijft een lastig ding! Hopelijk krijg je hem goed scherp. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 11:05

Orthos, succes zaterdag! Jammer van het debuut, maar gewoon weer knallen!

Ik had gisteren les en dat was vooral les in hoe kalmeer je een paard dat maar voor 1 ding enorm bang is... Het was natuurlijk donker en aan de korte zijde staat de deur open. Daarachter ligt een pad en daarachter een weiland waar shetjes in staan. Die zie je dus niet, maar door de nattigheid hoor je ze wel. Vorige week met uitstappen ben ik er af gesprongen toen ze daarvan schrok, toen waren we op dat pad aan het uitstappen en belandden we samen in de bosjes. O:) Maar gisteren schrok ze tijdens het losstappen en zijn we een aantal keer even flink de benen gaan strekken. Op zich geen probleem, ze rent alleen maar, maar vindt het wel écht heel eng. Eerste tijd dus erg gespannen en opgekruld (terwijl ze eigenlijk een fijne aanleuning van zichzelf heeft, alleen contact houden en ze loopt goed als ze los is). Gingen nog even proefjes oefenen, maar door de spanning was dat soort overleven. Uiteindelijk 2e proefje ontspanning kunnen krijgen en fijn gereden. Echt sneu, zij is nooit ergens bang voor, heel stabiel en nuchter. Dus deze schrikactie waren wel erg heftig voor haar doen. (En omdat ik een half uurtje les had, hadden we eigenlijk de galop nog niet serieus mee genomen en dat heeft zij wel nodig om fijn los te worden, hadden er helemaal niet bij stil gestaan tot ik in proefje moest aangaloperen :') )

Donderdag nog een poging.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 12:35

Dat is jammer Mywishmax! Aan de andere kant misschien ook wel fijn dat het met je les gebeurt, dan heb je ook iemand aan de grond die je makkelijk kan helpen om er doorheen te komen.
Alleen ja, dan kom je vaak niet meer toe aan de rest :+ Hopelijk kan je daar donderdag weer fijn mee aan de slag.

Ik heb gisteren een longe dagje gehad, meestal is hij na de wedstrijd zo strak in z'n lijf dat ik 'm even probeer ontspannen te laten werken. Lekker de boel oprekken. vandaag weer heb ik besloten want ik vond 'm rechtsom net niet fijn genoeg. Morgen weer les en dan maar eens even kijken hoe hij dan weer voelt.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:13

Ik hoop eind deze maand nog weer een wedstrijd te kunnen rijden, even kijken welke data het beste uit komt. Heb van wat mensen tips gekregen over bepaalde sporen dat hun paarden er echt meer impuls van kregen, dus ik ga er ook maar eens naar kijken. Misschien dat het helpt op wedstrijd en dat hij dan iets meer aan m'n been is.

Rijden jullie met sporen? Zo ja, welke hebben jullie?

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 12:53

Ik heb sprenger sporen, gewoon korte.

Aan je been heeft alleen niets te maken met sporen. je paard zal er in het begin misschien iets meer op reageren, maar ook dat zwakt af als je maar blijft porren. Zaak is dat je je paard leert op een kleine hulp te reageren. Been is dus direct reactie, zo niet eventueel nog harder aansporen in combi met tikje van de zweep. En ook niet onbelangrijk; niet blijven aansporen als hij loopt in het gewenste tempo.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:24

Marietje35 schreef:
Ik heb sprenger sporen, gewoon korte.

Aan je been heeft alleen niets te maken met sporen. je paard zal er in het begin misschien iets meer op reageren, maar ook dat zwakt af als je maar blijft porren. Zaak is dat je je paard leert op een kleine hulp te reageren. Been is dus direct reactie, zo niet eventueel nog harder aansporen in combi met tikje van de zweep. En ook niet onbelangrijk; niet blijven aansporen als hij loopt in het gewenste tempo.

Nee dat weet ik, ik spoort ook niet de hele tijd aan. Alleen als hij naar voren toe moet, maar op wedstrijd is zijn impuls dus zo slecht dat ik het gewoon eens wil proberen misschien dat het helpt ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:29

Ik heb ook sprenger sporen, simpele rechte. Heb ze al jaren. :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:36

Ik geloof ik ook. Gewoon simpele rechte. Heb een tijdje met knopjes gereden, maar daar reageerde ze niet fijn op. Met deze kan ik soms een keer aantikken/sporen en dan kan ik ze er af houden, met de knopjes moest ik soms wat strenger inkomen en dat vind ik niet fijn. Kan ook zonder sporen, maar raak ze liever een keer met spoor, dan dat ik heel hard moet drijven. Daar stompen ze toch ook wel wat op af.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 20:09

Dan ga ik daar eens naar kijken, of gewone knopjes of iets anders wat langere, rechte. Bedankt :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 10:18

Gister was mijn dochter voor het eerst zenuwachtig voor een wedstrijd. We hebben vrijdag zelf mee de ring opgebouwd en het stond er vol met planten, vlaggen en 2 reclameauto’s naast de ring dus dat wist ze natuurlijk. Dan hoop je maar dat je paard oke blijft

Na 1 kijk rondje was het wel oke wn hebben ze toch best aardig gereden. 10e met 192 punten maar daar zaten ook nog 3 mensen van buiten de kring bij dus voor de selecties 7e

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:02

Hoi, mag ik me ook melden? We hebben inmiddels de punten de L, maar ga pas begin volgend jaar over denk ik. Meeste is wel bevestigd maar galop is nog erg onstuimig vaak en dat wil ik eerst goed hebben.

Dit zijn wij

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 11:23

Gefeliciteerd yom.
Welkom lena.

Hier gisteren afgezegd. Was zelf te beroerd om te rijden en vandaag niet veel beter. Blegh.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 13:13

Gefeliciteerd yom en welkom Lena!

Balen Mirjam , heerst echt wat ik heb ook 3 dagen gevloerd gelegen , donderdag wel gelest maar voelde me zo beroerd dat ik iedere keer even moest stappen..

Vandaag gelukkig alweer een stuk beter ! Hier gaat het rijden verder we heel fijn , gaf ik een week of 3 geleden nog aan dat achterwaarts alleen maar stijgeren was gaan we nu netjes 2/3 pasjes om mijn hulp achteruit *\%/* kwartje gevallen nu nog meer bevestigen :D heb nog geen wedstrijden staan maar hoop voor het einde van het jaar nog wel 1 a 2x te starten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 14:23

Wat goed!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:11

Gefeliciteerd yom en welkom lena

Ik had 1e selectie vandaag. Blijkbaar ben ik echt te pessimistisch... 1e en 2e met 199 en 205 en nummer 1 in 2e proef had ook 205. Zo trots op mijn merrie :+:

Nu 7 winst in 3 proeven in de B

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:45

Nou da's wel heel netjes, proficiat

Zaterdag de 4e selectiewedstrijd en dan zal het vrij duidelijk zijn of er nog hoop is. Maar ik verwacht het niet aangezien er wel echt een stel toppers meerijden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 21:48

Ik duim!!!

Volgens de tussenstand was ik 2e proef ook 1e... ze hadden verkeerd geteld, had eerst 204,5 maar waren er 205.

Orthos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 22:20

Na de afgang van vorige week het deze keer een beetje goed gemaakt met mijn 1e proef. 189,5 en een tweede plek. Tweede proef was een aanfluiting en dat was goed voor 172.5 :')

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:49

@ Yom; Mooie punten, gefeliciteerd.
@ Lene; Welkom!
@ Mirjamalvaro; Beterschap! Het heerst inderdaad. Ik heb gelukkig nog nergens last van. :D
@ Annika; wat fijn! nu verder uitbouwen
@ Mywishmax; Super zeg, gefeliciteerd!
@ Orthos; Ook gefeliciteerd. Jammer van de 2e proef.

Hier gaat het rijden wel aardig. Weer even stapje terug gedaan want hij begon weer wat te klooien, maar geloof dat het al weer aardig opgelost is. Weekend heeft hij lekker vrij gehad, vandaag weer aan de bak.
Komend weekend weer concours en ik hoop dat ik 'm dan toch weer ontspannen ga krijgen ...... :7 :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:02

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn doodbrave dier een klein beetje minder braaf was zo op vreemd terrein. Ik stapte heel droog bij de trailer op, maar heb haar tegen moeders aan geparkeerd en die voorop laten lopen zodat ik been eraf kon houden. Ook in de losrijdbak een rondje meegelopen voordat ze ontspande. De ring vond ze spannend, maar daar werd ze vooral stoer van en we mochten redelijk lang rondrijden allemaal.

Ik had een 9 voor mijn gebroken lijn 5 meter. :') Echt pure mazzel, ik kan die dingen niet rijden, want ik kan geen 5 meter schatten, rijd hem vaak te klein. Nu niet dus.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:13

Been eraan houden hoor, juist dan!
Fijn dat je de tijd kreeg om rond te rijden, niet zo ellendig als gelijk moeten beginnen.

5 meter is de helft van de helft. :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 11:31

Marietje35 schreef:
Been eraan houden hoor, juist dan!
Fijn dat je de tijd kreeg om rond te rijden, niet zo ellendig als gelijk moeten beginnen.

5 meter is de helft van de helft. :D

Nee, dit was op het erf nog. Als ik daar been aan gelegd had in de staat waar zij in was, waren we aan de vlieg gegaan dat erf over. In de bak wel been eraan idd, maar dit was iets te gevaarlijk om een ontploffing te krijgen. En als ik haar braaf achter moeders parkeer loopt ze op haar tenen er achter aan. Ze vertrouwt ons wel zo goed dat ze je volgt, alleen onder het zadel zijn paarden die ze hoort (helemaal in natte bak) maar niet ziet echt wel een ding. Dat was maandag ook een probleem waardoor we continu aan de kletter gingen.

En ja, die 5 meter weet ik :') Voltes kan ik keurig schatten, ook 15 meter of die van 8? meter in het Z, zijn altijd goed. Maar die gebroken lijn doe ik echt maar iets. Als ik echt mik op de helft vanaf de AC lijn (of hoefslag), maak ik hem standaard te klein. _O-